Balmoral start niet, wat is er loos?

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Vanmiddag wilde ik de Balmoral starten maar dat lukte dus niet. En dat terwijl ik gisteren heerlijk de gehele dag gereden heb...

Geprobeerd te starten met behulp van een grote diesel. Dit lukte pas na een lange tijd en toen we de startkabel eraf haalde en 1 pool los ging, viel hij weer uit...

Natuurlijk niet opgegeven en opnieuw aan de slag gegaan met de grote diesel. Na een nog langere tijd lukte dit, de pool bleef zitten en iedereen was blij. Maar binnen een minuut had mijn mini de accu alweer leeg getrokken en viel hij uit. Daarna is het niet meer gelukt om hem te starten...

Gisteravond viel me trouwens op dat bij het starten het rode "accu"-lampje niet ging branden bij het omdraaien van het contact. Ook vandaag lukte dat niet...

Verder moet ik nog erg wennen aan een startonderbreker... Gisteravond starte ie niet omdat ik vergeten was de startonderbreker uit te schakelen en vanmiddag ging vaak de startonderbreker niet uit... (Hoe kan dat?)

Wat is hier aan de hand en wie kan me helpen met een oplossing?

Een vriend van me dacht dat het lampje in het dashboard van de accu kapot is en dat het kleine lampje alles leeg trekt... Taeke is er nu (na een dag hard werken, de schat O+) naar aan het kijken, hopelijk kan hij iets vinden.... Maar ja, het is ook zijn eerste injectie mini...

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

hum.. vreemd...

Lijkt of hij ergens een dikke kortsluiting heeft? De opgeladen accu erop, starten en lopen. ik zoeken naar de spanningsmeter, na en tijdje valt de mini zomaar uit! De accu gaf vtoen nog 9,4 volt! hieruit kan ik concluderen dat tijdens stationaird draaien met lichten aan wel, de accu leeg getrokken wordt. Maar dan nog vreemd dat hij ook zomaar uitvalt en dan niet meer dan 9,4 volt over heeft.

Waar moet ik zoeken? de haynes en werkplaatsboeken die ik heb gaan niet/amper over SPI mini's :(

Groeten,

Taeke

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Dus als een van de polen losraakt, valt alles uit ?
Het lijkt erop dat de dynamo geen spanning levert en dat alles van de accu moet komen. Waarom zit de accupool los en zat die misschien al los waardoor de dynamo de accu niet kon opladen ?
Misschien is de dynamo/spanningsregelaar stuk, de stekker gecorrodeerd/los of de verbinding van accukabel/dynamodraden op de startmotor los. Meten = weten !

Dat de accu wordt leeggetrokken kan kloppen: niet alleen de lichten vergen stroom, ook de ontsteking/injectie etc en die doen beneden een bepaalde spanning niets meer.

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

hee christiaan...

Nee, de polen zitten gewoon vast, en inderdaad zonder genoeg accuspanning valt ie uit.

De accu wordt snel leeg getrokken wanneer de mini loopt...

zou er geen zekering tussen zitten?
nu even eten, dan even meten wat de accu doet als hij loopt, maar ik kan beter eerst die stekkertjes controleren inderdaad... want dat hij geen stroom krijgt is nu wel duidelijk.

Hehe, "kim wil lekker mini rijden zonder gezeur"

:)

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Ik heb ook al wat "leuke"ervaringen gehad met die startonderbreker.( Weet je nog, Badbert?)
Dit zijn enkele dingen die je nog kunt uitproberen;
- Haal 24 uur lang de polen los en probeer het dan weer.
- Reset je afstandbediening; druk vier/vijf maal op de linkse knop en vier/vijf maal op de rechter. Kijk hoe je lampje in je auto hierop reageerd.
-Meet de batterijen door van je afstandbediening; zijn ze op, vervang ze dan en rest je afstandbediening dan.
- Misschien een rare vraag, maar waar stond je toen de startonderbreker niet reageerde?Sommige signalen uit de omgeving (schuifdeuren, etc.) storen het signaal van je afstandbediening en da`s balen.
- Het alarm/startonderbrekerkastje zit achter de bekleding in het handschoenenkastje (richting radio); kijk of de grijze stekker niet aangetast is en of er geen draden los zitten.
- Minder leuk werk, meet de bedrading door die van dat kastje afkomt.
Het laatste wat ik je kan adviseren is je auto door te laten meten bij een Rover dealer of een minicenter.
Mochten deze niet bij het probleem komen, dan is er maar 1 oplossing; een nieuwe erin zetten.
Mocht dat nodig zijn, dan moet je maar even contact met me opnemen.
Ik weet nog een goed, betrouwbaar en niet al te duur adres in Engeland.

