bedrading vraagjes

default

RE: bedrading vraagjes

ik heb nu mijn complete draadboom op mijn buro liggen en het is werkelijk om te janken, ik merkte al toen ik de mini kocht dat de elektra grotendeels niet meer deed en nu weet ik dus waarom: alles is verroest, geoxideerd en/of afgebroken.

aangezien een nieuwe draadboom mogal wat kost en ik zelf het 1 en ander wil aanpassen (extra zekeringen e.d.) ben ik begonnen met het uittekenen van het elektrisch schema wat ik grotendeels uit haynes overneem.

heeft er iemand de elektrische componenten die er met nummers zijn aangeven in het nederlands vertaald want steeds als ik wil kijken wat voor component er in het schema staat moet ik eerst het woordenboek erbij pakken om dat component van het engwls naar het nederlands te vertalen zodat ik weet wat het is.

en zijn er meerdere mensen die hun kabelboom deels of geheel zelf hebben vervangen want alle tips zijn uiteraard welkom

martin

RE: bedrading vraagjes

Van zo'n lijst heb ik geen weet. Maar als je het toch opzoekt, schrijf het gelijk even op. Posten op het forum en [i:3fikzhgo]generaties[/i:3fikzhgo] na jou hebben plezier van je werk :)

Maar ik begrijp dat het een nogal hopeloos geval is en dat je zo'n beetje een complete nieuwe draadboom kunt gaan maken? Is het dan niet slimmer om gewoon een nieuwe te kopen? De Haynes schema's staan niet bekend om hun accuraatheid en als je allemaal losse draad gaat kopen is het maar sterk de vraag of je materiaalkosten lager uitvallen. Om nog maar te zwijgen van je kostbare vrije tijd en geestelijke gezondheid :)

RE: bedrading vraagjes

Zie onderwerp, je mag hem wel lenen van me, als je in de buurt woont.
Ik weet wat je bedoelt, heb vorige week de restanten van mijn zekeringhouder verwijderd (ook oxideerd). En nog veel meer.
Beestje gaat binnenkort ook helemaal uit elkaar.
Doen we bij de autohobbyclub van de luchtmacht... Moet eerst v.v. Mini kopen.

Succes!!!!!

RE: bedrading vraagjes

Op marktplaats staat iemand die ook kabelbomen verkoopt voor redelijke prijzen

wellicht wat voor jou?

default

RE: bedrading vraagjes

bednakt allemaal. maar voor een paar rollen draad ben ik een eurootje of 40 kwijt en dan kan ik bekant voor 2 mini's kabelbomen maken. aangezien ik een groot deel van de elektra toch anders wil hebben (veel meer gezekerd) ga ik het toch zelf maken. k ben begonnen met het tekenen van schema's en dat gaat vrij goed, via het haynes kom ik er toch wel aardig uit. en als ik dan klaar ben weet ik zelf dat het met de bedrading wel snor zit en dat moet je volgens mij met die nieuwe kabelbomen maar afwachten.

elktra is niet ingewikkeld op dit vlak, je moet alleen goed weten hoe alle componenten werken en hoe ze aangesloten zitten verder is het gewoon in de schema's draden volgen en de aanpassingen kan ik daar zelf in aanbrengen.

ik kom ook zoveel overbodige en slechte stekkerverbindingen tegen, ik denk dat de verbindingen die ik maak toch beter zijn dan bij een nieuwe kabelboom of zijn die heel anders van kwaliteit dan in mijn 88er mini?

RE: bedrading vraagjes

Een paar rollen draad? Dus ook een paar kleurtjes? Wee degene die straks bij onderhoud nog moet uitvissen welke draad wat doet...

default

RE: bedrading vraagjes

onderhoud doe ik dus mooi zelf maar inderdaad mocht ik hem ooit verkopen dan zou dat en probleem op kunnen leveren voor de volgende eigenaar.

ik ga dus met verschillende kleuren draad werken (zwart,wit,rood,blauw, groen, geel) ik ben nu dus nog aant uitvogelen hoe ik die draden van elkaar kan onderscheiden afgezien van de kleur. ik ben van plan om ze op de een of andere manier te nummeren, er is daar een tang voor schijnt. en die nummers zet ik dan ook in het elektrisch schema, zodoende kom je er dus altijd wel uit.

ik ben dus alleen nog ff opzoek naar een goede manier van onderscheid maken tussen de draden. trouwens alle tips zijn welkom hoor.

martin

RE: bedrading vraagjes

Ik ben programmeur en heb door schade en schande geleerd dat je je code bijzonder goed moet becommentarieren. Niet alleen voor anderen die het werk eventueel over nemen, maar zeker [i:264dg711]ook[/i:264dg711] voor jezelf, als je na enige tijd de code opnieuw leest. Dat gaat net zo goed hier op. Nu lijkt het misschien superlogisch, wat je aan het doen bent. Over drie maanden breek je je hoofd over wat je toen in vredesnaam dacht. Dat je zelf het onderhoud doet is nauwelijks relevant. Hooguit dat je vantevoren weet dat het niet standaard is.

