Kruimelpad
bevestiging accu en tank
RE: bevestiging accu en tank
Ingediend door hanz op zo, 10-07-2005 19:17
en om de tank zit een mooie stalen band
die je onderaan vastschroeft...
- Login of registreer om te reageren
sjoerd staat de accu in jouw mini? een zekering bij de accu in de rode draad zou wat veiliger zijn. dit gezien het feit dat je de draad door het achterschot heen trek zonder afscherming van de scherpe rand.als je daar nu sluiting krijg heb je kans dat de handel in de fik ga.
- Login of registreer om te reageren
@sjoerd: veel dank voor de duidelijke foto's!
maar zit de tank nu met een beugel vast of echt een band(flexibel)?
- Login of registreer om te reageren
kan iemand mij precies vertellen wat de kabels die ik zie precies zijn (waar gaan ze naartoe?)
- Login of registreer om te reageren
Dietrich schreef:
kan iemand mij precies vertellen wat de kabels die ik zie precies zijn (waar gaan ze naartoe?)
Stroomkabels
- Login of registreer om te reageren
bedankt mash??????????!!!!!!!!!
ik bedoelde het wel serieus, want mijn opknappertje heeft er maar twee die uitkomen in de kofferbak vandaar dus de vraag.
- Login of registreer om te reageren
het rechter korte kabeltje (op de eerste foto van Sjoerd) is de massa, de linker (met rode dop) is de + die onder de hele mini door naar voren loopt naar je relais/startmotor; het dunne rode draadje is voor een radio o.i.d. die ook stroom nodig heeft als er geen contact aanstaat (daarom hoort er ook die zekering in, zo dicht mogelijk bij de accu :)" title="Evil" /> )
die twee dikke kabels heb je dus altijd nodig.
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
dankjewel Theo. Dan klopt het dus toch. Radio komt later wel een keer.
- Login of registreer om te reageren
zit de tank nu met een beugel vast of echt een band
ik zou het ook een band noemen, maar het is een dunne, brede strip staal; als 'ie los is flexibel; als 'ie vast zit erg stevig
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
knutsel schreef:
sjoerd staat de accu in jouw mini? een zekering bij de accu in de rode draad zou wat veiliger zijn. dit gezien het feit dat je de draad door het achterschot heen trek zonder afscherming van de scherpe rand.als je daar nu sluiting krijg heb je kans dat de handel in de fik ga.
Eeuh, de accu stond in mijn Mini ja, toen ie nog in elkaar zat... zonder accu kom je nergens. :p
Maar de boel is nu toch helemaal gedemonteerd, carrosserie gestraald etc etc..
- Login of registreer om te reageren
Theo van den Bogaard schreef:
ik zou het ook een band noemen, maar het is een dunne, brede strip staal; als 'ie los is flexibel; als 'ie vast zit erg stevig
aha, de sloopmini's waar ik in gekeken heb zat deze band niet meer in, maar wel de besestiging voor de accu
maar kan ik die band niet zelf maken met een strip staal van 1 mm dik en 5 cm breedt oid?
- Login of registreer om te reageren
afmeting zal meer in de buurt liggen van 3 cm breed en 0.5 dik .. maar het uiteinde waar de bevestigingsbout doorheen gaat is denk ik niet zo makkelijk te maken, maar als je een strip maakt van 1 mm dik en die dubbelvouwt en een gat er in maakt zal het ook wel goed vast zitten ...
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
aha, straks ff naar de ijzerboer
maarre, ik wil met volle moet mijn accu vast zetten, kom ik er achter dat de polen van mijn nieuwe accu andersom zitten, dus moet de accu vanwege de bedrading anders om er in. dus van achter gezien met de polen aan de linker kant, waar dus ook de stalen bevestigingsstrip komt te zitten, wat dus voor mooi vuuwerk zal gaan zorgen...
iemand oplossingen? de strip aan de rechter kant past niet...
- Login of registreer om te reageren
ook in die positie zou de strip de polen van de accu niet mogen raken maar dat had je zelf ook al wel bedacht (brede stuk van de strip moet verticaal .. ?? stukje uit de strip halen, zodat de polen vrij zitten ?? )
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Hmz, soms mag iemand zich toch best wel even dom voelen??
idd, de strip op de goede manier gemonteerd, en de accu zit vast zonder voorwerk
straks ff een suk ijzer halen, en de tank ook mooi vastzetten
@theo, heel erg bedankt voor de hulp
- Login of registreer om te reageren
GRRRR, ik had nooit die tank los moetten halen, nu kijk ik regelrecht tegen mn subframe aan... (mag dit voor de APK? ik kan me niet voorstellen dat dit binnen een maandje zo verrot is )
ook zit de onderste steun van de tank alleen nog maar vast met roest... is dit te reparen door het roest weg te slijpen en er een plaatje over te popnagelen? ik heb hier namelijk alleen maar een electriesh lasaperaat... (is de bodem te lassen met pennen en 60 Ampere???)
mijn idee was alle roest weg te slijpen, het blanke metaal in de primer en een dikke laag hammerite te zetten, met een stuk ijzer hetzelfde te doen en dat het stuk ijzer er op poppen, met een laagje kit ertussen, zodat er geen vocht tussen kan komen. word dit stevig?(lijkt me wel) en mag dit voor de APK? (dacht ik niet)
alvast bedankt
[size=59:9ppesiu6]Als ik nog even zo door ga heb ik straks weer een kwaaie moeder achter mij die schreeuwd dat ik ditkeer zelf het toetsenbord+muis schoonmaak [/size:9ppesiu6]
- Login of registreer om te reageren
eeeeh nee popnagelen mag id niet.. vinden ze niet leuk.
kwee nie oft met 60A te lassen is... niet zo veel verstand van electries lassen (terwijl ik er wel een heb staan!)
ksou het weg slijpen dan met een snij schijf mooi recht slijpen (dus nog een beetje meer zodat alle roest weg is en je een mooi figuurtje krijgt wat makkelijk te maken is) en dan een plaatje staal in de zelfde vor slijpen en die er in hangen en vast lassen! dan beetje carroseriekit over de naadjes en dan heeeel dik in de primer en klaar is klara!!
