Benzine uit overstort/breather HIF 38

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Na een HIF38 carb geplaatst te hebben, de mini gestart en draaide vrijwel gelijk. Maar nu een paar minuten draaien op choke/stationair rook ik een sterke benzinelucht. Bleek dus dat er benzine uit de overstort/breather van de carburateur kwam. Heeft iemand een idee hoe dit kan en wat eraan te doen? Na de mini uitgezet te hebben was deze niet meer te starten...ik denk dat ie teveel benzine geeft, bougies waren nat. Ik heb inmiddels kleinere naald geplaatst maar met weinig resultaat (start overigens weer wel, na een nacht üitdampen?) ]. Er komt dus benzine uit nummer 2 op de afbeelding (is bij mij iets hoger geplaatst, maar principe is hetzelfde).

Motorgegevens: 1030cc, kent 266 nokkenas, hogere compressie, stage 3 cylinderkop.

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

.. als 'ie overloopt zou ik er van uit gaan dat de vlotter(naald) niet sluit als de kamer vol is.
(of de vlotter zelf kan lek zijn)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Ik gok op oude benzineresten in vlotterkamer waardoor, zoals theo al zegt, de vlotter niet volledig sluit. Even (voorzichtig) openmaken en schoonmaken wil vaak helpen.

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Lijkt mij dat degene die jij als 2 als overstort aangeeft, dat dit een retour aansluiting is.
Zoiezo is nr 3 op dit plaatje de overloop.
(Edit: idd de carterontluchting aansluiting.)
(Edit2: Gezien Ayla's post zou ik toch nog gelijk kunnen hebben wat betreft die overloop ;) )

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Ik weet niet precies wat nummer 2 is (vandaar ook de vraag) maar nummer 3 is in ieder geval de aansluiting voor de carterontluchting. Ik zal vanavond de carb er eens afhalen en goed kijken, ik had hem al schoongemaakt, maar een lekke vlotter had ik niet voorzien...

default

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

prooij schreef:
lekke vlotter



## hoeft niet perse lek te zijn..

de vlotter moet bij een stijgend nivo in de vlotterkamer het instroomventiel afsluiten (de naald van de vlotter dicht het ventiel af).
als dit mis gaat (vuil op de naald, vuil in de zitting van het ventiel, te diep zinkende vlotter, verbogen naald, wellicht een ventiel wat scheef zit oid) stijgt de brandstof te hoog en loopt de sproeier in de carburateur over (gevolg veel verbruik, lekken (m.n. bij een electrische benzinepomp die lekker door blijft pompen).

dus de vlotterkamer nakijken en op deze aspecten letten is een goed plan.

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Nummer 2 is toevoer.
Nummer 3 is overloop.
Nummer 1 is carterontluchting.

Groet ron

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Er was niks lek/vervuild, de oorzaak was een te hoge druk van de benzinepomp. Ik heb er nu een drukregelaar tussen gezet en werkt prima!:+)...na lang zoeken.. :x

ps. 3=carterontluchting, 2=overloop, 1=toevoer

default

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

prooij schreef:
...na lang zoeken.. :x




## komt misschien omdat je niet meldt dat je er zelf een electrische pomp in gezet hebt??
in het koffiedik kon *ik* dat hier *niet* zien hoor!! 8)

"hoe preciezer de vraag, hoe beter de antwoorden"

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Nee ik heb geen elektrische benzinepomp, maar gewoon de mechanische..Ik had eerst met een HS4 geen last en nu met een HIF38 wel, ik denk dat het verschil in het volume van de vlotter zit/zat. :?

default

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

prooij schreef:
gewoon de mechanische..



## ouch! ik ken de drukregelaar alleen in combinatie met de electrische benzinepomp (omdat die een hoge druk produceren, *te* hoog voor een vlotterkamer).
vandaar.


Ik had eerst met een HS4 geen last en nu met een HIF38 wel, ik denk dat het verschil in het volume van de vlotter zit/zat. :?


