blauwe rook onder het rijden

RE: blauwe rook onder het rijden

wie weet er een antwoord of heeft het zelf een keer meegamaakt ?
vanaf vrijdag heb ik achter mijn mini een grote blauwe rookwolk als ik opschakel.
vooral als ik van de 3 naar de 4 opschakel is hij het meest zichtbaar in de buitenspiegel.
het blok heeft 75000 echte kilometers gedraaid.
zelf zat ik te denken aan de klebrubbers , omdat bij de 2e en de 3e cilinder de bougies zwart zijn, terwijl de bougies van cilinder 1 en 4 mooi koffiebruin zijn !
wie o wie helpt me

Arnaud

default

RE: blauwe rook onder het rijden

Aan de klepsteel rubbertjes ligt dat niet dan heb je namelijk zoals je omschrijft geen grote blauwe rookpluim.

Kort samen gevat. Dit is te wijten aan je olie schraap/zuigerveren, en zuigers alles wat ermee samen hangt. Een revisie zal niet overbodig zijn.

RE: blauwe rook onder het rijden

Stationair : Stinkt het uitlaatgas naar olie of water (ff een cola(bier)glas over je uitlaat hangen (5 minuutjes of zo).
Word het glas vies geel/bruin heb je een olielek , word het glas geel/wit dan heb je een waterlek.
Kijk ook ff in je kleppendeksel , is de olie geel/wit heb je een waterlek.
Waarschijnlijk is het reviseren van je kop en/of blok nodig.
Maar alleen blauwe rook zegt net te weinig.
Greetz , Jeroen2

default

RE: blauwe rook onder het rijden

Wanneer er olieverbruik is dat ruik je inderdaad, maar ik wist niet dat water ook stonk als ie dat verbruikt.
Dan vermeld je kijk ook ff in je kleppendeksel of de olie geel/wit is. Wist niet dat je ook in het kleppendeksel de olie kunt kontroleren.

De tip die je hebt gegeven met het bier of cola glas om die rond de uitlaat te hangen vind ik echt geweldig, en ga ik meteen morgen uitvoeren. Ik weet dat mijn mini olie verbruikt en hoogst waarschijnlijk ook water omdat ik iedere week een halve liter water moet bij vullen.
Mag een vaas ook gebruikt worden want ik drink niet graag uit een cola of bier glas.

RE: blauwe rook onder het rijden

Onder de dop in je kleppendeksel zul je meestal als een van de eerste plekken goed kunnen zien als er water in je olie zit, het blijft een beetje als smurrie (sludge) hangen en loopt niet meer volledg terug naar je carter. Je dipstick kan nog "schone" olie laten zien terwijl er bovenin al sludge zichtbaar is.

Het water zelf stinkt ook niet, maar koelvloeistof wel degelijk! Ik hoop dat je niet alleen water in je koelsysteem hebt zitten. :x

Harald

RE: blauwe rook onder het rijden

Nu ik de aanvulling op z'n vraag lees is het voor 99% zeker dat z'n koppakking eruit ligt!!! ;)
NIET meer rijden , anders verziek je nog veel meer!!
Meteen je koppakking laten vervangen , als je doorgaat trekt de boel helemaal krom en als er dan een klep vastloopt slaat deze je zuiger ook nog stuk!!
Pakking 20 Euri , klepseals (4 stuks = STD , maar 8 kan ook) 12/24 Euri (de goede) , klepdekselpakking 8 Euri (hoog model) , in/uitlaatpakking 8 Euri , kopje vlakken 50a80 Euri , zittingen en kleppen slijpen (als nodig) 130 Euri , klepgeleiders vervangen (als nodig) 105 Euri.
In/uitbouwen + ff testen 120a200 Euri.
Kortom als alles tegen zit (dan is het wel beter als nieuw gedaan) , 565 Euri , en alleen de pakkingen maar 200 Euri (daar doen de meesten het wel voor).
Greetz , Jeroen2 :D

RE: blauwe rook onder het rijden

Wat is eigenlijk de makkelijkste, meest precieze test om te kijken of je een lekke koppakking hebt?

RE: blauwe rook onder het rijden

je zou een compressiemeter kunnen gebruiken, als je veel water moet toevoegen elke week. (of een slang lek of je koppakking). Ook als je je watervuldop eraf haalt (als je motor koud is!!!!) terwijl je motor loopt en er komen belletjes in je radiator dan is het vrijwel zeker dat je pakking gaar is.

