benzine verbruik --> kabelboom ??

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Hallo mensen,

Zoals jullie misschien al langer weten rijdt mijn mini tegenwoordig 1 op 6..Nu hoor ik net van de mini specialist hier dat hij de mini heeft uitgelezen met volgend resultaat:

-watersensor fout (was voorheen toen hij nog 1:12 reed ook al stuk het lampje heeft het nooit gedaan)

-luchtinlaat (was iets met lucht) fout (dat moet hem zijn)

:( :( :(

Volgens de monteur moet hij de gehele kabelboom door gaan meten en dat kost 400 euro. Een vervangende kabelboom moet ongeveer 750 euro opleveren...

Ik heb wel een maat van me die goed met electro is, dus ik denk dat we maar een dag de gehele kabelboom moeten gaan door meten..

Wat ik niet snap is dat als hij kan zien dat er iets met de luchtsensor is, hij deze niet kan vervangen, rest van de kabelboom lijkt me namelijk niets mis mee, maar ik heb hier ook totaal geen kennis over..dus al het advies is welkom!!

Groetjes,
Hindrik

[size=75:543x2q28][Bedrijfsnaam verwijderd, ook een afkorting mag niet-Demelza][/size:543x2q28]

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Wat ik dan niet snap is dat hij dat wel kan zien/uitlezen terwijl er egens een kink in de kabel zit?
Vreemd vind je niet.Als er een knik in mijn nachtkastlampje zit dan kan ik het knoppie op en neer flipperen zoveel ik wil,maar branden zal ze niet en hij krijg wel waardes uit zijn computer?
Lijkt mij eerder een vals contact dan,maar dan moeten zijn waardes ook varieren vind je niet?
Tenminste als ik goed begrijp dat de kabel kapot is hoe kan hij dan door die kabel meten dat die sensor het niet doet?

Laat staan zoals je zelf al zegt niet kan vervangen??
Vreemde vent.(kabelboom doormeten 400 euro????das een hele dag werkloon dus??)
Maar goed.
Als je toch weet welke kabel het is dan maak je ze toch los aan begin en eind en maakt gewoon een bypass.
Gewoon een nieuw kabeltje trekken naar je sensors dus.

In ieder geval succes

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Ik zou inderdaad geen 400 euro uit gaan geven aan het alleen maar laten doormeten van je kabelboom. Als je weet welke kabelboom er in je mini zit, kun je heel eenvoudig met haynes erbij zien welke kleurtjes draad voor de betreffende sensoren gebruikt worden en hoef je dus alleen maar die kleurtjes door te meten. Of zoals bruutmans zegt even een bypass leggen met standaard koperdraad om te kijken of een nieuw draadje wel werkt.
Beide methoden lijkt mij geen hele dag werk voor een monteur die weet waar hij mee bezig is, maar hooguit een uurtje.
Het heeft weinig zin om je hele draadboom door te meten. Wat hebben je koplampen of remlichten nou te maken met een watersensor of sensor die je luchttoevoer regelt? 90% van je draadboom heeft gewoon helemaal niets met dit probleem te maken.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

klinkt idd logische allemaal..hij zei dat er storing in de kabelboom zat en dat de luchtsensor een fout gaf..zucht

Ik ga vrijdag de mini weer ophalen en met een maat van me die verstand van electra heeft en ff vragen hoe en wat nou precies het geval. is :x 400 euro voor doormeten ga ik dan wel voor een kratje bier met mn maat doen, kijken wat daar uit komt..

vrijdag hoor ik dus meer..bedankt voor de reacties jongens

Grtz
Hindrik

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Kijk een kratje bier of 400 is nogal een verschil,zeker als je samen met die maat van je aan de krat begint terwijl er werk word verricht,zeker weten dat je de garage dan wel lachend verlaat hehehe :P

En kijk of je idd via zo`n haynes ff uit kan dokteren hoe en wat,goeie tip van Ivo,ik had er nog niet aan gedacht.