## je hebt mogelijk beide vlotters onder ogen gehad..
zit er dan verschil in grootte/gewicht tussen beide vlotters?
ik denk zelf dat het meer ligt/lag aan de instelling van het vlotterventiel of de hoogte van de vlotternaald ten opzichte van het vlotterlichaam.

misschien weet een van de desku's hier het fijne van?

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Op het oog heeft de votter van de HS4 best wel wat meer volume..dus meer opwaartse kracht. Ik heb het vlotterniveau ook juist gezet (1,5mm onder rand) en verder is er wat dat betreft bijzonder weinig in te stellen (hoogte van vlotternaald is zoals ie is), hij is dicht of niet (denk ik).

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Ik heb nog nooit gehoord dat er een drukregelaar nodig was icm een mechanische brandstofpomp omdat de druk te hoog zou zijn.

Het probleem moet toch echt in de combinatie vlotternaald/vlotter zitten.

Er zijn hier zat mensen op het forum die een HIF 44 gebruiken icm een mechanische brandstofpomp en die carburateur is gelijk qua opbouw aan een HIF 38.

Dennis

default

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Dennis schreef:

Het probleem moet toch echt in de combinatie vlotternaald/vlotter zitten.



## da's ook mijn idee.
'opwaartse kracht'(OP) die groter is zorgt er alleen voor dat de vlotter 'hoger' op de benzine drijft.

Er zijn hier zat mensen op het forum die een HIF 44 gebruiken icm een mechanische brandstofpomp en die carburateur is gelijk qua opbouw aan een HIF 38.



## ik dus ook (standaard setup van mijn metro: hif44+mechanische pomp). er zit nergens een drukregelaar.

het overlopen bij OP zou alleen kunnen als de vlotter te diep ligt doordat ie lek is en deels vol vloeistof staat b.v. maar dat moet je kunnen horen aan het klotsen als je hem schudt.
of het is een vlotter die niet bij de carb. past en die te zwaar is

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

"In normal operation, the movement of the diaphram is limited by the inlet valve in the fuel bowl of the carburetor. The diaphram only moves part of the way through its stroke before the valve shuts off the flow due to the fuel bowl being filled up."

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_pump

ofwel de mechanische pomp houdt op met pompen als de vlotternaald afsluit; als er dus wordt doorgepompt = de naald sluit niet af

(Ik heb ook een Metro met mech pomp en hif 44 gereden zonder dit probleem; met de standaard hs4 heb je het probleem niet dus het licht niet aan de pomp .. )

de drukregelaar is in mijn ogen dus een lapmiddel .. het kan best zijn dat je bij vollast te weinig benzine gaat krijgen; ik zou het goed uitzoeken (of zelfs de HS4 terugzetten) zoals Dennis ook zegt, heb ik nog nooit gehoord dat een drukregelaar nodig is bij een mechanische pomp.

heb je de vlotternaald en zitting al goed bekeken?

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Niet te moelijk maken,

Meestal loopt de vlotter over als de carb. gedemonteerd en droog geworden is of tijdelijk gedemonteerd i.v.m. koprevisie.

Negen van de tien keer gaat het vanzelf over als je er een stuk mee rijdt, als dit snel genoeg kan verbruikt hij alle benzine en lekt hij niet, en kan de vlotternaald zich opnieuw zetten in de zitting.

default

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

reuvy schreef:

Meestal loopt de vlotter over als de carb. gedemonteerd en droog geworden is of tijdelijk gedemonteerd i.v.m. koprevisie.



## metaal (naald, ventielzitting) kan er niet tegen als het droog wordt??

ik zou hiervan het werkings-mechanisme wel eens willen horen (=lezen).

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Het gaat niet zozeer om het werkings-mechanisme, dat kunnen meerdere oorzaken zijn, oxydatie, op een punt inslijten etc.

