Bodem binnenkant

RE: Bodem binnenkant

Hey,

ik heb al rondgezocht op het forum maar kon nergens een bevredigend antwoord krijgen. heb mijn mini nu bijna compleet gestript en aan de binnenkant zit op de bodem een soort in kleur gespoten kunststof. Wat is dit en (hoe) moet dit eraf??

bedankt, Rob

RE: Bodem binnenkant

Het is een geluidsdempende laag die er op zit.
Met een bijtel en hamer te verwijderen door er hard op te rossen. :)" title="Evil" />

Bij mij was het ook al gescheurt enzo, dus dan is het er nog makkelijker vanaf te halen

RE: Bodem binnenkant

nu heb ik ook ineens een vraag :?

Ik ga mijn voorste bodemplaten vervangen, maar dan moet ik dat er ook terug op doen zeker ? gaat dat wel ?

RE: Bodem binnenkant

als het geluidsdempend is, zou ik het er wel terug op doen, anders hoor je volgens mij echt elk steentje onder je door schieten.

groeten, Rob

default

RE: Bodem binnenkant

Dat goedje is een bitume.
Het dient ter bescherming tegen water.
Een echte geluidsisolatie is het niet direkt, daar het de trillingen gewoon doorgeeft naar binnen.
Wanneer je een bodem vervangt, kan je beter ondertapijt op de bodem leggen.
Dit werkt stukken beter.

grtzz Martin

RE: Bodem binnenkant

Het is inderdaad bitumen en is oplosbaar in benzine. Zit ook op de achterbankplaat en weet uit ervaring dat het oplost met benzine, dankzij de rover garage.

RE: Bodem binnenkant

Mini Martin schreef:

Het dient ter bescherming tegen water.




Ook goed.
Ik denk trouwens dat als dat spul gaat scheuren (wat het bij had gedaan),
Er in die scheuren water gaat staan tussen bitumen en bodemplaat en je erg veel roest krijgt.
Is maar een gokje, maar klinkt dat aannemelijk?

RE: Bodem binnenkant

als dat zo is dan haal ik hem van heel men bodemplaat af en dan doe ik daar wel een ondertapijt op.

default

RE: Bodem binnenkant

Ach, je kan het ook laten zitten en er dan een ondertapijtje op leggen.

grtzz Martin

RE: Bodem binnenkant

Maar dat spul zit toch vast aan de bodemplaat, bij mij is ie trouwens wel zo goed als helemaal intact, kan ik er van uit gaan dat dit een goed teken is?? En hoe haal ik dat spul er makkelijk af?? (met schroevendraaier gaat het wel héél langzaam).Moet dit er trouwens persé af, of kan ik mijn bodem ook van onderaf lassen/restaureren??

Bedankt, Rob

RE: Bodem binnenkant

Bitumen gooi je toch op een dak?

default

RE: Bodem binnenkant

mayhem schreef:
Maar dat spul zit toch vast aan de bodemplaat, bij mij is ie trouwens wel zo goed als helemaal intact, kan ik er van uit gaan dat dit een goed teken is?? En hoe haal ik dat spul er makkelijk af?? (met schroevendraaier gaat het wel héél langzaam).Moet dit er trouwens persé af, of kan ik mijn bodem ook van onderaf lassen/restaureren??



Dat het aan de binnekant intact is zegt weinig.
Ik heb het met een ouwe brede beitel er af getikt. Soms met grote vlokken tegelijk.
Later met benzine schoongemaakt.
Ik adviseer je wel om die troep van je boden te halen als je gaat lassen.
Het stinkt als de klere, rookt als een ketter en bij oververhitting brand het als een tierelier :x
Bovendien wordt het vloeibaar bij verhitting en loop je de kans dat het in je lasnaad loopt.

grtzz Martin

default

RE: Bodem binnenkant

Even voor de goede orde: dat spul heet '(anti-) dreunplaat' ofwel drÖhnplaat. Het voorkomt dat trillingen en steenslag-geluiden worden doorgegeven aan het plaatwerk en dus aan het interieur. Demping dus.

Je verwijdert het simpel met een (oude) niet te brede (hout) beitel en een hamer. De resten idd met benzine en een doekje wegpoetsen.

(Doe wel lekker handschoentjes aan want o.a. de benzeen in benzine is kankerwerwekkend!!)

Het is ook universeel nieuw te koop, gewoon bij de automaterialenhandel, in een soort van 'bladerdeeg' pakketjes, maar dan groter. Eerst passend snijden/knippen en vervolgens fohn je het met een verfbrander o.i.d. op de bodem, het plakt waanzinnig. Sommigen bevestigen het ook aan het plafond. Lijkt mij onverstandig gezien verhitting door de zon de boel los kan maken: lekkere bult in je hemel......

De toepassing van het spul is mij geheel duidelijk vanuit het oogpunt van effectiviteit. Echter vanuit het oogpunt van duurzaamheid is het absolute troep. Zeker op horizontale vlakken is het gevaar zeer groot dat als gevolg van scheurvorming (zeker door uitdroging op termijn)(schoenhakken, indrukken in bodemprofielen) vocht blijft staan, onder de plaat. Droogt niet: roest....

