blok loopt niet zuiver

RE: blok loopt niet zuiver

Sinds een week loopt mijn mini moeilijk.
Ochtends starten ik hem met de choke aan, nu wil hij niet aanslaan, en moet ik een beetje aan de choke blijven trekken en volgas geven, dan slaat hij aan en pruttelt hij verder.

Als hij eenmaal rijd word het nog erger.
Hij stottert af en toe maar er is nog gewoon me te rijen, al mis ik wat trek kracht bij het stoplicht
En op de snelweg is het NOG erger, zodra ik hem in zijn 4 zet stottert hij Super erg. Elke keer als hij stottert zak de toerenteller naald terug naar 1000 toeren, terwijl hij veel meer draait.

Gister heb ik me ontsteking al schoon gemaakt, dus alle kabels, en bougies (schoon gemaakt en afgesteld)


Een week geleden heb ik wel 2 hoedenplank speakers in gebouwd, de magneten van deze speakers is wel behoorlijk groot en hangt ongeveer 2 CM van me tank af. Ik weet niet of dit magnetisch veld iets verstoort in of rond de tank dat hem slecht doet lopen????....



Heeft iemand dit eerder gehad. Of iemand ideeën wat het kan zijn.
Laat het maar horen en ik probeer het gelijk.


Groeten Bram


Edit: Iemand hier op school zij dat ik de vlotterbak eens schoon moest maken en het benziene filter ook.
maar ik heb dat nog nooit eerder gedaan, waar zit het benziene filter.
en hoe waar ze de vlotter bak. en hoe krijg ik die eraf?

default

RE: blok loopt niet zuiver

Brambo schreef:

Een week geleden heb ik wel 2 hoedenplank speakers in gebouwd, de magneten van deze speakers is wel behoorlijk groot en hangt ongeveer 2 CM van me tank af. Ik weet niet of dit magnetisch veld iets verstoort in of rond de tank dat hem slecht doet lopen????....




## is de storing er dan alleen wanneer je de installatie (radio, cd, dvd, mp3, public address) *aan* hebt??

magnetisch veld en invloed op de benzineloop??
doet me denken aan 'minder verbruikende auto door een magneet van buiten op de brandstofleiding'
(je begrijpt misschien dat dit voor mij hokuspokus/black magic is; werkt alleen bij afrikaanse mienies/mienies in afrika)

RE: blok loopt niet zuiver

Bram.

Ik denk dat het probleem zit in de benzine toevoer. Het Kan zijn dat er vuil in de vlotterbak zit. Deze zit aan de zijkant van de carburateur hierin zit ook een filter. Dus als ik jou was zou de carburateur maar eens schoon maken en het dashpotje vullen met olie.
Ik denk dat de magneten van je speakers weinig of geen invloed hebben op de benzinetank.


Succes.

Leon

RE: blok loopt niet zuiver

Wat mij lijkt is dat de onteking niet meer helemaal goed is, of niet goed stroom krijgt. de toerenteller meet namelijk hoeveel keer er ontsteking is aan de bobine.

en omdat je toerenteller ook zakt als hij stottert denk ik dat hij ook niet goed ontsteekt op dat moment.


succes!

RE: blok loopt niet zuiver

Leon Wiltink schreef:
Bram.

Ik denk dat het probleem zit in de benzine toevoer. Het Kan zijn dat er vuil in de vlotterbak zit. Deze zit aan de zijkant van de carburateur hierin zit ook een filter. Dus als ik jou was zou de carburateur maar eens schoon maken en het dashpotje vullen met olie.
Succes.

Leon



Die zal ik eens Proberen schoon te maken, kijkn of het helpt.


MiniJasper":235kmni4]Wat mij lijkt is dat de onteking niet meer helemaal goed is, of niet goed stroom krijgt. de toerenteller meet namelijk hoeveel keer er ontsteking is aan de bobine.
en omdat je toerenteller ook zakt als hij stottert denk ik dat hij ook niet goed ontsteekt op dat moment.
succes![/quote:235kmni4]

ik heb de onsteking zo ver schoon gemaakt als ik kan, maar onder de verdelerkap niet, nooit gedaan en dadelijk doe ik iets verkeert en loop hij helmaal nooit meer...

RE: blok loopt niet zuiver

Vraag of iemand je er bij kan helpen,

Misschien hoef je wel alleen maar je contactpuntjes en rotor te vervangen, heel makkelijk klusje, staat ook in haynes hoe het moet.


succes ! :P

RE: blok loopt niet zuiver

net effe in de vlotter gekeken, zat gewoon benzienen in en alles zag er goed uit en werkte gewoon.. geen idee waar het brandstof filter zit?