RE: blauwe rook onder het rijden

Klepdeksel eraf en met een lakmoes papiertje ff testen of er water in zit , slaat paars uit.
Kaarsen eruit en kijken of ze vet zijn , dan heb je een olie-lek , sealtjes of pakking.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: blauwe rook onder het rijden

zoals ik jullie verhalen hoor is er iets heel ernstigs aan de hand, maar veel verhalen kloppen niet !
compressie gemeten op alle cilinders 11 bar per stuk ( prima )dus geen lekker koppakking, gelukkig maar scheelt me weer een uurtje werk .
dus kan er nog maar 1 ding op zitten. lekker klepgeleiderubbers.
maar heeft i van jullie enig idee wat deze kosten ?

Arnaud

RE: blauwe rook onder het rijden

Dat staat hierboven al in jeroen 2 zn post...

klepseals (4 stuks = STD , maar 8 kan ook) 12/24 Euri (de goede)

RE: blauwe rook onder het rijden

arnaudbrander schreef:
zoals ik jullie verhalen hoor is er iets heel ernstigs aan de hand, maar veel verhalen kloppen niet !



Dat moet je wat genuanceerder zeggen. De verhalen bevatten allemaal een kern van waarheid, maar veel kloppen niet helemaal.

Olieverbruik is nu eenmaal geen exacte wetenschap waarvan je de oorzaak simpel kan vaststellen. Blauwe rook bij optrekken en loslaten van het gas op toeren betekent meestal versleten klepseals. Sluit niet uit dat ook je olieschraapveren versleten kunnen zijn. Koppakking is ook nog niet uitgesloten, ook al heb je op alle cilinders evenveel compressie. De koppakking kan ook tussen een olie of koelvloeistofkanalen lekken, dat merk je niet meteen in compressie.

Geen idee hoe handig je bent, maar ik zou de kop er eens aftrekken. De kop laten vlakken en nieuwe klepseals kosten op zich niet de hoofdprijs. Voornaamste kosten zullen in het uurloon zitten, maar de meeste dingen zou je best zelf kunnen doen.

Met de kop eraf kan je meteen zien hoe je cilinder wanden er uit zien. Je olieschraapveren zal je op deze manier nooit zien natuurlijk. Door de auto in de versnelling een stuk heen en weer te rijden kan je wel kijken of de zuiger olie omhoog pompt. Als dat bij bepaalde cilinders meer is dan bij andere (bij jou waarschijnlijk 2 en 3) dan geeft dan een redelijke indicatie dat er iets met je olieschraapveren niet lekker zit.

RE: blauwe rook onder het rijden

dan zou je het inderdaad wel kunnen zien of de zuigerveren kapot zijn.
maar schuif nooit de auto heen en weer zonder kop en in de versnelling, als je dit doet kunnen de ( zuigertjes ) of bussen van de klepstoters er uit vallen, en dan heb je wel even wat meer werk want dan moet je ze er allemaal weer in zetten.en zonder inspectie luikje gaat dit wel een stuk moelijker dan met een inspectie luikje.

default

RE: blauwe rook onder het rijden

maar schuif nooit de auto heen en weer zonder kop en in de versnelling, als je dit doet kunnen de ( zuigertjes ) of bussen van de klepstoters er uit vallen, :( nokkenas zit er toch nog in ?????

RE: blauwe rook onder het rijden

Die volgers kunnen er niet uit vallen als je hem in de versnelling duwt... Die hebben geleiding genoeg!

Trek de kop eraf, dan heb je een indicatie hoe de zuigerwanden zijn! Zien die er perfect uit kun je de gok nemen om aan te nemen dat de olieschraapveren in orde zijn! Beetje olieverbruik is niet erg... Ook kun je de koppakking en klepseals makkelijk vervangen...

RE: blauwe rook onder het rijden

OOK bij alleen klepsealtjes haal je normaal gesproken je kop er af.
Je kan geluk hebben door 8bar perslucht op je kaarsgat te zetten en zo de schotels los te krijgen maar ik geef je weinig kans!!
EN moet er daarna toch een nieuwe koppakking op .....
dus ...... wat was er niet helemaal waar ????
Geintje (we sein rrr om mekaar om mekaar te hailpen nie woar).
Greetos , Jeroen2 :D

RE: blauwe rook onder het rijden

Jahzeker elkaar helpen joah! ;)

Er zijn mensen die de seal kunnen vervangen met kop ernog op... Moet je maar eens zoeken voor die theorie op dit forum.

RE: blauwe rook onder het rijden

Ja dat zeg ik , 8 Bar op je kaarsgat!!
Als je enkelrings maantjes hebt lukt het (heel misschien) , maar als je 3-rings maantjes hebt niet , dan moet je teveel kracht zetten!!
(allemaal al 's geprobeert).
Greetz , Jeroen2

RE: blauwe rook onder het rijden

Zoek maar, het was iets van als je de zuiger op het hoogste punt zet en dan veer induwen... Heb je overigens wel flink te duwen!