Dat nummeren met een tang zie ik niet zo. Ik ken wel systemen om labeltjes aan kabels te hangen voor in bijv. een patchkast. Maar dat lijkt me niet handig in dit geval. Te grote labeltjes.

Anyway, het prijsverschil is kennelijk erg groot (eens nagekeken, omgerekend bij MiniSport 250 Euro - je zou eens moeten nagaan voor hoeveel Michel Tingen je het kan leveren). Maar ik vraag me af of je jezelf niet een hoop ellende op de hals haalt.

RE: bedrading vraagjes

Ha Martin

Voorheen heb ik bij kpn gewerkt, om in telefooncentrales te gaan uitzoeken welk draadje bij welke verbinding hoort, en daar was ik een jaar mee bezig, om de werkelijkheid te vergelijken met wat in de systemen staat. Omdat mensen dus onduidelijk/niet hun verbindingen gemarkeerd hebben, kon ik dat met 15 anderen gaan uitzoeken. Dat is alleen voor de regio Arnhem/Den Bosch/Eindhoven/Tilburg/t/m Maastricht
Daarom is kpn mede failliet gegaan...

Coderen is van levensbelang! Als je een beetje in de buurt woont, wil ik je best een keer komen helpen hoor!

Groetjes, Erwin

RE: bedrading vraagjes

Martin krispijn van welk bouwjaar is je mini.

Zoals Eelke al omschreef wil ik mij daar wel ff mee bezighouden en op het forum plaatsen.
Het schema hetgeen ik heb is tot en met 1990

kleurcode
afkortingen e.d.

default

RE: bedrading vraagjes

mijn mini is uit 88 en komt een 1300 metro in. dat labelen van heel groot belang is is wel zeker. ik ben zelf monteur en vanaf januari hopelijk 1e monteur en daarna nog 2 jaar diagnose technicus. het grotste deel van mijn opleiding nu al bestaat uit elektronica en daarbij ook veel schema lezen en storingen zoeken.

dat ik alle draden ga labelen is zeker, ik weet dus alleen nog niet precies waarmee. de fout zal je denk ik niet snel ingaan dat je over een maand niet meer weet hoe het zit want de codering die op de draden komt teken ik ook gelijk in mijn elektrisch schema op papier, dus kan ik dat altijd terug zoeken. k ben nu al wat schema's aan tekenen.

maar voor 250 euro kan ik aardig wat draden kopen hoor en ik zie het als een uitdaging en ik kan nu de draadboom precies zo maken als k hem hebbe wil en dingen toevoegen en weglaten en extra zekeringen in de draadboom opnemen (grotere zekeringen kast.

stuur alle elekrische schema's maar door naar bij dat kan ik altijd wel gebruiken enne ik woon in moerkapelle, zuid holland en volgens mij is dat nogal een eind bij geldrop vandaan, maar in ieder geval alvast bedankt

RE: bedrading vraagjes

Heb je toevallig een sloper in de buurt die een metro heeft staan, die draadboom is voor een groot deel volgens mij hetzelfde . Ik heb er ook donor draden uitgeplukt, en voor zover ik het me herinner zijn alleen de stekkers anders.
Probeer eens.

RE: bedrading vraagjes

Ik ga denk ik bij mijn ene mini,maar gewoon een nieuwe draadboom monteren.
Ik word nl helemaal gek van de kleine elektrische probleempjes

....

RE: bedrading vraagjes

Ha Zorro,

Bij mij hetzelfde probleem: Licht deed het niet, hele zekeringkast vervangen, en de connectoren.
Mijn lichtschakelaar moet ook nog eens 2 extra verstralers aansturen. Daardoor is mijn 3 maanden oude schakelaar nu al defect. Toch maar extra relais plaatsen.?
Gelukkig heb ik de autovraagbaak.

Groetjes, Erwin

RE: bedrading vraagjes

Aangeraden wordt verstralers/extra lampen altijd op een extra relais te zetten. Je zal dus niet de eerste zijn waarbij het halve Electro system van de Mini gefrituurd wordt door overbelasting.

Kost je een paar Euros, wat tijd, maar je hebt heel wat langer plezier van je Mini!