Ik zoek dus naar materiaal wat dezelfde functie en effectiviteit heeft, maar wat flexibel is, wel stevig ligt, niet schuift geen vocht op neemt, en in de juiste vormen te maken is. Ondertapijt lees ik hierboven. Wat is dat precies? Waar koop je zo iets? Zij er soorten?

Gaarne reactie. BVBD

WZ

RE: Bodem binnenkant

Verplaatst V&A -> TA

RE: Bodem binnenkant

ini schreef:
Bitumen gooi je toch op een dak?


ja, en van staal maak je toch hamers? En auto's. En ... :P

Dat goedje is een bitume.
Het dient ter bescherming tegen water.



Zoals al aangegeven, het is gewoon geluidsdemping.
Een alternatief is er niet echt. Tapijt dempt meer de hogere tonen, de bitumen de lagere tonen.

Ik heb de beschreven platen bij een automaterialenzaak gekocht en tegen mijn (bruine) dak geplakt en het blijft prima zitten. Ook onder de motorkap plakt het prima.

Tegenwoordig is er een (koud) al prima flexibele plaat te krijgen, die zonder fohn al lekker in de bochtjes te persen is. Het effect van demping wordt bereikt doordat het vast zit aan de plaat, die daardoor stijver wordt en minder zal trillen.

Wouter

RE: Bodem binnenkant

ach het is gewoon dreunplaat is die wordt puur gebruikt voor geluidsdemping. goed spul hoor wordt algemeen veel gebruikt in de auto industrie. en de dreunplaat is geen bitumen plaat. bitumen is om ghet water buiten te houden. is ook heel kwetsbaar. bitumen wordt ook veel gebruikt in de auto industrie maar dan in een andere vorm. kit bijvoorbeeld.

mocht de dreunplaat scheuren dan vervang je het gewoon weer he. ik weet echt geen beter alternatief.
maar om bijvoorbeeld dakleer in je auto te smeren gaat me wel erg ver en is absoluut niet zinvol.

voor geluids demping op je dak kun je van die eierdopjes matten tegen aan bevstigen (lijmen)

RE: Bodem binnenkant

voor geluids demping op je dak kun je van die eierdopjes matten tegen aan bevstigen (lijmen)



zoals ik al aangaf, zul je daarmee niet het trillen van het dak verminderen. Met dreunplaat wel. Standaard zit onderhet dak ook nog een stuk tapijt.

Als je eierdopjes-schuim monteert, zet de dopjeskant dan wel naar buiten, in de richting waar het geluid vandaan komt.

Wouter

RE: Bodem binnenkant

dat klopt
de puntjes waar het geluid vandaan komt

RE: Bodem binnenkant

Als je die dreunplaat aanbrengt, moet dat dan op een kale bodem of op een gespoten bodem?

RE: Bodem binnenkant

dat mag gewoon op een gespoten ondergrond dat spul plakt supergoed en als je in de rondingen gaat plakken effe een beetje warm maken met een fohn dan gaat het beter

RE: Bodem binnenkant

Ok, ik zal het in de (nabije) toekomst eens proberen

RE: Bodem binnenkant

[size=75:3ryqt6yv][topics samengevoegd - Crispy][/size:3ryqt6yv]
Genietend van het mooie weer druk bezig om de winterroestschade aan mijn mini (1996 1.3 SPi) bij te werken. Tot mijn schik pulkte ik flinke stukken bedekking van de bodemplaat. Het lijkt een soort teer of dakdekking wat over de bodemplaat voor en achter is heen gelegd en vervolgens is meegespoten. Heeft iedere mini dit? :? Ik heb even gekeken bij verschillende shops maar zoiets niet te koop gezien.

Uiteraard verscheen een flink gat in de bodemplaat nadat het flexiblele goedje als een verbrand velletje deels was losgepeuterd :x . Dat wordt een plaatje en (na verdere inspectie) nieuwe dorpels.

Is er iemand rond coevorden (drenthe) die mij hiermee kan helpen? Tips en advies wat allemaal vervangen of reperareerd moet worden (en met name hoe ;) ) vallen uiteraard ook hieronder.

thanxs alvast

RE: Bodem binnenkant

Velen van de MSCN zitten op de international mini meeting (imm2008.nl). Probeer eens de zoek functie binnen het forum...

Hiermee kom je vast een heel eind.

RE: Bodem binnenkant

ben uiteraard al druk aan het zoeken geweest en nog steeds.

Heb al enige tijd de mini intern gestript en had plannen om met weer een schone gefixte mini op het imm2008 te verschijnen. Dat gaat dus niet lukken helaas.

misschien dat ik morgen gewoon de deur en weer in prop en naar de imm rij.

default

RE: Bodem binnenkant

oi,

ik kan je helaas niet helpen met je roestprobleem, maar ik kan je wel vertellen dat de laag die over de bodemplaat zit een standaard bitumen dempingsmat is.
dit zit in bijna elke mini op de bodem geplakt.

