Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Probleem: Metromotor loopt stationair niet goed, neiging tot afslaan en met choke erop varieert het toerental konstant tussen pakweg 700 - 1400 toeren.
Bougies: 0.8mm, carterontluchting is o.k, conisch luchtfilter, voorzover zichtbaar lijken alle pakkingen rond luchtfilter/carb alsmede vacuumslang van vervroeging o.k
Wie heeft er tips???

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Zou valse lucht kunnen zijn. Als de pakkingen goed zijn en de flenzen van spruitstuk en carb vlak zijn, zou dat misschien door speling op de gasklepas kunnen komen.

HIF44 carbs hebben trouwens een bimetaaltje om temperatuurverschillen te compenseren. Dat kan ook de beste tijd gehad hebben. Of misschien sluit de vlotternaald niet goed af waardoor de carb wisselend gevoed wordt met benzine (al zou 'ie dan waarschijnlijk verzuipen en afslaan).

Ik heb ook weleens zoiets gehad. Met een andere carb was het probleem opgelost. Om te testen: wissel de carb om en kijk of het probleem er nog is.

Als het daar niet in zit, zou bobine/voeding ook nog kunnen. Als de Mini oorspronkelijk een 9V bobine had en de weerstandsdraad als voeding voor de 12V Metro-bobine gebruikt wordt, zal 'ie niet lekker lopen.

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Ligt er ook aan welke ontsteking erbij opgezet is?
Als het een electronische is dan heb je idd een 12v
nodig.
Heb je geen electronische ontsteking dan kan daar het
probleem ook in zitten.. heb zelf een ducelier gehad
op mijn 1000 en daarvan had het asje nogal wat speling.
Veroorzaakte ook toerental schommelingen.

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Bij elektronische ontsteking hoort de elektrode afstand van de bougies wel op 1,0 te staan hoor...

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

De bobinespanning gecheckt: 12V met rechtstreekse voeding van zekeringkast.
Verder de HIF + conisch luchtfilter van de motor gehad, geen waarneembare speling op asje van de HIF.
Ook enkele pakkingen vervangen.Tevens geprobeerd om ontstekingstiming te bekijken, valt nog niet mee met zwabberend toerental!!
Oliepijl staat touwens ca 1 cm boven max, brrrr dat kan wel minder....
Motor heeft hierna weer gelopen maar veel resultaat heeft e.e.a nog niet opgeleverd!

default

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Als het toerental zwarbert dan is er toch iets niet goed hoor.

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

.. als er een vacuumslangetje op zit; controleer of dat goed aansluit en niet lek is.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Vacuumslangetje is o.k, gecheckt!

Wat wel opvalt: de choke is moeilijk te doseren, het is "alles of niets"
Trouwens wat zijn jullie ervaringen van Cone-luchtfilter op een Metromotor???

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

cone filter i.c.m. stage 1 inlaat- en uitlaatspruitstuk op een Metro met 140.000 km (een een rotte zuiger nr 3) liep 'ie best nog goed :)" title="Evil" />

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

je bedoelt zo'n cone filter op een metro motor als in mijn avatar? geen problemen...

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Tja ben weer met de Metromotor bezig geweest. Zelfs 't luchtfilter nu anders bevestigd,alle pakkingen rond carb, vacuumleiding, ontsteking etc gekontroleerd kortom weet het effe niet meer!!!
Wie heeft nog tips????????????

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

hoe zit het met de aansluiting van de carterontluchting? heb je die aangesloten en anders afgedopt? Heb je een andere naald in je carb gestoken voor het cone luchtfilter?

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Kun je aangeven hoe bij jouw Metromotor de carterontuchting aangesloten is?
Bij deze motor zijn beide ontluchters met een slang met elkaar verbonden met een aftakking naar de carb.

default

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Dat zou goed moeten zijn.

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Nogmaals tijd gespendeerd aan de Metromotor maar beter lopen >>ho maar
Koud loopt ie nou aardig op de choke maar zo gauw de motor warm is dan wordt het bar en boos.
Zoals CMC in een eerdere posting al aangaf zou ook de carb verdacht kunnen zijn..........
Vandaar de vraag: wie helpt mij aan een vervangende HIF44 carb. ?? (zodat die motor nou eindelijk eens goed gaat lopen)

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Zou eerder de carb eens open maken en controleren op vuiligheid e.d....
Er zit geen benzine filter standaard gemonteerd dus dat is zoiezo ook altijd wel een aanrader...
Vervangen kan altijd nog maar eerst zelf open maken... :)" title="Evil" />

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Carb is los/open geweest, nix ongewoons kunnen ontdekken! Vandaar de vraag om een ander carb.!