PS: Z0rr0, is zekers stoer, Twin Cam Eight Port... weet alleen nog niet wat het is, maar klink wel top :D.

RE: bedrading vraagjes

Martin, die draadboom is maar klein deel van het totale budget van je auto, toch?. Als je eerste monteur wordt kan je die draadboom toch ook wel betalen? Kan je hetgene wat je overhoudt gebruiken om die aanpassingen te doen, heb je meteen de juiste kleuren. Als je de draadboom helemaal zelf gaat leggen ben je echt dagenlang bezig ik denk, zou ik toch maar die paar euro's extra investeren, de kans dat het (een tijdje) probleemloos blijft werken is dan ook een stuk groter.

Succes,
Henk

default

RE: bedrading vraagjes

en daarom wil ik dus zelf een draadboom maken, dan is alles gezekerd, zijn alle verbindingen in orde en heb ik hopelijk nooit gezeik dat de elektra me in steek laat

default

RE: bedrading vraagjes

ik heb ondertussen de mini terug van de spuiterij en ben begonnen met het maken van de kabelboom. alle bedrading die naar achter loopt (achterlichten, tankvlotter,achterruitverwarming) is al aangebracht en ik ben nu bezaig met het maken en aansluiten van de verlichting. ik heb 14 verschillende draadkleuren, ieder 100 m op een rol. en steeds teken ik alles netjes uit in een schema. veel dingen neem ik over van het originele schema maar ook het 1 en ander wordt aangepast.

tot nu verloopt alles goed en is het eigenlijk best simpel om zo'n kabelboom te maken maar ja er is ook niet bijster veel om aan te sluiten. als ik klaar ben met de elektra hoop ik dat ik de komende jaren geen problemen zal hebben met storingen en dergelijke en ik leer er toch ook best veel van zo, dus al met al de moeite waard

RE: bedrading vraagjes

Als het allemaal lukt ben ik erg onder de indruk. Leg je de bedrading meteen in de auto? Kan je er dan nog wel tape omheen doen op alle plaatsen? Let ook op dat je beschermrubbers plaatst op de delen waar de bedrading door je plaatwerk gaat. Dat is achteraf een beetje lastig nl. Ben toch wel benieuwd of het er allemaal een beetje uit zal zien.

Als het weer eens mooi weer is en ik zin heb dan ga ik mijn hele draadboom ook weer eens nalopen. Gare stekkers vervangen en losse tape weer vastdoen enzo.

Maak je wel een schema met welke kleuren je gebruikt? Beetje lullig voor degene die wellicht ooit de auto van je zal kopen als je dat niet doet.... :(

Heel veel succes, en vloeken helpt om je aggresie kwijt te raken als het niet lukt....

Groet,
Henk

default

RE: bedrading vraagjes

dank je. ik maak inderdaad gelijk een schema met de draadkleuren erin. in meet eerst globaal de lengte op van de draad en dan neem ik hem iets langer, alle draden tape ik dan samen met zelf vulcaniserende tape, werkt perfect, er zit geen lijm aan ofzo maar de tape hecht aan zichzelf en is flexibel, je kan het op die manier heel strak en netjes maken. aangezien ik bij het verwijderen van de oude draadboom zo ben geschrokken van wat ik aantrof ben ik maar begonnen er zelf 1 te maken, gelijk alles aant zekeren enz.

RE: bedrading vraagjes

Me de tips als rubbers bij het plaatwerk, en zelfvulkaniserende tape kan het eigenlijk niet misgaan. Rest me dus alleen maar je succes te wensen!
Oh ja, ik snap heel goed wat je bedoelt...

Groetjes, Erwin

default

RE: bedrading vraagjes

ik ga pas juichen als alles werkt want de knipperlichten in werking zetten wordt nog wel ff een puzzel, maar als alles werkt zal ik weer berichten. eerst morgen maar eens wat relais gaan halen om de hele handel niet te ver te laten oververhitten

RE: bedrading vraagjes

Heeft er iemand voor mij een electrisch schema van een metro voor mij digitaal???
Een aangepast schema van een mini met metro blok ben ik ook in geinteresseerd...
Bij voorbaat dank :)

default

RE: bedrading vraagjes

Een fout in de kabelboom is echt om te janken. Ben zelf al een maand of wat bezig om die van mezelf in orde te krijgen!!!
Om het schema goed en sneller te lezen gebruik ik Haynes en een Nederlandse vraagbaak. Ik heb er geen moeite mee en ach na een paar weken pielen ken je alles uit je hoofd...

succes... O:)

RE: bedrading vraagjes

Martin, is het nog wat geworden met je draad avontuur? Ik zit zelf ook in een positie dat ik het liefst alle draden van de auto trek... Allen doet ze dan helemaal niets meer vrees ik :)

Daarom twijfel ik, moet onderstaand nu in een apart topic, of niet :?

