Eerst even wat kruipolie in de bougiegaten op de zuigers laten vallen.
Dagje wachten... nog eens proberen!
Vervangen kan altijd nog!
Succes, Markos
- Login of registreer om te reageren
Eerst even wat kruipolie in de bougiegaten op de zuigers laten vallen.
Dagje wachten... nog eens proberen!
Vervangen kan altijd nog!
Succes, Markos
Tja een motor die drie jaar heeft stilgestaan zonder deze te hebben geconverseerd en nu muurvast zit??
Als je de motor inbouwt en jouw stelling uitprobeert, om deze in zijn 2 in gang te krijgen dan zullen er gauw problemen ontstaan.
Als er zich roestvorming op de cilinderwanden heeft afgezet zonder twijfel, dan zullen de zuigers, zuigerveren, lagers, krukas kortom de hele motor e.d je dit niet in dank afnemen.
andere mogelijkheid alles demonteren en laten reviseren.
Ofwel zoals je zegt andere motor erin en bollen maar, ook hier geld, je weet wat je hebt en niet wat je krijgt of koopt of je moet zeker zijn van bepaalde zaken.
Ik zou eerst alles door een deskundig oog laten bekijken, alleen al gevoelsmatig zou je er van uit kunnen gaan dat je eerst zeker moet weten dat zo wie zo alle bewegende delen tiptop in orde zijn voordat je zo wie zo de motor start.
Trek om te beginnen je kop er eens af als je geen putcorrosie ziet is er niet veel aan de hand. (putcorrosie is als je de roest voelt dat er een putje in de cilinderwand is ontstaan.) Dan kun je inderdaad met kruipolie voorzichtig proberen je blok los te weken. Waarschijnlijk zijn je zuigers door de olie aan je want geplakt. Dat deze vastgeroest zitten kan ik me niet voorstellen want er blijft bijna altijd een oliefilm achter op je cilinderwand. Dus ff checken
Vast roesten kan dus niet volgens jou, De motor zit vast door roestvorming aan de cilinderwand.
Maar volgens jouw stelling kan putcorrosie wel, wat op de cilinder wand is ontstaan. Is dit niet hetzelfde? en zit de motor of zuiger dan niet vast, door putcorrosie.
Ja inderdaad er blijft een oliefilm achter op de cilinderwand met een achterblijvende zuurlaag.
Roest is de grote boosdoener voor al die onderdelen die niet door een laag lak of chroom beschermd worden. Denk aan alle onderdelen in je motorblok, de binnenkant van je uitlaat, de binnenkant van je benzinetank. Dat laatste is niet moeilijk te voorkomen. Altijd tanken voordat de auto op stalling gaat, daarmee voorkom je roestvorming in de tank. Het beschermen van metalen onderdelen in je motorblok wordt al moeilijker. Maar hoezo, "er zit toch olie in ?" Ja dat is waar, maar alleen een laagje onder in je carter. Tijdens het rijden wordt dat vanzelf verspreid door je hele blok, maar staat de motor stil dan druipt alle olie naar beneden en komen de onderdelen bovenin de motor droog te staan. Daar komt bij dat dat motorolie na enig gebruik "zuur" wordt. Benzine bevat een klein beetje zwavel en bij verbranding in de verbrandingskamer ontstaat daardoor zwavelzuur. Een deel van de verbrandingsproducten lekt langs de zuigerveren en komt zodoende in de olie terecht. Als je olie al lange tijd niet ververst is, zal er dus een zekere hoeveelheid zuur in zitten. Dat zuur zet zich om in zuurdamp en tast al die onderdelen aan die niet goed beschermd zijn door olie.
zie mijn advertentie, heb nog een blokje te koop. is 1 maand uit mini.
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 13-08-2012 20:24
Ik heb hier ook een vastzittend 1275 metroblokje, zit wat van die putcorosie op de cilinderwanden.
Ik wil graag de koppeling+vliegwiel demonteren maar dan moet je wel de inkeping van de krukas horizontaal hebben. Zo kan ik dus ook niet de bak van het blokje halen om alles te demonteren.
Uieindelijk is het de bedoeling om het dan te reviseren.
wat nu te doen?
kop eraf, maar dat heb je al denk ik, dan flink inspuiten met Imal (echte kruipolie) geen wd40...
en geduld hebben...
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 13-08-2012 20:49
Ja kop is er al af, distributie ook. Had het al geprobeert door er een beetje kruipolie op te spuiten maar blijkbaar had ik dus niet genoeg geduld Straks gelijk maar even de cilinders volspuiten met kruipolie dan (nee, geen wd40 )
en dan een paar dagen wachten?
Je motorblok ligt los: leg je blok zo schuin dat de inkeping op de krukas horizontaal is.. Zelfde effect.
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 13-08-2012 21:38
Hee thnx voor de tip Robert ! helemaal niet bij nagedacht. Kruipolie zojuist in de cilinders gespoten en laat ik ook maar een dagje erin, wie weet komt hij dat alsnog los. Maar nu hoef ik niet bang te zijn dat de koppeling er niet af kan
RE: blok vast
Ingediend door maivey op vr, 10-10-2003 17:54
zit met een probleempje met met de mini bezig op te knappen en ben eigelijk toe aan het motor gedeelte nu het orginele blok wat er dus in zat heeft 3 jaar stilgestaan en nu krijg ik het vliegwiel dus niet meer rond muurvast de bak staat in zijn vrij maar alles zit vast ... wat nu gewoon plaatsen en straks in z'n 2 een flink duwen of meteen maar een ander blok plaatsen
ps blok is er rijdend uit gekomen..
vr grt erik