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Dat is nergens te lezen nl...vandaar mijn opmerking..

Probeer eens met draaiende motor de pakkingen te controleren door met een spuitbusje remmenreiniger erlangs te spuiten...
Het klinkt nog steeds als valse lucht...
ASL hij al valse lucht trekt en die lucht is ineens vergeven van extra brandbaar goedje(die remenreiniger dus) heb je kans op een verschil in toerental... op die manier zou je er iets aan kunnen ontdekken...

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Laatste update: een andere carb. m.b.t het beroerde stationair lopen heeft ook niet geholpen.
Wat zijn de aktuele bevindingen: op de choke loopt de motor vanuit koude situatie goed, koelvloeistoftemp gaat echter, bij warme motor, ver over het midden heen (te warm dus) en motor loopt zeer beroerd/stopt er dan mee.
Heb vervolgens de motor weer aan de praat kunnen krijgen en stuk voor stuk de bougiekabels maar eens van de pitten afgetrokken en wat bleek!!! cilinders 2&3 deden niet meer mee(Heb in 't begin van foutzoeken bij koude motor een compressietest gedaan op de 4 cilinders, resultaat: alle ok)
[u:1z09jkfx]De uiteindelijke fout zal dus een sluimerende doorslaande koppakking moeten zijn, lijkt me.[/u:1z09jkfx]
Anyone agree???

default

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

check je 'anti run on valve' eens...
bij mij bleef deze soms (=vaak) hangen, met als gevolg *zeer* wisselend toerental bij 'idling'.
Hij bleef open staan, waardoor de motor valse lucht trok..

Het is het batterijgrote (dikke batterij) piefje op het schutbord, met aan de ene kant een dik slangetje en electrische contacten (kabelschoentje) en aan de andere kant een tuitje met een zeefje erover.

Als test kun je hem demonteren en de slang afstoppen met b.v. een dik boutje.

(NB: deze valve hebben blijkbaar NIET ALLE metro's, maar de mijne b.v. wel)

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Wat doet dat klepje eigenlijk?
Heb hem op alle sloop Metro's al zien zitten maar geen idee wat het doet en of de motor hem nodig heeft...
Als het niet echt nodig is haal ik hem er compleet vanaf... kan hij ook niet per ongeluk valse lucht gaan trekken... :)" title="Evil" />

default

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

zoals ik heb begrepen is het een electromagnetisch bediend luchtklepje.
bij contact 'aan' trekt de magneet het klepje naar de buitenlucht dicht.
bij contact 'af' veert het klepje open en wordt er 'valse lucht' aangezogen.
ik denk dat deze valse lucht het mengsel zodanig mager maakt dat de motor niet meer doorloopt (na afzetten contact = 'anti run on')
bij mij zat het klepje vast, eigenlijk een beetje vast, en sloot de ene keer wel en de andere keer niet..
het toerental in 'idle' was daardoor zeeeeer wisselend.
je kunt merken of ie dicht is door goed te luisteren bij het zeefje erop (sissend geluid) of met een gevoelige vingertop (je voelt een luchtstroom bij lopende motor).

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

conisch luchtfilter?? heb je de goeie naald er in zitten?

default

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Rene schreef:
Bij elektronische ontsteking hoort de elektrode afstand van de bougies wel op 1,0 te staan hoor...



Moet ik dit zo lezen, dat bij een A-Metromotor 1.3 met de standaard electronische unit op de verdeler (geen puntjes) de bougie electroden op 1.0 moeten staan???
(= anders dan de manual zegt!)

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Staat in mn handleiding bij de Metro en ik dacht in de Haynes ook hoor...

RE: Beroerde stationaire loop Metro-motor (in Mini)

Misschien een stomme vraag.
Maar heb je misschien je bougie doppen onderling verwisseld?
dus de volgorde verkeerd?
Vaak zoek je heel erg diep en blijkt het iets simpels te zijn....

Veel succes

Groetjes jeroen


P.S mocht je er echt niet uit komen mijn metro motor is ook nog te koop, 400 euro