Ok, ik denk dat er toch een en ander niet echt jofel zit met de elektronica van Joop. Ik heb er zondag een beetje naar lopen kijken, toen ik mijn koplamp los had. Daar kwam ik een gele draad tegen, die aan de voet van de koplamp zat, met daar overheen de stekker? Geen idee waar die voor dient, maar ik zoiets niet bij de Balmoral gezien... Ik heb hem dus los gemaakt, en er lijkt verder niets niet te werken... alles wat niet werkte, werkt nog steeds niet dus... Maar maandag morgen blaas ik binnen 30 minuten 2 zekeringen erdoor heen? Ik heb die draad, die bij de grill uit kwam, en daar ergens in een andere draad verdween, kompleet verwijdert, en nu lijkt alles weer goed te gaan... Nu denk ik er dus over om in ieder geval alle bedrading betreffende de verlichting helemaal te vervangen, en volgens het boekje aan te sluiten. Liefst met modificatie, dat als je contact uit gaat, ook het licht meteen uit gaat (zit bij ons in Balmoral zo, er prettig kan ik je vertellen). Kan iemand mij vertellen of dit iets is dat met enig inzicht zelf gedaan kan worden, of zitten er een paar adders onder het gras. Alleen de knippers (niet de lampjes op het dash overigens, die moeten dus ook aangesloten worden) en de remlichten werken nu nog, dus nu het toch niets doet, kan ik net zo goed de draden eruit trekken, en compleet vervangen... Ik heb wel wat stroomschemas gevonden, dus ik heb al wel eea uitgezocht, maar toch... Mijn eerste echt grote job aan Joop wil ik liever wat meer dan theoretische info...
BTW: Nu ze zonder licht rijdt, is ze een stuk beter in stationair draaien, veel stabieler. Met licht aan had ze altijd een beetje moeite om alles op gang te houden. Is dit ook een teken dat er ergens iets niet echt goed zit?

RE: bedrading vraagjes

Het is wel fijn om je draden te coderen volgens 1 standaard als alle draden dezelfde kleur hebben!
De laatste E-norm voor draadkleuren in auto's.
Deze heb ik genummerd volgens het ROVER werkplaatsboek , ziehier.
1 zwart
2 geel
3 wit
4 groen
5 bruin
6 rood
8 paars
9 zwart/wit
10 wit/zwart
11 wit/bruin
12 wit/rood
13 groen/zwart
14 groen/geel
15 groen/wit
16 groen/bruin
17 groen/rood
18 groen/blauw
19 groen/paars
20 groen/lichtgroen
21 bruin/geel
22 bruin/blauw
23 bruin/lichtgroen
24 rood/geel
25 rood/groen
26 rood/lichtgroen
27 blauw/wit
28 blauw/rood
29 blauw/lichtgroen
30 paars/zwart
31 paars/oranje
32 lichtgroen/zwart
33 lichtgroen/wit
34 lichtgroen/bruin
35 lichtgroen/roze
36 lichtgroen/oranje
37 paars/wit
Als iemand nog meer van electrische schema's nodig heeft of problemen heeft , give me a call.
Mocht je dan toch ooit je mini aan iemand verkopen of toch vette pech hebben dan is dit in ieder geval terug te vinden , dan heb je een schema voor in kleur en deze conversie voor jouw nummering!!
8) Grtjs Jeroen2

default

RE: bedrading vraagjes

hoi balmoral, het is zeker wat geworden met de bedrading, alles werkt zoals het hoort, behalve de ruitenwissers daar kom ik nog ff niet uit.

ik ben zelf blij dat ik de kabelboom heb vervangen door een eigengemaakte,ik heb nu alles gezekerd en voorzien van goede draden met stevige verbindingen.

ik had er totaal geem moeite mee om alles uit te pluizen en bijna alles werkte nagenoeg in 1 keer.

dat je motor beter draaid als de lampen uit staan klopt, want zodra die aanstaan moet de dynamo meer vermogen gaan leveren en dit kost energie, daardoor zal het toerental van de motor zakken. zet maar eens alleen je achteruitverwarming aan, je zal zien dat het toerental bij stationair draaien iets zakt.

als k je eens moet helpen met iets, geef je maar een gil, moerkapelle en gouda ligt praktisch naast mekaar

RE: bedrading vraagjes

...zet maar eens alleen je achteruitverwarming aan, je zal zien dat het toerental bij stationair draaien iets zakt...



