Bandenmaat en veerhoogte

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Hallo iedereen,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar zie nu door de bomen het bos niet meer..
Mijn Mini heeft de bandenmaat 165/60 R12 71H,
Nu komen de voorbanden tijdens het (scherp?) insturen of bij een bultje (als je een beetje stuurt) tegen de spatschermermen aan.
Dit zijn neem ik aan dus niet de orginele banden, en ook niet de originele spatschermen (plastic verbreders).
Maar doordat deze er tegen aan komen is het plastic al afgesleten en is heel mijn voorspatscherm aan het scheuren en slijten.
De voorbanden komen dus tegen de spatschermen aan welke nu het spatscherm en de band naar de ... helpt.

Het is een Mini 1000 Mayfair uit 1986. Weet iemand wat de standaard bandenmaat is?
Ik zit er dan aan te denken om de originele bandenmaat er weer op te leggen.
Ook las ik dat de cups versleten kunnen zijn, wat zijn dit?
En de veerbollen zouden wel vervangen zijn volgens de oude eigenaar.
Ik heb de auto nu net 1,5 week en vind het toch wel heel vervelend dat ik nu al zo'n probleem heb..

Met vriendelijke groet,
Tobias

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Hoeveel afstand heb je tussen band en wielkast?
Is dat hetzelfde als achter?
Links en rechts hetzelfde voor?
Veel Mini's staan een beetje op hun neus schuin naar links, want daar zit je als bestuurder en dus zakt de veerbol daar het meest in...
Bandenmaat is prima, moet gewoon kunnen.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Ik denk dat het je rubber veerbollen zijn in combinatie met de velgen die waarschijnlijk verder naar buiten komen dan de orginele!

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Voor en achter veschilt heel wat. Achter is het zo'n 5 cm en voor 3-4 cm als ik rechtuit rijd.
En als ik een bocht neem komt hij er tegen aan voor..
Zowel links als rechts, ook is hier het hoogteverschil tussen de band en de wielkast hetzelfde.
De veerbollen zouden voor recentelijk vervangen zijn. Wel zijn de wielen breed, dus misschien dat het dan dus daar aan ligt.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Een 165 band ligt meestal op een gewone 5J- velg dus da's echt niet abnormaal voor een Mini.
Ik rij ook met 165 bandjes en die lopen ook niet aan...
Wat voor velgjes zijn er gemonteerd, en heb je misschien spacers op de naafjes?
Fotootje?

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Dat vind ik dus het rare, ik hoor meer mensen die deze maat hebben, waar het goed gaat.

Deze velgjes liggen er op, BWA Racing:
http://www.wheeldictionary.net/10/bwa6x10_2.jpg
En daarop dus de band 165/60 R12.

Wat zijn spacers? (Ja ik ben nieuw in deze techniek haha).
Ik zal morgen even wat foto's maken.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

cupjes zitten onderaan de kogel (nr 4) die beweegt in de draagarm (nr 18)
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =12&pos=18

kan ook zijn dat de trekstang (nr 49) krom is ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Kijk 'ns, bedankt. Ik heb zelf geen handleidingen oid van de Mini. Dus hier kan ik wel wat mee. Zal er zometeen eens aan beginnen als het weer even mee zit.
-------------

Edit:
Hier twee foto's.
Rechtsvoor waar de band de wielkast raakt (dit is links hetzelfde):
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-APMMZEEL.jpg

Linksvoor veersysteem. Is hier het ding waar de cirkel omheen staat de veerbol of de cup? Deze is gewoon slap en kan ik zo induwen. Alsof de pen (?) die er bovenop duwt helemaal beneden is.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6JMTFSUR.jpg

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Aan de voorkant maakt het geen fluit uit hoe hoog de wagen staat. Het aanslagrubber bepaald hoe ver de band de wielkast in duikt.