MiniJasper schreef:
Vraag of iemand je er bij kan helpen,

Misschien hoef je wel alleen maar je contactpuntjes en rotor te vervangen, heel makkelijk klusje, staat ook in haynes hoe het moet.


succes ! :P



ik heb zaterdag ochtend een afspraak bij "een mini" garage. voor afstellen van niewe gasnaald + openlucht filer, ze zouden gelijk effe kijken naar mijn ondsteking..

wat is zo 'Haynes'??? ja een boekje dat weet ik maar wat staat er almaaal in en waar kan je die krijgen?

RE: blok loopt niet zuiver

Is het niet dat hij juist veeel te rijk loopt? Zeg maar dat de vlotterkamer overloopt in de carburateur.

Als je vol gas moet starten duidt op teveel benzine.

Misschien komt er zelfs benzine tussen elektrodes van de bougies dat daarom de toerenteller ook nog raar doet (gokje)?

RE: blok loopt niet zuiver

ik zeg:dashpot is leeg.

ff vullen met olie, en weer proberen!

RE: blok loopt niet zuiver

Erikje schreef:
Is het niet dat hij juist veeel te rijk loopt? Zeg maar dat de vlotterkamer overloopt in de carburateur.

Als je vol gas moet starten duidt op teveel benzine.

Misschien komt er zelfs benzine tussen elektrodes van de bougies dat daarom de toerenteller ook nog raar doet (gokje)?



als hij te rijk staat kunnen ze dat zaterdag wel zien denk ik.. eerst eens afw8en hopen dat hun iets vinden...

en de Dashpot zit gewoon vol

RE: blok loopt niet zuiver

heb net effe naar de onsteking gekeken, verdelenkap eraf gehaalt, maar weet niet hoe het er uit moet zien, ik zie wel de plaats waar het rondraaiende ding in het midde raak een beejte weg geschuurt is, niet veel maar een beetje. weet niet of die erg is.

verder heb ik het schoon gemaakt, maar het maakt nix uit, hij stottert nogsteets erg :(

als ik smorgens start moet ik echt een lange tijd met choke aan rijden, ander slaat hij direkt af.
en zodra ik de snelweg op ga in z'n 4 doet de toerenteller nog iets raars, als ik gas geef stotter hij, maar als ik het gas los laat op BV 4000 RPM, zak de naald terug naar het stationear toerental terwijl ik gewoon 4000 toeren draai, en zodra ik gas geef schiet de naald helmaal weer terug naar de 4000..

Echt vaag :(

iemand een ideé wat dit kan zijn?
of ik het toch bij de onsteking moet zoeken of bij de carb :?

RE: blok loopt niet zuiver

Ik denk bij de ontsteking. de contactpuntjes moeten vlak zijn. als ze bol of hol zijn zijn ze ingesleten en doen ze het niet goed meer.

Verder kan je nog de roto checken op zwarte aanslag, en de distributiekap ook.

Ook kan je de bougies checken en de bougiekabels.

Als het dan nog niet goed is kan het de condensator op de ontsteking zijn, of de bobine.


succes!


P.S. kijk eerst eens of je wel een goede vonk krijgt op de goede tijd?

RE: blok loopt niet zuiver

MiniJasper schreef:
Ik denk bij de ontsteking. de contactpuntjes moeten vlak zijn. als ze bol of hol zijn zijn ze ingesleten en doen ze het niet goed meer.
Verder kan je nog de roto checken op zwarte aanslag, en de distributiekap ook.
Ook kan je de bougies checken en de bougiekabels.
Als het dan nog niet goed is kan het de condensator op de ontsteking zijn, of de bobine.
succes!
P.S. kijk eerst eens of je wel een goede vonk krijgt op de goede tijd?



in de disributiekap zat wel wat zwarte aanslag, maar dat was Héél weinig

hoe kan ik zien of de condensator nog goed is, en hoe controleer ik welke bugie waneer moet vonken en op welke tijd??

RE: blok loopt niet zuiver

zoek even op het forum, staat al heel veel over geschreven!

condensator kan je niet controleren

bougievolgorde is goed anders loopt ie niet,

staat van de bougies kan je wel met het oog controleren, en de afstand tussen de electroden moet goed zijn, dit kan je meten met een voelermaatje, de precieze afstand weet ik niet.


succes!

RE: blok loopt niet zuiver

de bougie volgorde klopt want hij loopt :)


staat van de bugies is goed, hij is WEl zwart, eerst was hij wit :? .

de afstand van de electrode staat goed, in het onderhoudsboekje stond de afstand, dus die heb ik ook op de bugies toegepast.