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

De afstandbediening heeft maar 1 knop...

Startonderbreker kan ik missen als kiespijn. We hebben een groot kabelslot om een lantaarnpaal hangen hier voor ons huis in Ter Aar. Die Mini is dus super beveiligd! ;)

Ik geloof dat de startonderbreker een simpel prehistorisch (uit 2000 ofzo) ding is, en dat het eerder aan de dynamo zal liggen...

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Sorry, ik dacht dat het een origineel alarm was.... :x
Dan is het nog simpeler; ruk dat ding eruit en stop het er niet meer in, want vaak werken die apparaten veel te goed...... :x
Kun je niet van iemand een dynamo lenen?
Even overzetten en kijken of tie het nog blijft doen.

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

eerst meten of de dynamo een beetje power afgeeft... nu eten! :P Wel zielig voor Kim. nu moet ik haar troosten enzo. Ik hoop dat het allemaal meevalt.

Kan iemand een theorie verzinnen waardoor dit kan gebeuren? Feit is dat de auto jaren lang alleen gebruikt is voor korte stukjes en dat Kim er gisteren een paar uur in heeft gereden anderhalve tank leeg, en gisteravond bij het starten viel het op dat het linker lampje in het dashboard niet ging opgloeien.

Normaal heb je altijd dat je olie en je dynamo lampje opgloeid bij starten en dat gebeurde dus niet...

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Er licht dus nergens een zekering uit?
En met een volle accu starten lopen!
Dat opnieuw doen , stationair , dan meten wat de accuspanning is.
Dan de stekker van de dynamo eraf , stationair , meten wat de accuspanning is.
Nu toeren op 2000rpm , meten wat de accuspaning is.
Stekker er weer op , 2000rpm , meten wat de accuspanning is.
Laat maar weten, Jeroen2 ;)

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

taekeb schreef:
Wel zielig voor Kim. nu moet ik haar troosten enzo.



Nee niet troosten, haar mini maken. :x :x

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

welke zekering zou eruit kunnen liggen?

ik ken van mn eigen mini vooral de zekeringen in het kastje aan het schutbord, deze spi ellende is voor mij allemaal nieuw! :)

en tijdens het lopen de plus van de accu loshalen? dat resulteerde in uitvallen van de motor...

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Dat lijkt me toch in de dynamo of de stekker te zitten. Meet de spanning op de bruine draden in de dynamostekker en op de accupool als de motor draait. Als je er echt niet uitkomt: probeer de dynamo van een van de andere Mini's ff.

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

met stationair draaiende motor loopt de spanning terug, met wat gas geven loopt de spanning op. gemeten vanaf de accu zelf met een draaiende motor.

ik geloof dat hij bij een normaal werkende dynamo zo'n 13/14 opwekt, nu blijft ie bij de 12 als je gas geeft... wel loopt het langzaam op, maar als je van het gas afgaat, loopt ie weer af...

de stekker ziet er goed uit, alles is erg netjes en schoon en droog dus, het is toch vreemd... ook dat het dynamo lampje niet gaat branden wijst toch op een storing ergens?

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Zet er even een andere accu in.

Het lijkt erop dat je accu alle stroom die je erin probeert te duwen opvreet.

Als de spanning oploopt bij draaiende motor zou de dynamo goed moeten zijn.

