balanceren aan de auto

RE: balanceren aan de auto

Balanceren van de wielen aan de auto, is dit slecht voor het differentieel, of niet?
Ik heb een hardnekkig onbalans in een van de voorwielen en wil dit als laatste mogelijkheid proberen.

RE: balanceren aan de auto

Normaal worden de wielen van je auto af gehaald en op een balanceer apparaat gedaan. Dus, je differentieel heeft er niks mee te maken. Heel vroeger werden wielen/banden/ wel 'áán' de auto gebalanceerd, maar die apparaten kom je weinig meer tegen.
Wanneer je het balanceren laat doen bij een bandenhandel die ook de auto kan uitlijnen, dan heb je twee vliegen in één klap. De mogelijkheid is groot, dat het toespoor van de voorwielen of het uitspoor van de achterwielen niet goed is, waardoor een van de wielen -als het ware- over de weg huppelt.
Het kan ook zijn dat de betreffende voorband een karkas breukje heeft, waardoor die eigenlijk 'onrond' geworden is en -op die manier- over de weg huppelt. dat wordt dan een andere band en dat zijn er meteen twee, want je moet op één as' 'dezelfde' band hebben.

RE: balanceren aan de auto

Blijft toch nog mijn vraag: is balanceren van de wielen aan de auto slecht voor het differentieel of niet?

RE: balanceren aan de auto

Er staat totaal geen belasting (koppel) op de satelietwielen in je differentieel.
Er zal dus altijd een oliefilm tussen blijven zitten tijdens het balanceren.

Snel optrekken met 1 doorslippend wiel zal veel meer "slijtage" geven. :P

RE: balanceren aan de auto

JosCM schreef:
Er staat totaal geen belasting (koppel) op de satelietwielen in je differentieel.
Er zal dus altijd een oliefilm tussen blijven zitten tijdens het balanceren.

Snel optrekken met 1 doorslippend wiel zal veel meer "slijtage" geven. :P



Mee eens, "vroeger" werd het veel gedaan vooral bij auto's waarbij een heel klein beetje onbalans al gauw voelbaar was, maar dat gaf nooit problemen in het differentieel.
Het niet rustig kunnen krijgen met "gewoon" balanceren kwam vaak voor bij bepaalde auto's die een vrij "slappe" voorwielophanging hadden. Hierdoor wordt ook een lichte onbalans sterk doorgegeven aan de carrosserie.

Met deze manier van balanceren neem je ook de onbalans in remschijven, naven e.d. mee.
Toch zou ik als de onbalans niet met "gewoon" balanceren op te lossen is eens kijken naar ophanging, remschijven, naven, aandrijfassen e.d.
Of zijn de banden niet meer mooi rond? Dat krijg je nooit rustig door te balanceren.

Succes!

RE: balanceren aan de auto

Normaal balanceren is meermalen gebeurd, trilling bleef aanwezig.
Aandrijf-assen zijn uit de auto geweest voor vervanging van de oliekeerringen, ik neem aan dat als deze niet goed zouden zijn, ik daar een opmerking over had gekregen.
Banden zijn mooi rond, er zijn natuurlijk altijd onvolkomenheden maar ruim binnen het normale.
Bij remmen heb ik geen trillingen, remschijven zijn dan bij mijn weten oke.
Ik kan eind deze maand bij een naar mijn weten goede uitlijner terecht, auto is nu wel afgesteld op sporing maar of dit 100 % goed is gebeurd betwijfel ik.
Ondertussen begin ik dus te denken aan balanceren met wielen aan de auto.
De gehele ophanging is overigens ook onder handen geweest, zoals rubbers en fuseekogels.

RE: balanceren aan de auto

Bleef dus het uitlijnen over. En, dat heb je gepland.
Laat je ons nog even de uitkomst weten?

RE: balanceren aan de auto

Uitlijnen blijft over en balanceren onder de auto.
Ik heb wel gelezen dat wanneer de sporing in de buurt van de 0 staat, trillingen versterkt worden daar er geen corrigerende krachten meer op het wiel worden uitgeoefend bij rechtuit rijden. Maar ondertussen lees je wel overal dat uitlijnen niets te maken heeft met trillingen.
Zeg het maar.
Zal jullie zeker op de hoogte houden.

RE: balanceren aan de auto

Wissel eens een achterwiel naar voor, en kijk of dat verschil oplevert ..?!

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: balanceren aan de auto

Voorwielen zijn al 's verwisseld met achterwielen, maakte toen geen verschil. Opmerkelijk vind ik wel dat ik de trilling eerst bij 70 had, na vernieuwen van een onderste draagarm rubber kwam de trilling bij 90 km/uur. Als mijn werk het toelaat staat de auto donderdag al bij een uitlijner, Noorderkade in Alkmaar. Iemand ervaring met deze mensen?

RE: balanceren aan de auto

"scooteren" mag wellicht helpen, leuk klusje, maar het betekent wel dat er ergens in de final drive line toch een probleempje is.

Uitgelopen bussen van de differentieeldeksels?
Versleten hoofdlagers van het differentieel?
of
Slappe motorrubbers (vaak door olielekkage of droogtescheuren)?

RE: balanceren aan de auto

Klinkt wel dramatisch, de defecten aan het differentieel dan.
De auto is echter onder handen geweest van een gerenommeerd garagebedrijf, oliekeerringen van de aandrijfassen zijn nota bene ook vervangen. de defecten zouden dan toch zeker opgevallen moeten zijn, of niet?
Motorblok staat ook zo vast als een huis, dus...
Ikzelf gooi het toch op de uitlijning maar ben het zoeken zat en laat hem daarom ook meteen maar scooteren.