Achter maakt het wel uit omdat daar de aanslag in de veerbol zit en een vaste maat heeft tov van de veerkogel.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

foto 2 is je veerkogel ofwel knucklejoint ziet er op de foto versleten uit,daarbovenop zit de trompet(is niks mis mee)daarboven zit je veerbol en die is denk ik wel versleten gezien de hoogte van de carrosorie ik heb mijne 2 weken geleden vervangen en de ruimte tussen de wielkast en de band is nu 11 cm dus ik heb een beetje een gevoel dat de veerbollen niet vervangen zijn.

greetz bas

@carlo die aanslag rubbers gaan nog geen 200 km mee als deze aanzitten dus de hoogte maakt zeker uit.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Oké bedankt. Ik zal ze in deze dagen eens goed bekijken en dan ook even zoeken hoe ik goed bij de veerbol kom.
Dat klinkt inderdaad wel beter. Het verschil in hoogte tussen achter en voor is ook heel groot.
Ik zal in deze dagen maar eens kijken hoe ik er bij kom en kan zien of ze versleten zijn. Laat het hier nog weten.
(eerst een lagere krik regelen om het wiel van de grond te krijgen, die ik nu heb is te hoog)

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Ik heb er weer even naar gekeken.
De auto omhoog gekrikt en daarna wilde ik het wiel er af halen, heb ik niet de goede moersleutel (engelse maten??). Dus krijg de moer er niet af.
Maar heb wel een kijkje kunnen nemen.
Hier onder op de foto de knuckle joint [u:pq9ja9b1]links[/u:pq9ja9b1]voor. Toen ik het rubber een beetje opzij deed zat er wel veel rotzooi of vet in.

Op foto 2 de veerbol [u:pq9ja9b1]rechts[/u:pq9ja9b1]voor.
Ik heb de foto van boven genomen (vanuit de motor) omdat er bij de wielkast een ijzeren kapje voor zit (hoe te verwijderen?)
Dus vanuit de motorkap genomen. Daar is te zien dat er een ronde ijzeren kap bovenop de veerbol zit. Deze heeft een ronde rand, maar die is na een tijdje weg en wordt scherp en naar mijn idee lijkt de veerbol daar in verdrukking te komen.

Zie foto's hier onder:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RBOUT8YZ.jpg
en
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4TPMDPL3.jpg

RE: Bandenmaat en veerhoogte

die ronde ijzeren kap is je veerbol maar ziet er allemaal niet fris uit in mijn ogen ook je knuckle joints zijn in mijn ogen versleten je subframe verdient ook aandacht (roest enzo) en ja voor een engelse auto heb je engels gereedschap nodig

greetz bas

p.s. in de kluckle joint zit vanaf de fabriek meestal rood vet en geen rotzooi

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Is dat dan dus de bovenkant van de veerbol? Kan het allemaal niet heel goed zien. Ik dacht dat misschien de veerbol daar in viel, maar dat is dus deel van de veerbol? Vind het er zelf ook niet echt lekker meer uit zien, dat terwijl ze vervangen zouden zijn.

Knuckle joints weet ik niet hoe die er uit moeten zien, maar als ik jou (en de rest) allemaal hoor dan zal ik die sowieso maar vervangen.

En subframe, ik heb zo in het echt nog niet echt super overdreven roest gezien (ik ben dan wel een Land Rover gewend, dat is meer roest dan nog goed staal). Maar wil hem eerst even goed rijdende hebben en dan de rest op en top maken, teminste als dat kan wachten.

Tja.. Land Rover is ook Engels, maar daar pastte alles wel op, zal dan wel niet origineel zijn.
Maar dan ga ik voor de Mini eens achter een basis setje gereedschap aan.

Ja dat dacht ik al wel, maar er zat ook wel wat vuil in het vet.

Heeft er iemand ervaring met Damen&Kroes uit Boxtel (en Den Bosch) ?
Misschien dat ik daar morgen even langs ga.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

klopt is een deel van de veerbol

een mini roest snel en het materiaal is veel dunner als een land rover

knuckle joints kosten rond de 5 euro je heb er 4 nodig 2 voor en 2 achter ook zou ik alle 4 de veerbollen vervangen,dan heb je 4 gelijken en als die van achter nog redelijk zijn kun je die als reserve bewaren

ik heb alles bestelt bij een van de sponsors

voor het subframe zou ik spul halen van brunox(ontroest,primer en epoxy in 1)maar is een tijdelijke oplossing hoor,op den duur houd dit ook niet de roest tegen

greetz bas

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Oké bedankt, weet ik dat ook weer. Maar dan lijkt het er in ieder geval niet op dat deze vervangen is (in ieder geval niet voor een nieuwe).

Ja dat had ik al wel gevoelt. Denk dat ik er dan toch binnenkort alvast eens naar kijk. In ieder geval met het tijdelijk behandelen dan.