Het gaat mij erom dat mensen met een probleem hier een oplossing of een goed advies kunnen krijgen en niet om de tuin worden geleid met allerlei moeilijke omzwervingen.

Het is alleen moeilijk om dit kort, bondig en duidelijk te verwoorden, maar we doen ons beste. :)

default

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

## ik mag het wel oneens met je zijn, ofnie?

reuvy schreef:
Het gaat niet zozeer om het werkings-mechanisme, dat kunnen meerdere oorzaken zijn, oxydatie, op een punt inslijten etc.



## ik mis je uitleg *hoe* het 'droog laten liggen' van de carburateur (of onderdelen van de vlotterkamer) ervoor kan zorgen dat metalen componenten zo veranderen dat ze op een later tijdstip niet meer afdichten.
over roest of beschadiging (vlotternaald krom buigen b.v.) hebben we het niet.

een oplossing of een goed advies kunnen krijgen en niet om de tuin worden geleid met allerlei moeilijke omzwervingen.



## *ik* zie in de thread tot nu toe geen moeilijke omzwervingen maar wel goede adviezen.
alles imho natuurlijk!! :?

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Ik zie de omzwervingen ook niet helemaal en ik zou toch niet graag met een carburateur rond gaan rijden die lekt met de hoop dat het vanzelf zou moeten ophouden :x

Dennis

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Ik ben vorige week uiteindelijk naar BCCP fuelsystems geweest en daar is de carburateur op de "testbank" geweest en hij was dicht tot een druk van 4 psi, blijkbaar levert de mechanische pomp nog meer druk...Ik heb voor de zekerheid alles mbt de benzinepomp nog eens nagekeken, zag er allemaal ok uit. Er zijn wel meer oldtimers die een mechanische pomp icm drukregelaar hebben.

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Even een oud topic ophalen. In de eerste post staat dit plaatje.



Laatste oordeel was deze:
1 = toevoer
2 = overloop
3 = carterontluchting?

Klopt dat?

Gr,
Henk

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

jep klopt!

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Ok, bedankt. Als ik ooit nog een hif38 heb weet ik dat alvast. Kwam er vanavond achter dat een hif44 andere aansluitingen heeft... |:(



De mijne ziet er zoals boven uit maar dan gespiegeld. Meest logische lijkt me.
Onderste = toevoer
middenste = overloop
bovenste(dichtst bij het spruitstuk) = carter ontluchting

Iemand een fotootje misschien? Kan ik meteen even spieken wat de beste manier is om de brandstofleiding te leggen.

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Henk, de aansluitingen op de Hiff44 worden besproken in dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 717#157717

Je weet toch, de zoekfunctie is je beste vriend ;)

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

hallo iedereen,

Mijn naald zit scheef. Ik heb er gisteren een andere naald in gedaan AAU dacht ik, je weet wel van de stage 1 kit en nu zit hij scheef :?. De vorige naald die erin zat zat niet scheef. het busje waarmee je de naald borgt heeft een klein kantje aan 1 kant waardoor de naald scheef gaat staan, echter ziet het klein kantje eruit alsof het zo hoort te zitten. HS4 Carburateur heb ik.
De naald kan wel bewegen maar hij gaat de hele tijd scheef staan dus.
Wat voor problemen kan ik krijgen en hoe kan ik de scheefstand oplossen?

groeten

Rick

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

hoef je niets aan te doen, de naald kan altijd bewegen...

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

Hooguit een extra slijtage van de sproeierbuis waardoor je in de loop van de tijd een verkeerd mengsel krijgt omdat het gat ovaal geworden is...
Je kan proberen de naal iets te verdraaien wellicht dat het iets scheelt..
Ga niet proberen te buigen, met een beetje pech wordt het alleen maar erger.

RE: Benzine uit overstort/breather HIF 38

oke d:)b dan doe ik niets :P hij ging er wel gewoon makkelijk in enzo dus... zal wel goed zitten