Bobine SPI

RE: Bobine SPI

Hoe is een bobine bij een SPI-mini aangesloten? Ook met een resistor-wire (roze-wit) of "gewoon" op 12 volt(en dus tijdens het rijden ca 14 volt)?

RE: Bobine SPI

Hallo,

Heb geen atwoord op je vraag, maar aangezien die uit 2003 stamt denk ik ook niet dat je er nog op zit te wachten.

Wel kan ik handig gebruik maken van het onderwerp van deze post.

Ik heb zelf een mini cooper 1.3 SPI uit 1992, waar ik de bobine wil vervangen door een 'sportbobine'. Ik moet eerlijk bekennen dat het feit dat die iets langere vonken 'kan' veroorzaken, waardoor de ontbranding iets vollediger is, voor mij onderschikt is aan het feit dat het er gewoon vet uitziet :)

Heb door een lekke koppaking mijn blok uit elkaar liggen en net de hele kop gereviseerd (kleppen schoongemaakt en kleprubbers vervangen) en netjes rood gespoten. Alle pakkingen zijn binnen en ook een nieuwe waterpomp en thermostaatje zullen de motor helpen het leven terug te vinden.

Anyway....heeft iemand enig idee welke aftermarket sportbobine geschikt is voor een SPI motor? Ik weet dat niet zomaar elke geschikt is want ik had er een van een maat van mij die niet geschikt was voor mijn ontsteking.

Laat even weten als je info hebt :)

Alvast hartelijk dank.

Mvg, Mart

RE: Bobine SPI

MartKoning schreef:
Hallo,

... aan het feit dat het er gewoon vet uitziet :)





Alles onder de motorkap van een mini ziet er toch vet uit (van de olie dan) :P
Maaruh, ik ben zelf wel iets verder gekomen. Een SPI-bobine werkt niet (lang) op een "gewone" 1000 uit '91. Na een week ofzo heeft de spi-bobine die ik probeerde de geest gegeven. Dat is dan weer geen antwoord op jouw vraag, maar het is wel duidelijk dat er iets heel anders is bij die SPI-bobines. Misschien kun je eens kijken of de bobine van je mini met een resistor wire is aangesloten of wellicht kun je (als hij straks weer in elkaar zit) de spanning die op de bobine staat met draaiende motor even meten. Dan kan ik er misschien iets zinvollers op zeggen.

RE: Bobine SPI

Hallo peeps,

[i:a8lk4qf5]@Blissard: Inmiddels een tijd geleden dat ik mijn vraag stelde en dat jij reageerde...sorry vooor de no-response.[/i:a8lk4qf5]

Ben hier weer terecht gekomen omdat de vraag eigenlijk nog steeds actueel is.

Is er dan echt helemaal niemand (heb al heel wat searches gedaan) die een lijstje kan geven van bobines die de standaard kunnen vervangen in een SPI motor??

Aldon zijn site werkt niet meer dus dat houdt denk ik snel op...lucas DLB105 is voor motoren zonder elektronische ontsteking (spi heeft dat wel)

Welke Bobine kan ik kopen (die naar zeggen van de fabrikant of naar jullie mening langere vonken veroorzaakt)...in mijn Mini hangen...drie draadjes weer vast maken (met nieuwe klemmetjes natuurlijk :P) en klaar?!?!

If anyone knows please help me out :)

Pm's are always welcome ofcourse if the content of your message is commercial in nature.

groetjes Marten

default

RE: Bobine SPI

MartKoning schreef:

Aldon zijn site werkt niet meer



## alleen bij jou dan zeker??

http://www.aldonauto.co.uk/

RE: Bobine SPI

Beste Metrodriver

Sorry, ik bedoelde dat de Shop down is :'( ....en ik dacht eigenlijk...sinds het mijn eerste peak ooit op de aldon site was...dat dat zou betekenen dat ze voor goed 'dicht' zijn.

Misschien weet jij er meer over?

Mvg, Marten

RE: Bobine SPI

De GCL 211 en de GCL 143 lijken allebei geschikt. Ook de GCL 217 lijkt voor SPI geschikt te zijn. (alles op minispares)voor ca. 15 pond kun je ook niet echt een buil vallen denk ik.

Verder is het inderdaad kwestie van stekertjes vastmaken en gaan.

http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36483

default

RE: Bobine SPI

MartKoning schreef:
Beste Metrodriver


## 'i like your style!' :)

Misschien weet jij er meer over?



## op een engels autoforum kreeg ik de reactie: 'pretty sure they are still in business'..
ik weet niet wat dat waard is.
je kunt eens bellen: als je een afsluittoon hoort weet je voldoende denk ik.
mailen kan ook zag ik.

