Kan een vochtprobleem zijn. Als de bougiekabels wat ouder zijn en te vochtig worden, dan wil het wel eens voorkomen dat ze te weinig stroom doorgeven.
- Login of registreer om te reageren
Kan een vochtprobleem zijn. Als de bougiekabels wat ouder zijn en te vochtig worden, dan wil het wel eens voorkomen dat ze te weinig stroom doorgeven.
bougikabels zijn een jaar oud, 15000km , dus lijkt me geen probleem alhoewel, ik van de week een vonk door de kabels heen kreeg, wat ik in het verleden niet had...
ik ga vanavond eens de kabeltjes wisselen met nieuwe. een nieuwe bobine proberen,
en dan hoop ik dat alles morgen weer werkt en dat ik gewoon kan gaan werken zonder die kl.te bus/treinen
maar tips blijven welkom hoe meer hoe beter
Je hebt kans dat het schoonmaken van de kabels al heel wat kan schelen. Kijk ook de bougies zelf eens na. Dit weer doet rare dingen met de elektronica van de mini.
omdat ik het forum niet onnodig wil vullen zet ik mijn opvolgende vraag hieronder
er zijn veel soorten bobines, (ik heb een 1000 geheel standaart met ontsteking contact punten)
welke raden julie me aan/ welke hebben jullie ?
bobine ligt aan bouwjaar en type ontsteking, kan ik dus zo niets zinnigs over zeggen..
Maak zowieso de kabelschoentjes ( rond je bobine ) eens goed schoon..en kijk op oxidatie. En check je puntjes ook eens
Baat het niet, schaadt het niet
Succes,
Maus
ik ben toen ik eindelijk weer thuis was maar meteen, een nieuwe bobine gaan kopen, die zag er zoiso toch oud en slecht uit, na het erop zetten starte de mini in een poging,met een lege accu en een jumpstarter die 90% leeg was,
meteen even een paar km gereden om de accu weer te vullen, en toen bij even naar de supermarkt en ook daar meteen sprong hij aan ook reed ze een stuk beter dan de laatste tijd,
dus probleem is opgelost, bedankt voor julie hulp en moeite
ik krijg toch de .....
doet het kl.te ding het alweer niet, ik heel erg blij dat hij het deed en nu doet hij weer niks,
als ik start dan hoor je de startmotor en gelijk een slag, alsof hij wilt maar niet kan,
wie heeft een idee?
accu is vol
gr Jaron
Toch niet genoeg om `m rond te krijgen? Is de + kabel nog wel goed?
zelfs met nieuwe kabels ertussen en met een gloednieuwe accu uit me andere mini hetzelvde het klinkt meschien gek, maar lijkt of de ontstekingsmodule blijft hangen/kapot is, maar kan dit? daar komt ook een heel krakend geluid uit.
ik denk er al een hele tijd over om er een 123-ontsteking in te bouwen, zodra het weer warmer weer wordt.... maar als ik zeker weet dat het daar nu aan ligt word die nu al ingebouwd.
mvg Jaron
Als je startmotor de motor niet rond krijgt, hoe kan dat aan je ontsteking liggen?
de startmotor krijgt hem wel rond, zoiso als je hem aanduwt doet hij het ook niet, alleen zon geluid van een niet werkende startmotor komt vanaf de ontsteking, (uiteraard iets zachter dan)
de startmotor is goed en de accu ook
probleem ligt nu gewoon bij het ontbreken van de vonk.
gr Jaron
Als je nu eens een lampje over de aansluitingen van de bobine zet en dan de auto beweegt in de tweede versnelling dan moet het lampje aan en uit gaan (puntjes open en dicht). Wel kontakt aan zetten.
Kijk gelijk of de puntjes open en dicht gaan.
Gaat het lampje niet aan kan zijn dat de puntjes niet sluiten, blijft het lampje branden dan kan zijn dat de puntjes niet open gaan of de condensator doorgeslagen is.
Daarnaast kan ook zijn dat er 9V of 12V op de + zijde van de bobine staat.
Op de plus zijde van de bobine behoren twee draden te zitten een van het start relais, als er een extern startrelais aanwezig is, en een draad vanaf de bovenste zekering.
Bij een 9V's bobine moet de weerstandsdraad aangesloten zijn en anders de 12V draad.
Als je een 9V's bobine hebt en deze aangesloten is op 12V kan zijn dat het plastic van de puntjes smelt en dan gaan de puntjes niet vergenoeg meer open.
Gaat het lampje nog niet aan, maak dan de bobine los en kijk dan wat het lampje doet. Gaat deze dan wel aan en uit bij het bewegen van de auto dan is de bobine defect.
Je kunt deze test doen zonder de verdeelkap op de verdeler.
Op de min zijde van de bobine zitten twee draden een ervan gaat naar de puntjes en de andere verdwijnt in de kabelboom en komt uit onder het dashboard bij het stuur, deze is voor het aansluiten van een toerenteller.
Kijk eens of deze draad geen sluiting maakt naar aarde.
Succes leon
dat is een super tip met dat lampje, daar was ik nu zelf nooit opgekomen,
gaan we zo snel mogelijk proberen
tnx alvast, Jaron
RE: bobine? geen vonk?
Ingediend door jameswatt30 op wo, 15-12-2010 08:19
vanmorgen wou ik met me mini naar me werk zoals iedere dag, Helaas starte zij niet, uccu was vol genoeg, (uiteindelijk wel leeggetrokken)maar toen nog paar paal vanalles geprobeert met de jumpstarter(tot deze ook leeg was)
omdat ik haar gisteren geheel goed rijdent heb teruggezet, weet ik zeker dat het niet aan de benzinetoevoer ligt, de laatste tijd starte zij zoiso al moeilijker, dan voorheen en vorig jaar met de sneeuw, nu heb ik wel een open luchtfilter dus daar heb ik de problemenn eigenlijk op af geschoven,
de bekabeling heb ik nagelopen en klopt allemaal, Kan het zijn dat de bobine kapot is? door het sneeuw/koude weer ? of denken julie ergens anders aan,
kwa stroom heb ik nog niks doorgemeten,
mvg Jaron