Je spanningsstabilisator moet je met een voltmeter kunnen controleren, maar is het mogelijk, dat je draad vanaf je tankflotter naar benzinemeter tegen massa aan ligt?
- Login of registreer om te reageren
Je spanningsstabilisator moet je met een voltmeter kunnen controleren, maar is het mogelijk, dat je draad vanaf je tankflotter naar benzinemeter tegen massa aan ligt?
Geen idee, het controleren waard.
Ik heb de tank er uit gehad afgelopen winter, maar zie geen beschadigingen aan de bekabeling..
Vlotter doormeten, dan wel eruit halen, of potmeter (variabele weerstand) in plaats van vlotter gebruiken om te simuleren, zie je meteen aan welke kant (tank of bedrading naar dashboard) het probleem zit.
Het zit in de bekabeling, dat is wel duidelijk: ik heb met geschakeld contact (en dus de benzinemeter bovenin) al kijkend door de achterruit op het dashboard de stekkers van de tankvlotter afgehaald....zonder een zakkende meter tot resultaat.
Het is even lastig voor me om het zelf te testen, zit op zuidelijk halfrond, zonder Mini, en kan het me niet meer voor de geest halen, maar er kunnen 2 dingen gebeuren bij loshalen bedrading (de weerstand wordt immers oneindig): de meter gaat nul, of de meter gaat naar volle uitslag. Heb je behalve draad lostrekken ook al met de draad contact met massa gemaakt, dan zou de benzinemeter wellicht de andere kant, dus nul, kunnen gaan aanwijzen, en betekent het dus mogelijkheid 2, losse draad is volle indicatie (en er staat me zoiets bij dat dat het geval is), en dan zit je fout dus in de vlotter.
Er zijn vast wel forumgenoten die de kleine test even willen uitvoeren
Begrijp ik hieruit dat ik gewoon een andere vlotter moet monteren dan..?
Dit betekent dat het draad van tankflotter naar benzinemeter tegen massa aan kan liggen. Bij jou slaat je benzinemeter immers wel uit.
Na wat verder onderzoek verdenk ik de spanningsstabi achter op de ronde klok;
draden los en even aansluiten op een reserve-vlotterunit gaf geen soelaas, maar als ik de draden van de spanningsstabi aftrek (de witte of een van de groene) loopt mijn meter niet uit...
Er ligt geen draad blank tegen de carrosserie..
Als je de draden losneemt van de sp.stabilisator zal je meter zeker niet uitslaan, je neemt de voeding immers weg.
Maar werkt je temp.meter eigenlijk wel goed? Deze krijgt toch ook zijn stroom uit diezelfde spannings-stabilisator.
Heb je het draad van flotter naar benzinemeter doorgemeten op contact met aarde of alleen visueel gecontroleerd?
NB: je benzinemeter krijgt z'n stroom uit de stabilisator, gaat door de benzinemeter en zal zijn weg normaliter door het element van de flotter naar aarde vinden. Ogenschijnijk vindt het zijn weg nu elders naar aarde, wellicht is het metertje kaduuk.
M'n temperatuurmeter doet het prima, dus als deze ook via dezelfde spanningsstabilisator loopt is deze dus goed.
Bekabeling naar vlotter alleen visueel gecontroleerd, niet doorgemeten.
Zal ik dus nog eens doen.
Dat het metertje zelf kapot is geloof ik niet, want ze loopt wel netjes uit bij het op contact zetten.
Zal dus nog eens goed naar de bekabeling koekeloeren..mèt multimeter.
Dank je voor het meedenken
Je kunt ook bij wijze van test een bypass draad trekken vanaf de tankvlotter naar de meter/spanningstabi.
Niet toevallig pasgeleden ergens iets (opnieuw) vastgezet met een plaatparker ? Ik heb weleens een dergelijke hardnekkige storing gevonden nadat iemand een carkit-microfoontje met een parker had vastgeschroefd, en die parker door de bedrading had geschroefd.
Nee.
Ik heb wat kleine laswerkzaamheden gehad en daarvoor de tank verwijderd, en ik heb het originele maar zwaar verroestte zekeringskastje uitgewisseld voor een universeel exemplaar met 12 aansluitingen zodat de twee zwevende zekeringen erbij op konden.
Als de tank leeg is zal ik deze nog eens uitnemen, misschien zit er dáár in de bekabeling iets knel/ maakt massa/ nietgoedniet...
Tijdje verder, probleem nog steeds niet gelocaliseerd.
Ik heb een via een bypassdraad (gewoon een losse draad dus die ik op zowel de brandstofmeter als op de tank aansluit) kunnen achterhalen dat m'n groen/zwarte draad de boosdoener is, maar niet wáár het probleem zit.
Heb echt geen zin om m'n complete kabelboom los te gaan zitten trekken..
Bijkomend probleem: ineens heb ik ook geen remlicht meer.??
Alles werkt dus, verlichting en knipper en claxon whatever, maar ho maar benzinemeter en remlichten nu dus ineens...
Tijd voor een nieuwe kabelboom ??!
Tijd voor een grondige inspectie van de bestaande kabelboom lijkt mij.
De enige overeenkomst tussen je remlichten en je benzinemeter, is dat ze beiden in dezelfde kabelbundel van voor naar achteren lopen.
Waarschijnlijk zit er daar ergens een kabelbreuk.
Begin eens te meten of er wel spanning komt op de groen-paarse draad wanneer het rempedaal wordt ingetrapt, het zou mij ook niets verbazen als de tankmeter en de remlichten toch stiekum een massapunt delen ergens bij het achterlicht, ondanks dat de meeste schema's dit tegenspreken.
zoals je zelf al aangaf is de tank er uit geweest, mogelijk bij het terugzetten iets afgekneld .. ?!
Als 'ie niet al te vol zit kan je hem losmaken en uit de weg draaien .. dan goed je draadboom daar checken (om er vervogens achter te komen dat er misschien toch aan de voorkant bij een doorvoer iets is beschadigd :)" title="Evil" /> )
Nalopen van de draden die naar achter gaan op knel- en schaafplekken zou ik zeggen.
succes,
Theo van den Bogaard
(ook zonder werkende benzinemeter )
De tank los gehad: geen rare zaken te bespeuren in de kabelboom...zucht.
Zit het tóch in de doorvoer achter het dash ofzo..kreun.
Is het monteren van een nieuwe gezonde kabelboom niet veel eenvoudiger dan draadje voor draadje naspeuren wat er vaud gaat..?
RE: Benzinemeter-issues
Ingediend door Brutus op zo, 13-05-2012 11:36
Afgelopen winter heb ik de oude zekeringenkast vervangen voor een universeel nieuw exemplaar met moderne steekzekeringen.
Daarbij heb ik meteen de zwevende zekeringen verplaatst naar een vaste plek in deze kast.
Alles werkt prima, want uiteraard kleur op kleur etc gekoppeld, maar nu doet m'n benzinemeter raar: deze blijft op 'full' staan, ook al is m'n tank leeg (daar kwam ik tijdens een clubrit achter, zie avatar..).
Bij controle met de draden van de tankunit eraf en het contact erop gezet, loopt de meter gewoon door naar 'full' dus lijkt het probleem in de elctriek te zitten.
Toch ben ik er zeker van dat alles goed is aangesloten, enig idee hoe ik de spanningsstabilisator achterop de kilometerteller kan controleren?
Dit oude topic gaf geen uitsluitsel..
Dank voor het meedenken