Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

Twee leuke vragen over bobines(vind ik zelf):

Ik wil de bobine van mijn Spi vervangen voor een high energy exemplaar van Lucas (nr DLB198, non-ballast, voor elektronische ontstekingen) omdat ik de oude bobine ervan verdenk op zijn einde te zijn.

Na demontage bleek dat de gemonteerde bobine een Ducellier 520067B is. Ik begrijp dat die B staat voor Ballast, wat vreemd is aangezien de Spi een non-ballast zou moeten hebben. Maar goed. Volgens Haynes hoort er een GCL143 in te zitten.

Vraag 1: is een Ducellier 520067B hetzelfde als een GCL143 of zijn deze anders?

Nu zie ik dat er aan de plus een losse weerstand gemonteerd zit. Mijn vraag is of deze wel op de Spi hoort, en zo ja, wat deze doet. Ik ga ervan uit dat dit niet zo is, omdat het een non-ballasted bobine hoort te zijn. Als ik echter in het Haynes boek kijk zie ik voorin op de foto van de motor van de Spi ook een losse weerstand zitten.

Vraag 2: hoort deze weerstand dan toch std op een Spi?

Ik hoor graag van jullie! Alvast dank,

Otto

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

Update: de weerstand lijkt me bij nader inzien een condensator (ronde vorm); de vraag blijft: hoort deze / is deze nodig bij een Spi?

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

De SPi motoren gebruiken een bobine zonder voorschakelweerstand en zonder condensator. Desalniettemin heb ik ooit aan een SPi gewerkt waar men doodleuk een ontsteking met contactpunten in gemonteerd had.. :?

Post eens een foto van dat ronde ding, misschien verduidelijkt dat de boel ?

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

Hierbij: link

Overigens ben ik er zeker van dat het wel een elektronische ontsteking is. De condensator/weerstand zzit ook aan de bobine, niet aan de verdeler.

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

En er staat vaag op te lezen Ampohm 15.0 V.

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

Nog wat gezocht: Ampohm is een merk van dit soort dingen. Blijft de vraag over [i:huax2o9q]wat[/i:huax2o9q] het is: op een condensator zou een uF waarde staan, en op een weerstand zou een Ohmwaarde staan. Hier staat 15.0V op. Hmmm.

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

Da's niets meer of minder dan een ontstoringscondensator. Die zorgt ervoor dat er geen storing van de bobine optreedt in het boordnet, welke hoorbaar zou kunnen zijn via de radio.

Een dergelijk ding maar dan vierkant zit vaak ook op de dynamo geschroefd..

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

Als je overigens de verdelerkap verwijdert, zul je zien dat er niets anders dan een rotor onder zit. Voor de rest is het ontstekingshuis van een SPi helemaal leeg. Mocht dat niet het geval zijn is er ooit een ontsteking van een andere auto in gezet (zou niet weten waarom overigens).

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

Aha, OK, dan zal ik 'm gewoon maar weer monteren, kan geen kwaad lijkt me (zeker nu hij ook zichtbaar is op de foto in het Haynes boek). Veel dank!

Overigens zit er in mijn verdeler inderdaad niets anders dan de rotor. Ik vraag me nog wel af of de oude bobine (Ducellier 520067B) wel het goede type was - lijkt me anders dan de GCL143...

default

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

Ik heb zelf ook een SPI, waarvan de ontsteking naar mijn weten orgineel is. Bij de bobine kan ik geen losse weerstand of condensator vinden. Deze zal achteraf zijn geplaatst, vermoed ik. Trouwens, ik heb ook een ducellier bobine.

RE: Bobine Spi: met of zonder losse weerstand?

Heb de condensator teruggezet en hij loopt prima met de nieuwe bobine. Ik heb het idee dat hij mooier lopt over de hele linie, en merkbaar beter start. Ook zwabbert de toeeenteller niet meer boven de 3500 rpm. Erg tevreden dus. Dank voor alle reacties!

Otto