Bizar probleem ?!

RE: Bizar probleem ?!

Dag allen,

Ik zit al weken met een bizar probleempje en ik vermoed dat het aan mijn start onderbreker ligt die wel netjes uit gaat.

Ik zat van de Mc Donalds naar huis te rijden toen opeens de mini keihard begon te stotteren en bij de stoplichten uit viel. Keek naar de benzine meter, maar de pijl stond een paar mm boven de E(mpty). Dus geduwd naar de benzine station en vol gegooid. Maar daarna doet ie het nog steeds niet!

Naar huis gesleept en van alles geprobeerd:
- Inertie knop ingedrukt (want door de gestotter is ie af gegaan)
- Alle zekeringen nagelopen
- Alle relais omgewisseld
- Start motor en benzine pomp getest
- Relay (dat zwart boxje boven de remdruk ding) open gehaald en getest
- Start blokkering (alarm gaat wel af als die aan staat en de motor wilt starten)

Het gaat om een 1275 spi van Bj 1996

Ik heb als een gek op dit forum gezocht, maar niets dat in de buurt komt. Want als ik de knop op stand 2 draai, zou je normaal de benzine pomp aan horen slaan. Maar niets, nada, nopes! Draai je stand 3, hoor je een geklik uit de relay. Hier heb ik de doos zelf open gehaald om te zien welke contact maakt (1 van de 4??).

Verder heb ik hier ergens gelezen dat er een interne zekering die wit uit moet zien achter/onder de luchtfilter zou moeten zitten, maar ik zie niets. Alleen een dikke kabel die naar de ECU loopt.

Dus de enige optie die ik kan verzinnen is mijn startonderbreker. Die zal de ECU niet goed informeren dat de blokkade af is? Of misschien wel, maar vanuit de relay box niet? Welke kabel moet ik testen om te verifiëren? Kan ik zo de draden trekken dat ik toch de motor kan starten?

Sta me haren hier uit te trekken! |:( |:(

Alvast bedankt!

default

RE: Bizar probleem ?!

Meet eens of uw benzinepomp wel stroom krijgt...

Als die niet draait, zal de motor niet starten!



Pomp defect of ze word niet gestuurd door ecu of de relay box.

Bij mijn spi stuurt de ecu de pomp ook niet meer.

RE: Bizar probleem ?!

Vanuit je + aansluiting op je startmotor gaan 2 bruine kabels direct naar je relaisbox. Als je deze op de stekker op je relaisbox meet, komt daar dan ook 12V aan?

RE: Bizar probleem ?!

This brings back memories...

Mikejetblack heeft ooit een rode spi gehad met hetzelfde probleem..


Dat ding heb ik een aantal keren weer aan de gang gekregen door de stekker van het contactslot los te maken en een minuut later weer in te pluggen..

Vraag niet waarom, hoezo of wat dan ook, maar het werkte...

Succes!!!!!

RE: Bizar probleem ?!

Bedankt allemaal voor de reacties.

@bram-db: De benzinepomp krijgt geen stroom. Hoe stuur jij de pomp aan?

@Peter: Yup, 12V komt netjes aan

@Red Flame: Geprobeerd, maar dat werkt helaas niet.

Heb het volgende ook geprobeerd:
- Accu los en terug gezet
- Inertie schakelaar gemeten, 0.02V?

Volgens haynes zou er een lijn zekering zitten tussen relay box en inertie schakelaar. Maar zit dat in de dikke bundel met kabels? Want dan zou ik die helemaal open moeten snijden...

Zou er ook een beveiliging kunnen voor de benzine naast de inertie schakelaar? Nog ter info: de start motor geeft ook geen kick, dus toch start blokkering?

default

RE: Bizar probleem ?!

Geef die pomp gewoon eens stroom...

Als hij dan loopt, kan je verder...

Loopt hij, dan is de vraag waarom de pomp geen stroom krijgt!

Relay box defect?

Of word de relay niet gestuurd door de Ecu?

Er moet uit de ecu een massa signaal komen naar de relay box (deze stuurt relay pomp)


Maar voor je het moeilijk maakt, test of hij loopt als je stroom op de pomp hebt...

Als hij loopt is het niet zo moeilijk te vinden, wat het probleem is!

default

RE: Bizar probleem ?!

Oei niet gezien dat uw startmotor ook niet gaat...

Wat zegt het lampje van de startonderbreking?

Als je op het knopje duwt van vrijgeven, moet het lampje op stuurkolom uitgaan!

RE: Bizar probleem ?!

Ja dat lampje gaat gewoon uit. Druk ik hem aan en vervolgens probeer te starten, gaat de alarm af. Heb ook gelezen hier dat je 4x knopje kan drukken. Lampje knippert dan heel snel geduurde 10 sec, maar daarna zelfde probleem (niet starten).

Wat ik dus heel vreemd vind is dat ook de start motor het niet doet.

