Banden komen aan spatbord

RE: Banden komen aan spatbord

Hallo mensen

Ik moet binnenkort op herkeuring bij de rdw.
Alle punten heb ik al verwerkt nu alleen nog dat mijn
banden de binnenkant van het spatbord raken bij een scherpe draai.
Dus aan de kant van de motor als ik naar links of
rechts in de uiterste stand draai.
Banden maat =145/70/12.
Volgens een mini specialist heeft de mini een tikje gehad.
Maar hoe kan ik dit oplossen zonder aan de auto te gaan trekken.
:?
En misschien weet nog iemand een orginele krik ergens vandaan te toveren met een pin die je in de
carroserie steekt? :?

RE: Banden komen aan spatbord

Wat betreft de krik, plaats even een oproep in Gevraagd (er staat toevallig(?) net iemand anders die daar ook om vraagt).

Behalve de bandenmaat is ook de velgmaat en offset van de velg heel belangrijk om na te gaan of er iets met de Mini mis is, bij aanlopen. Zijn het standaard Mini-velgjes van 12x4,5J, dan zou dat inderdaad niet mogen. (Ook bij de meeste vervangingsvelgen is het trouwens uiterst twijfelachtig, maar wie weet heb je een velg met een erg kleine offset ofzo).

En waar raakt het wiel de carosserie, is dat aan de voorkant of aan de achterkant van de wielkast (dus het dichts bij de koplampen, of het dichtst bij het bestuurderscompartiment)? En is het aan beide kanten hetzelfde? Je zegt iets over dat het aan de kant van de motor is, maar dat begrijp ik niet zo goed. De kant van de motor is de voorkant, maar veel meer zegt dat toch niet, lijkt mij...

Als de Mini echt krom is, dan lijkt me richten de enige oplossing. Trekken met beleid. Maar hoe dat precies in zijn werk gaat en hoever je daarin kan gaan kan ik je niet vertellen, misschien eens bij een schadebedrijf vragen.

RE: Banden komen aan spatbord

Ze komen aan bij het bestuurderskompartiment.
En er zitten volgens mij de orginele minilites op.
Geen gekke maat dus.
En de rubbers van de stuurstang zitten ook wel erg kort bij de carroserie.
Ik weet niet of dit normaal is.
Maar hij lijkt me niet krom. En bij een plaatwerker ben je al snel 350 euries lichter.Of hij nu krom is of niet die trekken wel.
Ik dacht eerder aan spoorverbreders maar dan weet ik niet of dat mag voor de rdw

RE: Banden komen aan spatbord

Mischien dat je er wielspacers tussen kunt zetten. Je wielen komen dan iets verder naar buiten.

RE: Banden komen aan spatbord

hoe werken die wielspacers? en eelke had het over de offset wat is dat?

RE: Banden komen aan spatbord

met spacers kom je absoluut niet door de keuring bij de rdw...

bij een apk mogen ze eigenlijk ook niet, maar niemand let daarop...

offset is hoever de velg naar binnen steekt t.o.v. de naaf... je wiel omvat je naaf/remschijf altijd een stuk naar binnen, hoe verder naar binnen hoe groter de zogenaamde offset...

wellicht ben je voor de rdw keuring gered met een stel stalen 12 inch velgen, gewoon die standaard dingen. ben je meteen van het gelazer af, kan je daarna op je gemak bekijken wat er werkelijk aan de hand is met je minike

RE: Banden komen aan spatbord

Even een brainwave: wat voor remmen heb je aan de voorkant? Om de juiste combinatie met je velgen te krijgen moet je schijfremmen hebben, of eventueel trommels met ingebouwde spacers. Met normale trommels gaat het niet goedkomen en kon dit wel eens het gevolg zijn.

Als dit allemaal klopt zou ik niet kiezen voor lapmiddelen, eerlijk gezegd. Het is je eigen veiligheid, en spacers op de voorwielen lijkt me een ronduit slecht idee.

