Benzine?

default

RE: Benzine?

Hi, Mijn Mini Van uit 1979 (998cc) is na zeer lange tijd stilstand (circa 20 jaar) weer bijna klaar om de weg op te gaan. De motor loopt weer, de remmen zijn vernieuwd, koelsysteem vervangen, etc etc. De motor is geheel origineel (net als de rest van de auto) en reed vroeger op loodhoudende benzine. Wat moet ik nu tanken? Moet er loodvervanger bij? Wie weet raad? Groet, Jaron

RE: Benzine?

Gezien het bouwjaar zou je met loodvervanger moeten gaan rijden inderdaad.

Bij de meeste tankstations kan je dit gewoon nog kopen. Klein flesje, roze inhoud. Na elke tankbuurt voeg je wat toe.

RE: Benzine?

Dit is een moment om wat nadere afwegingen te maken.
Niet alleen zit er geen lood meer in de benzine, ook het octaangetal is naar beneden gegaan.
Je zult dus ondermeer het ontstekingstijdstip wat later moeten stellen om pingelen te voorkomen.
Wat loodvervanger betreft: Het is gebruikelijk om bij revisie van een motor van een oldtimer die nog niet op loodvrij is gebouwd, de klepzetels uit te frezen en er geharde klepzetels in te monteren.
Welnu; de motor van jouw auto heeft waarschijnlijk tienduizenden kilometers gedraaid, waarbij de kleppen honderdduizenden keren door de klepveren in de klepzetels zijn geklapt. Bij elke klap is die zetel weer wat verder door de klap gehard geraakt.
Ervaring leert dan ook, dat bij gebruik van gewone benzine in een motor die er al heel wat heeft op zitten de kleppen niet inbranden bij normaal gebruik. Wanneer je niet van plan bent om met deze Mini te gaan racen op het circuit of ruige rally's te gaan rijden, behoef je geen enkele maatregel te nemen.
Wanneer het eenmaal zover is, dat je de motor laatrevisoren, doe er dan maar geharde klepzetels in.
Nog even over de ontsteking later zetten. Bij een motor die al heel wat gedraaid heeft is de distributieketting al tamelijk gerekt, waardoor de nokkenas wat achter loopt ten opzichte van de omwentelingen van de krukas. Zo wordt de ontsteking in een motor in de loop van tienduizenden kilometers van zelf al later. Dus; alleen als je de motor bij het optrekken in 3 en 4 hoort pingelen op euro 95, de ontsteking (nog) wat later zetten.
Wanneer je dit begrijpt, begrijp je ook hoe het komt dat al diegenen die met een oudje op hedendaagse benzine rijden zonder maatregelen genomen hebben niet met verbrande kleppen langs de weg stranden. 'Het probleem lost zich vanzelf op'!

default

RE: Benzine?

Dank voor reactie Wim. Als ik het goed begrijp en kort samenvat hoef ik dus niets te doen, slechts loodvervanger toevoegen? Overigens is de motor weliswaar niet meer nieuw, maar met 64k originele kilometers ook niet afgereden. Nog tips?

default

RE: Benzine?

Dank voor je reactie. Maakt het nog uit welke benzine ik tank, 98, 97, 95? Of allemaal een pot nat?

goldeneye schreef:
Gezien het bouwjaar zou je met loodvervanger moeten gaan rijden inderdaad.

Bij de meeste tankstations kan je dit gewoon nog kopen. Klein flesje, roze inhoud. Na elke tankbuurt voeg je wat toe.

default

RE: Benzine?

Ik las ergens ook nog iets over Firezone 102 (zonder Ethanol). Is dat nog aan te raden? Ik zal de Mini Van af en toe gebruiken voor een zondag's ritje. Kosten per liter spelen daarom een ondergeschikte rol.

JvS schreef:
Dank voor je reactie. Maakt het nog uit welke benzine ik tank, 98, 97, 95? Of allemaal een pot nat?

goldeneye":3pk72r3s]Gezien het bouwjaar zou je met loodvervanger moeten gaan rijden inderdaad.

