bobine, 12V of 9V?

RE: bobine, 12V of 9V?

Even een vraagje over bobines. Zover ik weet zijn er twee soorten: de ene werkt op 12 volt en de andere werkt op 9 volt als hij gewoon loopt en bij het starten 12 volt. Nu is mijn vraag of het laatstgenoemde model er alleen in zit bij minis met electronische ontsteking of zijn er ook modellen met contactpunten die dit systeem hebben?

RE: bobine, 12V of 9V?

Mini's met electronische ontsteking (dus de carb-Cooper vanaf eind '90 en de SPi-Mini's en die met een later gemonteerde Metro-ontsteking) werken op 12V. De 9V bobines hebben standaard alleen op Mini's (1000) met puntenontsteking gezeten.
In de draadboom zitten beide draden, dus je kunt het makkelijk ombouwen als je de bobine vervangt voor een ander type.

default

RE: bobine, 12V of 9V?

k heb een probleem met de mini maar ben er nu na lang zoeken op het forum achter dat het denk ik de bobine is, motor stotterd als deze warm is, koud nergens last van. ik heb een metro 1300 blok erion zitten met contactpunten (elektronische onsteking was overleden en deze had ik nog liggen). alleen heb ik geen idee of de bobine nu wel of niet ballasted is.

de bobine staat gewoon altijd op 12 volt geschakeld dus zou ik een bobine moeten hebben voor een elektronsche ontsteking (non ballasted) maar kan ik die zonder problemen gebruiken met de contactpunten, volgens mij wel maar ff checken voor de zekerheid voordat ik die ga zoeken?

alvast bedankt

martin

RE: bobine, 12V of 9V?

Ik heb even geen idee of dit al behandeld is, maar:

een bobine voor electronische onsteking geeft een te grote spanning voor contactpunten.

ballasted of non-ballasted heeft daar niets mee te maken.

je moet gewoon een puntenbobine hebben en die aansluiten op de juiste draad: ballasted=9V, non ballasted=12V.

Wouter

default

RE: bobine, 12V of 9V?

die ballasted 9v draad heb ik dus niet meer,want ik heb zelf een nieuwe kabelboom gemaakt.

Waarom die spanning over je contactpunten te hoog zou worden is voor mij ff een vraag, want je condensator gaat vonkvorming over je punten toch tegen???

dus dan maakt het toch niet uit of er 9 of 12 volt door je contactpunten gaat?

Het enigste wat ik ff wil weten is of je een bobine van een elektronische ontsteking ook kan gebruiken bij contactpuntjes?

[size=75:3bpkwzhr][edit red flame: alinea's gemaakt en leestekens geplaatst ;) [/size:3bpkwzhr]

RE: bobine, 12V of 9V?

WOW... ik heb je verhaal 2 keer gelezen, maar snap er geen bal van...

je condensator gaat misschien wel vonkvorming tegen, maar is gebouwd op de spanning van een punten bobine.

punten bobines zijn er in 12V en 9V versies, die je dus met de juiste draad moet aansluiten.

Wouter

default

RE: bobine, 12V of 9V?

heb de tekst al aangepast, had een beetje haast gister dus heb mijn tekst niet even nagelezen,sorry.

dus als ik het goed begrijp is de bobine van een elektronische ontsteking altijd 12 volt, en van conctactpunten 9 of 12 volt! zijn de 12 volt bobine's van de elektronische en de contactpunten dan wel hetzelfde?

ben wel autotechnicus maar dat er zulke verschillen in bobines konden zitten...

RE: bobine, 12V of 9V?

zijn de 12 volt bobine's van de elektronische en de contactpunten dan wel hetzelfde?



dat probeerde ik dus duidelijk te maken, die zijn NIET hetzelfde omdat de bobines voor electronische ontsteking branden je contactpunten door. :)

Wouter

default

RE: bobine, 12V of 9V?

oke dan snap ik het nu helemaal. bedankt voor jullie geduld en moeite, ik ga op zoek naar een bobine.

RE: bobine, 12V of 9V?

FF een vraagje :), waaraan kun je zien of een bobine 12v (non-balasted) of 9v (balasted) is?

RE: bobine, 12V of 9V?

[size=75:yr131s99][Topics samengevoegd-Demelza][/size:yr131s99]
oke ik heb een boel bobine topic's door gelezen maar ben er nog niet uit

vandaag had ik problemen de mini haperde en viel uit
alles was in orde op mijn's inziens op de bobine die zweete na

de anwb man zei dat de bobine kapot kon zijn door een kappote condensator (dus die moest ik ook vervangen)

een maal thuis (bobine vaak laten afkoelen) in de rotzooi bak gezocht en daar 2 12V bobine's gevonden.

niet wetend of de oude een 9 of 12V was (oud en onleesbaar)gewoon er op gezet en hij rijd weer als een trein!

en nu de vragen hoe merk ik of de condensator kapot is??
hoe vogel ik uit of ik een 12 of 9V systeem heb?
kan een 12 kwaad op een 9V systeem?

het is orgineel een 850 uit "73 maar er zit nu een 1000cc A+ blok in met punten ontsteking

RE: bobine, 12V of 9V?

nonono schreef:

hoe vogel ik uit of ik een 12 of 9V systeem heb?
kan een 12 kwaad op een 9V systeem?



Als je puntjes wegsmelten heb je een verkeerde bobine.
Ik heb ook een ontsteking met contactpunten en heb er nu een 12V bobine opzitten.
Hier voor zat er een electrische ontsteking op met een 9V bobine.
en 50% van het ene en 50% van het ander werkt niet.
[size=75:3cxfmd6d](weet ik uit ervaring)[/size:3cxfmd6d] :x

RE: bobine, 12V of 9V?

Ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt. Hoop dat het je een beetje helpt.

RE: bobine, 12V of 9V?

nonono schreef:
in de rotzooi bak gezocht en daar 2 12V bobine's gevonden.

niet wetend of de oude een 9 of 12V was (oud en onleesbaar)gewoon er op gezet



Als je punten hebt heb je een 9 volt systeem en dus was de oude een 9 volt bobine.

nonono":d3fglm7n]
hoe vogel ik uit of ik een 12 of 9V systeem heb?
kan een 12 kwaad op een 9V systeem?

het is orgineel een 850 uit "73 maar er zit nu een 1000cc A+ blok in met punten ontsteking [/quote:d3fglm7n]

Als je de originele bedrading hebt gebruikt voor de punten(van de 850) dan gebruik je het 9 volt systeem (ballasted).

Ik denk haast dat het niet erg is om een 12 V in een 9V systeem te plaatsen, je gebruikt niet de gehele capaciteit van de bobine dus die heeft het theoretisch gezien wat makkelijker dan.
Anders om is het wel slecht, de 9 V bobine krijgt dan immers 12 V voor zn kiezen en al erg heet worden...

RE: bobine, 12V of 9V?

Rene schreef:


Als je de originele bedrading hebt gebruikt voor de punten(van de 850) dan gebruik je het 9 volt systeem (ballasted).

Ik denk haast dat het niet erg is om een 12 V in een 9V systeem te plaatsen, je gebruikt niet de gehele capaciteit van de bobine dus die heeft het theoretisch gezien wat makkelijker dan.
Anders om is het wel slecht, de 9 V bobine krijgt dan immers 12 V voor zn kiezen en al erg heet worden...



Toch heb ik eens een SPI-bobine om zeep geholpen door montage in mijn puntjes/ballasted resitor-systeem. Wellicht dat dat toeval was maar misschien dat er ook nog andere zaken een rol spelen bij het type bobine (interne weerstand?) dan alleen het voltage.