Succes friday

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Ik werk zelf in een garage en ik moet zeggen dat een elektrische storing localiseren makkelijker gezegd dan gedaan is en daar kan best tijd in gaan zitten.

Om een voorbeeld te geven: pasgeleden een klepdekselpakking vervangen van een P.....t, kostte me bijna een uur omdat ik bijna de halve auto moest slopen en dan heb je nog iets wat je gewoon kunt zien.

Inderdaad kun je uitlezen dat er een storing ergens in zit, maar dat apparaat zegt niet waar die zit. Even een kabeltje eromheen leggen kan misschien bij een oudere Mini maar de nieuwere hebben best wel wat elektronica in allerlei circuits onderverdeeld.

Die 400 euro is veel geld, ben ik mee eens, maar je auto naar de garage brengen kost geld.

Dennis

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

hier hetzelfde probleem gehad,
mijn mini (SPI) bleef rijden op de choke,
daardoor ook een erg hoog verbruik.

ik de mini naar een minigarage in de buurt van heereveen gebracht en hun er naar laten kijken.
zelfde verhaaltje: ja, sorry , waarschijnlijk breuk in kabelboom, nwe kost 750 euro, 2e hands doen we niet. de fout zit in kabelboom onder de motorkap.

alleen de reparatie en het opzoeken van het probleem kostte me 400 euro.
heb het probleem nu nog , maar alleen als het erg vochtig is. (zoals vandaag)

mijn oplossing: injectie eraf en terugbouwen/ andere motor plaatsen met carburateur.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

@ mr X : Dan is dat dezelfde mini garage dan waar ik net ben geweest, precies hetzelfde verhaal!

Weet je ook nog wat ze precies hebben gedaan om het probleem op te lossen?

En ook ik heb een SPI ("95) !!
ik weet niet of het de choke is, toen ik daar voor het eerst kwam zei hij dat de ecu waarschijnlijk op het noodprogramma liep..

Probleem is de luchtsensor dat die een fout geeft en daardoor verkeerde waardes of helemaal geen krijgt en dan dus teveel benzine inspuit, lijkt mij..

Morgen vroeg gaan we dr heen verhaal halen en de hele dag meten met een multimetertje en de haynes schema's dr bij..

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Ik blijf hoe dan ook 400 euro voor alleen het doormeten en geen verdere werkzaamheden ERG veel geld vinden. Daarbij is een SPi nou ook weer niet heel erg ingewikkeld wat betreft de electrische circuits.
Ik heb een paar maanden terug ook een storing in mijn MPi injectiesysteem gehad, die niet goed te vinden was, maar mijn garage heeft toen niet een dergelijk voorstel gedaan. No offence, maar volgens mij is dit een rasechte mini-monteur die veel van auto-mechaniek weet, maar weinig van (auto-)electrotechniek. Zeker als Mr X daadwerkelijk bij de zelfde garage is geweest. Het is namelijk van de zotte om een hele draadboom te vervangen als deze op 1 plekje na nog in orde is. Daarbij is het bij Liev nu nog niet eens uitgesloten dat het niet de sensor zelf is die moeilijk doet. Zoals Bruutmans ook al gesteld heeft: als er een werkelijke draadbreuk is, valt er weinig aan de sensor uit te lezen. Uitlezen zou dan als resultaat geven dat deze sensor geen info verstuurd/ontvangt of dat deze gewoon ontbreekt, niet dat hij niet correct werkt. Bovendien lijkt het mij voor een garage een kleine moeite en kleine investering om even een test draadje (of draadboompje) te maken voor het betreffende circuit.

Misschien een overbodige vraag: is de ECU al gereset? gewoon de accu een paar dagen los halen. Net zoals bij een pc wil het opnieuw opstarten van een ECU soms wel eens wat raadselachtige problemen verhelpen.

