benzinepomp die geen zin meer heeft

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

het volgende probleem deed zich vanochtend voor:

ik stap in mijn mini om naar mijn werk te gaan,
draai de sleutel om en zoals altijd begint de benzinepomp vrolijk te draaien ( SPI ). de motor
slaat aan zoals altijd. meestal wacht ik ff met weg rijden en laat ik hem ff een paar minuutjes draaien,
radiootje erin en cd-tje etc. terwijl ik dat aan het doen was begint de motor opeens te haperen en slaat af. dus ik opnieuw starten .... niks. toen maar ff gaan nadenken, he , ik hoor geen benzinepomp meer.
gauw nog ff onder de kap gekeken of de zekeringen nog goed zijn, en ja die waren nog ok. ff alle draadjes nagelopen maar die ook allemaal goed vast.

nu is dus waarschijnlijk de benzinepomp kapot???
temiste dat denk ik , wie heeft er nog suggesties om dingen te checken of te controleren voordat ik iets ga bestellen.

ik kan natuurlijk ff de voeding naar de pomp controleren , als daar stroom op staat dan is de pomp kapot, maar helaas dat kan ik nu niet checken , ik mis mijn metertje.

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

Probeer eens rechtstreeks stroom op de pomp te zetten, dan weet je direct of het probleem in de pomp of de bedrading zit.

Over het algemeen zijn elektrische benzinepompen zeer robuust en gaan zelden kapot, maar we hebben het hier natuurlijk wel over een Mini, is een ander verhaal :x

Dennis

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

even een korte update,
ben net terug van me werk en gelijk met de spanningsmeter van een collega aan de slag gegaan.

als ik hem op contact zet zie ik een spanning van ongeveer 12 volt verschijnen, die duurt net zolang als dat normaal de benzinepomp druk opbouwt, daarna valt de stroom weg, met doorstarten zie ik ook een spanning van rond de 9 volt.

straks ff eten en daarna gelijk maar ff 12 volt rechtstreeks vanaf de accu pakken.

heb alvast geinformeerd , nwe pomp kost 116 eurotjes :(

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

vergeet ook je massa-verbinding(en) niet (klinkt als ergens een slecht contact / sluiting)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

nou, ik kon toch niet wachten en heb het met de directe verbinding geprobeerd vanaf de accu,

:D

leven in de benzinepomp is er gelukkig nog wel, daar ligt het dus niet aan.
maar waar zit dan de breuk?
ik heb dus wel stroom op het stekkertje wat bovenop de pomp zit, tenminste die 12v en 9 volt, maar waarom loopt ie dan niet.
het kabeltje met de stroom vanaf de accu heb ik in hetzelfde stekkertje gestoken, dus het stekkertje zou ook goed moeten zijn. :?

wie heeft er ideeen voor me , waar moet ik gaan zoeken.

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

kabelbreuk bij de stekker ?
corrosie op de contacten ?

was het bij jullie vandaag ook zo vochtig ?

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

vandaag geen regen gehad :P , wel gisteren een hoop.

maar de mini rijd weer :D :) :D :)

ik heb ff alle stekkers onder de motorkap
losgetrokken en met contactspray ingespoten.

aan welke stekker het nu gelegen heeft is me onduidelijk, maar het belangrijkste is dat ie het weer doet.

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

Hallo, ik heb ook een probleem met de benzinepomp en vind dit wel een toepasselijke plaats om mijn verhaal te doen in de hoop dat er tips binnenkomen ;)

Ik zal even vanaf het begin beginnen:
Er was eens een rode mini die voor het stoplicht stond te wachten. Hij was op weg om zijn baasje van het werk naar huis te brengen. Een bijna dagelijks ritje wat normaal gesproken voorspoedig verloopt. Geen last van files, maar dus wel enkele stoplichten onderweg. Tijdens het wachten voor één van deze stoplichten slaat de motor ineens af. Even gewacht en gestart en zonder problemen verder naar huis gereden.
De volgende dag gebeurt hetzelfde, maar nu veel vaker. Ik kan de Mini ook niet direct weer starten maar moet ongeveer 20 seconden wachten voordat hij het weer doet.
Even later gebeurt het niet als ik stilsta voor het stoplicht, maar juist als ik net aan het optrekken ben. Dat is lastig want soms sta ik dan net na de kruising stil of (wat vervelender is) op de kruising. Ik moet nu ook meer gas bijgeven tijdens het starten om 'm nog aan de praat te krijgen.
Dit gebeurt niet bij elk stoplicht, maar heel onregelmatig. Op een ritje van 10 km slaat 'ie ongeveer 5x af. Niet echt handig dus. Gelukkig doen m'n alarmlichten het nog wel en die maken dan ook overuren. Na enige vertraging kom ik toch nog veilig thuis.
Nu heb ik de bougies en het luchtfilter vervangen, maar starten doet 'ie nu helemaal niet meer :((

Vandaag wat dingen nagekeken:
Spanning op de accu is oké.
Bougies maken vonken.
Zekeringen zijn oké.
Benzinetoevoer....niet oké...Slangetje van benzinetoevoer (dat net achter het luchtfilterhuis zit) losgekoppeld en daar komt geen druppel benzine uit op het moment dat ik de Mini probeer te starten. Ook werkt de benzinepomp niet.
Als er vanaf de accu direct stroom op de benzinepomp staat dan werkt 'ie wel. Er komt dan ook meteen benzine uit het slangetje. De pomp werkt dus nog goed, maar slaat alleen niet aan tijdens het starten ?!
We hebben een lus gemaakt om de inertia-switch te omzeilen, maar dan werkt de benzinepomp ook niet.
Zou het nog iets in het brandstoftoevoerrelais kunnen zijn? En zo ja, waar zit deze precies en hoe controleer ik dit?

