banden slijtage

RE: banden slijtage

Wellicht weer een vraag naar de bekende weg... De voorbanden van mijn '88 Jet Black (12" 145/70) slijten enorm aan de binnenkant het lijkt dat dit is ontstaan na het reviseren van mijn (schijf)remmen. Ik begreep van andere mensen dat dit of komt door een wat extreme rijstijl of slecht uitgelijnde wielen. Volgens mij is de uitlijning redelijk in orde, nu zijn er op dit forum vast wel andere mensen die het ook niet kunnen laten om rotondes en afritten ed. met wat enthousiasme te nemen. Vraag is dus of jullie ook slicks aan de binnenkant en regenbanden aan de buitenkant hebben voorop?

Greetz,
Henk

default

RE: banden slijtage

Meestal wordt het effect wat je beschrijft veroorzaakt door het niet helemaal sporen. Ik heb het met de vorige auto gehad. Nadat deze was uitgelijnd was het probleem verholpen. Of enthausiast rijden over rotondes of scherpe bochten dit veroorzaakt is mij niet bekend.
:?

RE: banden slijtage

Sporing is inderdaad denk ik wel de grootste verdachte. Anders camber, maar ik kan me niet voorstellen dat dat verkeerd is, eigenlijk.

Extreem bochtengedrag kan niet de oorzaak zijn. Daarbij komt namelijk juist extra druk op de buitenkant van de wielen. Dan kan het dus nooit zijn dat de binnenkant extra slijt.

RE: banden slijtage

Camber kan ook een gevolg zijn van het op een bepaalde plek veel slijten van de wielen. in dit geval zal het dan een teveel aan negative camber moeten zijn. Ongveer dit idee. / \\ Maar gezien dit niet zo heel veel voorkomt bij Mini's tenzij er negatieve camber armen zijn gemonteerd zal ik het ook eerder zoeken in de sporing. En naar alle waarschijnlijkheid zal het dan een teveel toe-spoor zijn.

Greetz

Richard

RE: banden slijtage

Thanx voor de reacties. Een paar maanden terug is wel één van mijn trekstangen aan de voorkant vervangen. Zou dit voor een negatieve camber kunnen zorgen? Niet toch? Zou ik zelf kunnen controleren of mijn wielen enigszins rechtstaan? Mijn mini trekt soms wel een klein beetje naar één kant maar niet extreem. Ik krijg binnenkort minilites daar moeten dan meteen maar nieuwe banden op, laat ik meteen maar alles uitlijnen. Lullige is dat dit 6.000km geleden ook al gedaan is. Die minilites die ik krijg zit trouwens een hele mini omheen gebouwd, daar moet ik dan vanaf. Hierover waarschijnlijk dit weekend meer.....

RE: banden slijtage

Van het vervangen van een van je trekstangen hoor je in principe geen negatief camber te krijgen. Wel zit de kans er dik in dat dan je sporing niet meer zal kloppen. En gezien je slijtage aan de binnenkant van het wiel zit zal dit dus een overmaat van toespoor zijn.

RE: banden slijtage

Ik heb het zelfde probleem. Dat mn banden aan de binnenkant slijten. ZOu je ook zelf je banden kunnen uitlijnen, of moet je daar weer speciale apparatuur voor hebben?

Groetjes Erik

RE: banden slijtage

Ik geloof niet dat je dat zelf kan doen, nee. Overigens is dit een bekend Mini-euvel, dat negen van de tien keer inderdaad door verkeerde uitlijning wordt veroorzaakt. Die bij een Mini dan weer vrij makkelijk "verloopt", kennelijk.

RE: banden slijtage

Slijtage aan de banden heeft met de uitlijning te maken zoals al werd vermeld.
Wat we niet mogen vergeten de bandenspanning en het rijgedrag eventueel slalom.
Een vervent mini bestuurder die ook veel aan evenementen meedoet o.a. behendigheid en slalom zal meer zijn banden slijten dan andere mini's

RE: banden slijtage

OK. Maar het specifieke probleem was hier slijtage aan de binnenkant, dat niet zo snel door de dingen veroorzaakt worden die jij noemt. Dat geeft een gelijkmatiger slijtagebeeld, of hooguit wat meer aan de [i:28mspkzt]buitenkant[/i:28mspkzt] (veel bochtenwerk waarbij de meeste kracht op de buitenkant van de buitenste wielen komt).

Wat niet wegneemt dat deze zaken zeker genoemd mogen worden als het over bandenslijtage gaat.

RE: banden slijtage

Dus uitlijnen ken je dus beter aan een specialist over laten. Dan kennen ze er gelijk even nieuwe bandjes ondergooien. Gladde bandjes bij nat weer is ook niet alles heb ik al ervaren. Met mn vorige Mini dan.

RE: banden slijtage

Ik rij met 12 inch 165 banden, en heb helemaal geen last van ongelijkmatige slijtage terwijl ik een pittige rijstijl er op na hou. Sterker nog ik ben vaker aan het raggen dan dat ik normaal rij. Toch heb ik de vorige keer nog 45.000 kilometer met de banden gedaan . Ik verwisseln naar van loop van tijd wel de voorwielen met de achterwielen. Mijn mini staat ook vrij laag op zijn poten, niet verlaagt ofzo ik denk gewoon een beetje door zijn rubbers gezakt. Misschien dat dat ook een gelijkmatigere slijtage van de banden als gevolg heeft

RE: banden slijtage

Als je banden aan de binnenzijde slijten, staan de wielen "toe-out" (met de tenen naar buiten gedraaid, dus aande voorkan van de auto breder dan aan achterkant). Dit moet ook een beetje (ca 6 mm verschil tussen het voorste punt van de band en het achterste, gemeten tussen de voorwielen). Door het trekken van de voorwielen wordt de sporing neutraal getrokken als je rijdt. Maar als je stuurkogels versleten zijn lijkt de auto op een meetbrug goed te sporen, maar verandert de sporing onder invloed van de aandrijving. Met rare slijtages tot gevolg.