@ mr x: Dat ie het bij vochtig weer nog niet goed doet, lijkt me een typische gevalletje van een scheurtje in een rubbertje o.i.d. Mogelijk komt er vocht op de sensor, waardoor deze niet goed werkt.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Het is dezelfde garage dat kan niet missen..

ECU heb ik al paar x van de stroom gehaald en ook een gehele nacht, maar helaas ook geen effect.. :| het moet dan wel aan die lucht sensor of de bedrading daarvan aan liggen lijkt me..

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

http://miniac.2y.net/
-> tech info
-> 1.3i wiring

geeft een schema ..

wat je ook eens kan controleren zijn alle aansluitingen; mijn spi hield er eens mee op en het bleek een gecorrodeerde aansluiting bij een zwevende zekering te zijn .. alles goed schoonmaken ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

kan beter vragen wat ze vergeten zijn te proberen,
als je naar "die garage" zou gaan en zou vragen naar een oranje mini , dan kunnen ze je alles vertellen.

eerst hadden ze zoiets van: goh ,rijd jij nog met een spi? iedereen heeft dat eruit gesloopt. maar we kunnen natuurlijk altijd voor je kijken. wat het is kunnen we zo niet zeggen, dat gaat wel ff duren.

de lambdasonde is vervangen,
ecu is gereset,
geprobeerd met een andere ecu,
alle vacuumslangetjes vervangen,
hele electrische ontsteking vervangen,
draden zijn doorgemeten, (zeggen ze)
benzinefilters vervangen,
en nog veel meer.....

ik heb meer het idee dat ze zelf niet wisten waar ze zoeken moeten. mijn ecu geeft dus ook geen problemen aan!!

zelfs na gesprekkken met mensen uit engeland nog mijn bobine vervangen , na daar het hele verhaal vertelt te hebben,en sindsdien rijd ie dus alweer een stuk beter.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Dat is nu ook het probleem voor een garage, je weet nooit precies waar je moet zoeken. Bij Theo is het een gecorrodeerd stekkertje, bij Mr X is het weer wat anders. Als een storing altijd dezelfde oorzaak heeft hoef je niet te zoeken, maar dit is bijna nooit zo.

Ik vind het dan ook erg kort door de bocht om die garage dan maar te beschuldigen van weinig electronica kennis. Als Mr X 400 euro heeft betaald voor die hele waslijst dan heeft ie echt een koopje gehad al blijft het veel geld, maar met een gemiddelde uurprijs van 50 tot 80 euro per uur gaat het hard ja.

Dennis

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

dat ze weinig van electronica afweten gaven ze zelf al een beetje aan. maar dat maakt niet uit. ik ga er vanuit dat ze hun best gedaan hebben.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

update:

Bij de garage vandaan gekomen en thuis met een maat van me de motor management system kabelboom er uit gehaald. Was nog beetje gehad zit 1 stekker achter onder op het spruitstuk waar je bijna niet bij kan..maar na 2 uur is hij dr uit!

kabelboom: 1 stekker die kapot/beschadigd is, veel tape met vet of olie dat los is gegaan, massa kabel aansluiting op het frame gecorrodeerd.

Vacuumslangetje: er gaat van de ECU naar achter bij de injector een vacuumslangetje. Dit slangetje is tegen het blok oid aangekomen waardoor die is gaan smelten. Er zit namelijk ook een gaatje in en dan zuigt ie dus valse lucht of meet ie dus verkeerde waardes.

-Slangetjes: er zitten aan het luchtfilterhuis ook nog paar slangetjes waar lucht door heen gaat. Deze slangetjes waren allemaal gebroken, maar met zwarte rubberen slangetjes die iets groter waren weer aan elkaar "gezet", ook dit kan valse lucht zuigen lijkt mij.

Ook de bougiekabels gaan we tevens vervangen en luchtfilterhuis goed schoonmaken. Misschien de bobine enzo nog nakijken maar eerst die kabelboom doormeten..