RE: Banden komen aan spatbord

Ik heb schijfremmen voor...
En liggen de stalen velgen dan verder naar buiten ofzo. :?
eigenlijk zou het dan met de minilites ook moeten kunnen die zijn toch orgineel?

RE: Banden komen aan spatbord

Dat is als het goed is inderdaad hetzelfde. Maar 12" gaat samen met schijfremmen, waarvan het contactvlak met de velg verder naar buiten ligt. Monteer je 12" velgen op de voorwielen van een oudere Mini dan gaat het dacht ik niet goed. Maar dat is hier dus niet het geval.

Mogelijk kun je de schermen een beetje naar binnen kloppen? Maar ik blijf het een beetje eng vinden, je kunt op zijn minst eens de uitlijning van de Mini laten controleren (niet verwachten dat het allemaal kaarsrecht is, da's geen 1 Mini - maar weet je toch een beetje meer waar je over praat). Heb je de Mini al eens op een brug gehad bij een Mini-specialist om te zien hoe het subframe eronder zit?

RE: Banden komen aan spatbord

Ja mijn pa is bij de mini specialist geweest
dus ik heb m zelf niet kunnen zien van onderen.
Maar kloppen hebben ze al geprobeerd gaat niet verder naar binnen.
Volgens hun moest vanuit achter de pedalen zeg maar de boel naar voren geduwd worden zodat de wielkast
dan als het ware mee gaat en er meer ruimte ontstaat
Maar dat kost wel een duit denk ik

RE: Banden komen aan spatbord

Ik dacht misschien kan ik de stuurinrichting stellen
zoadt de draaicirkel groter wordt.
Maar hij minder scherp kan indraaien...?

RE: Banden komen aan spatbord

Je kunt het stuurhuis van een MPi monteren, die hebben minder stuuruitslag. *KUCH*lapmiddel*HOEST* ;)

RE: Banden komen aan spatbord

de stuurinrichting kan je niet stellen...

ik vind het verhaal van trekken aan het schutbord zodat er meer ruimte komt errug vreemd, wat is er aan de hand met die mini vraag ik me af...

schade gehad ooit, of pasgeleden, hoe ben je aan deze mini gekomen??

en wat was de reaktie van het minicentre? wel of niet te repareren? tegen welke prijs?

ben benieuwd...

RE: Banden komen aan spatbord

ja ik vond dat ook een raar verhaal. Maar volgens mij heeft ie geen schade gehad.
Normaal zie je dat wel dat zouden er toch nieuwe plaatdelen zichtbaar moeten zijn. Vooral dat deel wat boven de gril zit maar dat is ook nog orgineel.
Komt trouwens uit duitsland.
Ik kan helaas er nog niet mee rijden moet nog ingevoerd worden.
Dus om naar het noorden te rijden is ook geen optie
moeilijk moeilijk allemaal haha

RE: Banden komen aan spatbord

sebas1300 schreef:
Ja mijn pa is bij de mini specialist geweest
dus ik heb m zelf niet kunnen zien van onderen.
Maar kloppen hebben ze al geprobeerd gaat niet verder naar binnen.
Volgens hun moest vanuit achter de pedalen zeg maar de boel naar voren geduwd worden zodat de wielkast
dan als het ware mee gaat en er meer ruimte ontstaat
Maar dat kost wel een duit denk ik



Dit is gewoon beun werk en dat hoeft niet veel te kosten. alleen daarmee los je niet het probleem op..... je verplaatst het.