Tja.. veerbollen waren geloof ik wel wat prijzig, maar dat zou dan gelukkig maar 1 malig zijn en dan weet ik wel dat ik alles goed heb. in ieder geval bedankt voor de tip.
Ik zal zo eens kijken naar de sponsor.

Oké bedankt! Dan zal ik misschien dit er nu op spuiten, en als ik dan in de komende maanden een keer tijd heb dat ik alles goed behandel.

Bedankt.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Ik heb even met een garage gebeld, zij zeggen dat ik hem moet brengen. Maarja dat kan natuurlijk net op de dagen dat ik niet kan.. mm

Is er niemand in de omgeving Oirschot (Eindhoven) die er een beetje verstand van heeft en die even tijd heeft om er snel naar te kijken en even een oordeel kan geven?
Als je dan even kan kijken wat hoe de staat van alles is, heb ik in ieder geval een oordeel van iemand die het in het echt heeft gezien. (foto's zijn niet altijd even duidelijk).
Dit zou mij in ieder geval heel erg helpen.

Alvast bedankt!

RE: Bandenmaat en veerhoogte

ik ga de achterhoek rit rijden en ook de lif-laf in breda misschien een optie om daarheen te gaan dan wil ik wel even kijken

greetz bas

RE: Bandenmaat en veerhoogte

rover mini bassie schreef:

@carlo die aanslag rubbers gaan nog geen 200 km mee als deze aanzitten dus de hoogte maakt zeker uit.



Dan heb ik nieuws voor je: Mijn voorste aanslagrubbers zitten er al meer dan 170.000km en 30jaar op: ze zijn nog als nieuw. Van die 170.000km hebben ze ook nog eens zo'n 30.000km aangezeten. :D

RE: Bandenmaat en veerhoogte

ik heb andere ervaringen maar goed het hoort niet die van mij waren na 200 km helemaal gescheurt(ik rij wel best extreem met mijn mini)

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Gaat hem niet worden, moet werken..

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Waar lopen de banden eigenlijk aan?
Als ik het lees in de eerste post denk ik eigenlijk meteen aan de voorkant, terwijl hier gesproken wordt over aanslagrubbers - die hebben volgens mij alleen invloed als hij aan de bovenkant aanloopt?
Volgens mij kan met deze bandenmaat de band nog steeds aanlopen tijdens insturen als de ET waarde van de velg te groot is. Dan moet je dus de modificatie aan de schermen uitvoeren zoals voor de 13" velgen gedaan wordt.

Neemt niet weg dat ik denk dat dat cupje van de foto er niet al te fris uit ziet, dus die zou ik eerst eens vervangen.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Sorry voor de late reactie.
Hij loopt bij de voorwielen tegen de voorkant van het spatbord aan. Dit aan beide zijden.

Ik heb er ook aan zitten denken om de schermen aan te passen, maar toch, de veerbollen zien er ook niet echt goed uit (naar mijn mening), terwijl deze wel vervangen zouden zijn.
Hij hangt echt heel laag heb ik het idee. Achter heeft hij heel veel speling meer dan bij de voorbanden.

Ga vandaag even met een andere garage bellen en vragen of ik langs kan komen om het een nader te laten bekijken. Zal in ieder geval de cupjes vervangen en mocht het nodig zijn ook de veerbollen.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Tobias van K schreef:


Linksvoor veersysteem. Is hier het ding waar de cirkel omheen staat de veerbol of de cup? Deze is gewoon slap en kan ik zo induwen. Alsof de pen (?) die er bovenop duwt helemaal beneden is.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6JMTFSUR.jpg



op deze foto is te zien dat de bovenste draagarm tegen de veerbegrenser(aanslagrubber of hoe hij ook al genoemd is) aan zit. dit betekend dat of je veerbol doorgezakt is, of de cupjes zijn versleten, maar het meest waarschijnlijke is allebei.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Oké dat kom je dus wel tot dezelfde conclusie. Maar nu weet ik dan ook dat je dat daar aan kan zien.
Dan zal ik toch maar zeer binnenkort naar de garage gaan, en dan kijken wat de oud eigenaar er van vind (aangezien hij mij heeft gezegd dat deze vervangen zouden zijn). Niet dat er nog veel gedaan kan worden dan maar toch, vind het niet netjes mocht het zo zijn.
Het belangrijkste is dan nu wel dat het gemaakt word!