Mijn buurman heeft een tijdelijk oplossing bedacht: :)\\_
Stroomdraadje aangelegd vanaf de draad van de achterverlichting naar de draad van de benzinepomp. Om te starten moet ik nu dus eerst de verlichting aan doen en daarna de Mini starten....dat werkt! Hij start meteen. Even een testrondje gedaan en lijkt te werken. Als ik de motor uit wil zetten, kan ik nu gewoon het licht uitdoen. Dan stopt de benzinepomp en even later stopt de motor ook vanzelf.

Hiermee is natuurlijk niet de oorzaak van het probleem opgelost, dus ik daag jullie uit om met tips en ideeën te komen. Alle hulp is welkom, want ik weet het even niet meer.

Groetjes,
Judith

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

Heb je bovenstaande ook al uitgevoerd? ( topic starter )

Ik denk dat het in je aansturing van je pomp zit. Bij de SPi `s kan het namelijk ook wel vaker voorkomen dat de aansluitingen cq stekkers niet goed vast zitten of corrosie, en trek dan zachtjes eens aan de kabels aan je stekkers ( om te checken dat de kabels zelf goed aan de stekkers vast zitten )


Groetjes,

Maurice

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

Rubbereendje schreef:

Mijn buurman heeft een tijdelijk oplossing bedacht: :)\\_
Stroomdraadje aangelegd vanaf de draad van de achterverlichting naar de draad van de benzinepomp. Om te starten moet ik nu dus eerst de verlichting aan doen en daarna de Mini starten....dat werkt! .... Als ik de motor uit wil zetten, kan ik nu gewoon het licht uitdoen. Dan stopt de benzinepomp en even later stopt de motor ook vanzelf.



Briljante (doch tijdelijke) oplossing, en wellicht voor SPi/MPi rijders een leuk alternatief als startonderbreker.. ;-)
Let er echter wel op dat de benzinepomp nu zijn spanning van de verlichting trekt, die daar niet echt voor ontworpen is. De bedrading en -met name- de schakelaar van de verlichting krijgt nu een veel grotere stroomsterkte te verwerken, en deze is daar niet op berekend (er zit ten slotte niet voor niets een brandstofpomprelais ingebouwd). Let er dan ook op dat je niet te lang zo blijft rijden !!

Er zal waarschijnlijk ergens een overgangsweerstand in een stekkerverbinding of zekeringhouder zitten waardoor de pomp uitvalt. Het brandstofpomprelais zit verwerkt in de relaismodule die bovenop de rembekrachtiger in een beugeltje hangt, ook die zou problemen kunnen geven.
Mijn ervaring met SPi's is echter dat storingen zich in 9 van de 10 gevallen niet voordoen in een component, maar in de bedrading, stekkerverbindingen, relaisvoeten en massa-contacten. Daar zou ik dan ook in eerste instantie gaan zoeken.

Overigens; als je het contact aanzet hoort de pomp eventjes te gaan draaien en vervolgens te stoppen. Tijdens het starten (= aanwezigheid van een krukas-toerentalsignaal) hoort de pomp door de ECU weer aangestuurd te gaan worden en dus weer te gaan draaien.

Mocht je er niet uitkomen; PM mij even, ik kan de Mini eventueel uitlezen en diverse componenten aansturen vanuit de ECU, dat maakt het storing zoeken een stuk eenvoudiger.

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

Heb een busje contactspray gekocht en ben alle stekkers die ik kan vinden onder de motorkap aan het losmaken en inspuiten.
Nu kom ik een stekker tegen die ik niet los krijg.
Het is de stekker links van die twee gele blokjes op onderstaande foto:


Wie weet hoe ik deze stekker los kan krijgen en of 'ie iets te maken heeft met de brandstofpomp?
Weet iemand misschien ook wat die twee gele dingen zijn?

Groeten van een leek :?

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

ik denk dat die 2 je relais zijn?!?!?! waarvan weet ik niet
die rechtse is iig een bots sensor die je benzine pomp stilgooit wanneer je een botsing hebt gehad. sla er maar eens een x op als je motor loopt (met een schroevendraaier) daarna kan je hem weer indrukken :D

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

Die 2 gele relais zijn van je knipper/alarmlichten. Check of je kabels goed vastzitten aan je stekkers.

Ps...die losse stekker...heb je die er zelf afgehaald? Die is zo te zien van de inertiaswitch

RE: benzinepomp die geen zin meer heeft

Ja, die losse stekker heb ik zelf losgehaald en ingespoten met contactspray.
Ik wil die linkse stekker ook inspuiten, maar krijg hem niet los. Het lijkt of 'ie er naar boven of onderen in zijn geheel afgeschoven kan worden, maar het lukt me niet.
Ik moet in ieder geval het flexibele gedeelte aan de voorkant bovenaan indrukken, maar dan zit er vervolgens geen beweging meer in.

Iemand een idee? Of ben ik gewoon niet sterk genoeg :((