RE: bevestingingspunt (moer) subframe in dorpel afgebroken
Ingediend door Tincu op di, 13-04-2004 22:30
Als je de moeren er niet uithaald heb je natuurlijk wel een rammel bij je..
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Tincu op di, 13-04-2004 22:30
Als je de moeren er niet uithaald heb je natuurlijk wel een rammel bij je..
Ingediend door Mini Martin op di, 13-04-2004 22:59
Ik denk dat je weinig keuze hebt.
grtzz Martin
Ingediend door michielb op wo, 14-04-2004 08:56
Die rammel vindt ik niet zo belangrijk...
Zou ik het gat kunnen opboren tot ca 14mm en er vervolgens een plaatje (met een moer aan de binnenkant) op kunnen lassen? Het gevolg is de het hele subframe ca. 1 mm verder naar achteren komt te zitten (=materiaaldikte)
Ingediend door Mini Martin op wo, 14-04-2004 09:27
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat je het gedeelte waar de moeren gelast zitten voorzichtig losslijpt.
Nieuw plaatje met moeren maken en er weer in lassen. (goed doorlassen)
De boel netjes vlak slijpen en coaten.
Het gedeelte waar de moeren opgelast zitten is wel vrij dik staal.
Houd ook rekening met de temperatuur tijdens het lassen, anders zijn straks de moeren vervormt.
grtzz Martin
Ingediend door Red Head Herm op wo, 14-04-2004 12:47
Er zijn speciale reparatie plaatjes voor dat gedeelte met moertje......
Het zelfde was bij Rakker ook het geval, alleen was dat makkelijker de dorpels lagen er toch af
Ingediend door Theo op wo, 14-04-2004 13:21
Klopt Red head herm,
Het is geen dik staal, bij staal stel ik me wel wat anders voor zoals de staal konstruktie in jullie loods.
Ingediend door Mini Martin op wo, 14-04-2004 19:48
He das een logische beredenering, maar in vergelijking met het plaatwerk is het wel wat dikker.
grtzz MArtin
Ingediend door tlr-mini op zo, 18-04-2004 21:00
michielb schreef:
Zou ik het gat kunnen opboren tot ca 14mm en er vervolgens een plaatje (met een moer aan de binnenkant) op kunnen lassen? Het gevolg is de het hele subframe ca. 1 mm verder naar achteren komt te zitten (=materiaaldikte)
Ik vind dit geen slecht idee. Persoonlijk zou ik een dikke plaat revet nemen en daar eerst de (een) moer op lassen. daarna met een plaatboor (zo'n conische) het gat op boren totdat de plaatrevet er precies in past. Ik schat zo dat als je dat goed doet de moer precies op de juiste plaats komt te zitten. Neem even een strip van een mm of tien breed, boor er een gat in en schroef het op de plaatrevet met de moer uiteraard aan de binnenkant. steek het in het gat de strip zorgt ervoor dat de plaatrevet precies met het metaal gelijk ligt en tegelijk er twee kanten vrij zijn om te lassen. schroef de strip na het punten er af en las de zaak verder af. Het subframe zal in elk geval dan niet één mm verder naar achteren komen waardoor hermontage geen probleem zal opleveren.
Als ik het me goed herinner kan je als de bodem van de achterste zijvakken er uit trekt met je hand in de koker de losgevallen moer er uit halen. Misschien met behulp van een magneet?
Greetz TLR-Mini
Ingediend door henkmarius op ma, 19-04-2004 10:05
tlr-mini schreef:
Als ik het me goed herinner kan je als de bodem van de achterste zijvakken er uit trekt met je hand in de koker de losgevallen moer er uit halen. Misschien met behulp van een magneet?
Via de bakken naast de achterbank kan je bij (de meeste mini's) niet in de dorpel komen. Als dat wel zo is dan is er toch wel wat laswerk nodig. Of ben ik nu verkeerd bezig door dit steeds dicht te lassen.
Als je geen overzet dorpels hebt dan kan je wel met een magneet ofzo de moer via een van de afwatergaten naar buiten krijgen denk ik. Of gewoon laten zitten, ik denk niet dat je het ooit zal merken.
Dat het subframe een millimeter naar achter komt dat merk je denk ik ook niet. De gemiddelde mini heeft af fabriek al een scheef gemonteerd achtersubframe. Je kan eventueel ook aan de andere kant een plaatje doen natuurlijk om te compenseren.
Ingediend door Blue op ma, 19-04-2004 22:01
Laatst een foto serie zitten bekijken op een Miniac site. Daar werden aan beide zijden twee nieuwe plaatstukken met bevestigingspunten in gelast. Kan het effe niet meer vinden maar dat lijkt me de beste oplossing. De moer is er niet voor niks afgevallen. De andere zal ook wel aardig ver geroest/gerot zijn. Misschien weet iemand de Nick of de site waar het te vinden is.