RE: Bobine SPI

Beste MetroDriver schreef:

## 'i like your style!'



Heheh,

It's hard to be a Mini-driver and not have style! :)

Misschien dat de site gewoon een tijdje plat ligt voor onderhoud. Maar mijn ervaring met webshops die platliggen is dat ze dat meestal blijven.

@Blissard...thnx voor de link! Ziet er inderdaad naar uit dat die prima werken op een SPI motortje. Heb alleen wel het idee dat die alledrie standaard zijn...of vervangers voor standaard met dezelfde specs.

Waar ik naar zoek is een 'performance enhancin coil'(korreltje zout is gepast) Dus...eentje die een iets langere sparkplug-gap mogelijk maakt voor een grotere vonk :)

greets, Marten

default

RE: Bobine SPI

MartKoning schreef:

Waar ik naar zoek is een 'performance enhancin coil'



## goegel maar eens naar 'flamethrower coil'

RE: Bobine SPI

metrodriver schreef:
MartKoning":1b9bkkvn]
Waar ik naar zoek is een 'performance enhancin coil'



## goegel maar eens naar 'flamethrower coil'[/quote:1b9bkkvn]

Ja, die flamethrowers zijn mooie bobines, maar welke moet er nou op een SPI-mini?
Op de site van Pertronixs ( http://www.pertronix.com/prod/ig/flame/ ... _volt.aspx ) wordt ik niet veel wijzer. Is een SPI-bobine 1,5 of 3 ohm?

default

RE: Bobine SPI

## staat in je [i:cd5ei82w]Haynes[/i:cd5ei82w], aan het begin van het hoofdstuk 'Ignition'
(je wilt toch niet zeggen dat je dat boek niet hebt?? 8) )

RE: Bobine SPI

Hahahha,

Jawel Metrodriver, maar die ligt in mijn geval in mijn Mini (niet in de buurt op dit moment) omdat ik hem daar het meeste nodig heb :)

Dus als je het even kunt melden graag.

mvg, Marten

(p.s. is blissard ook gelijk geholpen)

default

RE: Bobine SPI

MartKoning schreef:
Dus als je het even kunt melden graag.




## nou, vooruit dan maar..
omdat je zo'n vreselijke slijmerd bent! :P

haynes 646 'mini 1969-1995; 848, 998, 1098, 1275cc'

pagina 291:
fuel injected models:
ignition coil:
primary resistance at 20 degr.C.: 0.71 to 0.81 ohms
consumption (at idle) 0.25 to 0.75 amps.

heb je nou genoeg?? :)

RE: Bobine SPI

metrodriver schreef:
MartKoning":1c33usy5]Dus als je het even kunt melden graag.




## nou, vooruit dan maar..
omdat je zo'n vreselijke slijmerd bent! :P

haynes 646 'mini 1969-1995; 848, 998, 1098, 1275cc'

pagina 291:
fuel injected models:
ignition coil:
primary resistance at 20 degr.C.: 0.71 to 0.81 ohms
consumption (at idle) 0.25 to 0.75 amps.

heb je nou genoeg?? :)[/quote:1c33usy5]

Uiteraard heel erg bedankt. maar.... Als ik dit lees moet je dus een bobine hebben met een weerstand van ca. 0,75 ohm. Die wordt echter niet door Flamethrower geleverd. Alleen 1,5 en 3 staan in de lijstjes. Dat zou betekenen dat je geen Flamethrower in een SPPI kan hangen?

RE: Bobine SPI

blissard schreef:
blissard":2njf2ha8]metrodriver":2njf2ha8]MartKoning":2njf2ha8]Dus als je het even kunt melden graag.




## nou, vooruit dan maar..
omdat je zo'n vreselijke slijmerd bent! :P

haynes 646 'mini 1969-1995; 848, 998, 1098, 1275cc'

pagina 291:
fuel injected models:
ignition coil:
primary resistance at 20 degr.C.: 0.71 to 0.81 ohms
consumption (at idle) 0.25 to 0.75 amps.

heb je nou genoeg?? :)[/quote:2njf2ha8][/quote:2njf2ha8][/quote:2njf2ha8]

Uiteraard heel erg bedankt. maar.... Als ik dit lees moet je dus een bobine hebben met een weerstand van ca. 0,75 ohm. Die wordt echter niet door Flamethrower geleverd. Alleen 1,5 en 3 staan in de lijstjes. Dat zou betekenen dat je geen Flamethrower in een SPI kan hangen?

Om even op mezelf te reageren: ik zie voor de GCL 143 idd een weerstand van 0,70 tot 0,86 ohm voorgeschreven staan. Deze GCL 143 wordt volgens het lijstje dat ik heb alleen gebruikt in 1275 cc mini's vanaf 1990. Alle andere mini's gebruiken 1.5 of 3 ohm coils