Bij de meeste tankstations kan je dit gewoon nog kopen. Klein flesje, roze inhoud. Na elke tankbuurt voeg je wat toe.

[/quote:3pk72r3s]

RE: Benzine?

Ja, het is misschien even wennen als je je eerst zorgen hebt gemaakt om het niet verkeerd te doen en dan te lezen krijgt dat je nergens over in hoeft te zitten. Maar het is toch echt zo.
Het maakt ook niet uit wat voor benzine je tankt. Doe maar gewoon euro 95. Als je alleen maar toerritjes rijdt, is het nergens voor nodig om iets bijzonders te doen. En je mag natuurlijk best wel loodvervanger bij de benzine doen. Maar zoals ik aangegeven heb, het is niet nodig. En als jouwMini 64.000 km gelopen heeft en je rijdt er straks 3000 km per jaar mee kan je met dit motorblokje nog wel twintig jaar vooruit zonder iets bijzonders te doen. En doe je wel loodvervanger erbij en tank je euro 98 bij de BP, dan kan je mogelijk nog wel 22 jaar met dit motorblokje vooruit. Vraag is natuurlijk of de carrosserie dan nog steeds door de apk komt.
Dus; als je je ergens zorgen over wilt maken, steek al je energie dan maar in roestwering. Daar heb je meer profijt van.

default

RE: Benzine?

Dank Wim.
Dat is een geruststelling. Waarschijnlijk ga ik wel loodvervanger bij doen, heb ik weer 2 jaar extra :-)
Wat betreft roest; hij heeft altijd binnen gestaan, dus dat valt reuze mee. Er zijn twee kleine plekjes op voorscherm. Deze wil ik laten behandelen. Nog tip voor bedrijf waar ik dat kan laten doen?
HG, J

wim fournier schreef:
Ja, het is misschien even wennen als je je eerst zorgen hebt gemaakt om het niet verkeerd te doen en dan te lezen krijgt dat je nergens over in hoeft te zitten. Maar het is toch echt zo.
Het maakt ook niet uit wat voor benzine je tankt. Doe maar gewoon euro 95. Als je alleen maar toerritjes rijdt, is het nergens voor nodig om iets bijzonders te doen. En je mag natuurlijk best wel loodvervanger bij de benzine doen. Maar zoals ik aangegeven heb, het is niet nodig. En als jouwMini 64.000 km gelopen heeft en je rijdt er straks 3000 km per jaar mee kan je met dit motorblokje nog wel twintig jaar vooruit zonder iets bijzonders te doen. En doe je wel loodvervanger erbij en tank je euro 98 bij de BP, dan kan je mogelijk nog wel 22 jaar met dit motorblokje vooruit. Vraag is natuurlijk of de carrosserie dan nog steeds door de apk komt.
Dus; als je je ergens zorgen over wilt maken, steek al je energie dan maar in roestwering. Daar heb je meer profijt van.

RE: Benzine?

Het lijkt raar, maar 'Carglass' heeft een paar jaar geleden initiatief genomen om ook 'schadeherstel' in het programma op te nemen. Sommige vestigingen hebben een 'specialist' in dienst en dat zijn in het algemeen echte vakmensen. Hebben het (nog) niet druk en doen hun best en het is goedkoop, om een plekje in de markt te veroveren.

default

RE: Benzine?

Dank! Had ook zelf aan Carglass gedacht, maar twijfelde of ik mijn dierbare Mini Van (officieel volgens mij Mini 95) aan ze kon toe vertrouwen.


wim fournier schreef:
Het lijkt raar, maar 'Carglass' heeft een paar jaar geleden initiatief genomen om ook 'schadeherstel' in het programma op te nemen. Sommige vestigingen hebben een 'specialist' in dienst en dat zijn in het algemeen echte vakmensen. Hebben het (nog) niet druk en doen hun best en het is goedkoop, om een plekje in de markt te veroveren.