bobine, voorschakelweerstand, hoe zit dat?

default

RE: bobine, voorschakelweerstand, hoe zit dat?

hoi,

ik mag hier ook komen, hoewel ik een 1.3 austin-metro (A+ motor) met electronische ontsteking (fabrieks-specificatie) heb..

over de ontsteking gaat de vraag:
het is een verdeler zonder contactpuntjes, maar met verdelerkap en bobine (dus geen aftermarket kit)
er zit een electronische unit die de puntjes vervangt.
dit is de normale setup bij deze wagentjes.

mijn bobine is de Unipart Ducellier 12V, nr. 520067 B 09
(staat op de bobine).
omdat ik de bobine ervan verdenk 'brak' te zijn, wil ik hem vervangen. hoeft niet perse Lucas (Prince of Darkness) te zijn, Bosch heeft ook hele leuke in het programma, vrolijk rood of blauw).

uit het opschrift van de (nu aanwezige) bobine lijkt het me een 12 Volt type, en een met 'B' 'ballast resistor'..
die voorschakelweerstand verhoogt als ik het goed begrijp de output van de bobine tijdens het starten ('Start-Anhebung')..

mijn vraag: waar zit die weerstand eigenlijk? ergens in de kabelboom??
kan die weerstand stuk zijn, waardoor de startverbetering niet werkt?? (een chronische klacht bij mijn kar is n.l. dat ie zo slecht start (maar wel goed loopt). alle ontstekingselectra is nieuw (behalve bobine, condensatortje *bij de bobine* en die electronische unit (bereduur, dus wil ik niet nieuw kopen)).

eigenlijk dacht ik dat een weerstand niet stuk gaat?

kan iemand van de knutselende technici mij even duidelijk voorlichten??
(testen van de bobine kan alleen in de garage.. E E E!
een nieuwe bobine kost ook tegen de honderd E, dus een kapotte weerstand lijkt me het prettigst even... ;-)

nee, een 123ignition van bijna 300 E. wil ik ook niet aanschaffen; heb trouwens nog steeds niet mogen lezen wat die nou zo verbetert aan de motor-eigenschappen, maar dat was een ander topic..

ben benieuwd hoor!

bedankt alvast.

RE: bobine, voorschakelweerstand, hoe zit dat?

Volgens mij zit de weerstand in de draad 'verwerkt'. Is de draad zelf de weerstand.

Groet ron

default

RE: bobine, voorschakelweerstand, hoe zit dat?

ayla schreef:
Volgens mij zit de weerstand in de draad 'verwerkt'. Is de draad zelf de weerstand.

Groet ron



hoi ron,
bier op??

je maakt de indruk dat je meer over die draad weet.. :D
zeg us effe: die draad loopt van waar tot waar??

en zo'n draad krijg je natuurlijk nooit (nieuw) te pakken??

hoe moet dat trouwens werken:
de draad is de weerstand, maar volgens mij geeft een weerstand in de verbinding naar de bobine voornamelijk *minder* output van de bobine... |:(

RE: bobine, voorschakelweerstand, hoe zit dat?

ja bier op, gisteravond, tl-licht ging aan en de muziek uit (in de kroeg), vandaag aan het werk

Weet niet precies van die draad, beetje verhaal van klok horen luiden en moet nog ff de klepel zoeken.

Je heb aan mijn opmerking alleen maar meer stof tot nadenken, zullen best mensen zijn die het zeker en goed weten.

Groet ron

RE: bobine, voorschakelweerstand, hoe zit dat?

Bij een ontsteking met ballast-resistor staat tijdens het starten 12 volt op de (9 volt) bobine. Tijdens het rijden loopt de stroom naar de bobine via de ballast-resistor-draad (galgje :) ) en wordt de 12 volt tot 9 volt gereduceerd.

Het systeem is inderdaad om tijdens het starten een betere vonk te hebben.

default

RE: bobine, voorschakelweerstand, hoe zit dat?

blissard schreef:
Bij een ontsteking met ballast-resistor staat tijdens het starten 12 volt op de (9 volt) bobine. Tijdens het rijden loopt de stroom naar de bobine via de ballast-resistor-draad (galgje :) ) en wordt de 12 volt tot 9 volt gereduceerd.

