RE: Bezinepomp lekt olie
Ingediend door Belske op ma, 05-10-2015 21:46
Kun je weinig aan willen denk ik.
Gewoon een nieuwe kopen en monteren is het snelste gedaan.
Kost ± 45 euro.
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Belske op ma, 05-10-2015 21:46
Kun je weinig aan willen denk ik.
Gewoon een nieuwe kopen en monteren is het snelste gedaan.
Kost ± 45 euro.
Als ik je verhaal lees, komt bij mij de gedachte op dat de carterventilatie niet goed functioneert.
Het gaatje wat je met de pijl aanduidt zit in het pomphuis aan de buitenkant van het membraan waarmee de benzine wordt opgepompt. Deze ruimte staat in open verbinding met het motorcarter. Dat betekent natuurlijk ook dat door de ronddraaiende krukas opgeworpen oliespatten terecht komen in het pomphuis.
Welnu, wanneer de luchtdruk in het carter hoger is dan de buitenlucht druk, komt er olie het gaatje uit.
Dus, ik vraag je; heb je het slangetje van de carterontluchting aangesloten op het pijpje aan de voet van de carburateur, waardoor de onderdruk achter de smoorklep invloed heeft op de luchtdruk in het carter?
Alleen als de carterventialtie behoorlijk werkt, blijft de motorolie behoorlijk binnenin de motor. Als je olie aanslag aan de buitenkant van de motor ziet, dan mag je concluderen dat de marterventilatie te wensen overlaat.
Ingediend door Nvw op di, 06-10-2015 10:20
@ belske: ik geloof niet dat de bezinepomp kapot is, hij sluit wel gewoon af alleen komt er olie uit een gaatje wat er orgineel in lijkt te zitten.
Ik denk inderdaad dat het aan de carterontluchting ligt. deze wouden wij nog gaan aansluiten.
Er zit een motor met dubbele carburateur in de mini, de "pijpjes" op de carberateurs zitten nu met elkaar verbonden maar zouden dan doormiddel van een t-stuk naar de carter moeten?
Ik heb al in Haynes gekeken en op albrit maar nog niks gevonden, heeft iemand een schematisch overzicht van hoe het vacuumsysteem aangesloten zit?
Bij de Mini is er in de loop van de jaren voor een aantal aansluitpunten gekozen. Het ligt er dus maar aan van welk jaar je Mini is.
De meest algemene is; een pijpje wat vanaf de voorste deksel in de achterkant van het motorblok komt. Achter dit deksel vind je de de nokkenas volgers en de klepstoterstangen. Op het deksel zit een olieafscheider.
De tweede die we tegenkomen id ook zo'n olieafscheider en die zit bovenop het koppelingshuis.
De derde is een buisje wat halverwege opzij aan het kleppendeksel zit.
Als je twee carbs hebt, gebruik je inderdaad een T stukje om vanaf de enkele aansluiting aan demotor naar de voet van de carbs te gaan. Eventueel koop je zo'n T stukje bij een 'dierenwinkel' waar ze ook aquariumspullen hebben.
Ik had recent hetzelfde probleem, kapotte membraam in de benzinepomp...
Het vreemde is inderdaad dat er eerst olie uit het gaatje komt, maar naar mate de pomp langer lekt komt er benzine uit, en daar is het gaatje voor dat de benzine niet in de motor stroomt.
André
Ingediend door Nvw op di, 06-10-2015 21:52
oke de carterventilatie zit aangesloten, denk ik..
we hebben hem nu op de punten van de rode pijlen aangesloten.
Echter waar is de aansluiting bij de groene pijl voor?
we hebben het nu aangesloten op een slang die achter de kleppendeksel langs loopt deze gaat richting de distributieketting.
naast de aansluiting die we nu gebruiken zit nog een afgesloten aansluiting, heeft deze ook nog een doel?
(we hebben deze auto gekocht maar deze was nogal incompleet. wij vermoeden dat het een ombouwproject(1000 naar 1300 geweest is maar het is nooit afgemaakt.)
Het aansluitpunt bij de groene pijl zit in het inlaatspruitstuk is ook bedoeld voor geregelde carterventilatie. Als je deze aansluiting gebruikt moet je daar een carterventilatieklep installeren. Deze klep staat onder veerdruk en reguleert de hoeveelheid lucht die afgezogen kan worden.
Je schrijft dat je de marterventilatie nu hebt aangesloten met de leiding die je aanwijst met de rode pijl. Op de foto kan ik echter niet zien waar die leiding vandaan komt en waar die heen gaat, dus, ik kan niet zeggen of dat goed is. Maak nog eens een foto waar we op kunnen zien waar de leiding vandaan komt en waar die heen gaat.
RE: Bezinepomp lekt olie
Ingediend door Nvw op ma, 05-10-2015 21:33
Ik heb met de zoekfunctie gezocht maar kon geen antwoord vinden.
We hebben een olielekkage na wat zoeken blijkt dat de benzinepomp lekt.
(voorbeeld foto van internet)
In de benzine pomp zit een gaatje waaruit olie lekt.
In de bovenste plaatjes aangegeven door de pijl en de cirkel.
Ik kan verder geen duidelijke afbeelding of weergave vinden van dit "gaatje".
Heeft iemand enig idee wat het gaatje is en hoe we deze lek kunnen oplossen?
wat achtergrond informatie:
- Het gaat om een 1300 blok met dubbele carburateur.
- De auto heeft 10 jaar stil gestaan, en loopt sinds kort weer(waarschijnlijk ook de reden voor de lek)
- Het is een mechanische bezinepomp