ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

default

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

beste mini's en mini-resjes,
vandaag heb ik dan eindelijk mijn trudy op mijn naam laten zetten, ze is n officieel van mij!
er moet veel, heel erg veel, aan gebeuren, maar ik heb alle tijd en heb er heel veel zin in.
veel van mn vragen heb ik al op het forum terug kunnen vinden, maar toch zijn er nog een aantal
dingetjes die ik nog graag wil weten:

- wat is beter voor een austin mini uit 1985; een 45amp of 60amp accu'tje? heb ze beide staan....

- trudy heeft drie jaar stilgestaan, das natuurlijk heel lang, en ze heeft drie jaar op dezelfde plek gestaan. drie jaar geleden, vlak voordat ze stil kwam te staan, heeft ze nieuwe bandjes gekregen, het profiel is nog perfect, maar hoeveel kwaad kan het als een autootje drie jaar op hetzelfde plekje op de band 'leunt'? waar moet ik op letten? ik heb haar nu natuurlijk n klein beetje verrold, dusze draagt zichzelf nu op een 'nieuw' stukje van de band.

- is het nodig om na al die tijd koelvloeistof te verversen? net zoals bij motorolie? of hoef ik alleen maar bij te vullen? en hoeveel gaat er in een lege situatie in aan koelvloeistof? is er een voorkeur voor een merk koelvloeistof?

- wel of geen hoes, aangezien ze buiten staat. ik begrijp dat er voors en tegens aan zijn, maar wat vinden jullie?

- wat gebruiken jullie als ruitenwisservloeistof?

- trudy rijdt nu niet, voordat ik dat ga proberen wil ik haar zo klaar mogelijk hebben, dus met nieuwe olie en filter, nieuwe bougies, nieuwe choke, nieuwe ruitenwisservloeistof, nieuwe rutenwissers en een nieuwe accu. met de antwoorden die jullie mij gaan geven hoop ik weer een stuk verder te komen. dus; nog mee tips?

iedereen alvast bedankt voor zijn expertise!

gabrielle

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

Die accu weet ik ff niet uit me hoofd die beantwoord vast iemand anders wel.

Als auto lange tijd op 1 plek staat zoals die van Jou. Worden je banden vierkant, dit komt doordat het karkas doorbuigt.
Daarom is het ook raadzaam een mini die bijv swinters in de stalling staat af en toe te verzetten.
Het punt is als je nu gaat rijden dan gaat je mini trillen als een gek door die vierkante banden. Als je geluk hebt valt het mee. Doormiddel van rijden wordt het wel wat minder maar helemaal weg gaat het niet. Dus 4 nieuwe banden.

Wat betreft je koelvloeistof. Dit kun je testen, of het vriespunt nog rond de -20 ligt. Maar je kan het ook gewoon vervangen natuurlijk. Een kannetje koelvloeistof is niet duur. En verversen is easy job.

Je mini buiten onder een hoes zetten is lastig. De een zegt je móet het doen, de ander zegt van niet.
Je houd met een hoes het vocht van je mini maar het vocht wat al in je mini zit gaat broeien onder de hoes en daardoor gaat het rotproces ook sneller. Dus als je een hoes gebruikt koop dan een goede geventileerde hoes.

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

accu - Ik zou de 60aH pakken dan. Maakt opzich niet uit, maar als je ze toch hebt staan... Moet die wel in je accubak passen natuurlijk.

Vierkante wielen - Zie opmerking Wats

Koelvloeistof - Ik zou de koelvloeistof gewoon vervangen, koelvloeistof van de Action is net zo goed en kost maar een paar euro. Zoek even op het forum hoeveel er in gaat ;)

Hoes - Als je langere tijd niet rijd, zou ik een goed ventilerende hoes nemen. Als je regelmatig rijd, niet.

Ruitenwisservloeistof - ruitenwisservloeistof ;)

Weer gaan rijden - Kijk ook eens naar de draaiende delen; lagers, remmen e.d. of deze nog in order zijn...

default

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

bedankt voor jullie reacties, heel fijn!
wat betreft de bandjes; lets hope for the best!

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

Ik zou de contactpuntjes, condensator, rotor, verdeelkap en bougiekabels ook vervangen. Verder zijn alle antwoorden al zo'n beetje gegeven.

