Blok vast

RE: Blok vast

Wat heb ik nou weer aan mijn mini hangen... :(

Gister nog prima gereden, bij elkaar 100km ofzo.
Zet hem bij mijn vrindinnetje op de oprit. Volgende morgen wil ik hem starten... hij slingerd halve seconde aan en is daarna stil. Wil nog een keer starten, helemaal niks behalve een harde tik elke keer (van de startmotor?!) Maar het blok doet niks. Ik motorkap open, ff kijken. Olie ok, water ok. Gekeken of hij in zijn versnelling wel rond draait daar hem in zn versnelling proberen rond te duwen maar dat ging ook niet...

Ligt dit probleem dan alleen bij een vastgelopen blok, of zou het nog wat anders kunnen zijn?

Graag wat tips!
groetjes
jorden

default

RE: Blok vast

Ik denk dat een lege accu eerder zou kunnen!

In welke versnelling heb je geprobeert te duwen?
ik zou zeggen probeer het eens in zijn 3 of 4, als hij dan nog compleet vast staat is er idd meer aan de hand

RE: Blok vast

Start-motor vast geslagen op starterkrans

default

RE: Blok vast

jorrie schreef:

Gister nog prima gereden, bij elkaar 100km ofzo.
.. hij slingerd halve seconde aan en is daarna stil. Wil nog een keer starten, helemaal niks behalve een harde tik elke keer (van de startmotor?!)


## de kans dat de kaboutervriendjes van je vrindinnetje vannacht -toen jij lag te ...pen- de zuigers aan het blok hebben vastgelast lijkt me [i:1b1ra0ze]zeer gering[/i:1b1ra0ze]!
ik ga dus zoals de eerste spreker voor een lege of buggy accu.
check it out, en anders moet je bij je vrindinnetje intrekken vrees ik 8)

default

RE: Blok vast

Guido V schreef:
Start-motor vast geslagen op starterkrans


## dan is zelfs de tik afwezig.

RE: Blok vast

van een lege accu gaat mn motor niet vast zitten als ik hem door zn versnelling heen wil trekken. Er gebeurt écht helemaal niks.

default

RE: Blok vast

jorrie schreef:
Er gebeurt écht helemaal niks.


## en je hebt hem [i:ie0isc61]goedlopend[/i:ie0isc61] weggezet? (geen rare dingen tijdens de finale rit??)

RE: Blok vast

Yep, zoals Metrodriver opperde: accu plat! :(

Zoek startkabels of een andere accu. :)

Succes.

Erwin 8)

RE: Blok vast

probeer eens te duwen/trekken aan de auto als je de bougies eruit gehaald hebt. het zou dan een stuk makkelijker moeten gaan. als ie dan nog vast zit kun je gaan denken aan een vastzittende cilinder ofzo.

RE: Blok vast

Als er bij het trekken/duwen/starten met gedemonteerde bougies een heleboel water (of benzine) uit je bougiegaten spuit, gaat het ook niet goed.. ;-) Dan heb je waarschijnlijk een lekke koppakking of gescheurde kop, of (als het een injectie is) zit er ergens een storing waardoor je injector(s) benzine blijven inspuiten terwijl de auto geparkeerd staat.

Vloeistof laat zich nu eenmaal lastig samenpersen in een motor, waardoor deze ook lastig (lees NIET) rondgaat.