Persoonlijk denk ik dat het aan het zwarte vacuumslangetje ligt die van de ecu naar achter de injector loopt, waar dus een gaatje is in gebrand.

We gaan nu maar es die kabelboom doormeten...... :x
Benieuwd wat we vinden, volgens de garage is dat bijna altijd het probleem ;)

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

die vacuum slangetjes zijn echt belangrijk, als die kapot zijn of al een beetje valse lucht hebben ,is gelijk je mengsel verkeerd en loopt ie heel beroerd, dat had ik eerst ook, die van mij pluimde toen echt zwarte rookwolken.

die massakabel doet ook wonderen na vervangen door een nieuwe!!

wat bij mij ook erg heeft geholpen is ff nwe draadjes of nieuwe stekkertjes op de draadjes maken naar de bobine, die waren bij mij ook erg gecorrodeerd en de koperdraadjes waren voor de helft allemaal al los.

veel suc6 :D

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

update:

de lambdasonde en luchtinlaattemperatuursensor gemeten op weerstand. Deze kloppen met wat het moeten zijn. Ook hebben we de watercoolant-temperature sensor gemeten (welke volgens de garage een "fout" geeft).

Deze sensor geeft ook de juiste weerstand aan die voorgeschreven staat..

Deze 3 sensors geven dus de juiste weerstanden (met ca 20 graden, nog niet met andere temperaturen geprobeerd)
De andere sensors meten we morgen door.

Kabelboom stekkertjes komen morgen (die metalen contact puntjes zaten er niet bij) en dan 1 stekker vervangen. Vacuumslangetjes moeten nog vervangen worden. Nieuw luchtfilter geplaatst (vond de oude die nog maar ca. 4 maand er in zit nogal zwart..)

Dus morgen kabelboom er weer op en luchtfilter huis + vacuumslangetjes en dan kijken of het bezine verbruik beter is en of hij ook iets beter loopt. (zie trouwens veel topics over mini's die geen vermogen in de 1 hebben of die stationair uitvallen etc)

Volgens de garage en Haynes is het nodig om hetspruitstuk te verwijderen voordat je bij de watercoolant sensor kunt komen.

We hebben de mini op de krik gehad (1 aan elk kant) en dan kan je net met je arm door een openen bij de as bij die stekker komen, dat scheelt dus een hoop werk!! (moet je eerst de radiator leeg halen en daarna pas het spruitstuk met ook nieuwe pakkingen)

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

hier gaan we:

Kabelboom hebben we er gister weer ingehangen, nadat we hier een nieuwe stekker op hebben gezet.

Ze loopt weer en loopt ook mooi, maar er komt nu nog steeds "roet" (onverbrande benzine) uit de uitlaat..Een mini expert zei dat het wel even kon duren voordat de ecu de nieuwe waardes tot zich kan nemen, dus we gaan een stukje rijden en kijken of het over is.

Vragen:

-vacuumslangetjes: Het rare is dat ik onder de mini zon koppelstukje vond waar een vacuumslangetje ingaat. Deze was helemaal poreus en stuk. Het gekke dr aan is dat alle vacuumslangetjes goed gemonteerd zijn en ook dicht zijn. Dus waar komt dat koppeltstukje vandaan?

Als het goed is zijn dit de volgende vacuumslangetjes die op een SPI zitten:

-slangetje op luchtfilterhuis zelf (bij mij geel) die regelt die valve wanneer die open en dicht moet
-slangetje onder op het luchtfilterhuis naast bovenstaande die naar achter in het spruitstuk gaat (als je voor de auto staat, de meest rechter)
-slangetje van ECU naar dat vierkantje bakje genaamd "veiligheidsklep"
-slangetje van die veiligheidsklep weer naar het spruitstuik (als je er voor staat dan de meeste linkse)

Dit zouden ze moeten zijn. Deze zitten er allemaal op. Ze zijn ook allemaal dicht. (je kunt er doorheen blazen zonder dat ie lucht verliest.)

