Body invoeren

default

RE: Body invoeren

Hey

Ik wil een mini body kopen
Kan ik deze voor ik hier aan begin al invoeren dus kaal?
Wat kost dat me?

Ik hoop dat iemand me kan helpen alvast bedankt

RE: Body invoeren

Tenminste chassis nummer en papieren nodig bij de body! Verder bij mijn invoering gingen ze bij mij ook de wielbasis en spoor breedte meten, of dit standaard en noodzakelijk is weet ik niet.

RE: Body invoeren

Ik zou even een mailtje sturen naar de rdw, heb je zo je antwoord.

Ik heb het idee dat je niet alleen een body op kenteken kan zetten, want ze meten verschillende dingen op, zoals de eerder genoemde wielbasis, maar ook het rijklaar gewicht met max een halve tank benzine.

Verder kijken ze ook naar motorblok etc... Mijn ervaring is dat ze erg streng alles controleren, elk twijfel puntje grijpen ze aan om de auto eventueel af te keuren. Ik heb een hoop problemen gehad iig.

Dus even vragen bij de RDW lijkt me het beste, misschien kun je hun reactie hier posten, zodat iedereen in de toekomst met een zelfde vraag hier het antwoord kan vinden?

Succes!

RE: Body invoeren

Koop je een "gebruikte" body dan krijg je er wellicht een "kenteken" bij van dat land of een kopie etc, zodat je een auto kunt maken met dat chassisnummer, dan krijg je daarna na samenbouw en schouwing door de RDW er een kenteken op.
Indien gezien bouwjaar (datum van een eventueel buitenlands kenteken) BPM plichtig zal je dat dan eventueel moeten betalen.

Let op dat je ook geen mooie kale carrosserie koopt in het buitenland welke afkomstig is van diefstal. Mini jatten, leeghalen en kale body verkopen etc.
Check eventueel bij de authoriteiten van dat land aan de hand van een eventueel chassisnummer of kopie papieren.

Koop je een fabrieksnieuwe Heritage body bijvoorbeeld uit Engeland (of een van de leveranciers in Nederland) dan kun je deze gebruiken om je huidige auto te voorzien van een nieuwe body met zelfde kenteken e.d. In dit geval zeker even contact opnemen met de RDW VOOR je eraan begint.

Zomaar zelf wat chassisnummers ergens inkloppen is illigaal en daar kan je ernstig gedonder mee krijgen.

RE: Body invoeren

Wanneer je een nieuwe body wilt gebruiken voor een bestaande auto, met kenteken, moet je eerst de beataande auto laten schouwen door de RDW.
Daarna mag je de oude auto slopen en je moet het deel waar het chassisnummer instaat bewaren.
Nu kun je de auto weer samenstellen en ter keuring, nummer inslag en evt APK bij de RDW aanbieden.
Bij de nieuwe body moet je wel de certificaten van echtheid hebben en deze ook aanbieden bij de RDW.
Dit is ook de werkwijze bij het wisselen van het chassis van een (2CV) kitcar.

Groet

Leon

RE: Body invoeren

[size=85:211hw1wd][topics samengevoegd - Crispy][/size:211hw1wd]
Hallo,

Ik ben een restauratieproject begonnen en ben op nogal wat problemen gekomen. ik ben gaan inventariseren en ben er inmiddels achter gekomen dat een van de vorige eigenaars een botsing heeft gehad en dat niet zo netjes heeft gerepareerd. Driekwart van het plaatwerk moet of gerepareerd of vervangen worden, om het ook nog helemaal roestvrij en afgelast en dergelijke te krijgen kost ook nog aardig wat.

Nou kan je voor 3000 pond een kompleet nieuw carosserie krijgen.
Ik vroeg me af wanneer je dit naar Nederland haalt nog veel kosten en lasten heeft. Heeft iemand hier al ervaring mee of weet je hier iets over, alle informatie is welkom!

groet Sjoerd

RE: Body invoeren

mini4ever heeft er nog 1 volgens mij .. die heeft hij hier op het forum al es aangeboden

JAapio

RE: Body invoeren

Voor dat geld kun je ook gewoon een erg knappe andere mini kopen. |:(

RE: Body invoeren

jaapio1984 schreef:
mini4ever heeft er nog 1 volgens mij .. die heeft hij hier op het forum al es aangeboden

JAapio



Mini4ever heeft helaas al zijn carosseries verkocht, toch bedankt voor de melding!