Succes met het zoeken naar de oorzaak,

Hugo

RE: banden slijtage

Klopt meestal zit het in de uitlijning.

Maar welk banden merk ligt er nu op! yokohama's - bridgestone enz, enz,

Het kan namelijk ook en dat mogen we ook niet uitsluiten dat het een mogelijke fabricage fout is.
De band zal uiterst zacht zijn, stel dat henkmarius de auto binnen brengt voor uitlijning en er niets scheelt met de uitlijning. Dan is dat een gerust stelling, en blijft er nog maar 1 optie over.
Ik zeg niet dat dit zo is maar het is een mogelijkheid die kan bestaan.

RE: banden slijtage

Hugo: Toe-out? Ik weet niet beter of een auto moet een beetje toe-in hebben. Hoe dan ook is het niet zoveel dat het een merkbare invloed op de gelijkmatigheid van het slijtage beeld mag hebben.

RE: banden slijtage

Een voorwiel aandrijver moet stilstaand iets toe-out hebben, de wielen trekken zich dan recht door het rijden. Een achterwielaandrijver moet iets toe-in hebben, de voorwielen worden dan door de rest van de auto rechtgeduwt.

Natuurlijk alles met mate....

Hugo

RE: banden slijtage

even een oud topic opvissen met een nieuw probleem!
Ik heb nu 7000km gereden met mijn nieuwe banden (dunlop sport 2000) en 1 van de voorbanden (links) is al enorm aan het slijten, de andere kant is nog zo goed als nieuw. Het rare hieraan is dat het hij niet 'afloopt' naar 1 kant maar over de volle breedte van de band slijt. Ik dacht misschien dat het de kwaliteit van de band kon zijn omdat hij van kleur ook iets bruiner is dan de andere 3. Maar om na te gaan of het niet de plaats van het wiel is die belang heeft heb ik de voorbanden even van plaats gewisseld maar nu trekt mijn stuur nogal sterk naar links. Dit is toch niet normaal? Heeft iemand een idee wat het probleem is en wat er aan te doen? zou de redenering over de kwaliteit kloppen?

RE: banden slijtage

Staat er op die banden een draairichting?
DEnk ook eens aan je diff. dat niet echt jofel loopt

RE: banden slijtage

nee dit profiel heeft geen gewenste draairichting.

RE: banden slijtage

Als je alletwee de voorwielen heft en je draait aan de wielen, is er dan een verschil. Zet de bak hierbij in z'n 1.

RE: banden slijtage

Leuk om deze nog eens even op te rakelenmaar wat ik eigenlijk wil weten is hoe zit het met jullie bandjes?

Slijt de rechtsvoorband bij jullie ook harder als de rest?
Ik zit nog net niet aan 1mm verschil.
Linksvoor 5mm,rechtsvoor 4mm
Achter beiden 6mm.
Is dit te wijten aan een rijstijl?

RE: banden slijtage

Dat is een redelijk normaal slijtagepatroon. Er zit altijd wat verschil in slijtage tussen de diverse banden al zullen de aangedreven wielen natuurlijk wel sneller slijten als de niet aangedreven.

Dennis

RE: banden slijtage

slijtage aan de binnenkant is meestal uitspoor, laat 'm eerst uitlijnen laat dan na 3 a 4000 km het profiel nameten of er nog verschil in zit zoja dan nog iets meer toespoor laten geven tot hij goed afslijt. je zegt dat hij 6000km geleden is uitgelijnt? heb je daar een rapport van? ik lijn zelf auto's uit, wil evt wel naar het rapport kijken als je die hebt. groet

RE: banden slijtage

@ Red hot , ik heb dit topic opgerakled omdat ik geen nieuw wou beginnen,dateert van 3 jaar geleden,dat rapport heeft ie nie meer ;)

@Dennis.

Ja dank je,maar wat ik gek/maf vond is dat dan de rechter voor harder gaat als de rest,wellicht een rotonde-iets.
Kan eens proberen ze om te draaien en te zien of het verschil dan ook optreed,hoewel ik voor mijn idee ook wel de bocht de andere kant op even vaak maak,en goed hard uiteraard hahaha

RE: banden slijtage

Zeg om deze nog maar eens even uit de oude "banden" doos te trekken ;)

Ik heb nu een kleine 10.000km erop zitten,maar is het normaal dat je op die afstand een slijtage hebt van 2mm of meer?(d8 dat 1mm per 10k normaal was??)
Ik persoonlijk vind dat best hard gaan eerlijk gezegd?!

RE: banden slijtage

te wijten aan een rijstijl?



onder andere .. 8)

en aan de hardheid van het rubber, bandenspanning en het feit dat je als bestuurder aan de linkerkant zit ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: banden slijtage

Theo van den Bogaard schreef:

het feit dat je als bestuurder aan de linkerkant zit ..



Ja ik weeg wel wat hahaha.
Dan moet ik maar eens zoeken voor een paar andere bandjes,want met minder dan 3mm ga ik de winter niet in.[size=75:3p0jr9a4]niet met die rijstijl ;) [/size:3p0jr9a4]