Misschien voor de zekerheid nieuwe slangetje met die koppelstukjes halen?
Iemand nog advies?


samengevat:
-kabelboom doorgemeten, was goed
-lamda sonde door gemeten bij 20 graden
-inlaatluchttemperatuursensor bij 20 graden
-koelvloeistoftemperatuursensor bij 20 graden
-luchtfilterhuis schoongemaakt en nieuw filter er in

Wat de bedoeling nu is:
-lambda sonde en koelvloeistoftemperatuursensors doormeten terwijl de motor nog draait en dus een andere weerstand krijgen. Kijken of de sensors dan ook nog goed werken. Het ligt dan dus niet aan de sensors of kabelboom.
-alle vacuumslangetjes en koppelstukje vervangen

Vraag:

-Zijn er ook nog rover dealers die de ECU van een mini ook nog "echt" kunnen uitlezen? Dus niet alleen kunnen zien dat er een fout in de ECU zit, maar ook kunen zien wat voor foutcode dit is, en waar dit zit?
Volgens mij kunnen alleen die Rover computers de ECU's uitlezen namelijk.


Ik heb gehoord dat er in drachten een rover dealer zit. Is dit jullie bekend? En anders andere adressen van dealers die nog mini's kunnen uitlezen?



Bedankt!

Groetjes,
Hindrik

edit:

-lamda sonde door gemeten bij hogere temp. ook juiste weerstand
-inlaatluchttemperatuursensor bij hogere temp. ook juiste weerstand
-koelvloeistoftemperatuursensor bij hogere temp. ook juiste weerstand

Dus die sensors werken allemaal prima lijkt mij..

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Bericht van Slayer verwijderd (en via pm aan miniliev gestuurd) ivm de reclame regels op het forum.

Graag reacties over bedrijven via pm naar de vraagsteller sturen.

Volgens mij is het zo dat de meeste Mini-garages wel een ECU kunnen uitlezen. Mocht iemand het met mini liev eens zijn dat het niet makkelijk is om een bedrijf te vinden wat dat kan, dan zie ik dat graag in m'n pm.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Volgens mij is er verschil tussen het uitlezen van (de ECU van) een Spi en een Mpi :)" title="Evil" />
De Spi is iets Rover-specifieks (van Motorola geloof ik) en de Mpi is aangepast/voldoet aan de toen inmiddels geldende standaard.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

zaak in drachten "was" een rover dealer,
tegenwoordig zijn ze een zaak gespecialiseerd in engelse oltimers en waaronder ook mini's.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Helaas kan ik je niet helpen met je probleem maar ik heb wel een paar vraagjes waar jij me zo te lezen wel antwoord op kan geven :) ik ben dus maar even zo vrij
mini liev schreef:
hier gaan we:
-slangetje op luchtfilterhuis zelf (bij mij geel) die regelt die valve wanneer die open en dicht moet



Die mis ik volgens mij, waar gaat deze heen?


samengevat:
-kabelboom doorgemeten, was goed
-lamda sonde door gemeten bij 20 graden
-inlaatluchttemperatuursensor bij 20 graden
-koelvloeistoftemperatuursensor bij 20 graden



Ik heb nu mijn blok naast de mini staan en heb dus een mooie kans om alle sensoren te checken. Welke waarden moeten deze hebben bij 20 graden en hoe kom je daar aan?

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

die waardes staan alleen maar in het officiele rover handboek/cd volgens mij.. heb deze pagina's via een kennis gekregen alleen maar de sensor waardes dus.

Ik zal deze voor je opzoeken later op de dag.