RE: blauwe rook onder het rijden

ik bedoel als je de kop er af hebt, liggen er bussen op je nokkenas , en als je de auto in de versnelling drukt en je gaat heen en weer met de auto heb je grote kans dat je bussen er uit vliegen!
en geloof me dat is een klote karwei vooral zonde inspectieluikjes achter op je motorblok .( eigen ervaring )

RE: blauwe rook onder het rijden

Je zult niet zo hard kunnen duwen zodat ze eruit vliegen...

default

RE: blauwe rook onder het rijden

Om even terug te komen om het glasbier achter de uitlaat te hangen heb ik deze test uitgevoerd maar was negatief alleen maar condens bij stationair.

Dus ben ik gaan rijden met een glazen bokaal eromheen, vraagt bijn buurman wat de bedoeling is ik leg het hem uit en hij schiet in de lach. Zijn reaktie was waar heb je de bloemen gedaan, steek die in de motor dan ben je de eertste mini of auto die milieu bewust de titel krijgt de groene motor.

RE: blauwe rook onder het rijden

EN ..... zat er olie in of smurrie ????
Heb je ook onder je kleppendeksel gekeken ????
Greetz , Jeroen2 :D

RE: blauwe rook onder het rijden

Hallo,

Ook ik heb sinds een week een enorme blauwe rookwolk die m'n mini achtervolgt.
Ik heb er een nieuwe koppakking opgezet (op een gevlakte kop) en de klepseals vervangen. Maar nu nog rookt hij nog net zo erg.
Er zitten nieuwe zuigerveren + schraapveren op.
Ik ga als eerst de compressie meten, maar als die in orde blijkt wat zou er dan de oorzaak zijn??

Groeten

default

RE: blauwe rook onder het rijden

Brammeke schreef:
maar als die in orde blijkt wat zou er dan de oorzaak zijn??



## voordat we ons verliezen in speculaties wachten we eerst de [i:35hhs48y]resultaten[/i:35hhs48y] van de compressiemeting even af.
btw: je hebt niet per ongeluk diesel getankt?? O:)

RE: blauwe rook onder het rijden

[size=85:zav9o3wf][topics samengevoegd - Crispy][/size:zav9o3wf]
Hallo allemaal,

Weet iemand wat het het kan zijn, mijn mini rook blauw en met gas geven dan wordt het een stuk erger?
Ik heb de klephoedjes al vervangen met de kop vlakken!
Zou je ook nog op de uitlaatkleppen klephoedjes kunnen monteren?

Alvast bedankt
Mvg Bart

RE: blauwe rook onder het rijden

Hoi Bram, ik heb je vraag toegevoegd aan het "blauwe rook topic" ;)

Als ik dit zo doorlees denk ik dat het tijd wordt om de compressie te meten?

RE: blauwe rook onder het rijden

Hey crispy
ja is goed
dat kan ik idd wel ff meten!
weet jij hoeveel die moet wezen? :?

mvg Bart

RE: blauwe rook onder het rijden

Hier eerder staat 11 bar, lijkt me wel een goede uitgangswaarde. Maar belangrijker is of alle 4 de cilinders ongeveer gelijk zijn. Trouwens, als je dit bij een garage laat doen zullen ze ook wel weten of het OK is of niet?

RE: blauwe rook onder het rijden

nee ik doe het zelf kneem de compressiemeter mee van het werk!!
maar het komt zo weinig voor op het werk :(
duss ik dacht ik vraag het ff...

ja dat weet ik dat dat het hetzelfde moet wezen.

RE: blauwe rook onder het rijden

[size=85:1qzzl9zy][topics samengevoegd - Crispy][/size:1qzzl9zy]
Hallootjes,

Een vraag. Ik heb een Vulcano MPI, zodra ik deze start, dan staat de hele tuin blauw, er komt echt een flinke rookwolk uit.

Het gekke is dat de Mini geen olie lekt/verbruikt, dus wat zou het wel kunnen zijn. Verder ook geen rare symptomem, enkel dus zo'n grote vieze blauwe wolk met starten.

Groetjess

RE: blauwe rook onder het rijden

(stijnn, sorry dat ik je topic bevuil... maar een 'Vulcano' die rookt :)\\_ )

RE: blauwe rook onder het rijden

Mijn Mpi vulkaan rookt ook bij het starten. Olieverbruik is ca 1,5 liter op 10.000 kilometer. Niet erg veel dus. Toch is het echt wel olie, die rookpluim. Een heel klein beetje olie is al genoeg voor blauwe wolken.

Het blokje heeft nu ruim 130.000 km gelopen. Schijnt al aardig wat te zijn voor een MPi blok.

RE: blauwe rook onder het rijden

Ik heb de vraag toegevoegd aan het bestaande topic over blauwe rook. Hoewel het bij jou alleen tijdens het starten is heb je er misschien toch wat aan.