wat ik uit je verhaal kan opmaken is dat er iets niet goed zit. er is maar 1 manier om er achter te komen wat er precies mis is. breng hem naar een uitlijner en laat hem uitlijnen. met de machine's die ze aan je wielen hangen kunnen ze precies zien wat er mis is (staat te veel naar voren of achteren of ..) als je mazzel hebt heeft de vorige eigenaar er of: een verkeerd stuurhuis ondergezet, of het stuurhuis verkeerd afgesteld (dit vreet ook meteen banden) als het dit laatste is dan zit dat bij de prijs in begrepen met uitlijnen. ze kunnen nl gewoon het weer uitdraaien en moeten dat ook doen zodat alles goed uitgelijnt is. uitlijnen kost hier in de buurt 40 euro, dus dat valt wel mee.
mocht het wel krom zijn dan is het misschien een idee om op zoek te gaan naar een goede nederlandse mini koets en alles overzetten van jouw mini. hoef je meteen niet meer naar de RDW.

RE: Banden komen aan spatbord

Nu ben ik niet zo'n techneut, maar kan het niet net opgelost zijn als je er hi-lo's onder zet en zo een klein beetje hoger op de pootjes komt te staan?
:?

RE: Banden komen aan spatbord

Je kunt 2 dingen doen, de oorzaak opsporen of het gevolg oplossen. Het laatste wordt dan een lapmiddel, maar is vaak de makkelijkste weg. Toch zou ik eens , zoals al eerder hier vermeld, naar de uitlijning kijken. Je zegt dat er in het verleden een "tik" is geweest, dan is de kans dat er iets krom is vrij groot.

RE: Banden komen aan spatbord

Ja ik kan hem idd eens laten uitlijnen. Maar of dat de oorzaak is weet ik niet omdat hij aan allebei
de kanten op precies dezelfde plaats aankomt...

RE: Banden komen aan spatbord

Het is een suggestie, die Hi-Los, als hij extreem laag staat. Maar dan nog geldt dat het symptoombestrijding is, want hoe je het ook wendt of keert, een Mini met 12" schijfremmen met standaard velgen hoort niet op die plek aan te lopen.

Het lijkt me dat je een duidelijke TODO-list hebt:
- De uitlijning laten controleren. Het enige wat daadwerkelijk is aan te passen is de sporing, bij een standaard Mini, maar het geeft je wel een beeld of de Mini abnormaal krom is, en kan eventueel reden zijn tot verdere actie.
- De rijhoogte aan de voorkant controleren, evt. vergelijken met een andere Mini. Het enige waardoor hij eigenlijk te laag zou kunnen staan zijn versleten cups voor de veerkogels. Zou me wel verbazen dat hij daardoor zou kunnen gaan aanlopen, op die plek, maar dat is weer wat anders.

RE: Banden komen aan spatbord

Kan ik ook 10"velgen monteren terwijl ik schijfremmen heb voor?

RE: Banden komen aan spatbord

nee, tenzij je kleine schijfremmetjes hebt, maar die zijn niet standaard op jou mini...

RE: Banden komen aan spatbord

hmm, hij is namelijk uitgelijnd daar ligt het niet aan.
Maar die minilites zijn toch standaard?
Of bestaan er soms velgen 4j (stalen velgen)
En hoe kan ik eventueel hi lo sets herkennen voor.
Misschien zitten die erop en is ie omlaag gedraaid.
Hij is wel laag voor.

RE: Banden komen aan spatbord

kijk nou eerst eens na of je nylon cupje niet doorgedrukt zijn, da scheelt een stuk...

ik ben bang dat er het nodige niet klopt aan je mini, ik heb hier geen goed gevoel bij..

RE: Banden komen aan spatbord

sebas1300 schreef:
Schijfremmen



Horen de schijfremmen er standaard onder? Zijn ze van een mini of metro? Is het fusee van een mini of metro?

Volgende punt... De stuurarmpjes die op het fusee zitten geschroefd... De metro heeft namelijk een langere versie. Probeer het eens op te meten...

default

RE: Banden komen aan spatbord

zijn de rubbers van je voorsubframe bevestiging niet gescheurd of helemaal zacht. en dan bedoel ik met name die achterste/onderste heb ik ook een keer gehad. dan beweegt het hele subframe als je stuurt.
met uitlijning kun je niet altijd zien of de carroserie krom is want je meet alleen de wielstanden ten opzichte van elkaar. de enige manier is om de carroserie op te meten of te laten doen bij een schadebdrijf.