groet sjoerd

RE: Body invoeren

Je oude carrosserie opknappen heeft denk ik dezelfde 'nadelen' wanneer je klaar bent met al het laswerk. Spuiten, alles weer opbouwen enz. Ik vermoed dat als er echt zoveel gedaan moet worden het inderdaad interessanter is om een nieuwe body te kopen. Je weet dan zeker dat alles goed en roestvrij is. Ik denk dat je het beste zelf de koets kan halen in Engeland, even met een aanhanger of oprijwagen met de boot heen en weer... Wat daarvan de kosten zijn weet ik niet, check dat eens bij DFDS Seaways ofzo... Met wat mazzel kan je 's morgens de boot heen nemen en 's avonds weer terug. Maar check wel van tevoren of ze een body hebben staan, en spreek af dat je die op een bepaalde dag komt ophalen ;) Verder kan je meteen andere benodigde onderdelen uit de UK meenemen. Ik weet alleen niet hoe het zit met het chassis nummer. Ik vermoed dat je die moet laten inslaan bij de RDW en dan zul je ook moeten aantonen (foto's?) dat het om die bepaalde Mini gaat. Natuurlijk zijn er ook wel 'illegale' manieren te bedenken :x Er zijn vast wel mensen hier die ervaring hebben met de RDW op dit gebied die meer helderheid kunnen verschaffen, anders ff bellen/mailen met de RDW.

Dennis

RE: Body invoeren

Je moet natuurlijk wel realistisch blijven, en niet een body van 3000 pond gaan kopen van een auto die na restauratie misschien maar 4500 euro opbrengt...

RE: Body invoeren

Dat is waar, dan kan je beter die 3000 euro (en extra bijkomende kosten) gaan investeren in een betere Mini. Tenzij je emotioneel bent gehecht aan deze Mini omdat hij al 40 jaar in familiebezit is ofzo ;)

Misschien kan de OP eens meer vertellen over welk model Mini het is...? Welk bouwjaar enz enz...

Overigens worden er ook vaak genoeg op advertentiesites complete gerestaureerde (spuitklare) body's al dan niet met kenteken aangeboden voor veel minder dan 3000 euro.

Dennis

RE: Body invoeren

Ik heb ook zitten denken aan een complete body, maar ik vervang al het plaatwerk los. Komt zoals het nu lijkt goedkoper uit dan een complete body vervangen.

RE: Body invoeren

Dat kan waarschijnlijk wel goedkoper uitpakken mits je beschikt over ruimte, apparatuur en zelf kunt lassen. Als je het moet laten doen kan je beter een compleet nieuwe aanschaffen. Overigens, zijn 'eenvoudige' Gamma/Praxis lasapparaten voldoende of kan je beter doorsparen voor een semi professioneel apparaat van 500-600 euro?

Dennis

RE: Body invoeren

Als je te veel soort intensieve dingen laat doen door een professioneel bedrijf (intensief laswerk, spuiten, motorrevisie, etc.etc.) moet je geen Mini opknappen. Dan neem je een auto die na restauratie minstens iets van 25.000 euro waard is, anders is het economisch volstrekt onzinnig. Dat de auto na restauratie minder waard is dan hij heeft gekost kan op zich wel (het is een hobby) maar het moet niet te gek worden.

Als een Mini 40 jaar familie bezit is ga je ook geen nieuwe body kopen toch? Niet dat een Mk.1 bodyuberhaupt zo van een rek te plukken is - maar een nieuwe body kopen is dan juist zonde. :)

Wij hebben hier zelf een lasapparaat in de orde van 800 euro staan, ik meen dat het de Cebora Bravo 155 Combi is. Wij zijn hier heel tevreden over, maar lasapparaten is een ander topic. :)

RE: Body invoeren

Allemaal bedankt voor de reacties! ik heb mijn mini een half jaar geleden gekocht, het is/was een mini cooper uit '91. plaatstaal vervangen is geen optie meer omdat het carosserie verwrongen is.

Ik heb gelukkig al allemaal mooie aanbiedingen van mede-forummers gehad die nog wel een goed carosserie ter beschikking hebben. :)

mini-rulez schreef:
Overigens worden er ook vaak genoeg op advertentiesites complete gerestaureerde (spuitklare) body's al dan niet met kenteken aangeboden voor veel minder dan 3000 euro.

Dennis



die kwam ik tot voor kort ook veel tegen, maar als je er een zoekt zie je ze nergens meer ;)

RE: Body invoeren

Sjoerd,

Je moet er tegenaan lopen.. Zo heb ik mijn paarse ook op de kop getikt

Jaapio

EDIT
En prompt biedt dirk130 een carosserie aan bij Aangeboden

RE: Body invoeren

@ Jaapio,

Dirk130 had al een berichtje gestuurd ;)


Ik weet nu vrij zeker dat het geen nieuw body wordt, ik ga komend weekend bij Sjoerd24 een body bekijken. nogmaals allemaal bedankt voor de reacties!

RE: Body invoeren

your welcome :D :D

en laat ff horen als je iets gevonden hebt

Jaapio

RE: Body invoeren

Ik heb het topic aan een bestaande gehangen zodat de informatie bijelkaar blijft. Lees het eens door want hier staat ook in wat je moet doen voor de RDW.