RE: Blok vast

jorrie schreef:
... hij slingerd halve seconde aan en is daarna stil.



de accu lijkt me niet....anders slingert ie niet aan. Tenminste als ie idd aan is geweest 8)

default

RE: Blok vast

Bartje schreef:
Als er bij het trekken/duwen/starten met gedemonteerde bougies een heleboel water


## ooh, [i:2vgy4bwa]daarom[/i:2vgy4bwa] zwemt er nu een goudvis in de compressietester rond...
water (o.i.d.) in de cylinders zou er bij de compressietest uit gekomen zijn. het is mij ook niet erg duidelijk hoe grote hoeveelheden vocht na het eindigen van de laatste rit in de cylinder zouden moeten komen.
plantengietfoutje van de lokale tuinkabouters? 8)

RE: Blok vast

Ik zie niet staan dat hij al een compressie test gedaan heeft? Lijkt mij ook een beetje moeilijk compressie testen met een blok wat vast zit.. ;-)

Stel dat er een (beginnend) scheurtje in de kop zit, dan zou dit na het stilzetten van het warme blok (geen circulatie meer) kunnen leiden tot het oplopen van de temperatuur, en groter worden van zo'n scheur. Aangezien het koelsysteem onder druk staat, is het helemaal niet ondenkbaar dat er een hoeveelheid water in de cylinder komt. De verbrandingsruimte is niet erg groot, en kan dus ook niet erg veel water herbergen, wat al snel zal leiden tot "waterslag", oftewel, een zuiger die niet verder omhoog kan vanwege de hoeveelheid water die op de zuiger staat.

Maar... dat zijn natuurlijk allemaal maar ideeën van een *mogelijke* oorzaak. Theoretisch kan er natuurlijk vanalles gebeurd zijn...

default

RE: Blok vast

Bartje schreef:
Ik zie niet staan dat hij al een compressie test gedaan heeft?


## beetje cross-over van een ander topic geloof ik.
kan de animal-rescue weer omkeren gelukkig.

is het helemaal niet ondenkbaar



## of: 'niet helemaal ondenkbaar'
Maar... dat zijn natuurlijk allemaal maar ideeën van een *mogelijke* oorzaak.


## TS zal inmiddels toch wel de bougies uitgedraaid hebben of zou ie te uitgeput zijn van het stellen van de vraag? :)" title="Evil" />

RE: Blok vast

Zo even een update van mijn kant :) Ben wel blij dat er een goeie discussie ontstaat over de oorzaak, dat zal mij alleen maar helpen.
De mini staat nu bij mijn ouders in de loods en zit zelf in Amsterdam. Ik heb afgelopen zaterdag mijn bougies eruit gehaald en gekeken hoe de zuiger staan. Deze staan verder prima en er zit zeker geen water in.
Na het uitdraaien van de bougies ook nog een keer geprobeerd hem door zn versnelling te duwen vanwege het wegvallen van de compressie. Dit mocht niet baten.

Ik ben begonnen met de startmoter eraf te halen zodat ik kan kijken of de motor dan wel vrij loopt. Maar de bouten daarvoor zijn verdomd lastig te bereiken, zeker zonder doppen in engelse maat... Was aardig op weg toen mijn vader problemen kreeg met zijn computer en ik verder geen tijd meer voor had.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van de ontwikkelingen!

default

RE: Blok vast

jorrie schreef:
Zo even een update van mijn kant :)



## ik dacht al 'die is lost in cyberspace.'
mijn bougies eruit gehaald en gekeken hoe de zuiger staan. Deze staan verder prima en er zit zeker geen water in.



## hoe ben jij erin geslaagd je looplamp door de bougiegaten te wurmen? als [i:d5hwgi5j]ik[/i:d5hwgi5j] in een bougiegat kijk zie ik nooit wat (jaa, duisternis)
(of heb je een endoscoop??)

geprobeerd hem door zn versnelling te duwen vanwege het


## met de hand of met een sleepkabel achter de suf van je pa?

Ik ben begonnen met de startmoter eraf te halen zodat ik kan kijken of de motor dan wel vrij loopt.


## lijkt me overigens niet zinvol: het rondsel van de startmotor moet wel heel versleten zijn om zodanig in de starterkrans te verhaken dat zowel motorblok als startmotor blokkeren.
mijn vader problemen kreeg met zijn computer en ik verder geen tijd meer voor had.


## van computers heb ik geen verstand.
je prioriteitenstelling wil ik niet kritiseren :9