Benzine lekkage in motorruimte

RE: Benzine lekkage in motorruimte

eindelijk weer in het bezit van een mini, maar nu zit ik nog met 2 lekkages. Koelvloeistof die door de ventilator wordt rondgeslingerd. Ik ben nog aan het zoeken waar het vandaan komt, maar ook een benzine lekkage waar ik hier toch graag hulp bij wil vragen van jullie.
Ik heb al een aantal andere toppics opgezocht en bekeken, maar ik ben er niet zeker van of dat vergelijkbare problemen waren.

Het volgende is er aan de hand:
mini 850 uit 1980, met volgens mij HS4 carb.

Ik kwam vanmorgen bij de mini waar ik gisteren flink mee heb gereden. Er lekte benzine en ook best wel veel. Er lag een plasje onder (ongeveer ontbijbordje groot) en ook op de mechanische benzinepomp was het helemaal nat. Eerste vermoeden was een van de slangetjes, maar deze gecontroleerd en opnieuw aangesloten en dit bleek niet het euvel. De tank voor de helft leeg laten lopen en het lekken stopte. Dit omdat ik had gelezen als de tank voller is dan de helft dat dit vloeistof niveau hoger is dan de pomp.
Ik heb de vorige eigenaar nog gebeld en deze claimde dat hij er weinig last van had, maar een enkele keer wel. Hij vertelde dat hij als dit voorkwam even rond het blok reed en dan was het probleem weg. Dit lijkt te gaan in de richting van een naald of vlotter wat blijft hangen. Kan dit?
Ik kon niet goed zien waar de benzine uit lekte, maar het lijkt hoger te zitten dan de pomp omdat deze aan de bovenkant nat was.
Hebben jullie hier ideeën over wat het kan zijn. Ik heb geen zin om altijd maar half te tanken natuurlijk, of zit er geen relatie tussen mijn probleem en de volheid van de benzine tank?
Alle hulp is welkom.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Ik heb het idee dat de aansluiting van je vlotterkamer aan de onderzijde lek is. Is een bekend probleem. Dat slangetje wat daar zit wil bij de aansluiting nog wel eens gaan lekken.
Ik zou wel opletten als de lekkage daar ergens zit. Als er teveel benzine op je uitlaat lekt, terwijl deze warm is, dan kan er van alles met je mini gebeuren.

Ik kan je aanraden de carb er af te halen. De slang los te halen uit de vlotterkamer. Het rubbertje te vervangen door 1 die net iets krapper is en er een 2e ringetje in leggen. 1 aan elke zijde van het rubbertje. Dan alles weer monteren en alles goed aandraaien.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Bart850 schreef:
Koelvloeistof die door de ventilator wordt rondgeslingerd.



Is je waterpomp nog wel in orde dan?

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Voor mogelijk benzineprobleem zie ook:

link

groeten,

Peter

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Dank zover voor de hulp zover. Ik duik zometeen nog eens onder de motorkap.
eens proberen of ik de lekkage kan vinden bij dit slangetje.
Met "het rubbertje" bedoel je het rubber ringetje wat in deze (http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fuel/hs4expl.gif) tekening nummer 42 is (b)engeltje?

Ik zal gelijk kijken of ik iets raars zie aan de waterpomp.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Dat is idd het rubbertje dat ik bedoel. Nr. 41 is het betreffende ringetje. Als je die nog 1 kunt vinden (of zelf maken), dan kun je het rubbertje een stuk steviger vastklemmen.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

De lekkage niet kunnen vinden, maar het ergste is dat het ook niet meer lekte. Weer wat extra benzine in de tank erbij gedaan, maar nog niets. Ik haat die problemen die af-en-toe voorkomen.

Als het probleem af en toe voorkomt kan ik hiermee al zaken afsluiten? bv als een slangetje lekt, DAN LEKT HET ALTIJD. Ik neem aan dat er altijd benzine in de vlotterkamer blijft staan. Als het nu niet lekt, dan lijkt het me niet dat slangetje van vlotterkamer naar carb. of denken jullie anders?

