Benzine uit overloop HIF44

RE: Benzine uit overloop HIF44

Na de revisie van een HIF44 carburateur komt de benzine uit de overloop gelopen. Hetgeen wat er aan brandstof binnen komt, word er net zo hard uit de overloop weer uitgegooid. Ik hem al 4 keer van de auto afgehaald om te controleren of er iets verkeerd zit, echter kan ik niets ontdekken. Het volgende heb ik al gedaan/ gecontroleerd:
- Vlotter afgesteld
- Vlotter blijft drijven, dus deze is niet lek. Als je hem in een pot met water onder dompelt, zie je nergens luchtbelletjes.
- Alles is schoongemaakt, vervuiling in de vlotterkamer kan het ook niet zijn.
- Het zeefje achter de vlotternaald is nieuw en nog steeds schoon, na alle startpogingen
- Vlotternaald en vlotter bewegen soepel op en neer. Als je door de benzine toevoer aansluiting blaast functioneerd het zoals zou moeten.
- Dashpot gevuld met olie
- Naald kan soepel op en neer bewegen.

Heeft er iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Zie ik nog zaken over het hoofd die ik kan controleren?

RE: Benzine uit overloop HIF44

De vlotter moet een wedstrijd houden met de benzine pomp; wie van de twee levert de meeste druk op de vlotter naald, de vlotter om de naald in de zitting te drukken, de pomp om de naald uit de zitting te drukken.
Heb je bij gelegenheid van de carburateur revisie ook iets met de pomp gedaan?
Heb je een andere vlotter naald? Of de zitting van de naald vervangen?
Als je en elektrische pomp hebt, kan het zijn dat de geleverde druk gewoon 'te hoog' is en je een reduceer ventiel in de aanvoerleiding moet zetten.

Zelf heb eens ontzettend geklungeld met een overlopende carburateur doordat ik een 'nieuwe' benzinepomp (mechanisch) installeerde (Chinees fabrikaat) waar -gewoon- een veel te straffe veer in zat, waardoor de druk iets te hoog was en de vlotter de naald niet in de zitting kon houden. Wanneer ik het aanvoer slangetje aan mijn mond nam en uit alle kracht 'blies' kreeg ik de naald niet uit de zitting. En ik maar denken;'daar ligt het niet aan'! Nee, het lag gewoon aan iets te hoge druk in de aanvoerleiding.

RE: Benzine uit overloop HIF44

Aan de brandstof pomp is niets gewijzigd. Dit is gewoon de standaard mechanische pomp. Het enige wat gewijzigd is in de aanvoer naar de carburateur is een brandstoffilter. Deze heb ik er ook al tussenuit gehaald, maar ook toen bleef de brandstof uit de overloop komen

De vlotternaald en zitting zijn inderdaad nieuw. Deze zaten bij de revisie set, vandaar dat ik geen reden zag om ze niet te vervangen. Ik heb de oude nog liggen, die zou ik nog terug kunnen monteren en dan weer een poging wagen.

Nog meer ideeën zijn altijd welkom!

RE: Benzine uit overloop HIF44

Dan kan het zijn, dat de nieuwe zitting voor de naald niet benzine-dicht afsluit in de deksel van de vlotterkamer, waardoor er benzine blijft toevloeien terwijl de naald in de zitting drukt.

RE: Benzine uit overloop HIF44

Het probleem kan alleen bij de zitting / naald zitten.
Haal het deksel van de vlotterkamer en sluit de benzineleiding weer aan. Laat iemand even starten en dan zie je wel waar de naald lekt.

RE: Benzine uit overloop HIF44

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb ook nog verder gezocht ook op het Engelse mini-forum, iemand anders moet immers toch iets soortgelijks hebben meegemaakt. Eerlijk gezegd had ik ook niet zoveel zin om voor de 5e keer de carburateur eraf te halen. Vooral dat ene moertje aan de onderzijde bij de gaskabel.
En ja hoor, daar had ook iemand exact hetzelfde gehad. Bij diegene zat een heel klein scheurtje in het kunststof vulblok.

Op de vacuümaansluiting van het inlaatspruitstuk, zit een kunststof bochtje met een schroef erin om het af te dichten. Ik had al gezien dat dit kunststof bochtje aan de bovenzijde begon te scheuren. Het bleek dat hij aan de onderzijde al veel verder was gescheurd en daardoor lucht aan kon zuigen. Hierop een nieuwe afdichting gemaakt, starten en geen benzine meer uit de overloop!

Door de valse lucht gaat de zuiger en de naald niet omhoog omdat er geen vacuum word gecreëerd. Volgens mij word het dan een wedstrijd tussen zuiger en naald, de vlotternaald en de brandstofpomp.

Achteraf gezien als ik de zuiger met de hand omhoog had geduwd en dan had gestart, dan had de brandstof in ieder geval vanuit de vlotterkamer naar boven moeten komen.

Ik besef me nu dat de afstelling van de vlotter niet meer zal kloppen, die moet ik dus nog opnieuw af stellen.

RE: Benzine uit overloop HIF44

Allereerst knap dat je de oorzaak gevonden hebt. d:)b

Van je verhaal snap ik eigenlijk helemaal niets, maar ik wil het wel snappen.



Om de grote zuiger omhoog te bewegen heb je aan de onderzijde buitenluchtdruk nodig (5) en vacuum aan de bovenzijde dat via gaatje 4 toegelaten wordt uit de venturi.
Daar mankeert meestal niet veel aan.

Jij hebt het over een kunststof vulblok ?
Je hebt het ook over een vacuumaansluiting van het inlaatspruitstuk met een bochtje met een schroef erin ? Waar gaat deze aansluiting heen of zit deze aan de carburateur ?

Normaal staat er buitenluchtdruk in de vlotterkamer toch ? Ik snap nog niet hoe er nu vacuum in de vlotterkamer kan ontstaan.

RE: Benzine uit overloop HIF44

Als de motor rondom het inlaatspruit stuk lucht kan aanzuigen, kan bij 4 in de afbeelding nooit een vacuüm ontstaan.
Op het inlaatspruitstuk zit een aansluiting om een vacuum af te takken voor bijvoorbeeld een vacuümmeter. In mijn geval is deze nergens op aangesloten, maar afgesloten met een kunststof bochtje met een schroef erin.
Op de eerste foto in onderstaande link kun je hem zien zitten, daar waar vacuumleiding voor de vervroeging van de ontsteking de kabel voor de kabelkraan elkaar kruisen
link

De lekkage uit de overloop is in ieder geval verholpen, maar de motor blijft nog steeds niet lopen. Soms start hij meteen, andere keer duurt het wat langer voordat hij start. Soms blijft hij 5 tot 10 seconde erg ruw lopen, om daarna af te slaan. Soms loopt hij even erg ruw om daarna in toeren omhoog te schieten. Op dat moment loopt hij wel mooi, maar maakt hij stationair zoveel toeren dat je er bijna bang van word. Om na 5 tot 10 seconde weer af te slaan.
Ik dacht in eerste instantie de ontsteking of afstelling van de carburateur, echter dan zou hij op na de "standaard" instelling toch moeten blijven lopen. Vandaar dat ik de benzine toevoer naar de carburateur toe verdenk. Volgende wil ik gaan doen:
- Brandstofleiding naar carburateur loshalen en kijken of de brandstof pomp genoeg brandstof levert.
- Brandstof leiding onder de auto doorblazen, of daar geen vervuiling of verstopping inzet
- Brandstof tank controleren of daar geen bezinksel onderin de tank zit, want hij staat alweer even stil.

Wat denken jullie? Zijn er nog andere zaken die ik kan controleren?