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Ik denk dat ik wel al weet als ik je verhaal ff op 'n rijtje zet.
Jammer dat je de spanningen niet ff netjes op het net gezet hebt dat maakt het makelijker.
;)
Je spanningsregelaar is defect daardoor werkt het rode lampje niet , dit komt waarschijnlijk doordat er diodes kapot zijn in je diodebrug.
Dit hele spul zit allemaal in je Dynamo!!
Doordat er 1 of meerdere diodes stuk zijn maakt het spulletje "sluiting".
Dus O-morgen ff een gereviseerde dynamo halen , en de oude meteen inwisselen dan krijg je korting!!
Greetz , jeroen2 :D

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Je kunt de dynamo ook laten repareren (of reviseren als 'ie echt slecht is) door een auto-electra-specialist. Maar als het alleen de spanningsregelaar is kun je die zo vervangen (is op mijn Studio 2 ook eens gedaan door de vorige eigenaar). Gezien de kilometers die de Balmoral gedraaid heeft zullen de lagers etc. nog wel goed zijn.

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

ditzelfde grapje heb ik inderdaad ook gehad met de transporter... zelfde symptonen.

Net voor de zekerheid een andere accu geprobeerd, maar hetzelfde resultaat.

:) de balmoral heeft al bewezen dat het een echte mini is. toch is het jammer. :)

Morgen maar verder kijken hoe of wat. iemand tips voor een dynamo? Ik zal wel een advert. zetten...

De 1100 is toch een rots in de branding. Oude mini's dwingen respect af door het wel te doen, wanneer nieuwere het niet meer doen! 8)

Kim is ontroostbaar....

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

joepie. de dynamo van de metro erop en het lijkt erop dat de problemen verleden tijd zijn.

13,7 v met draaiende motor!

en het rode lampje gaat weer branden zoals het hoort!

alleen heb ik nu geen dynamo meer voor mn estate, maar die heeft toch geen haast!

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Als vervent bally-rider moesten we er dan uiteindelijk toch wel uitkomen zo.
Gaaf om te horen dat het dat ook idd was!!
En Taekeb , eigenlijk was dit electrisch systeempje niets anders dan in je estate.
Je kan idd los een spanningsregelaar en diodebrug kopen , maar wat je misschien beter kan doen is een gereviseerde , daar zit garantie op en zijn ook de lagers nieuw.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

ja, inderdaad. maar ik doelde meer op het verschil aan zekeringen met de estate en de andere carb. mini's die ik heb/had.

Er is in alphen aan den rijn (waar ik naast woon...) een bedrijf "Piet elektriek" die fixt dynamo's met garantie en tegen schappelijke prijzen
(aldus de buurman die een praatje kwam maken en het apart vond dat de nieuwe mini in de straat nu al stuk was)

Thanx voor de help!

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

hey taekeb goed om te horen dat de boel weer goed draait, zelfs moderne mini's gaan wel eens stuk! alleen jammer dat het zo snel moest gebeuren...

dus nu is kim weer blij met dr balmoral?? kom een keer langs in spijkenisse :) heb je een stukje te rijden.. leuke rit...

O:)

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

als we een keer in de buurt zijn... :)

Balmoral is weer in topshape! Ik hoop dat andere mensen in de toekomst hier wat aan hebben als hun mini gelijke symptonen vertoond!

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

taekeb schreef:
Balmoral is weer in topshape topic mag op slot.


Zie de FAQ Forum Algemeen, vraag Zo, mijn vraag is beantwoord, kan een mod nu mijn topic even op slot zetten? ;)

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

Sorry, Demelza wees me hier ook al op! :) lekker stel ;)

RE: Balmoral start niet, wat is er loos?

ik heb dezelfde kenmerken maar een nieuwe dynamo(zou daar nu alweer sluiting in kunnen zitten? het lampje in het dash gaat wel branden en weer uit)

Maar wat nou het vreemde is: als ik de kabels bij de dynamo los trek krijgt mijn motor meer vermogen en als ik de kabels van de dynamo dan weer aansluit hoor je dat de motor minder vermogen krijgt. kan dit te maken hebben met de sluiting in de bedrading van de achterruitverwarming (dit valt in dezelfde zekeringsgroep dacht ik)?