UPDATE:

Uitgerekend wat de mini rijdt en ze is van 1:6 naar 1:15 gegaan !!! O+ O+ O+ :D

Dit is met elkaar 1 gehele werkdag geweest als je het juiste gereedschap hebt. Wij zijn er namelijk iets langer mee bezig geweest. Gelukkig heb ik geen nieuwe kabelboom gekocht of laten doormeten door de mini sepcialist en ben ik blij dat we dit zelf hebben gedaan. minimaal 750 euro bespaard en veel kennis vergaard :)

Iedereen bedankt voor jullie hulp ik ben jullie dankbaar !

Veel blijdschap en groetjes!
Hindrik

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

[size=85:1yn1s4jw][topics samengevoegd - Crispy][/size:1yn1s4jw]
Hallo,

ik heb een spi uit '96 en mijn verbruik krijg ik niet onder de 1:10 (meestal rond 1:9). Nu zie ik hier bij een ander onderwerp dat de meesten rond de 1:14 uitkomen. Ik heb hooguit 1 keer 1:11 gehaald met alleen snelweg en door me netjes aan de snelheid te houden.

Iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen?

Het is verder een standaard blok.

Groeten!

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Ik zou gokken dat er wellicht een storing in je systeem staat waardoor hij als het waren op zijn 'take me home' mode gaat rijden.

Een van de betere Mini garages kunnen dit vast voor je uitlezen / resetten, ook zijn er enkele mensen op het forum die dit eventueel zouden kunnen doen, maar ik weet zo 1 2 3 niet wie dat zijn... Wellicht dat iemand anders dat weet?

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

take me home~... limp home bedoel je waarschijnlijk. Mwah lijkt mij niet want dat is een soort van verhoogd stationair. Dat zou je toch wel merken.
Wat wel scheelt is proper werken van de koelvloeistoftemperatuursensor, juiste klepspeling, juist ontstekingstijdstip (maar dat is volgens mij niet zo'n ding bij een SPi), bougies met juiste warmtegraad en juiste luchtspleet, voldoende bandenspanning, schoon luchtfilter, geen verstopte katalysator.
En een blokje onder het gaspedaal helpt ook wel eens :P .

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Ik heb de klepspeling laatst nog gechecked en een klein beetje aangepast, maar dat maakte weinig verschil (stonden vrij goed op 0.3mm ). Bougies ook al vervangen en dat maakt ook niet veel uit. Luchtfilter ook al nagekeken en die was ook nog schoon. Hij zou toch wel iets zuiniger moeten zijn als ik niet al te agressief rijd?
En hoe kan ik het merken dat de koelvloeistof temp. sensor goed werkt?

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

ik haalde met mijn spi 1:16 - 1:17, toen had ik m ook laten afstellen en grote beurt bij een mini centre.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

maartenlaeven schreef:

En hoe kan ik het merken dat de koelvloeistof temp. sensor goed werkt?



Ik heb geen werkplaatsdocumentatie van een SPI maar vaak zijn er soort grafiekjes die je de mogelijkheid geven om de weerstand van de sensor te checken tegenover een temperatuur. Wie weet dat er een ander forumlid is met deze info

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Ik heb de vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Hoi, de ecu's van zowel de spi als de tpi gaan vrij snel in een noodprogramma.
Als een van de waarden die de ecu binnekrijgt veel te veel of weinig is gaat die ecu de motor "beschermen" door op een soort veilig ,maar rijk,mengsel over te schakelen.
As je verbeteringen hebt gedaan ,kan je meestal door de pluspool een kwartiertje los te doen ,de ecu weer laten opstarten zoals hij moet staan.
Al die slangetjes en brol van spi en tpi heeft er geen betrouwbare auto van gemaakt.
Ik rijd rally met een oude mini ,en heb geen last van al die electronica die niet betrouwbaar is.
Have fun