RE: blok loopt niet zuiver

Bram

Als ik alles zo lees heb ik het idee dat het probleem in de carb zit. Op het moment dat je gas geeft wordt vanuit het inlaat spruitstuk een vacuum getrokken. Dit vacuum zorgt ervoor dat de zuiger in de dashpot omhoog gaat en de naald omhoog getrokken wordt en er meer lucht en benzine komt.
Als deze verhouding niet goed is loopt de motor niet goed.
Je kunt proberen, als je luchtfilter eraf haalt, om de zuiger omhoog te drukken en dan los te laten dan moet de zuiger vanzelf vallen en je hoort een kleine tik. De olie zorgt voor de demping bij het omhoog gaan. Aan het stangetje in de dashpot wat je eruit kunt draaien zit een klein busje dit busje moet vrijzitten. Dit zorgt ervoor dat de zuiger direct omhoog gaat en gedempt valt.
Het kan ook zijn dat er aan de buiten zijde van de carb een pennetje zit waarmee je de zuiger kunt optillen. Als de zuiger nu niet goed valt zit hier het probleem en moet je dit schoon maken.
Dus je benzine toevoer wordt geregeld door de zuiger met naald, deze zit aan de zuiger vast. De gas klep zorgt voor meer of minder vacuum.
Je verteld ook dat je de choke lang open moet houden. Wanneer je de choke gebruikt wordt aan de onderzijde van de carb de zitting van de naald omlaag getrokken zodat er ook meer benzine wordt aan gevoerd. eigenlijk het omgekeerde van de werking van de zuiger.
Ik denk toch dat je daar moet zoeken bij was dit wel het geval de zuiger liep niet soepel genoeg.
De verhouding kun je ook bekijken met een colortune en zo kun je ook de carb afstellen.

Succes

Leon.

Het boek van Haynes is te koop in diverse internet boek zaken even Google'n.

RE: blok loopt niet zuiver

dank je wel leon voor je andwoord.

ik had al rond carb al gekeken, de zuiger valt vanzelf naar bedenen, maar moet dit met een draaien of stilstaande motor??

verder kan ik zelf weinig zien helaas

RE: blok loopt niet zuiver

Bram.

Als je de zuiger omhoog drukt als de motor uit is moet deze vanzelf vallen. Wanneer je dit doet als de motor loopt zal er niet zoveel gebeuren omdat de gasklep blijft staan.
Met een spiegeltje kun je wel kijken wat de zuiger doet bij het bedienen van de gasklep (gasgeven) als de motor loopt.
Daarnaast moet je ook eens kijken naar de kleur van de bougies deze moeten droog en grijs zijn.
Je kunt ook eens kijken naar het topic over het afstellen van de carb. Dit doe je met de grote moer onder de carb.

Succes.

Leon

default

RE: blok loopt niet zuiver

Wat ik zou doen:

1. Kijken of de benzine pomp goed benzine levert. (Even op de startmotor laten draaien)
2. Carburateur en luchtfilter controleren op verstoppingen en slangen controleren op haarscheurtjes.

3. Vervangen en afstellen:contactpuntjes,condensator,rotor,bougies en verdelerkap.(is niet duur)(evt. kabels als ze slecht zijn)

4. Vervangen bobine

Nog geen resultaat? Zul je dieper in je motor moeten gaan zoeken.

succes,
Thijs

RE: blok loopt niet zuiver

een vriend van mij zij dat hij op 3 poten en af entoe minder loopt.

dus ik denk dat ik het in de onsteking moet gaan zoeken.

ik ga morge effe vedder zoeken is het nu te laat voor :O

RE: blok loopt niet zuiver

nouw maak ik het toch mee jho.

vanmorge wilde hij totaal niet starten, pas naar dat ik de verdelerkap had schoongemaakt. maar reed nogsteets niet lekker.

reed ik vanmiddag weg van school. 1t/m4 versneling nix aan de had. zodar ik hem in zijn 4 zet en de kopling op laat komen, BAM steekvalm van 30CM uit te uitlaat..

gelijk maar effe naar [een minicenter] gebracht...
want hen hebben er meer verstand van dan ik :9

hoop dat hij van het weekend klaar is....

[size=75:2mi75a5c][bedrijfsnaam verwijderd - Crispy][/size:2mi75a5c]

RE: blok loopt niet zuiver

Je hebt pm.

RE: blok loopt niet zuiver

vandaag me mini weer opgehaalt bij "een minicenter"

het was de ondsteking die niet goed op tijd stond, die hebben ze optijd gezet voor mij + nog een AAU naald en openlucht filter erop gezet..

WOW vet geluid maakt dat filter als je het gas helmaal in trapt :o :9~