Bobine

RE: Bobine

Wie kan mij helpen..??

Ik heb een 1300 stage 1 met [u:a568ecml]electronische ontsteking[/u:a568ecml] nu zit daar een ducelier bobine op(12v), maar is er iemand die toevallig weet of dat wel de goeie bobine is die bij een electronische ontsteking hoort.(en niet toevallig bij een contactpunten ontsteking)

RE: Bobine

Koop gewoon die goudkleurige van LUCAS genaamd de "Lucas-sport" , 30 Euri of zo!!
Die zijn oliegekoeld , en hebben een hogere spanning dan standaard.
Deze gaat perfect samen met siliconen kabels met glasvezel binnenkant voor een nog preciezere ontsteking.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Bobine

Ja dat wil ik ok.
Maar ik heb nu het probleem dat hij niet stationair blijft lopen als ik mijn lampen aanzet(zakt +/- 500tpm, zeker als ik er nog een stroom verbruiker bij aanzet)
Dus ik wou graag weten of dat aan de bobine kan liggen.?

RE: Bobine

Dan lijkt het me handiger om in eerste instantie dat probleem te vermelden en niet (alleen) voort te borduren op je eigen theorie :)

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat als je de verkeerde bobine hebt en de boordspanning wordt wat lager door het inschakelen van stroomverbruikers, dat dan de bobine niet genoeg energie meer kan leveren.

RE: Bobine

Het ging er juist om of iemand weet of Ducelier uberhaubt wel bobines maakt voor electronische ontstekingen.
( het probleem is al vermeld)

Dat is iets wat ik niet weet.
:)

RE: Bobine

Om je dan toch ff te helpen off topic.
Je bobine is te "zwak" en ik denk ook dat je te dure kabels hebt met een te hoge weerstand.
Gewoon koper doet het goed bij lagere toeren en niet goed bij hoge toeren.
En glasvezel bij alle toeren mits een hoge spanning!! zoals een LUCAS-SPORT.
Of dit nu electronisch dan wel gewoon gebeurd maakt niet uit , dit is puur een te lage ingangs-spanning van je bobine!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Bobine

Zal een sport bobine van lucas halen ( en heb siliconekabels).

We zullen zien of dat het probleem is. (hopelijk wel, anders :x :x :'(

RE: Bobine

de dynamo's zijn na mijn weten gewoon het zelfde.

Frans

RE: Bobine

Dynamo is ook al gereviseerd.
Accu is perfect(is doorgemeten)
Geen slechte massa's

Dus vandaar dat de bobine zo'n beetje mijn laatste
probleem kan zijn.(als de stekker uit de dynamo is heeft hij het probleem niet)

Daarom was mijn vraag ook of het wel de juiste bobine was.

RE: Bobine

Je hoeft het volgens mij niet persee elektrisch te zoeken als de toeren erg veel dalen als er een verbuiker wordt aan gezet. Ik dacht dat ik kort geleden op het forum langs zag komen dat ook valse lucht voor dit verschijnsel kan zorgen. Misschien even een zoekactie waard.

RE: Bobine

Dat kan natuurlijk , maar electrisch is naar mijn mening in dit geval de oorzaak.
TIP : Wil je trouwens een lek meten , neem dan een beetje remreiniger , spuit op de plaats waar je denkt een lek te hebben , dan gaan je toeren als een speer naar boven.
Wat je ook eens kan vervangen is je boegietjes , door bv Brisk Premium LR14ZC 3-vonk (12.95 bij auto-style) of Beru Ultra-X platin UXF79P 4-vonk (9.00 bij auto-style).
Ik rij met BERU , die zijn van Platinum gemaakt en vonken evt. via 8 verschillende kanten en hebben daardoor GEEN schaduw!!
Hebben een levensduur van zeker 30.000Km en starten je auto VEEL beter als het koud is!!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Bobine

Dat over valse lucht dat kopt, ik meende dat cmc dat meldde. Maar dat is inderdaad niet het probleem.

En dat met die stroomverbruikers klopt ook , maar van 1000/1100 toeren naar 500/600 toeren is een wel erg groot verschil.(hij heeft het trouwens niet als de dynamo is afgekoppeld).( hij slaat niet af).

Maar als de bobine is vervangen zal ik ook maar eens nieuwe bougietjes nemen, kwaad kan het nooit.( het liefst dus multi spark)

RE: Bobine

Misschien een stomme vraag: Is je mini goed afgesteld? Ik had namelijk dezelfde problemen tot ik het heb laten afstellen (en de onsteking wat vroeger gezet). Wel heb ik m'n bobine vervangen (ik had ook een Ducelier, en ja ze zaten af fabriek erop), bougies en kabels. Je verdeelkap vervangen is ook een goed idee dan.

RE: Bobine

Er zit een nieuwe rotor in, een nieuwe verdeelkap,
nieuwe dynamo,nieuwe bougies(single spark), nieuwe bougiekabels.

En hij is bij Longbridge afgesteld, maar doordat hij niet helemaal goed stationair bleef lopen konden ze hem niet helemaal goed afstellen. Maar dat zou liggen aan een slechte massa ergens.(of koude lucht, maar dat hebben we niet altijd gehad de afgelopen drie weken, 20c is tochniet koud(te koud))
Alles is dus doorgemeten of vervangen maar niets heeft het probleem kunnen verhelpen, dus eigenlijk kan alleen de bobine nog een probleem zijn, of dus toch de afstelling( waarvan hun zeggen dat,dat niet het probleem is.)
Maar we zullen het dinsdag eens zien , dan gaat hij terug en mischien dat ze dan eens een amperemeter kunnen aansluiten (45A dynamo) kijken of dat genoeg is.Heb namelijk 4 grote lampen(zelden aan)luchthoorntje(niet continue aan)radio met een aparte versterker, mischien dat het toch teveel is, ondanks ik eignlijk alleen mijn lampen en radio samen aan heb. Dat moet toch kunnen.