Het systeem is inderdaad om tijdens het starten een betere vonk te hebben.



## dank!
mijn vervolgje: heb ik gezien de code op mijn bobine (zie mijn vraag boven) nou wel een 12 V bobine en een 'B'allast resistor??

RE: bobine, voorschakelweerstand, hoe zit dat?

## dank!
mijn vervolgje: heb ik gezien de code op mijn bobine (zie mijn vraag boven) nou wel een 12 V bobine en een 'B'allast resistor??[/quote]

Ik zou het je niet durven zeggen. Wat ik je wel kan aanraden is om de aansluiting van de bobine te controleren. Zit alleen de wit/rode draad aangesloten (resitor-draad)? of ook nog een aansluiting die 12 volt geeft tijdens starten (en alleen dan).
Gezien je genoemde probleem zou die laatste kunnen ontbreken/ slechte verbinding maken e.d. Je hebt dan wel de juiste spanning tijdens het rijden (9 volt) maar niet tijdens het starten (12 volt).

default

RE: bobine, voorschakelweerstand, hoe zit dat?

blissard schreef:
## dank!
mijn vervolgje: heb ik gezien de code op mijn bobine (zie mijn vraag boven) nou wel een 12 V bobine en een 'B'allast resistor??




Ik zou het je niet durven zeggen. Wat ik je wel kan aanraden is om de aansluiting van de bobine te controleren. Zit alleen de wit/rode draad aangesloten (resitor-draad)? of ook nog een aansluiting die 12 volt geeft tijdens starten (en alleen dan).
Gezien je genoemde probleem zou die laatste kunnen ontbreken/ slechte verbinding maken e.d. Je hebt dan wel de juiste spanning tijdens het rijden (9 volt) maar niet tijdens het starten (12 volt).



## hoogst interessant!

ik heb 2 (laagspannings-) terminals aan de bobine, aan een zitten twee draden, aan de andere een.. (uit mijn hoofd, kan de kar even niet bekijken want het is nog te donker).

als ik jou goed begrijp moeten aan de + terminal 2 draden zitten, 1 die in zijn verloop de ballast resistor heeft zitten, en die voor de afgeknepen spanning (9 V) zorgt, en een andere die de normale 12 V geeft..

de 12 V draad zal dan wel via het 'startcontact' van het contactslot komen..

kan ik ** voor even, om te proberen ** een dun draadje van de + van de accu naar de + van de bobine leggen om te kijken of dat verschil maakt bij het starten??
of onploft de zaak dan??

dank!!

default

RE: bobine, voorschakelweerstand, hoe zit dat?

metrodriver schreef:

## hoogst interessant!

ik heb 2 (laagspannings-) terminals aan de bobine, aan een zitten twee draden, aan de andere een.. (uit mijn hoofd, kan de kar even niet bekijken want het is nog te donker).

als ik jou goed begrijp moeten aan de + terminal 2 draden zitten, 1 die in zijn verloop de ballast resistor heeft zitten, en die voor de afgeknepen spanning (9 V) zorgt, en een andere die de normale 12 V geeft..





## ik heb het inmiddels gezien:
een 'spade connector' heeft 1 draadje eraan
de andere 'spade connector' heeft 2 draadjes eraan, 1 ervan loopt linea recta naar een condensator die aan de montagebeugel van de bobine zit (aan massa dus).
die 'spade connector' van de bobine moet dus wel de + zijn.
de andere draad aan die connector (is geel) loopt de kabelboom in..
er is wel plaats voor meerdere kabelschoentjes maar er zitten er geen meer..

ik kan me herinneren dat ik toen ik de auto pas had (en die heeeeeel slecht liep en startte) onder de wagen ter hoogte van de startmotor een loshangend kabelschoentje heb aangetroffen en dat ergens heb opgestoken (de plaats waarvan ik dacht dat het zou zijn)..
moet nog eens in mijn notities navlooien of ik nog iets daarover kan vinden..

maarruh, omdat ie al slecht start sinds ik hem heb **zou** dat evt. een kabeltje kunnen zijn geweest wat naar de bobine zou moeten...

heb je nog nuttige gedachten hierover?

dank!