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Hoi,

hoe zou ik het kunnen merken dat hij in die "veilige" stand staat? Hij rijdt verder wel normaal en stationair draait hij gewoon rustig 800 tpm. Ik heb ondertussen wel even de accu een kwartiertje los gekoppeld maar ik merk qua rijden eerlijk gezegd niet veel verschil. Heb ook nog even alle vacuum buisjes nagekeken maar daar was verder ook niks vreemds mee zover ik kon zien.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Hallo,

ik heb ondertussen al heel wat dingetjes aan de mini nagekeken en ze bleken allemaal goed te functioneren. Het volgende heb ik al bekeken:
- bougies (vervangen)
- kleppen (afgesteld)
- Alle sensoren doorgemeten
- bobine (vervangen)
- vacuumslangetjes (doorgemeten)

En hij verbruikt nog steeds vrij veel (1:10)

Iemand nog meer ideeen?

ik heb al gehoord de katalysator verstopt maar hoe zou ik dit kunnen testen/merken?

Groeten

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

dan verlies je meestal vermogen als ie warm is of hij gaat sterk naar rotte eieren
ruiken.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Dat heb ik nog niet gehad, dus dan zal dat het ook wel niet zijn...

Nog andere ideeën? Ik weet namelijk niks meer :(

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Verdelerkap + bougiekabels vervangen.

Demper ook niet kapot?

Ga evt naar een garage om je Mini te laten uitlezen.

Groetjes,

Maurice

ps...hoe heb je de vacuumslangetjes [i:5nvxo1f6]doorgemeten[/i:5nvxo1f6]?

default

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

ps...hoe heb je de vacuumslangetjes doorgemeten?

Kan je die wel doormeten?

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

hallo,

ik heb de slangetjes door laten meten door iemand hier op het forum. hij koppelde zijn computer ,weet niet precies welke, vast aan mijn ecu en dan kon je zien of het vacuüm goed was. is er trouwens een manier om te kijken of je verdeler kap goed is?

in ieder geval bedankt voor alle reacties

default

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

een verdeler kap past maar op een manier
ff kijken dan zie je het zo

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

hey,

blijft er veel roet uit de uitlaat komen en stinkt hij naar benzine?

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Dan loopt ie veels te rijk.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

als het zo is moet je eens kijken onder je inlaatspruitstuk zit er een plastieken ring met een sensor erin, deze gaat meestal stuk en hierdoor verbruikt hij meer en heb je meer roet

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Hoi,

hij blijft niet heel veel roet uitstoten ofzo, hij ruikt wel na een koude start vaak even naar benzine, maar als hij warmer is doet hij dat voor mijn gevoel niet.

Er zit overigens wel een niet-standaarde dtm uitlaat onder.

Ook ploft de auto soms een beetje na als ik gas loslaat.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Dieselt je Mini ook een beetje na als je 'm uitzet?

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

Hoi,

ik heb gister weer even zitten knutselen. Ik had via een ander topic begrepen dat er als het goed is 2 kabels lopen naar sensoren onder het inlaatspruitstuk. Nu ging ik bij mij kijken en ik kon er toen maar 1 vinden. Toen ik iets verder keek zag ik een kabel een stuk lager los hangen.

Toen ik (met een spiegeltje) onder het inlaatspruitstuk keek zag ik dat er in het midden aan de onderkant een connector zat waar de kabel op paste. Kan dit kloppen?

Zou dit het probleem geweest kunnen zijn?
En zoja waar dient die sensor voor?

Ik heb hem dus weer vastgemaakt voor de duidelijkheid (met een beetje geklungel, het is vrij lastig om daar onder iets te kunnen zien).

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

hey,

dit is de sensor die ik bedoelde, kijk eens goed miss is het plastiek rondom rond verbrand komt meestal voor bij een spi.

RE: benzine verbruik --> kabelboom ??

maartenlaeven schreef:

Zou dit het probleem geweest kunnen zijn?
En zoja waar dient die sensor voor?





Dat is je temperatuur sensor...

Lees dit topic maar eens door:

link

groetjes,

Maurice