Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

RE: Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

Hallo,

vraagje; moet ik bij de conversie van een 1000 cc HLE naar een 1300 Metro blok iets veranderen aan de bedrading/bekabeling. Reden voor deze vraag is dat ik zowiezo de complete bedrading ga vervangen en als er dan iets veranderd moet worden dan weet ik dat.

Oh ja, wat moet ik precies aanpassen om dit blok in mijn mini te krijgen. Heb heel het forum afgezocht maar krijg link na link na link en ben nog niets wijzer.

Alvast bedankt, Rob

default

RE: Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

Bedrading:
[size=150:3hjwpb3m]Alleen bij elektronische ontsteking in plaats van puntontsteking.[/size:3hjwpb3m]De bobine (+) wordt gevoed door 12Volt in plaats van 9Volt.
Betekend dat je de wit/rose niet moet aansluiten.
De 12Volt haal je direkt van je zekeringkastje.
Als je voor de Mini staat, 2e rechts boven. Deze kan je direkt aansluiten op de + van de bobine. (is een geschakelde draad.
(indien je op de + van de bobine ook een wit/geel hebt zitten, kan je deze ook laten vervallen.

1300 blok past in een zelfde opstelling.
Dus voor het inbouwen weinig aanpassingen.

Weet je welke carburateur er bij hebt?
Bij een HIFF44 even rekening houden dat je de hondenbot (motorsteun motor/schutboard) even los laat zitten zodat je het blok iets naar voren kan kantelen om de carb er tussen te zetten. (deze komt anders tegen het schutboard)

grtzz Martin

RE: Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

Prima, helder verhaal. Heb alleen nog een vraagje over de 12V.
Mini Martin schreef:

De 12Volt haal je direkt van je zekeringkastje.


Nu heb ik een zekeringkastje met een stuk of 4-5 zekeringen...
Om zeker te weten of ik van de juiste afpak: in welke stand van het contactslot moet er 12V op staan? Wat eventueel ook zou helpen is: welke onderdelen zitten nog meer op deze zekering? Dit is toch de zgn ignition fuse?

(En ik weet het ja, mijn kennis over dit onderwerp is echt om te :'( )

RE: Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

@Mayhem:
beschrijving voor inbouw:
http://www.ime.org.uk/ime/m/metro_info.html
(metro engine upgrade)

(ik zal hiervan binnenkort (hoop ik) een vertaling maken en er wat plaatjes bij schieten van mijn eigen ombouw later dit jaar .. )

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

Die wit-rose draad zit trouwens niet in alle mini's hoor. Die zit alleen in 1000cc mini's vanaf halverwege de jaren '80. Je kunt het goed zien in het bedradingschema, dan staat het er wel bij of hij ballast resisted is of niet.

Ik heb een mini uit '77 en daar zat een gewone witte draad in voor de bobine voeding waar op 12v op stond, die ik dus zo kon aansluiten.

RE: Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

Gruttepier schreef:
Die zit alleen in 1000cc mini's vanaf halverwege de jaren '80.


Dus even doormeten en misschien heb ik wel geluk...
We zoeken het wel uit. En met een beetje geluk start de motor vanmiddag gewoon.

Waar zit overigens die weerstand 12V -> 9V. Kan ik deze niet bypassen.

Ik zal trouwens binnenkort eens een plaatje van mn zekeringkastje posten, wat een krankzinnig ding is dat zeg...

RE: Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

daar is 'ie dan:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/motor-ombouw.htm

commentaar/opmerkingen s.v.p. mailen ;-)

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

Misschien nog een tip. Controleer de motortakel bij de borent. Bij mij zat er niet genoeg olie in de hydraulische cilinder, en daar kwam ik pas achter toen ik het blok in de takel had hangen :( . Dan komt ie dus niet hoog genoeg.

RE: Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

kunnen dit soort vertalingen niet een standaard naslagwerk worden op deze internetsite? scheelt voor veel mensen een berg zoekwerk en maakt de site uiterst volledig.

RE: Bedrading/draadboom aanpassen door metro 1300

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Hij doet 't!
Bij mij komt er trouwens gewoon 12V ipv 9V uit de wit-roze draad, dus ik heb mazzel (auto uit 1982).

Eerst even lekker gedraaid met alleen de startmotor (was ook ff kloten met de bedrading; voorheen los relais en nu geïntegreerd), vervolgens hadden we druk en jawel: de motor loopt echt als een zonnetje :)

Enige wat een beetje jammer is, is dat ik m'n thermostaathuis kapot heb gedraaid, maar dat mag de pret niet drukken.

Heren, hartelijk dank voor alle tips (ook uit andere topics)!