- Login of registreer om te reageren
dat lijkt mij ook het beste, maar ik weet niet of ik het elektrisch kan lassen. Dus even de meningen van anderen afwachten, anders ga ik gewoon aan het poppen, dan zie ik wel weer met de APK .
hij is immers ook met die gaten door de APK gekomen.(en verrote ruitenwissers, kappote remcilinder, kapotte alarmlicht, tank maar met 1 boutje vast, geen reservewiel, etc etc )
- Login of registreer om te reageren
zo, ondertussen een kwart van de bodemplaat vervangen, pff, het gat werd als maar groter
naja, toch kunnen lassen met electrodes op 50 Amp.
maar nu ben ik op het punt dat de tank er weer in kan, maar zit de tank gewoon tegen het blik aan gedrukt? hoort er niks van rubber tussen oid?
alvast bedankt, groeten freek
- Login of registreer om te reageren
Ik heb ook me eigen gek gezocht in google en hier op het forum. Maar geen foto van de bevestiging van de tank.
Toevallig niet iemand die er toch een op zn computer heeft staan, of weet te staan?
- Login of registreer om te reageren
uit het restauratieverhaal van Ugly:
.. hier hangt de (blauwe) strip nog los ..
.. en hier zit 'ie vast
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Over het lassen: je kunt het dunne plaat materiaal idd niet elektrisch lassen. Het zou wel lukken, maar het plaatmateriaal eromheen gaat verwringen (vertelde me vader me net). Elektrisch lassen is meer voor plaat vanaf 2,5 mm dik.
Wat betreft het gat in de bodem, voor de apk mag er zoveel procent van de carresorie doorgeroest zijn, dus zal er niet meteen op afgekeurd worden. Ook is de bodemplaat in de kofferbak niet helemaal een dragend deel van de carresorie. Maar als je bezig bent met opknappen kan ik me voorstellen dat je het natuurlijk ff goed wilt maken. Mss dat als je het voorwerk doet, er wel iemand zo vriendelijk is om ff een plaatje voor je er in te lassen, het hoeft natuurlijk geen schoonheidsprijs te hebben, aangezien het toch uit het zicht valt.
Voorkomen is nog steeds beter dan genezen! Dus je kunt er nooit te vroeg bij zijn!
- Login of registreer om te reageren
Hallo halen we hier niet even wat door de war?
Electrode is idd lastig met dun plaatmateriaal. Maar mig/mag gaat ook electrisch en dat kan wel. In de fabriek werd de hele auto met puntlassen aanelkaar gemaakt en ook dat gaat electrisch.
Het enige niet-electrische alternatief is autogeen lassen oftewel hardsolderen en daar heb je juist veel vervorming van het plaatmateriaal eromheen omdat je niet zo heel plaatselijk verwarmt en het wat langer duurt voor het materiaal op smelttemperatuur is
- Login of registreer om te reageren
Mijn fout, bedoelde idd met electrode lassen. En weet dat dat met puntlassen gaat, maar een stukje plaat inlassen, wordt zover ik weet nooit met puntlas gedaan.
- Login of registreer om te reageren
Meestal maak je een plaatje precies pas op het gat
(zag laatst nog op discovery: papiertje erop leggen en dan met je vieze vinger eroverheen en -presto- je hebt een mal)
Dan met mig of mag kleine las puntjes zetten op de omtrek tot ie helemaal vast zit. Bijslijpen en netjes afwerken.
- Login of registreer om te reageren
ondertussen heb ik het gat al dichtgelast, met een electrode lassaparaat. viel erg tegen, maar het is wel gelukt. het verdiend ook absoluut niet de schoonhijdsprijs, maar zoals je zelf al zij, het zit toch niet in het zicht.
Ik heb de plaatjes met las puntjes vastgezet, daarna goed in de menie gezet(toen zaten de meeste gaatjes/kiertjes al dicht), vervolgens de boel afgekit met shellkit, en daarna nog eens dik in de menie.
Die band om de tank vast te zetten heb ik zelf gemaakt van geperforeerde staalband. hoe het heet weet ik niet, maar het word in de bouw gebruikt om ankers van te knippen voor ytong wanden.
groeten freek
- Login of registreer om te reageren
RE: bevestiging accu en tank
Ingediend door easy2 op zo, 10-07-2005 15:57
heeft iemand toevallig een foto waarop te zien is hoe de tank en accu vast horen te zitten?
mijn accu licht op dit moment namelijk los (ik had zelf een beun oplossing gemaakt, maar die werkt niet meer met mijn nieuwe accu). en de tank is door de vorige eigenaar een beetje vreemd vastgezet
alvast heel erg bedankt
groeten freek