Erwin
Ingediend door ouwekwek op do, 20-07-2006 09:24
aangezien ik ook een geknapte bout heb vroeg ik me af of deze site al gevonden was foto's zeggen meer als 1000 woorden
Groeten Robbert
Ingediend door denhans op do, 20-07-2006 09:55
Blue schreef:
beide zijden twee nieuwe plaatstukken met bevestigingspunten in gelast
Ook bij mij is dit gedeelte volledig rot. Dit plaatje kost 11eur en zou het moeten oplossen:
Ingediend door ouwekwek op do, 20-07-2006 11:21
het is een vrij groot stuk dus als ik het zo zie..
op het eerste gezicht is het nog wel goed allemaal, btje zonde dat het dan zo groot is want heb alleen dat kleine hoekje nodig.. heb maar 1 boutje gebroken (wel meteen een zak met 450 stuks besteld en een tube kogellager vet tegen het roesten )..
Ingediend door denhans op do, 20-07-2006 11:28
het is even groot als het originele plaatje dat er zit. het subframe moet goed vastzitten he
Ingediend door ouwekwek op do, 20-07-2006 11:33
hmm, zal eerst even kijken de volgende keer voor ik met onzinnig commentaar kom..
Ingediend door ayla op vr, 21-07-2006 13:23
Wij hebben aan de binnenkant de dorpel open geslepen.
Hierna een moer met een draadeind er haaks opgelast erin gehouden en het subframe vastgebout. Dan het draadeind eraf geslepen met de dremel en voila.
Echter bij ons gaat deze mini over 2 jaar uit elkaar, dus hoeft het niet zo netjes.
Tevens kan je ook het schuine gedeelte van je dorpel eruit slijpen (klein vierkantje) hier kan je beter bij met de lastoorts en naderhand zie je het niet zo erg meer.
Groet ron
Ingediend door Snul op di, 21-08-2007 22:12
Na het uitslijpen van een rot stuk in de "schuine onder dorpel" kwam ik er achter dat de moer bij mij ook is afgebroken. Ik wilde het eigenlijk oplossen door de bout gewoon aan de binnenkant aan de plaat vast te lassen! Misschien niet de meest nette manier omdat demontage van het subframe in de toekomst wel erg lastig wordt. Gelukkig is mijn subframe net nieuw en staat de boel goed in de tectiel.
Ingediend door ayla op di, 21-08-2007 22:13
Zou toch de moer vastlassen en niet de bout.
Groet ron
Ingediend door Snul op wo, 22-08-2007 22:00
Je hebt eigenlijk ook wel gelijk. Nu de boel open ligt kan ik er net zo goed een moer op draaien en deze vastlassen. Weet jij soms welke maat ik moet hebben, ben namelijk niet zo thuis in de engelse maten.
Ingediend door ayla op wo, 22-08-2007 22:04
Bij ons is het altijd graaien in de grote bak, totdat we de juiste maat hebben.
Groet ron
Ingediend door Mini4Ever op wo, 22-08-2007 22:05
Als het toch niet al te belangrijk is en over een tijd weer eraf moet, kun je net zo goed die steun van het subframe aan de carosserie vastlassen
Ingediend door ayla op wo, 22-08-2007 22:07
Zonde van je subframe, die kan eventueel nog gebruikt worden.
Groet ron
Ingediend door Mini4Ever op wo, 22-08-2007 22:19
Alleen de steun gaat er aan, niet het subframe zelf. Ik bedoel deze steun. En natuurlijk is het een tamelijk "dodgy" oplossing om het maar eens in goed Nederlands te zeggen.
Ingediend door Snul op wo, 22-08-2007 22:22
Ja daar had ik ook nog aan zitten denken, maar ik zie de APK meester nu al bedenkelijk kijken!
Ingediend door Mini4Ever op wo, 22-08-2007 22:24
Wat als je het 'netjes' afwerkt en voorziet van een laagje bodyschutz
Heb al een hele rotte Mini met 'doorzichtige' dorpels door de keuring zien gaan omdat er net verse vloerbedekking uit de woonkamer op was geplakt.
Ingediend door Snul op za, 25-08-2007 22:42
Toch maar even wat engelse moeren gehaald, de boel schoonmaken moertje erop en straks effe vastlassen.
Ik ga toch maar voor goed in plaats van snel!
Ingediend door Mini4Ever op zo, 26-08-2007 09:38
Snul schreef:
Ik ga toch maar voor goed in plaats van snel!
Dat is altijd beter !!!
Ingediend door Mini-Inno op zo, 26-08-2007 12:07
Ooit had ik ook een bout afgebroken en toen heb ik het simpel opgelost, namelijk door een gat te boren met een gatenzaagje voor metaal (maximaal 30mm, geloof ik) binnenin achterbakje naast de achterbank bij wielkast en vervolgens met de hulp een moer (met borgring of borgmoer) in een gat vastgehouden en ander de bout bij subframe vastgedraaid.
Toen had ik geen lasapparaat en ook om de gave dorpels heel houden, vandaar deze manier.
RE: bevestingingspunt (moer) subframe in dorpel afgebroken
Ingediend door michielb op di, 13-04-2004 21:39
Bij het demonteren van mijn achtersubframe is het volgende gebeurd: de moer die binnenin de dorpel gelast is, is afgebroken en in de dorpel gevallen. Dit zowel links als rechts.
Om het subframe weer te monteren heb ik een beetje houvast nodig. Dus de beste oplossing is de dorpel open zagen en er weer een moer in lassen, maar dat vindt ik zonde van mijn puntgave dorpeltjes.
Anders een plaat erop lassen maar...
Heeft iemand hier ervaring mee (gehad)?