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

Misschien iemand in de beurt die de mini helemaal na kan kijken voor je? Die kan ook andere probleempuntjes aanwijzen, zodat je over 6 maanden niet plotseling stil komt te staan door iets kleins.

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

Koelvloeistof van de Action heb ik trouwens goede en slechte ervaring mee. Wel lekker goedkoop, maar bij oudere auto's zou ik toch gewoon wat anders halen (lees niet beter). Het kan namelijk zijn dat deze vloeistof bepaalde aluminium/metalen delen/soorten aantast. Dat heeft het ook bij mijn Volvo ook gedaan met als resultaat een lekke radiator.

Ook gebeurt het wel eens dat deze vloeistof het aluminium van de koppakking aantast. Ook dit heb eigenhandig ervaren bij een peugeot 106, waar de koppakking echt van weggevreten was (weet niet of er Action inzat). Wat voor effect het op de koppakking van een Mini heeft weet ik nog niet, geen ervaring nog mee.

Bij nieuwere auto's is het overigens geen probleem (ander aluminium, of gewoon plastic), ik gebruik het dan eigenlijk altijd! d:)b

Dit is overigens een redelijk onbekend probleem. Op sommige vloeistoffen staat wel een waarschuwing op de verpakking (bij Action niet). Dus wees een beetje voorzichtig met wat voor koelvloeistof je haalt.

Groeten,
Arthur

default

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

iedereen wederom bedankt voor jullie reactie!

miniauto; wat gebruik jij dan wel voor koelvloeistof?

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

volgens de boeken heb je 3.55 liter koelvloeistof nodig (inclusief kachel).

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

dank je wel, theo! super!

maar welke koelvloeistof gebruik jij?

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

Ik gebruik al jaren die van het huismerk van de Karwei.
Nooit geen problemen mee gehad.

Groet ron

default

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

dank je wel, ayla! en rijd jij hetzelfde type als de mijne?

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

(b)engeltje schreef:
Misschien iemand in de beurt die de mini helemaal na kan kijken voor je? Die kan ook andere probleempuntjes aanwijzen, zodat je over 6 maanden niet plotseling stil komt te staan door iets kleins.


Hoi Gabrielle,

Zoals al aangegeven, misschien een idee om eens met iemand uit jou omgeving om tafel te gaan zitten om je iets meer wegwijs te maken. Iemand die je alles kan vertellen over de mini, de geschiedenis, de nukken (voor zover die er zijn), de verschillen in modellen, enz..

Groetjes, Bram

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

of ze kan naar de clubdag komen over ~2 weken ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

Wat inderdaad misschien handig is dat je een woonplaats vermeld, dan kan iemand uit de buurt je misschien even snel bijpraten en eventueel advies geven over hoe en wat. 8)

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

gabrielle schreef:
dank je wel, ayla! en rijd jij hetzelfde type als de mijne?



Na grofweg tellen, zijn wij in de familie (broertje en ik) aan de 35e mini toe....
Dus ja, iets van gelijke strekking als jouw mini heeft er wel tussen gezeten.

Verder zijn de mini blokjes allemaal 'rdelijk' hetzelfde. En dan bedoel ik qua materiaal gebruik (het aantal cc's, A en A+ en de zelfrevisies daargelaten).

Groet ron

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

misschien ook een idee om de smeerpunten ff van nieuw vet te voorzien..? Ik weet zo niet of het kwaad kan dat het er lang in zit, maar ik kan het me voorstellen dat het hard word en niet goed meer werkt...

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

In Ermelo (20 minuten van Lelystad) zit een Mini center.
Misschien kan je daar informatie verkrijgen?

RE: ben jij n kenner? vragen betreffende een 1000HLE uit 1985

Een HLE uit '85..?
Werd die toen nog geleverd dan...10"?
Hûh??

Whatever: gewoon een beurtje doen, alle sapjes wisselen etc.
Banden...misschien heb je geluk en kun je met een wat langere rit de banden dusdanig op temperatuur krijgen dat ze weer redelijk normaal functioneren...
Als puntjes etc nog goed zijn lekker laten zitten, en gewoon gaan rijden (indien mogelijk).
Kinderziektes/ zwakke onderdelen komen vanzelf aan het licht..