Bizarre geval

RE: Bizarre geval

Ben een Rover Mini uit 1992 aan het demonteren (voor een totale restauratie)en kom erachter dat de orginele veerbollen geen M14/2 (metric)schroefdraad hebben en ik met de zojuist gekochte veerbol compressie tool (metric)de draadstang er dus niet in krijg.
Volgens alle documentaties & websites zijn vanaf 1976 alle Mini's uitgerust met metric veerbollen en dus niet de 1/2 UNF schroefdraad, zoals in mijn veerbollen.
De reparatie history van mijn Mini laat geen veerbollen vervanging zien, dus zitten de orginelen er vanaf fabriek in, maar dat was in 1992, 16 jaar nadat men begonnen is om metric veerbollen te monteren.

Bizarre nietwaar, of is dit weleens meer voorgekomen...?

Ik krijg de oude veerbollen er wel uit en gelukkig is mijn metric compressie tool te gebruiken om de nieuwe bollen te monteren.

Groeten,
Peter

RE: Bizarre geval

Hebben geen van de Nederlandse Mini forumleden dit meegemaakt of er ooit van gehoord...?

Misschien is het een typisch voorval wat zich alleen in France voordoet.

Deze specifieke uitvoering van de Rover Mini Sprite is volgens Rover GB alleen gemaakt voor de Franse markt en wetende dat de gemiddelde Brit nog (en zeker in die tijd) altijd laatdunkend over de Fransman denkt, misschien zijn gram gehaald heeft door wat ouderen veerbollen te monteren in de fabriek....

Ik hoor het wel van jullie.

Groeten,

Peter

RE: Bizarre geval

Die Engelsen stonden erom bekend nogal eens oude voorraad te gebruiken, maar dit gaat waarschijnlijk voor hen zelfs te ver. Wellicht in het verleden toch een andere set veerbollen gemonteerd, maar dan wel met de verkeerde schroefdraad.

Dennis

RE: Bizarre geval

postma schreef:
Ben een Rover Mini uit 1992 aan het demonteren (voor een totale restauratie)en kom erachter dat de orginele veerbollen geen M14/2 (metric)schroefdraad hebben en ik met de zojuist gekochte veerbol compressie tool (metric)de draadstang er dus niet in krijg.
Volgens alle documentaties & websites zijn vanaf 1976 alle Mini's uitgerust met metric veerbollen en dus niet de 1/2 UNF schroefdraad, zoals in mijn veerbollen.
De reparatie history van mijn Mini laat geen veerbollen vervanging zien, dus zitten de orginelen er vanaf fabriek in, maar dat was in 1992, 16 jaar nadat men begonnen is om metric veerbollen te monteren.

Bizarre nietwaar, of is dit weleens meer voorgekomen...?




Het zou me niets verbazen dat iemand dat met mijn pas aangeschafte mini (2000) ook heeft gedaan. Een oud mofel veerbol erin gezet. Ik heb nl een zelfde geval denk ik. Althans aan een kant want links zat er een M14 in alleen krijg ik aan de rechter kant de stang maar niet in de bol gedraaid. De rest was alles aan die kant veel makkelijker los te krijgen zodat ik vermoed dat men aan die kant al een keer wat heeft lopen sleutelen.

postma":1d3wgo93]
Ik krijg de oude veerbollen er wel uit en gelukkig is mijn metric compressie tool te gebruiken om de nieuwe bollen te monteren.
[/quote:1d3wgo93]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? IK krijg de staaf niet uit de bovenste draagarm met het veerbol er nog op rustend....

Groeten,
Rolf

RE: Bizarre geval

Je zou kunnen kijken of er iemand in de buurt woont die een originele veerboltrekker heeft. Daar horen namelijk 2 draadeinden bij te zitten.

RE: Bizarre geval

rolfx schreef:
postma":47c9jsnz]Ben een Rover Mini uit 1992 aan het demonteren (voor een totale restauratie)en kom erachter dat de orginele veerbollen geen M14/2 (metric)schroefdraad hebben en ik met de zojuist gekochte veerbol compressie tool (metric)de draadstang er dus niet in krijg.
Volgens alle documentaties & websites zijn vanaf 1976 alle Mini's uitgerust met metric veerbollen en dus niet de 1/2 UNF schroefdraad, zoals in mijn veerbollen.
De reparatie history van mijn Mini laat geen veerbollen vervanging zien, dus zitten de orginelen er vanaf fabriek in, maar dat was in 1992, 16 jaar nadat men begonnen is om metric veerbollen te monteren.

Bizarre nietwaar, of is dit weleens meer voorgekomen...?




Het zou me niets verbazen dat iemand dat met mijn pas aangeschafte mini (2000) ook heeft gedaan. Een oud mofel veerbol erin gezet. Ik heb nl een zelfde geval denk ik. Althans aan een kant want links zat er een M14 in alleen krijg ik aan de rechter kant de stang maar niet in de bol gedraaid. De rest was alles aan die kant veel makkelijker los te krijgen zodat ik vermoed dat men aan die kant al een keer wat heeft lopen sleutelen.

postma":47c9jsnz]
Ik krijg de oude veerbollen er wel uit en gelukkig is mijn metric compressie tool te gebruiken om de nieuwe bollen te monteren.
[/quote:47c9jsnz]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? IK krijg de staaf niet uit de bovenste draagarm met het veerbol er nog op rustend....

Groeten,
Rolf[/quote:47c9jsnz]

Rolf, ik heb de upper support arm losgehaald en geheel verwijderd, waardoor de "staaf" eruit te halen is en dus de veerbol naar beneden kan.

Succes,
Peter

RE: Bizarre geval

inderdaad de draagarm ging toch zonder al te veel problemen eruit. De crux zat hem meer in het fatsoenlijk loskrijgen van de fixatie van de draagarm aan de tower. die :(( :(( gffe%%% kleine boutjes waar je eigenlijk niet lekker bij kan........
maarja......heet niet voor niets mini

had trouwens gedacht dat de mini nu een stuk hoger zou liggen op front...maar dat valt mee (of tegen). maar ik kan weer een heuveltje over, dat wel.


groet

Rolf