Blauwe rook

RE: Blauwe rook

Ben op zoek naar handige mini monteur omg Eindhoven om mijn mini eens wil afhelpen van de blauwe rook

RE: Blauwe rook

Gebruik je Mini soms olie ???
Is je Mini geschikt voor loodvrije benzine ??
Gebruik je loodvervanger???
Peil je olie !!!!

RE: Blauwe rook

Geeft ie constant blauwe rook ? Of eventjes na het starten?

RE: Blauwe rook

Klepseals vaak uitgedroogd!

RE: Blauwe rook

Vandaar mijn vraag. Klepseals zijn het als je bij starten even blauwe rook hebt. Anders zijn vaak gewoon de zuigers versleten. 8)

RE: Blauwe rook

Ik zou een gokje wagen met eerst alleen de seal te vervangen. Met een beetje handigheid kan dat zonder dat de kop van de motor moet. Prop wat touw door het bougiegat van de cilinder die zou moeten gaan werken (beide kleppen dicht) en duw dan de auto in de 4e versnelling totdat de zuiger niet hoger wil. Dan kan je de klepveer loswippen en een nieuwe seal zetten.
Succes!

RE: Blauwe rook

Wij hebben daar een speciale bougie voor gemaakt met orion koppeling. Compressor er op en de kleppen van die cylinder blijven boven d:)b

Speciale tool gemaakt om de veer in te duwen. En het is een klusje van niks.

Ik zou inderdaad de seals ook eerst proberen. Die zijn wel vaak slecht. 8)

RE: Blauwe rook

Owja.
Gebruik wel du pont klepseals. De andere aftermarket die te krijgen zijn gaan maar een jaar mee en worden dan hard en barsten dan. En dan is het probleem nog erger.

RE: Blauwe rook

Die techniek van Bart is wel een goede, niet iedereen heeft een compressor bij de hand.

Dennis

RE: Blauwe rook

met een touw kan ook prima. Zelf persoonlijk stop ik liever niet iets anders als zuurstof en benzine in de cylinders. :P

RE: Blauwe rook

Joostini schreef:
Owja.
Gebruik wel du pont klepseals. .



Juist ja, DuPont maakt het juiste materiaal onder de naam Viton.
Het rubber van de seals is dan bruinig van kleur, niet zwart of groen.
Kost pietsie meer, maar is het beste dat verkrijgbaar is.

RE: Blauwe rook

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist opgemerkt dat als ik een flinke spuit gas geef, wanneer de mini stil staat, dat er een kleine blauwe walm uit de uitlaat komt. Als ik hem dan wat hoge toeren laat lopen zeg 3500, dan wordt de walm eerder witter. Tijdens het rijden en vol belasting is er alleen bij wegrijden uit stilstand een heel klein walmpje te zien. De geur uit de uitlaat ruikt wel rijk/olieachtig, kan het niet plaatsen.

Verder gecheckt:
- Temperatuur was en blijft normaal.
- Oliedruk ook.
- Geen mayonaise in Kleppendeksel dop.
- Geen bubbeltjes in de koelvloeistof als ik de radiatordop eraf haal

Vocht in de olie?
Olie schraap veer?
Klep bussen?
Koppakking?

Combinatie?

Zo zien de bougies er uit:

RE: Blauwe rook

Bougie is perfect. Je benzine-mengsel dus ook.
Een blauw walmpje mag. Rijd je veel korte ritjes ?
Hoeveel km. doe je met een liter olie ?

RE: Blauwe rook

Oke top!

Ritjes variëren voorlopig nog tussen de 25 en 100 km. Ik wil wel langer gaan rijden.
Ik heb laatst de olie bijgevuld van lijntje min. tot iets boven lijntje max. en sindsdien 328km gereden en nog geen verlaging gezien in het peil.
Ik rijd 15w40 mineraal.

Wat is de schaal van de lijntjes? Zegmaar hoeveel liter is het tussen min. en max.?

Ik moet nog wel opbiechten dat ik mijn blok zelf gehoond heb met een boormachine honer nadat ik verbrande zuigers en glazige wanden had na een flinke heetloper. Wel zoals een machine dat zou doen, dus met tempo in en uit de cilinder zodat er een diagonaal kraspatroon in de wand komt. Ik heb dat gedaan tot de wanden mat waren.

Misschien een dikkere olie gebruiken?