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Hoe hoog de wagen staat zegt niets over het al dan niet raken van de wielkast/spatbord verbreder. Wel hoe vaak.
En als de boel ingezakt is, zoals in dit geval, moet het wel opgelost worden natuurlijk. Rijdt stukken lekkerder.
Op standaard 12" velgen is 165/60 prima te doen. Maar volgens mij staan de velgen van jou wat meer naar buiten (lagere ET-waarde) dan standaard. En dat zorgt er voor dat het eerder aanloopt. Het zijn iig geen standaard velgen (is ook 5J ipv 4,5J).

Ook als de boel gerepareerd/vervangen is zal het blijven aanlopen, alleen minder vaak (bij insturen en tegelijk over een verkeersdrempel rijden oid).

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Vandaag naar de garage geweest. De veerbollen zijn inderdaad een beetje versleten (en dus niet vervangen, wat mij wel gezegd is).
Maar het kost nog al wat geld om het te laten vervangen. Dus ik ga nu de spatborden deels weg zagen, dit zodat de verbreder er nog net aangeschroeft kan worden. Zal dus ongeveer 2 tot 3 cm weggezaagd worden, dan loopt hij al minder, misschien wel niet aan.
Als ik dan een keer wat ruimer bij kas zit dan zal ik alles laten vervangen.
Binnenkort eerst maar eens een beurt geven.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik heb je auto vandaag zien staan bij de garage en daar de zaag in zetten lijkt me toch wel meer dan zonde. Het is zo'n leuk karretje om te zien. Echt bijzonder weinig roest zo te zien en dan ook nog een automaatje. echt leuk ding !

En het kan best dat de oude eigenaar de veerbollen wel vervangen heeft, maar via al de geweldige low budget aanbieders de bijzonder slechte namaak veerbollen heeft gekocht.
er moet ook een artikel van Keith Calver over zijn maar dat wil google niet voor me vinden nu. Dan onderstaande link maar

http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... opic=32184

dan heb je wel pech. :((

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Gaan zagen is volgens mij ook niet echt de oplossing. Het netjes afzagen/afwerken is een hele klus en kost ook geld (primer, lak etc). Om het vervangen van de veerbollen even uit te stellen kan je ook een Hi-lo setje monteren. Bij de sponsoren links voor 4-5 tientjes te verkrijgen (alleen voor). Wellicht heeft iemand ze 2e hands ook nog wel voor je liggen.
Hiermee schroef je de boel zo een paar cm omhoog en kan je ondertussen sparen voor nieuwe veerbollen. Voor de montage moet je alleen wel een veerbolcompressor hebben denk ik, maar misschien heb je geluk en zijn de huidige veerbollen dusdanig ingezakt dat de "trompet" er zo uit te halen is. Het is echt prima zelf te doen.

Succes met het maken van de afweging!
Bas

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Eventjes een vraag vanuit mijn kant.

Heb sinds kort schijfremmen, dus mijn velgen staan nu verder naar buiden dan bij trommels. Nu lopen beide voorwielen aan in de wielkast (aan de voorkant, zeg maar bij de rand van het spatbord...). Velgen zijn 5J, banden 165 breed (10 inch). Hi-Lo's staan op het laagst. Dit ziet er wel netjes uit maar kan dat het probleem zijn? Met andere woorden, zou ik dit kunnen oplossen door de Hi-Lo's gewoon iets omhoog te zetten?

RE: Bandenmaat en veerhoogte

@tobias, een setje hilo's is idd een prima low budget oplossing...


@risky, wat voor een trekstangen heb je? de orginelen zijn vaak krom, waardoor de voorwielen verder naar voren komen. Ik heb dezelfde schijfremmen als jouw, met 5J velgen(10 inch uiteraard) en banden van 165 breed. ik kan nog 2 vingers tussen de band en het bovenste deel van mijn spartbord krijgen. met deze setup heb ik geen problemen met aanlopen aan de voorkant. dus het moet wel kunnen.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

@easy2, ja het zijn inderdaad de originele trekstangen. Ook ik kan nog 2 vingers tussen de band en het bovenste deel van het spatbord krijgen. Aan de achterkant van het wiel loopt alles mooi vrij. Het zou best logisch klinken dat de wielen door de trekstangen naar voren komen, misschien binnenkort maar eens een ander setje opzoeken!