Kan er een beveiliging in zitten die ziet dat als de brandstof pomp het niet doet, de start motor ook niet aan slaat?

RE: Bizar probleem ?!

Stukje gevonden in de haynes manual op 4B2:
A rev-limiter circuit is build into the ecu, which switches off the injecter earth (ie, the fuel supply).

Kan dit een oorzaak zijn?

RE: Bizar probleem ?!

Die rev-limiter kan je wel vergeten: dan moet de motor eerst draaien. :P

Het probleem zit ws. in je startonderbreker, omdat je alarm afgaat.
Kan je de startonderbreker niet (tijdelijk) omzeilen door de ECU rechtstreeks te voeden.
Je zal wel een schema nodig hebben om te weten welke voeding(en).

Heb je de accu ook voor langere tijd ( een uur ) los gehad, ivm resetten ?

Volgens mij gaat de brandstofpomp pas draaien als er een signaal van een vliegwielsensor komt, dus je moet wel kunnen starten.

Het alarm gaat ook af als ergens een spanningsval is: massa ECU/startonderbreker, accu in goede conditie ?

Succes.

default

RE: Bizar probleem ?!

Hallo,

Je benzine pomp zou moeten draaien als het contact aan zet (druk opwbouwen)


Denk eerder dat je het moet zoeken richting stuurkolom...

Stekkers die eerder gezegd zijn of het contact zelf!

Uw benzine meter die wegviel... gaat die nu opnieuw normaal?

Indien niet kan deze er miss ook met te maken hebben!

Krijgt miss geen stroom van het contact.

Die startonderbreker kan je volgens mij er niet zo maar van tussen halen!
Je hebt de ECU + startonderbreker achter de radio, deze 2 horen samen denk ik...

Wil je geen startonderbreker dan moet je een andere ECU hebben!

Of ben ik hier mis?

RE: Bizar probleem ?!

Vanochtend weer verder lopen testen, maar nog niets kunnen vinden.

Ik heb hier een pdf kunnen vinden over de ECU (ik ga ervan uit dat deze hetzelfde is) link zie 14-12.
Een aantal keren doorgelezen, maar snap er geen hol van. Welke kabel zou ik moeten testen of omzeilen?

@JosCM: Alarm gaat alleen af als ik op het slotje (rechter knop) drukt op de afstandsbediening en vervolgens wilt starten (stand 3). Accu haal ik elke avond los.

@bram-db: Benzine pomp draait niet als ik contact maak. Lampen op dashboard, olie lamp, benzine meter gaat naar vol, enz gaan allemaal wel netjes aan. Ik heb zelf een andere stuurkolom gepakt en daar de draden mee verwisseld, maar ook geen draaiende pomp of draaiende start motor. Alleen een 'klik' uit de relais box. Het klopt verder wat je zegt over ECU + startonderbreker.

Ik heb hier ergens gelezen dat er iemand in Engeland zit die de blokkering kan opheffen. Dus ik heb de ECU en startblokkering maar af gehaald en stuur ik dat op, als er geen andere oplossing is.

Heeft iemand een relais box die ik kan lenen om te testen? Dan weet ik tenminste dat het niet daaraan ligt.

RE: Bizar probleem ?!

Opheffen startonderbreker doet allbrit.de ook
Zoek op Wegfahrsperre

Schijnt vaak de boosdoener te zijn.

RE: Bizar probleem ?!

Het enige wat de relais-box doet is spanning op een aantal appendages zetten:

- bobine
- brandstofpomp
- injectors (MPi)
- stappenmotor
- startmotor
en nog een paar sensors.

Als je via een aantal bypassen (of stuk voor stuk ) spanning op de appendages kan zetten, dan kan je eea gaan uitsluiten.
Daarna zou je de stuurdraden van de realisbox kunnen nameten op spanning, maar dat is een hele klus.

Het is het makkelijkst om de ECU en de relaisbox op te sturen en te laten testen.

RE: Bizar probleem ?!

@CE Jan: Welke moet ik hebben? Ik zie niet echt een staan die de startblokkering van de ECU permanent uitschakelt (ben niet zo goed in Duits)

@JosCM: Ja lijkt me een goed idee. Of ik moet een 2e handsje proberen. Heb je een adresje? Of kan elke rover dealer dit kunnen doen?

RE: Bizar probleem ?!

RE: Bizar probleem ?!

Ja die had ik gevonden, maar ik vind het vreemd dat ik de ECU niet mee hoeft te sturen. Die (ECU) stuurt namelijk de startonderbreker toch aan?

RE: Bizar probleem ?!

Kabelboom achter de dashboard nagelopen en kwam erachter dat er 2 kabels gesneden zijn. Een paars/witte en zwart. Deze 2 aangesloten, maar nog steeds geen success. |:(

RE: Bizar probleem ?!

