0,5 A is best veel voor een lekstroom in een ECU.
Ik denk eerder aan een relais wat blijft hangen (plakken)
Ik weet niet of er een relais in de ECU zit.
Uitlezen zal niet veel opleveren , vermoed ik.
- Login of registreer om te reageren
0,5 A is best veel voor een lekstroom in een ECU.
Ik denk eerder aan een relais wat blijft hangen (plakken)
Ik weet niet of er een relais in de ECU zit.
Uitlezen zal niet veel opleveren , vermoed ik.
ECU zal het probleem waarschijnlijk niet veroorzaken, relaismodule is eerder verdacht.
Waarschijnlijk blijft 1 van de relais die wordt geactiveerd met inschakelen van het contact, hangen.
Ik heb dit probleem ook met mijn '96 Spi. Het is bij mij de ECU en niet de relaisbox; de relaisbox geeft echter de stroom door aan de ECU, vandaar dat het probleem stopt als je de relaisbox loskoppelt. ECU hoort na een paar minuten uit te schakelen maar doet dit soms niet.
Succes,
Otto
Ik ga vanavond die relaisbox eens openpeuteren, eens kijken of er daar iets te zien is! Het is misschien alleszinds het veiligste om deze te vervangen (op internet voor een vijftigtal euros gevonden dus dit valt heel goed mee) en dan eens kijken of het nog is. Als het niet opgelost is zal het dan waarschijnlijk de ECU zijn! Moet die dan ook vervangen worden of kan dat gemaakt worden?
Let er wel op dat er verschil zit in de relaisbox Van een SPi en een MPi
ECU vervangen lijot mij een beetje voorbarig, laat m dan eerst eens uitlezen. Veel problemen bij SPi storingen zijn stekkerverbindingen en relaisvoetjes ed.
Eerst een juiste diagnose stellen voordat je lukraak onderdelen gaat vervangen
Ter opvolging: ik heb inmiddels 2 weken terug mijn ECU vervangen en sindsdien blijft mijn accu weer keurig op spanning! Kon afgelopen weekend gewoon starten na een week stil staan, terwijl met de vorige ECU soms 2 uur voldoende was voor een platte accu.
Overigens kwam ik in mijn speurtocht naar de oorzaak ook een UK website tegen waar ze ECU's repareren, en waarbij een plotseling optredend lekstroomprobleem als typische klacht voor een SPI ECU werd genoemd.
Otto
RE: Batterij loopt leeg/lekstroom
Ingediend door Charlotteds op vr, 01-11-2013 21:01
Hallo iedereen!
Ik heb een mini spi uit '96, en helaas loopt de batterij leeg.
Ik heb hier al wat gelezen en al wat gemeten. Ik meet een (verlies)stroom van 0,5 A terwijl het contact afstaat. Door de zekeringen uit te trekken heb ik niets gevonden, hier zit het probleem niet.
Nu hebben we wel iets anders gevonden:
Als we de stekker van het ECU uittrekken is de (verlies)stroom 0, als we de stekker dan terug insteken is de stroom nog steeds 0. Maar als we dan het contact aanzetten, en dan terug afzetten, is de (verlies) stroom terug 0,5.
Ditzelfde gebeurt ook bij de stekker van de relaismodule (zwart bakje met relais in, zit vlakbij zekeringkastje), deze heeft twee stekkers. Als we dus 1 van de 3 stekkers uittrekken (1 van het ECU, 2 van relaismodule) en daarna terug insteken blijft de stroom 0, maar als we dan het contact aan en af zetten, is de stroom terug 0,5.
Weet er iemand wat dit zou kunnen zijn? We dachten dat misschien het ECU niet meer goed werkt, of dat deze eens uitgelezen moet worden. Maar het kan ook iets helemaal anders zijn! Help!