RE: Benzine lekkage in motorruimte

De hoeveelheid dat het slangetje van je vlotterkamer lekt is een beetje afhankelijk van de druk die je op het systeem zet. Ik heb er laatst ook problemen mee gehad. Tijdens het rijden geen probleem, maar na 1 uur was het lekken zo erg dat hij niet meer wilde rijden. Te weinig druk. Toen ik de mini stil gezet heb, was er ook geen lek te bekennen. Na een uur wel.

Rij eens goed door met de mini. Het liefst ergens op een weg waar je niet veel mensen tegen komt. ff lekker doorblazen met de mini en zet hem dan thuis eens stil. Kijk na bij het stilzetten of hij lekt. Ga na een half uur ook nog eens kijken.

Kijk ook al je slangen na door ze in te smeren met talkpoeder of kalk van een krijtje. Hiermee kun je kijken waar er wat vloeistof lekt.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Dank (b)engeltje. Ik heb het geprobeerd, maar tot nu toe is het lek nog niet terug gekomen. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de tank weer eens helemaal vol tanken.
Omdat ik ook nog een aantal andere zaken moet doen voor de apk geef ik deze eerst voorrang en ga weer zoeken op het moment dat het lek weer voorkomt.
Die talkpoeder is een goede tip, thanks.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Het kan zijn dat je radiateur lek is, dan helpen de speciale spulletjes daarvoor prima.

Wat wij zelf een keer hebben gehad, het korte slangetje tussen cilinderkop en waterpomp was lek, hij spoot een zeer klein maar hard straaltje op de ventilator en radiator, duurde even voordat we doorhadden waar het zat.

Pas bij onder druk brengen van het systeem spoot het er duidelijk uit.

Succes

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Bart850 schreef:
Dank (b)engeltje. Ik heb het geprobeerd, maar tot nu toe is het lek nog niet terug gekomen. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de tank weer eens helemaal vol tanken.
Omdat ik ook nog een aantal andere zaken moet doen voor de apk geef ik deze eerst voorrang en ga weer zoeken op het moment dat het lek weer voorkomt.
Die talkpoeder is een goede tip, thanks.


Voor de APK mag hij ook geen benzine lekken :9 !

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Dat hij ook geen benzine mag lekken voor de apk dat lijkt me logisch. Maar aangezien hij het nu niet doet en de kans groot is bij het keurstation ook niet doe ik eerst de andere zaken.

Reneend: je bedoelt het bypass slangetje. Ja deze ga ik vervangen en heb ook een nieuwe waterpomp liggen. als toch alles eraf ligt dan maar gelijk goed aanpakken.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Gisteren is het weer gebeurd.
Ik verreed de auto naar een andere parkeerplek (zo'n honderd meter) en ik zag al op de weg een vloeistofspoor.
Bleek er weer benzine te lekker en ook behoorlijk. Ik hoopte natuurlijk goed te kunnen zien waar het vandaan kwam, maar dit ging helaas niet. Wel zag ik dat er vanuit de mechanische benzinepomp flink omlaag lekte, iedere seconde een druppel, maar er druppelde niets vanuit de carburateur omlaag op de benzinepomp. Ik kan echt niets anders verzinnen nu dan de benzinepomp vervangen, maar het verklaart voor mij nog steeds niet waarom het maar af en toe lekt en dan gelijk zo heftig.
Toen ik de mini nog een keer starte en 10 seconden liet lopen was het lek weg.
Heeft iemand nog een idee om dit spookverhaal logisch te maken.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

long shot

klink als een 'lek onder druk' misschien een gebarsten slang die alleen lekt als 'ie onder druk staat.
Als je vlotter vol is sluit de naald de toevoer af, de pomp probeert door te pompen .. en als je slang (tussen pomp en carb) dan de druk niet aankan en een barst heeft dan loopt het daar uit .. als je meer gas geeft loopt het weer de vlotter in en stopt je lek ?!

een slangetje is goedkoper dan een pomp en (enigszins) makkelijker te vervangen ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Dit klinkt heel aannemelijk, op 1 ding na en dat ik dat het net zo hard blijft lekken als de motor uit staat. Je zou dan verwachten dat de druk afneemt en het lekker dan uiteindelijk stopt. Maar 1 keer heeft het dus een paar uur staan lekken.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

tipje voor dat rubbertje nummer 42...

je kan ook een teflon-ringetje kopen bij een winkel die in hydraulisch gedoe-doet.
rubber wordt aangetast door de benzine, teflon niet...