:D

Ik heb een Van, geen acherruit verwarming dus... misschien ooit nog wel een keer, want de achterruit beslaat met het kleinste beetje vocht al. Ruitenwissers achter zou ook heel fijn zijn, die ruiten worden een partij smerig in korte tijd :(. Verder kan ik je wel eens aan de uitnodiging houden! Het is idd om de hoek. En veel kan er niet fout gaan, daar merendeel van de electra toch niet werkt :(

default

RE: bedrading vraagjes

Moet de bedrading van Dikkie ook opnieuw er in trekken. De vorige eigenaar heeft alles in het zwart uitgevoerd en er zit op diverse plaatsen een storing. Ik zoek me het ongans.

Wat is overigens het beste te gebruiken als ik kijk naar de diameter van de draad. Gebruiken jullie 0.75 mm of 1 mm of is het verstandiger om een dikkere draad te gebruiken. Hiermee doel ik op de extra verlichting. Twee maal mistlampen en tweemaal verstralers/grootlicht. (Uiteraard gebruik ik hiervoor relais)

grtzz Martin

RE: bedrading vraagjes

Door een belasting aan je accu te hangen trek je de spanning naar beneden en ontsteken de bougies niet meer zo goed!!!
Dit kan je eenvoudig oplossen door een iets kleinere pulley te gebruiken op je dynamo/altenator zodat deze ietswat meer toeren draait.
Normaal bij ongeveer 1300rpm begint deze pas te laden , 14.5-15Volt.
Stationair 800-900rpm.
Dus als je wilt zal je een pulley moeten gebruiken die 32% kleiner is van diameter dan die er nu op zit.
Bereken : 1250rpm laden X diameter pulley nieuw = 850 rpm stationair X diameter pulley nu.
Dit moet je precies uitrekenen en je toerental laden en stationair goed meten , anders als je een te kleine pulley neemt maakt je altenator te veel toeren als je vol gas rijdt!!!!
Wat ook kan is een betere soort accu kopen.
Die je nu hebt is 45AH???
Je hebt er ook voor boomcars dat zijn solidstate accu's 70AH (wel 2 maal zo duur) die verslijt je "nooit".
Deze worden ook hoger geladen 13.2-13,4V , daardoor loopt je motor ook beter!!!
8) Grtjs , Jeroen2

RE: bedrading vraagjes

:? Een kleinere pully? Lijkt me toch wat overdreven. Er wordt inderdaad niet optimaal geladen bij stationair toerental, maar bij iets meer dan dat heeft de dynamo al wel zijn maximum bereikt.

default

RE: bedrading vraagjes

als er iets niet in orde zou ik eerst kijken wat er aan de hand is, want dan zit er toch iets niet goed. het verkleinen van je poelie misschien wel (tijdelijk) het probleem weg, maar de oorzaak heb je nog niet gevonden en dat lijkt me juist het belangrijkste!

default

RE: bedrading vraagjes

zouje je schema van je nieuwe kabelboom kunnen doormailen
ga ik eens kijkenof ik het zie zitten om er ook zo eentje te maken
mijn kabeloom ziet er ook niet zo best meer uit

default

RE: bedrading vraagjes

ik heb nog geen schema gemaakt. eerst de mini door de apk krijgen. dat gaat volgende week gebeuren. daarna pas ga ik het schema uittekenen. k heb nu alleen nog maar wat kladjes.

RE: bedrading vraagjes

Als je een te kleine poulie neemt voor je dynamo, jaag je de lagers over hun toeren waardoor ze eerder zullen sneuvelen

RE: bedrading vraagjes

andere vraag waar loopt de draad van de dynamo naar de accu langsheen? ik krijg nl geen laadvermogen op mijn accu.

voor de duidelijkheid een tekening:


dus de draad tussen 1 en 80. deze is volgens de tekening gezekerd maar waar????

graag hoor ik het. want steeds thuis je accu eruit halen om te laden is ook niks waard.

p.s. zit net een nieuwe dynamo in en de accu geeft in rust en stationair beide iets meer als 12 volt.

RE: bedrading vraagjes

draden van de dynamo gaan naar je startrelais (605 ?) (en ze zijn bruin)

ik denk niet dat ze gezekerd zijn (als je zekering dan zou springen kan je dynamo zijn stroom niet meer kwijt) .. en nr 51 (ik denk een koppelblokje) ziet er anders uit op je tekening dan bijvoorbeeld RF en LF1 e.d. en dat zijn wel zekeringen ...

HTH,
Theo van den bogaard