Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Weet iemand hoe is het makkelijkst de beschermingshoes van de aandrijfas kan vervangen (via welke kant van de aandrijfas). Weet iemand of er voor de mini ook beschermings hoezen zijn die als twee halve stukken tegen elkaar worden gezet.

Groeten Dennis P

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Dit gaat het makkelijks door:
- fusee's los
- stuurkogel los
- remslang los (rempedaal (half) ingedrukt houden--> dan loopt er als het goed is ;) geen remolie uit het circuit)
- aandrijfas uit de binnenste homokineet slaan. (kan rotklus zijn)
- nu kun je het fusee met as eruit pakken en heb je de ruimte

Is de binnenste hoes kapot of de buitenste? Schijfremmen?
Die hoezen uit 2 helften zijn er niet... denk ik :P anders had iedereen die wel gehad

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Mini Power schreef:
- remslang los (rempedaal (half) ingedrukt houden--> dan loopt er als het goed is ;)



Klopt, en werkt ook. Maar waarom niet gewoon de klauw eraf halen. Scheelt ontluchten, want zonder durf ikzelf niet aan nadat de slang eraf is geweest. Zelfs niet met bovenstaande "truc", wat ik alleen gebruik om de complete inhoud van het remreservoir niet op de straat te doen belanden :)

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Er zijn weldegelijk deelbare aandrijfashoezen, maar duur en in een mini heb je geen ruimte vvor de flens.
Het makkelijkst is dan om met je complete aandrijfas naar een garage te gaan en daar over de homokineet heen een hoes te laten zetten , dan hoef je niks te demonteren aan de as zelf.

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Maar als je trommelremmen hebt, gaat dat weer niet op.
Je kunt dan daarna ff ontluchten met 2 personen.
En als je de as eruit haalt moet je nog dezelfde handelingen verrichten!
De aandrijfassen van oude mini's (met kruiskoppelingen) kun je er makkelijker uit.
Als je de binnenste gehele homokineet eruit krijgt, wil een andere hoes erop zetten ook niks zeggen!

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Laten de meesten van ons nou net geen Hardy-Spicer kruiskoppelingen meer hebben en dus wel homokineethoezen nodig hebben.
Bij trommelremmen is het precies hetzelfde trouwens als bij schijfremmen.
De binnenste homokineet is er zo uit hoor, koevoetje en blokje hout doen wonderen, wel even motorolie aftappen.

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Bij trommelremmen moet je de rem slang losmaken!
Of je moet hem lang vast kunnen houden, zodat je de hoes kunt vervangen. :P

Maar je kunt de binnenste homokineet laten zitten als de buitenste kapot is! Je kunt de as uit de homokineet halen ipv de homokineet uit het blok!

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

wil je dat laatste even uitleggen, hoe krijg je de homokineet uit de as, zonder de as uit het blok te halen??
moet namelijk de hoes vervangen!

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

schop schop, kijk effe allemaal op marktplaats, staat een homokineet trekker(wist niet dat dat bestond)
of kijk op www.toolclub.nl
is dit wat, wie heeft er een, moet van de week de mini klaar hebben!! :x
idee is erg simpel,kun je zelf ook maken!ofnie? |:(

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Tja, ziet er mooi uit, maar wat een gedoe om het allemaal te monteren. Dit werkt bij een Mini trouwens alleen voor de buitenste homokineet.

Het simpelste is gewoon de as geheel te demonteren, as in de bankschroef met de homokineet naar beneden en dan een flinke tik met een vuist of andere zware hamer op de rand.

Dan zit er waarschijnlijk een deuk in de rand, maar daar heeft de homokineet verder niks van, maar los komt ie.

Dennis

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

gewoon op een stoel gaan zitten en tussen je benen klemmen die as ,en dan over het schroef draad van de kineet een oude ratel dop doen en een paar flinke meppen geven met een zware hamer.
wel wat zachs er onder leggen voor beschadigen van de andere kant van de as .
olie.bol

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

sorry maar dat laatste snap ik niet helemaal :?
waar sla je op dan?

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Ik begrijp het ook niet helemaal wat hij bedoelt :|

Dennis

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Volgens mij bedoelt olie.bol om het spul te monteren?

Groet ron

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

[size=85:3btbrbpm][topics samengevoegd - Crispy][/size:3btbrbpm]
vraagje ::
ik moet de stofhoes van de binnenste koppeling verwijderen.
ik heb de as al onder de mini uit,de koppeling is als los,de stalen kogels er al uit.
als ik de stofhoes nu terug trek over de as zie ik nog een stalen ring ,deze zal verwijderd moeten worden. tot zover begrijp ik de omschijving(forum en boek)
maar hoe nu verder,hoe krijg ik de stofhoes eraf en een nieuwe erop.
de "kogelkooi" moet er ook af kunnen, maar hoe??
en dan heb ik de "kroon"nog of kan de nieuwe hoes hierover.??
hopelijk kan iemand hier "voor beginner" eemn duidelijk antwoord op geven.

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

De kroon zit vast met een ring, deze zit aan de binnenzijde.
Deze moet je op dezelfde manier los maken als de buitenste koppeling.
De as in de bankschroef zetten en dan de kroon eraf tikken.

succes

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

zo heb ik het ook gedaan, in de bankschroef en dan flink met een rubber hamer erop om niks te beschadigen. het duurde wel even voor die uiteindelijk los kwam, heb heel wat keren getikt van alle kanten.
succes ermee!

Groeten Jasper

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

bedankt jasper en leon voor je reacktie.(schijnbaar zijn alle andere minitechneuten al op paasvacantie :)\\_ )
die ring bij de kroon waar je met de rubber hamer opmept,bedoel je daar de kant van het blok mee,want deze stofhoes moet ik vernieuwen.
of is dit bij de kant van het wiel waar de stofhoes nog heel is en alles nog in elkaar zit zoals het hoort.

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Ik heb de kant van het wiel losgetikt, ik had er de remschijf nog aan zitten, maar moest toch beide stofhoezen vervangen. Je kunt het ook zo doen en dan even de stofhoes aan de kant van het wiel losmaken en later weer terug zetten met een ty-wrap.
Als je een originele stofhoes hebt voor aan de binnenkant bij de motor kun je ook proberen deze voorzichtig met voldoende vet over de kogel heen te trekken, maar denk er wel om dat het KAN scheuren. Met de buitenste bij het wiel zou ik het niet proberen om die eroverheen te halen want die scheurt vrijwel onmiddelijk.
succes ermee

Groeten, Jasper

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Je kunt het op twee manieren doen. Als eerste, maak de as los van de homokeneet aan de kant van het wiel of aan de kant van de bak.
De as heeft aan beide zijden een vertanding en op het einde een veerring deze houdt het geheel vast.
Wat ik zelf gedaan heb, de as in de bankschroef gezet en met een de hamer en een stuk ijzer op de rand getikt. Als een kant los is kun je beide hoezen vervangen.

succes

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

ik heb het topic aan een bestaande gehangen zodat de info bijelkaar blijft.

de zoekfunctie is je vriend ;)

RE: Beschermingshoes aandrijfas verwisselen wat een rot klus

Ja het werkt, heb de kroon van de as geslagen. Dit gaat mij een hoop werk schelen.
Bedankt voor de tips.
Heb ik de mini mooi voor de keuring klaar (over vier dagen)