Bedankt voor de tip, hier had ik nog niet aan gedacht ;)

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Zou inderdaad logisch klinken dat hij er dan goedkopere op heeft gelegd. Hij zou er namelijk niet lang geleden nieuwe veerbollen opgelegd hebben. Hij had er zeer weinig mee gereden van tevoren, en daarna praktisch niet meer.
Ik heb het ook niet gemerkt toen ik hem kocht. Op die site staat dat hij binnen een paar weken al 2,5 inch zou kunnen zakken.
Bij mij heb ik het voor het eerst na een paar weken ook pas gemerkt.
Maar dat terzijde, nu het probleem oplossen.

Ik zal binnenkort toch eens zelf kijken of ik het een en ander kan doen, had de hi-lo setjes al zien staan inderdaad, is misschien wel de oplossing dan.
Maar wil komende week ook nog even serieus gaan kijken om toch de veerbollen te vervangen, de veerbollen zijn de kosten niet, maar het laten vervangen.. dat kost wel geld.
Ik ben er achter gekomen dat hier een aantal km verderop iemand woont die veel met mini's heeft. Dus zal hem eens contacteren.
Als we het samen doen (mits hij het gereedschap er voor heeft), dan zou dat wel schelen in de kosten, en heb ik het meteen goed opgelost zonder te zagen.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Ik heb nieuwe cupjes en veerbollen besteld en vandaag binnen gekregen. Wat een verschil! Cupjes zijn niet te vergelijken met elkaar haha.
En de veerbollen zien er heel wat beter (en completer?) uit.

Nu wil ik deze zelf gaan vervangen.. Maar dan de vraag, is er iemand waar ik een veerboltrekker van kan lenen? (Tegen een krat bier?)
Ik woon in Oirschot (vlakbij Eindhoven), het zou mij in ieder geval erg helpen als dat zou kunnen.

Alvast bedankt!

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Vandaag de veerbollen proberen te vervangen..
Heb de linkerkant er uit gekregen, maar de nieuwe veerbol is een heel ander model (degene die er in zat is waarschijnlijk verkeerd, de trompet past ook niet mooi in de veerbol).
Maar om de veerbol er uit te halen moest wel de bovenste draagarm er uit, dat gedaan en de nieuwe veerbol in het gat gestopt. Daarna de draagarm terug geplaatst en toen wilden we de trompet en het cupje terug plaatsen, maar kan de veerbol niet genoeg ingetrokken worden, past dus niet.
Nu moet ik morgen dus weer de draagarm verwijderen (wat een karwei!) en daarna het cupje en de trompet tegelijk met de draagarm in het gat duwen zeg maar. En dan de draagarm vast zetten. Zou het op deze manier goed werken?
Het past allemaal net niet lijkt wel.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Vandaag de veerbollen proberen te vervangen..
Heb de linkerkant er uit gekregen, maar de nieuwe veerbol is een heel ander model (degene die er in zat is waarschijnlijk verkeerd, de trompet past ook niet mooi in de veerbol).
Maar om de veerbol er uit te halen moest wel de bovenste draagarm er uit, dat gedaan en de nieuwe veerbol in het gat gestopt. Daarna de draagarm terug geplaatst en toen wilden we de trompet en het cupje terug plaatsen, maar kan de veerbol niet genoeg ingetrokken worden, past dus niet.
Nu moet ik morgen dus weer de draagarm verwijderen (wat een karwei!) en daarna het cupje en de trompet tegelijk met de draagarm in het gat duwen zeg maar. En dan de draagarm vast zetten. Zou het op deze manier goed werken?
Het past allemaal net niet lijkt wel.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

dat is het voordeel van een hilo setje ;) deze kun je in draaien, er tussen drukken en weer uitdraaien, heb je ook geen veerboltrekker meer nodig!

dikke kans dat je straks je mini veel te hoog vind staan en hem weer wilt laten zakken...

maar je hebt inmiddels een veerbol trekker begrijp ik? en daarmee lukt het ook niet?
heb je de trekker misschien te ver in de veerbol gedraait waardoor de trompet niet in de veerbol past? en zit de veerbol ook goed in het subframe? en de nieuwe cupjes helemaal in de draagarm?
dan zou het moeten passen, zo niet zal jouw oplossing helpen.

zet ook eens een foto'tje neer van de 2 veerbollen en de verschillen, als dat nog kan...