RE: Bobine

Hoeveel spanning heb je op de bobine staan? Als dat 9V is, is het niet goed => nieuwe draad vanaf de zekeringkast trekken (contact stand II) of de juiste draad gebruiken.

Ducelier is een onstekingsfabrikant, die vast ook wel 12V bobines heeft gemaakt. Het kan goed zijn, dat de bobine die je hebt voor puntenontsteking is.

siliconenkabels enzo, ik geloof er niet zo in. Eelke postte laatst ergens een interessant stuk van Keith Calver, kan het nu ff niet vinden, Eelke?

Beru 4punts bougies...tsja, valt voor bij in de categorie ioniserende loodvervanger apparaat.
Ik heb er eens mee rond gereden, en boven de 5,5k rpm trok hij niet lekker meer. Met normale ngk's gaat hij moeiteloos tot 7k.

Cheers,
Wouter

RE: Bobine

Welke van Beru en wanneer had je die gekocht?
Greetz , Jeroen2 :)

RE: Bobine

die met 4 van die lipjes rondom de kern, was ergens vorig jaar ofzo.

Cheers,
Wouter

RE: Bobine

Kijk effe hier en over die siliconenkabels hier.

RE: Bobine

Toch allemaal vreemd dan? :?
Als je ziet dat K&N samen met Brisk dyno's heeft gemaakt die een beter resultaat geven dan met gewone Bougies.
Zie onder andere de duitse TUV en BCCP Gramsbergen.
Waarbij de Brisk Premium en K&N als beste werden aanbevolen.
http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
En dit is op de dyno getest en niet een loos verhaaltje van Calver wat ik voor 50% met een kilo zout neem!!
Ook kan je nog wat lezen over het hele ontstekingsgebeuren in z'n geheel , plussen en minnen , etc.
Greetz , Jeroen2 8)
P.S. De plussen die Brisk/Beru opgeven kloppen bij mij precies!!
Meer vermogen (time 0-100) , trekt beter op , motor loopt rustiger (stappenmotor staat nagenoeg stil) , betere start bij koude motor!!
Dan is het toch raar dat het bij jou niets uithaalde Wouter , misschien stond je ontsteking niet goed! ;)

RE: Bobine

Loos verhaaltje van Calver??? :(

Ik ben een groot fan van Keith en hecht erg veel waarde aan zijn artikelen. Jij maakt geen vrienden zo :r .

RE: Bobine

Daarvoor zeg ik 50% ;)
Vizard komt tenminste met grafieken en daadwerkelijk gemeten tests!!
Daar hecht ik meer waarde aan , ook al staan er wel n's foutjes in!!
Je hebt Gedore en je hebt Facom , en dat heb je ook met info die er op het net staat!!
Ik laat ook 'n foto zien van m'n bevindingen.
Of je de info wil gebruiken moet ieder voor zich weten.
EN ik zie graag eerst wat bewijs voordat ik wat zeg of doe!!
ff , greetz , jeroen2 ;)

RE: Bobine

Ik snap je skepticisme wel jeroen2; maar ik vraag me af of die bougies op een A of A+ motor (of vergelijkbaar) zijn getest zoals bij Calver. OK, hij geeft zijn (subjectieve) mening over zijn bevindingen, maar niet omdat anderen met grafieken komt betekent dat men een echt sluitend onderziek heef gedaan! (Niet lullig bedoeld; maar als laborant ben ik mijn deel tegengekomen van 'crap' onderzoeken en grafieken tegen |:( )

RE: Bobine

Hi,

Keith Calver doet wel degelijk dynotests waar hij zijn bevindingen op baseert. Ook zijn jarenlangen ervaring met Mini motoren speelt hierbij een grote rol.

Jij gelooft toch ook niet de 20% vermogenswinst die K&N claimt met hun tests? Ze zullen dit vast weleens behaalt hebben door een ultravies standaard filter met een ultraschoon K&N filter te vervangen.

Wouter

RE: Bobine

Jij gelooft toch ook niet de 20% vermogenswinst die K&N claimt met hun tests? Ze zullen dit vast weleens behaalt hebben door een ultravies standaard filter met een ultraschoon K&N filter te vervangen.



Dat bedoel ik ook: ik bekijk elk 'onderzoek' van een fabrikant over de eigen product sowieso met wantrouwen.

Beetje offtopic:
Misschien zelf een mini-onderzoeksgroep starten? :)

RE: Bobine

Lijkt me een goed plan , ik heb dit ook al eens bij een ander topic gemeld. ;)
Nu werkt "bijna" iedereen op z'n eigen houtje en worden er "nieuwe" wielen uitgevonden.
Met het MAV (mini asfalt vreters) hebben we ook al eens om de tafel gezeten (zie topic meet & greet MAV) en leuke ideeen uitgewisseld , dat is toch wel wat ik mis in de club.
Sleutel cursus voor beginners en gevorderden is niet echt wat ik zoek , maar ik ben we te vinden voor motor-tuning e.d.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Bobine

Cursus motor tuning...
Dat klinkt goed. Ik schrijf me hierbij in :P
(wel het echte werk, niet alleen het filter vervangen en een 1.5 roller rocker plaatsen)

RE: Bobine

Eelke we gaan off-topic , denk je dat we dit kunnen sluiten en het dan ergens anders neer zetten?
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Bobine

Voor opvoeren en tunen is er ook een cursus, die waarschijnlijk begin volgend jaar weer plaats gaat vinden.
Hierover kan je reageren in dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=2213

groeten,
Wouter