RE: Blauwe rook

Ikzelf gebruik altijd 20w50 mineraal.
Als ik jou was dan zal ik niet gaan bijvullen tot boven max.
Er staat niet voor niets max. op de peilstok, als je te veel olie gaat bijvullen dan heb je kans op lekkages. Tussen min. en max. zit ongeveel 1 liter.

RE: Blauwe rook

Oh oke, dan zit er kwa hoeveelheid niets mis. Dan moet ik maar lekker door blijven kachelen en kijken tot ie een kwart gezakt is en km's bij houden.

RE: Blauwe rook

Dat je zelf gehoond hebt, hoeft niet slecht te zijn.
Normaal olieverbruik is 1 liter per 5000 km. of meer. Zolang je nog 1000 km. kan rijden met 1 ltr. bijvullen, zou ik me geen zorgen maken.
Met 20W50 kan het olieverbruik wat minder worden, maar ik prefereer 15W40.

RE: Blauwe rook

Verschil tussen min en max op de peilstok is ongeveer een halve liter bij de classic mini.

RE: Blauwe rook

Haha ja wat is het nou xD? Niet om negatief te doen maar waar baseren jullie het op, ivm zeker weten ;)

RE: Blauwe rook

"The approximate quantity of oil required to raise the level from the 'MIN' to the 'MAX' mark on the dipstick is 1.0 pint (0.6 liters).
Do NOT over-fill as this may result in oil leaks and increased oil consumption."

.. uit de manual ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Blauwe rook

Thx! dan heb ik er iets te veel in gegooid :+) een liter van net onder het min. streepje dus ik denk dat ik er 0.3 liter te veel in gedaan heb. Komt daar misschien de blauwe rook vandaan bij hard gasgeven? Misschien omdat ie dan wat olie in de cilinders perst langs de zuigerveren af?

RE: Blauwe rook

het teveel zal de weg van de minste weerstand zoeken; dus het wordt ofwel verbrand ofwel het gaat ergens lekken ...

Ik heb het ook eens gehad (terugweg IMM Finland) en heb de nodige kilometers met een blauwe walm achter me gereden 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Blauwe rook

Fijn om te weten dat het niet zo ernstig hoeft te zijn dan. Kwestie van tijd dat het oliepeil zakt en het walmen op hoge toeren aanhoud of niet.

RE: Blauwe rook

Ik zou het er toch maar uitzuigen met een slangetje en grote injectie-spuit of zo iets.

RE: Blauwe rook

Nou van het weekend 450 km gereden totaal. Ruim 1 liter olie er doorheen.

Blauwe rook was wel weg op hoge toeren door minder olie waarschijnlijk.

Exact stads en provinciaal rijden 0.5L op 622 km. in deze afstand heb ik de 0.9L weggereden die ik eerder had bijgevuld toen ik er teveel in had gedaan en blauwe walmpjes op hoge toeren zag. Dus 0.5L bijgevuld om naar Zeeland te vertrekken. Eenmaal daar heb ik na 299.8km 0.7L bijgevuld. Daar waren er rond de 160 snelwegkilometers van en heeft ie een olieverbruik van 1L op 428.3km.
ik moet wel zeggen dat bij het laatste vullen ik niet zeker weet of ie op het zelfde peil staat als na het vullen van de 0.5L dus meting kan afwijken, maar ookal zou het 100 of 200km meer zijn dan is het nog onder de 1/1000 dus niet goed.

Oliedruk bleef wel gelijk bij warme motor op de 26LBS/□" of 1.8kg/cm2.

Ik heb de laatste keer na een heetloper de cilinders zelf gehoond. Niet goed genoeg dus. Dus ik ga men blok maar weer eens uit elkaar trekken en fatsoenlijk laten honen door een revisiebedrijf

RE: Blauwe rook

Ooit iets gelezen van:
Te veel olie bij vullen resulteert in Veel olie verbruik later.. :/

RE: Blauwe rook

Dat heb ik wel gehoord. Dat gebeurt echter niet zomaar:
Omdat de olieschraapveer (de onderste op de zuiger) de overtollige olie niet snel genoeg van de cilinderwand af kan krijgen, verbrand de olie tijdens de verbrandingsslag.
Daarbij komt er kool op/in de cilinderwand te zitten, en de olieschraapveer kan zijn taak helemaal niet meer aan....