RE: Banden komen aan spatbord

de schijfremmen horen er wel standaard op denk ik het is een 1.3 van '91
De "cupjes" als daarmee de fusees wordt bedoeld heb ik nog niet bekeken even vluchtig ja ik geloof dat ze goed waren.
Maar ik ga nu eerst op vakantie daarna heb ik er weer tijd voor
alvast bedankt voor alle tips...
wordt vervolgd... :D

RE: Banden komen aan spatbord

red flame had het over de cupjes....
Waar zitten die?

RE: Banden komen aan spatbord

Dit moet gewoon op te lossen zijn.

Als de boel een klap gehad heeft, en het onderste gedeelte van het schutbord naar binnen is gekomen, zouden elders ook kreuken te zien moeten zijn.

Lijkt het erop dat de achterste subframe bevestigingen naar binnen gebold zijn? Als dat zo is, zou je kunnen proberen de rubbers daar weg te halen en met een hamer en stuk hout de boel naar buiten te slaan.

Als het er allemaal netjes uitziet, zou je ook verstelbare draagarmen kunnen monteren.

Controleer eens of je naar een kant meer stuuruitslag hebt, dan naar de andere kant. Het kan dan zijn dat het stuurhuis wat verschoven is en een kant dus veel te ver op gaat. Hij kan dan gaan aanlopen tegen het binnenscherm (binnenkant wielkast).

Wouter

RE: Banden komen aan spatbord

die cupjes zitten in je draagarm, daar waar de kogel van de trompet in het gat in de draagarm zit...

RE: Banden komen aan spatbord

De cupjes die Red Flame bedoelt zitten in de bovenste draagarm, onder de trompet.

RE: Banden komen aan spatbord

dan zal ik die eens bekijken ik kan me haast niet
voorstellen dat ie een tik gehad heeft.
wel zitten de stuurasrubbers erg dicht bij het binnenschutbord.

RE: Banden komen aan spatbord

wel zitten de stuurasrubbers erg dicht bij het binnenschutbord



Welke rubbers bedoel je precies? De kogel-rubbers?
De stuuras (stuurhuis) zit vrij dicht op het schutbord. kan je niet een foto sturen hoe het eruit ziet, en waar hij precies aanloopt?

cheers,
Wouter

RE: Banden komen aan spatbord

nou hij loop aan als ik helemaal naarlinks draai bijvoorbeeld.
Dan komt de binnenkant van de band tegen het schutbord.
Het is aan beiden kanten op dezelfde plek.
Bijna aan de bovenkant van het wiel.
hij staat voren ook erg laag t.o.v. andere mini's.
Dit is nog het laatste puntje wat ik moet herstellen voor de herkeuring van de rdw.
Misschien kan iemand eens komen kijken....? Heb echt geen flauw idee wat het kan zijn (op de cupjes na wat red flame zei).

RE: Banden komen aan spatbord

Het schutbord zit tussen motorruimte en passagierscompartiment, dus ik neem aan dat je de binnenschermen bedoelt, waar hij tegenaan komt?

Toen ik mijn Mini net had, had hij ook last van dit euvel (iets minder extreem geloof ik, je moest wel rijden en roevallig over een hobbeltje rijden om er last van te hebben, en waar hij precies aanliep durf ik je ook niet te zeggen). Voor zover ik me kan herinneren (zat er toen natuurlijk nog niet zo in) waren dat ook de genoemde cupjes die versleten waren.