RE: Bodem binnenkant

ik kon die bitumen mat ook nergens vinden, had hetzelfde als jij maar heb ook gewoon nwe plaatjes in de bodem gelast en die met de hand geschilderd want de matten liggen er toch overheen..het grote nadeel van die bitumen matten is ook dat er vocht onder kan komen als het een beetje los zit en het eronder dus kan gaan rotten zonder dat je er ook maar iets van ziet...

RE: Bodem binnenkant

hoi,gewoon alles verwijderen.
nakijken op gaten ,dichtlassen en goed behandelen tegen roest(hier heeft ieder z,n middeltjes voor)
menie,owatrol,tectyl,enz.
daarna de matten weer aanbrengen.
dit zijn antidreunmatten of noise killers worden ze ook genoemt.ze zijn verkrijgbaar bij de betere automateriaalzaken.je kunt ze ook weglaten maar het scheelt wel in lawaai.

succes wijnand

RE: Bodem binnenkant

rallymini schreef:

dit zijn antidreunmatten of noise killers worden ze ook genoemt.





Doelt rolfx niet op de laag die aan de buitenkant (de onderkant) van de mini op de bodenplaat zit.

Antidreunmatten liggen aan de binnenkant op de bodemplaat.

default

RE: Bodem binnenkant

Doelt rolfx niet op de laag die aan de buitenkant (de onderkant) van de mini op de bodenplaat zit.




Denk toch echt de binnenkant, want ken weinig mini's die de onderkant spuiten (ja ze zijn er wel^^)

RE: Bodem binnenkant

rolfx, ik heb je vraag aan een bestaand topic over hetzelfde onderwerp gehangen, lees het even door. Voor hulp bij lassen etc, zou ik even een oproepje in "gevraagd" plaatsen.

RE: Bodem binnenkant

oke, met enige hulp en een oud topic (thanx crispy) er dus achter dat er een geluidsdempende anti-dreunplaat is. Stelt me alweer wat gerust dat ik het er zonder problemen van af kan peuteren. Inderdaad delen ervan waren gescheurd door uitdroging en vervolgens weer nat omdat er water in (en waarschijnlijk ook onder) bleef staan.

Zal wel een hoop verschillende antwoorden krijgen maar is het nou verstandig om het helemaal er af te halen en/of houden. Of doen we er verstandig aan om het zoveel mogelijk te laten liggen of te vervangen?

Ander geluidsdemping lijkt me trouwens ook wel prettig

RE: Bodem binnenkant

Zou ik deze geluidsisolatie kunnen vervangen door simpele rubbermatten of heeft dat geen effect? Voordeel zou zijn dat ik er ook onder kan kijken wat bij die bitumen niet kan, zo kan ik het roestmonster beter te lijf gaan.

RE: Bodem binnenkant

Dat was ik eigenlijk ook wel van plan, rubberen matten!

Ik ga het iig gewoon proberen...is het niks, kan ik er altijd nog van die matten inleggen!

Groetjes,

Maurice

RE: Bodem binnenkant

Hoe dik ga je ze nemen? Het zit alleen niet aan het staal vast vandaar dat ik me afvroeg of het dan nog genoeg dempt.

RE: Bodem binnenkant

op de bodem zullen rubbermatten wel werken, op vertikaal plaatwerk niet :P maar daar blijft ook geen water staan ..

vol rubber is best zwaar en zal dus goed als geluiddemping werken (hoewel ik me afvraag of je het verschil gaat horen), en het neemt geen water op, desnoods kun je de hoeken vastlijmen?! ik denk dat standaard rubber vloermatten misschien nog wel goedkoper zijn dan die antidreun-zooi

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Bodem binnenkant

Er is ook nog spul dat heet vibraflex.

Pm maar voor bedrijfsgegevens

Jaapio

RE: Bodem binnenkant

Bij ons op het werk hebben ze van die geribbelde rubberen matten van 2/3 mm dik. Deze zijn vrij flexibel.

Ter zijnertijd ga ik het proberen..(over een maandje of 4 hoop ik)

Groetjes,

Maurice

RE: Bodem binnenkant

Hoe is de ervaring van rijden zonder deze bedekking. Zowel rubber als demping> Dus gewoon bekleding over hetmetaal>?

RE: Bodem binnenkant

Hoi, ik rij in m,n rallyauto altijd zonder iets.
Dus geen rubber/bekleding en ook geen tectyl,alleen verf.Het maakt een giga kabaal zeker op een gravel weg.Het is ook aanbevolen om een headset op te doen.
Ik zou voor weggebruik toch isolatie aanbrengen.

RE: Bodem binnenkant

Wij gebruiken op het werk 'teermatten' voor geluidsdemping onder de glijplaat van een transportband, dit spul plakt ook gruwelijk en werkt perfect!