RE: balanceren aan de auto

Probleem lijkt gevonden: kromme wielnaaf. Wiel + naaf vertonen een slingering die je eigenlijk pas goed ziet als het wiel wat toeren maakt, centerpunt van de aandrijfas blijft in het midden staan, je ziet hier nauwelijks een afwijking van, vreemd genoeg.
Dus bij deze: heeft iemand misschien nog een rechte naaf voor standaard schijven liggen voor mij?

RE: balanceren aan de auto

Een tijdje geleden was er ook een forumlid met een slingerende naaf.
Ik kan me slecht voorstellen dat de naaf (een massief draaistuk) krom is.
Het lijkt me eerder dat het probleem bij het (buitenste) lager zit.

RE: balanceren aan de auto

Ik heb er eerlijk gezegd zelf ook hele grote vraagtekens bij.
Kan het er aan liggen, hoe het spul weer in elkaar is gezet na vervangen van de oliekeerringen van de aandrijfassen?

RE: balanceren aan de auto

De aandrijfas is toen ook uit het wiellager gedemonteerd ? Dan zit de tussenring misschien niet goed ?
Zitten de aandrijfassen ver genoeg in het differentieel gestoken? De veerring wil ook weleens blokkeren.

RE: balanceren aan de auto

Ik vermoed dat de kroonmoer is los geweest om de aandrijfassen uit het diff. te trekken.
Ik heb de garage gevraagd of de conische ring wel is terug geplaatst waarop ik als antwoord kreeg, dat de naaf zonder die ring helemaal op en neer gehaald zou kunnen worden.
Jos, met veerring bedoel je toch die conische ring?

RE: balanceren aan de auto

Heeft de garage voldoende kennis van Mini's? De naaf moet namelijk eerst ZONDER conische ring, maar met een dikke vlakke ring, met 200+ nm op de as worden getrokken, waarna de moer weer los moet en dan pas de conische ring er in kan. Dan weer met 200+ nm vast. Als dit niet is gedaan gaat het geheel snel los zitten; de moer blijft wel hangen op de splitpen maar dit kan uiteraard wel onbalans veroorzaken.

Ik kwam hier achter toen ik mijn Mini kocht en het in het Haynes boek las. De vorige eigenaar (of zijn garage) wist dit kennelijk niet, want aan beide kanten kon ik de moeren na het verwijderen van de splitpennen met de hand losdraaien....

Succes!

Otto

RE: balanceren aan de auto

Hoi,

ik heb vroeger bij een bandenhandel gewerkt en als wij aangedreven wielen balanceren op de auto dan deden we dit op de volgende manier:

auto beide zijden opkrikken en speciale bokjes eronder met sensoren.
op de wielen werd een reflecterende sticker geplakt.
één collega zat in de auto en de andere bediende het balanceer apparaat.
met de auto werden de wielen aangedreven naar 120 km per uur en met balanceer apparaat werd de afwijking bepaald. daarna loodjes plakken/kloppen.

oftewel doordat de aandrijving door de motor gebeurt krijgt het differentieel en de versnellingsbak gewoon smering. op deze manier worden aangedreven wielen gebalanceerd op de auto.

hoop dat je hier iets aan hebt

gr bas

default

RE: balanceren aan de auto

Gewoon op de auto laten balanceren.
Heb drie keer banden los laten balanceren maar trilling bleef.
Een keer op de auto laten doen en probleem opgelost.

default

RE: balanceren aan de auto

Gewoon even naar die engelse auto specialist in Wormer.
Zij kunnen balanceren op de auto, uitlijnen en werken sinds het begin van de jaartelling al aan minis.

RE: balanceren aan de auto

Vandaag heb ik het wiel eraf gehaald en de conische ring goed bekeken, hij zit scheef. Het zijn dan misschien tienden van een mm maar dit zal het probleem zijn. Je ziet de ring aan een kant iets buiten de naaf uitsteken, andere kant van de ring ligt iets dieper.
Als ik het spul opmeet, blijkt de naaf ongeveer een halve mm uit het middelpunt van de as te zitten.
Nu vraag ik me af, of de lagers hier schade van hebben opgelopen.
Zal morgen de kroonnmoer los halen en proberen het spul volgens de juiste methode vast te zetten.

RE: balanceren aan de auto

De conische veerring zal gebroken zijn. Had ik ook.
Het buitenste lager heeft scheef gedraaid, dus heb je nu geen schade, dan is dat binnenkort waarschijnlijk.
Ik zou zeggen: vervangen.

RE: balanceren aan de auto

Ik heb gister de kroonmoer losgedraaid en het bleek, dat het schroefdraad van de moer scheef c.q
beschadigd was. De moer werd er gewoon scheef opgedraaid en drukte daarmee de conische ring scheef aan en dus ook de naaf opzij. Voor mij een groot raadsel hoe dit ooit in elkaar is gezet en hoelang dit zo heeft gezeten.
Ik heb nu een andere naaf met nieuwe conische ring + moer gemonteerd. De naaf heeft nu nog een minimale afwijking als ik het wiel op de motor laat ronddraaien. Moet deze afwijking 0 zijn of met welke tolerantie mag ik rekening houden. Met rijden is de trilling bijna geheel verdwenen.
Zal dit ook nog met balanceren onder de auto weg te halen zijn, of zal een andere naaf wel een afwijking 0 geven?
Het spul draait nog met de oude lagers, deze geven geen speling of zware punten, ook na het rijden blijft het wiel koud, lagers lijken mij dan wel in orde, of niet?

RE: balanceren aan de auto

Een aardige knoeier is daar aan het werk geweest. :x

Ik zou zeggen dat het opgelost is en ik zou het gewoon zo laten.
Balanceren aan de auto is voor auto's met slappe vering / ophanging en daar reken ik de Mini niet onder. 8)
De laatste trilling uit een Mini halen is nog niemand gelukt. :x