Goed. Benzine pomp en starter rechtstreeks aangesloten aan de accu. Maar de mini start niet?! Wat mis ik nog?

RE: Bizar probleem ?!

Je probeert te starten met de kontaktsleutel neem ik aan ?
Als je kontaktslot geen voeding krijgt, gebeurt er niks. Branden je controlelampjes wel ?
Op je startmotor of startrelais ziet er een aansluiting 50.( meestal platte kabelschoen)
Als je hier + op zet, moet toch iig de startmotor gaan draaien.

RE: Bizar probleem ?!

Enertia-switch al eens geprobeerd te omzeilen? Heeft mij ook al eens het probleem veroorzaakt

RE: Bizar probleem ?!

@JosCM: controlle lampjes branden en heb je voorstel geprobeerd, maar de motor start niet. Start motor draait prima, benzine pomp draait ook goed. Is er een extra beveiliging of zo?

@Peter: yep. Geprobeerd, nog steeds niets.

RE: Bizar probleem ?!

De bobine heeft ook + nodig ;)
en de stappenmotor van de electronische carburateur ook.

default

RE: Bizar probleem ?!

Moet zijn dat uwe ecu niet gestuurd wordt...

Ik blijf gokken op een probleem aan uw stuurkolom!

Stekkers? of kabelbreuk...

Uw startonderbreker zou natuurlijk ook kunnen.

Normaal hoorde die een zacht klikje geven als die ontgrendeld (achter uwe radio)

RE: Bizar probleem ?!

Dus je startmotor draait en de benzinepomp hoor je lopen?
komt er dan wel benzine bij je injectie? Zit je filter niet dicht, ook omdat hij stotterend uit is gevallen?

RE: Bizar probleem ?!

Bedoel je dat de filter vol zit of mechanisch dicht? Hoe kan ik dit testen?

RE: Bizar probleem ?!

filter vol, slangetje loshalen ;)

RE: Bizar probleem ?!

Nog 1 vraagje, voordat ik dit doe.

Zit een volle tank benzine in, dit gaat niet helemaal leeg lopen toch?

RE: Bizar probleem ?!

Als de tank vol is en je halt de slang eraf, dan loopt hij leeg.

RE: Bizar probleem ?!

Oke, niet handig dus.

Ik zal hem dan moeten leeg pompen |:(

RE: Bizar probleem ?!

maaruh... ik snap het niet helemaal :?
loopt je pomp nu of niet..? of alleen als je hem overbrugt?

RE: Bizar probleem ?!

Alleen als ik hem overbrugt.

default

RE: Bizar probleem ?!

huh...

Uwe startmotor draait niet + uw benzinepomp ook niet...(op de normale manier)

Zal dus elektrisch probleem zijn!

wat komt die benzinefilter daar bij doen?

RE: Bizar probleem ?!

Ik las dat de pomp en startmotor wel draaiden... echter niet dat dit in overbrugde toestand was... :x
vandaar mijn suggestie van de filter.

RE: Bizar probleem ?!

Geen probleem Peter, maar is wel een goeie suggestie. Want hij stotterde inderdaad en viel daarna uit.

default

RE: Bizar probleem ?!

probleem al gevonden?

Bram

RE: Bizar probleem ?!

Hallo Bram,

Nee nog niet. Ik heb een nieuwe kabelboom geprobeerd incl ECU en dat ging beter.

RE: Bizar probleem ?!

Maar nog steeds niets.

Ik heb mijn relay box open gemaakt en alle 4 spoelen aangedrukt. Pomp gaat aan en de start motor begint te draaien. Maar hij start nog niet, komt waarschijnlijk doordat de ecu geen benzine in spuit?

Heb een andere ECU te leen gekregen van Allclassics (vriendelijke kerel trouwens), maar dat mocht ook niet baten.

Op 1 of andere manier ziet of stuurt de ECU de boel niet aan. Waar kan dit forceren?

RE: Bizar probleem ?!

Hier houdt mijn kennis ook op.

Moet een nieuwe ECU niet aangemeld worden met de oude appendages ?

RE: Bizar probleem ?!

Ik heb het oorzaak gevonden!

Na reparatie, werkt het nog steeds niet. Kabelboom + ECU + Relay box allemaal vervangen. Maar hij doet nog steeds niets, niet eens een geklik uit de relaybox.

Zie plaatjes hieronder:

link

link

RE: Bizar probleem ?!

Mooi man. \\:)/

Waar heeft dit onder klem gezeten ?

RE: Bizar probleem ?!

Waarschijnlijk tussen de injectie en de carroserie.

Maar hij doet het nog steeds niet. Ik heb nu ook de automaat functie zo omzeilt, maar nog steeda niet |:(

link

RE: Bizar probleem ?!

Er zal best ergens kortsluiting zijn geweest, dus hopelijk een zekering ergens.
Anders is er misschien op een printplaat oid iets doorgebrand |:(