RE: Bandenmaat en veerhoogte

I know.. maarja die heb ik niet. En dacht dat het zo wel ging lukken. Om de kosten een beetje binnen de perken te houden.

Tja, das waar, maar dat ik zie ik daarna wel haha.

Ja zelf gemaakt, was niet echt duur, stukje buis, draadeind en wat ringen en moeren.
Maar daarmee krijg ik de veerbol niet ver genoeg ingedrukt om alles er tussen te krijgen, en we hebben het draadeind gemeten, en de veerbol is echt al heel ver ingedrukt.
Het draadeind steekt onder niet uit. Het cupje zit nog niet in de draagarm, maar past daar ook niet in als ik het tegelijk met de trompet doe. Als ik het eerst doe past de trompet weer niet om het ijzeren staafje van het cupje..
Dus denk dat het mijn oplossing word, draagarm, cupje en trompet tegelijk aanbrengen.
Veerbol zit goed in het subrame ja.

Ik heb er foto's van, zal ze zo snel mogelijk posten.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

ik haal altijd het cupje van de kogel af, die druk ik in de draagarm en de kogel druk ik vast in de trompet. als dat ook niet lukt zal je toch de draagarm er weer af moet halen...

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Had ik ook aan zitten denken. Maar nu valt het rubberen hoesje mooi over het bolletje en het cupje heen, hierdoor is dit mooi afgedicht en kan er geen zand oid in komen. Wilde dit liever in 1 stuk houden, of maakt dat niet uit?

Anders ga ik morgen toch maar weer de draagarm er af halen.. Die borgplaat is alleen verrekte lastig er af te krijgen. Kan moeilijk bij de bouten en moeren komen, maar wil de radiator er liever niet uit halen. Dus dan maar moeilijk doen he.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

dat rubber moet je er natuurlijk wel weer goed overheen doen... is ook gepriegel... ik smeer ook altijd flink vet aan de kogel, daarvoor moet ie toch los.

RE: Bandenmaat en veerhoogte

Het is gelukt, beide kanten zijn vervangen.
Wat een gepriegel, maar nadat ik het eindelijk door had (beetje uitproberen wat het makkelijkste werkt en wat niet) is het gelukt. De linkerkant heb ik gisteren heel de dag op gezeten om aan het eind geen succes te hebben. Maar vandaag binnen 2 - 2,5 uur de nieuwe vering erin gezet en daarna de alles weer vastgeschroeft.
De rechterkant had ik afgebouwd, losgekoppeld, nieuwe vering er in, alles vastgeschroeft en alles er weer op gedaan binnen 2,5-3 uurtjes!
Als je het eenmaal door hebt gaat het heel snel!

Volgorde: Band er af,veerbol intrekken (zelfgemaakte veerboltrekker), schokdemper er af, cupje en trompet er tussen uit (kan ook erna, voorste bout van de bovenste draagarm er af, draagarm verder los maken en verwijderen, veerbol (en indien nog nodig, cupje en trompet) er uit. Daarna de nieuwe veerbol plaatsen en intrekken, dan trompet op het cupje zetten, het cupje in de draagarm doen en dit alles in 1x omhoog in de veerbol duwen en dan proberen het zover mogelijk erin te krijgen dat je de as weer door de draagarm kan doen. Vast maken, Draagarm weer aan de trommel maken, schokdemper vast maken, veerbol los laten gaan, band monteren en klaar.

Om de draagarm links voor los te maken moet je even vanuit de wielkast bij de radiator moeilijk doen, maar het is te doen, desnoods even het gat in de beschermkap wat groter knippen (3 cm hoger uitknippen, maar wel zorgen dat je het terug kan vouwen).
Om de draagarm rechtsvoor te kunnen verwijderen zou ik vanuit de motor even de ruitenvloeistoftank weg leggen (zit los en kun je wel ff ergens kwijt). Daarna vanuit boven en vanuit de wielkast alles los maken.

Ging perfect!
Hier onder nog even de foto's van de nieuwe en de oude veebol (groot verschil in het model!!) En daarna van te voren en daarna (wel twee verschillende kanten, maar dat is en was gelijk aan elkaar).

Veerbol:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SQYRZGZF.jpg

Speling van te voren (2-3 cm, en met bochten 0 cm':
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DY6NU6S8.jpg

Speling naderhand, moet nog wel even inzakken:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MEAFHWKY.jpg