RE: Banden komen aan spatbord

ja inderdaad de binnenschermen. tussen het motorblok
en het wiel.
Ik heb er eigenlijk geen last van het is alleen
dat het op het lijstje van meneer rdw stond.
Het is alleen als je helemaal moet in/uitdraaien

RE: Banden komen aan spatbord

Heeft hij dan al niet HiLo's en misschien negatief camber armen? Dan heeft hij de neiging om aan de bovenkant wat verder naar binnen te staan.

Helaas woon ik wat te ver weg om eens te komen kijken... Kun je niet wat foto's sturen? sowieso van de Mini?

Wouter

RE: Banden komen aan spatbord

ik zal vanavond wat fotos sturen

default

RE: Banden komen aan spatbord

Klopt de banden maat wel, tegenover de velg of de velg tegen over de banden het is hoe je het keert en draait. Al eerder problemen hiermme gehad? Welke dingen heb je al zo veranderd? Gewoon klakeloos erop gezet of iets veranderd!

RE: Banden komen aan spatbord

Nou ik heb de cupjes bekeken. Ze zijn idd ingedrukt
maar ik weet niet hoe ver ze ingedrukt zijn als ze nieuw zijn :?
En lou mijn banden maat is 145/70/12 met gewoon orginele minilites ;)

RE: Banden komen aan spatbord

Hi,

Sebastiaan heeft mij gisteren foto's gestuurd en hij staat inderdaad erg laag, en zo te zien door versleten cupjes.

Om die te vervangen heb je wel een veerbolcompressor nodig. Als je zin hebt om in Dordrecht langs te komen, mag je hem wel lenen.

Wouter

RE: Banden komen aan spatbord

bij mij lopen de banden ook aan,
hierop is hij bij de APK afgekeurd,
banden zijn 165/60/12,
toch geen gekke maat dacht ik zo,
ik vermoed dat hij tegen de rand aanloopt van de wielkas,
dit hoor je als je de auto flink door de bocht stuurt.
aanloop is wel minimaal,
net de auto opnieuw wezen uitlijnen na het aanbrengen van nieuwe stuurkogels,
na de uitlijning is het probleem wel gebleven
hoe dit te verhelpen ?
stuk naar achteren kloppen, mits mogelijk ?
of zijn er nog andere manieren ?

RE: Banden komen aan spatbord

als je 165 banden om de std minilites hebt liggen, hebben ze de neiging om te rollen. Pomp ze eens goed hard op en kijk hoe het dan is (2.5/2.6 bar).

En zoals hierboven beschreven, kan het zijn dat hij te ver ingezakt is.

cheers,
Wouter

RE: Banden komen aan spatbord

te ver ingezakt ?
de dempers bedoel je ?

RE: Banden komen aan spatbord

Ik denk dat Wouter je banden bedoeld. Ookal lijkt het niet zo, maar als ze wat slapper zijn, dan staan ze ook wat lager. Dit is echter pas te merken als je aan het rijden bent.

RE: Banden komen aan spatbord

ik zal de druk eens omhoog gooien dan :)

RE: Banden komen aan spatbord

Ik heb worstevelgen ( 4.5j ) met 145/70/12 geen problemen met aanloop, maar dat kan natuurlijk bij elke mini weer anders zijn.

RE: Banden komen aan spatbord

ik heb dus 165/60/12,
kan dus net voor problemen zorgen

RE: Banden komen aan spatbord

MINIAN schreef:
Ik heb worstevelgen ( 4.5j ) met 145/70/12 geen problemen met aanloop, maar dat kan natuurlijk bij elke mini weer anders zijn.



Dat heet standaard ;) Dus als dat al problemen zou geven zou het niet goed zijn :)

RE: Banden komen aan spatbord

Idd ik snap het, hij heeft minilites die zijn 5j of 5.5j ofniet? Dan begrijp ik ook gelijk waarom ze aanlopen |:(

RE: Banden komen aan spatbord

Hoeft niet. Ook op 4,5J kan je 165 bandjes leggen en ook dan kan het al aan gaan lopen.