RE: Benzine lekkage in motorruimte

zoals ik zei een 'long shot' :P

als 'ie een paar uur staat te lekken, komt het mogelijk uit de tank, dan verdenk ik nog steeds een slang, maar dan die van de metalen leiding naar de pomp. Een vlotterkamer lekt denk ik geen paar uur.

Ik heb zelf een keer een slang gehad die ingesneden was bij de doorvoer in de kofferbak, die lekte ook niet altijd ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Theo van den Bogaard schreef:
zoals ik zei een 'long shot' :P

als 'ie een paar uur staat te lekken, komt het mogelijk uit de tank, dan verdenk ik nog steeds een slang, maar dan die van de metalen leiding naar de pomp. Een vlotterkamer lekt denk ik geen paar uur.

Ik heb zelf een keer een slang gehad die ingesneden was bij de doorvoer in de kofferbak, die lekte ook niet altijd ...

FWIW,
Theo van den Bogaard


Mijn inziens zou hij wel langer kunnen lekken op de vlotterkamer als er een electrische benzinepomp gemonteerd is én het contact nog aan stond.
Aangezien er al bij de benzinepomp gecontrolleerd is lijkt me in dit geval niet aan de orde.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Ik kon het niet helemaal vinden dus 'maar' in dit topic:
Heb ook benzine lekkage, blijkt dat de vlotter de naald niet goed afsluit in de vlotter kamer (zie ook: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fuel/hs4expl.gif nr. 22). Vandaag nieuwe vlotter en naald binnen gekregen [size=50:3dlwwp5t](kost wat heb je wat)[/size:3dlwwp5t], maar voordat ik de nieuwe er op zet heb ik begrepen dat je deze naald (de nieuwe) af kunt stellen door een koper ringetje tussen nr. 22(de naaldzetel) en het dekseltje.
Wie weet hoe dit te doen en hoeveel ruimte er tussen moet zitten? Mijn Haynes ligt thuis en in de vraagbaak staat het niet :(.

Alvast dank

P.S. deze lekkage kan natuurlijk ook een oorzaak zijn van alle voorgaande berichten. Het lijkt alsof het slangetje lekt maar de vlotterkamer lekt via de overloop aan de bovenkant (op het dekseltje)

RE: Benzine lekkage in motorruimte

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fuel/3.htm

plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fuel/hs4float.gif
tussen nr 1 en nr 2 kan een ringetje

afstellen:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fuel/floatlev.gif
zie ook 1e linkje ...

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Benzine lekkage in motorruimte

Thanx Theo!
Ik heb het thuis ook nog even opgezocht maar werd er niet wijzer uit. Moet je het staafje van 3 of 8mm er nou tussen doen als je de vlotter met je hand dicht doet of gewoon op de naald laten rusten? Bij mij leek het er op alle twee niet op, maar ik heb de vlotter met de hand dicht gedaan, toen raakte hij niet het dekseltje (en sluit dus goed af). Zo even proefritje gereden en merkte er nix aan (zo zat het ook gemonteerd met één extra ringetje er tussen), dus nieuwe pakking er tussen en ook weer klaar voor de trip :D.

RE: Benzine lekkage in motorruimte

mooi dat het opgelost is d:)b

voor de volledigheid:
vlotter moet gewoon op de naald rusten; 3 mm als de vlotter van nylon is, 8 mm als 'ie van geelkoper (brass) is.

FWIW,
Theo van den Bogaard