borgpen van schakelstang zit vast

RE: borgpen van schakelstang zit vast

hallo, ben net begonnen aan het ontleden van de moter omdat ie eruit moet, alles is los, helaas kreeg ik een fusee niet los, ook niet met de trekker maar goed, :(
nog een ding en dat is de borgpen van de schakelstang die aan de schakelas zit :?
ik heb geen [i:1o9ykwk0]flauw idee hoe die nu vast zit,ik heb er al naar gekeken en getikt maar er gebeurt niets en zitten er overgens twee in
weet iemand hoe dit los moet??[/i:1o9ykwk0]

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Jep. Je tikt ze los met drevel. Als je die niet hebt moet je improviseren met een pen/as/oid met een diameter het liefst zodanig dat ie niet in het gat past. Het uiteinde mag niet taps zijn (spijker), dan zet de borgpen zich alleen maar uit, en wordt het moeilijker.

Het zaakje kan best vast zitten, dus neem iets waar je een lekker ram op kunt geven. Oja, en zet de mini in z'n achteruit (versnelling). Het schakelmechanisme draait dan zo dat je er makkelijk bij kunt...

default

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Als het goed is zit er boven de schakelstang een steunvork. Deze zit met een bout en moer vast en kan je gewoon (op z`n mini's) losdraaien.
In het verdikte gedeelte van de schakelstang zit een (schakel)pin. Je kunt deze van onderaf met een passende drevel er er slaan. Meestal gaat dit gepaard met bruut geweld. Je kunt de bak dan het beste in zijn achteruit of vierde versnelling zetten.

Wat betreft de fusee om de assen te verwijderen. Je draaid de moer aan de bovenzijde los. Zet een hamer tegen de dikke rand en sla met een andere hamer tegen de tegenovergestelde dikke rand. Doe dit ook met de onderste kogel. Met een beetje handigheid bengelt je wiel naar beneden. Pas wel even op voor de remslangen.

Ik heb bij mij de assen gewoon op de plaats laten zitten. Alle overige zooi wat aan de motor zit verwijderd en het blok in de takel gehangen. Motrorsteunen los en voorzichtig stukje bij beetje het blok omhoog takelen. Met een beetje duwen trekken vallen de assen wel uit de binnenste koppeling.

Wanneer het blok verwijderd is heb, kan je door de centrale wielmoer los te draaien, de assen van de plaats trekken.

Bij het plaatsen van het blok wel de fusees loshalen.

succes.

grtzz Martin

RE: borgpen van schakelstang zit vast

tis gelukt mannen bedankt!

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Ik wilde net zeggen, met een kettingbreker wil het meestal goed lukken. Je kent ze wel om je ketting van je brommer of fiets in te korten moet je een schakeltje er tussenuit halen. Met zo'n handig apparaatje kun je ook heel makkelijk die pen eruit drukken. Scheelt je een hoop gehamer en daarmee kans op het krom en kapot slaan van de stang en je handen.

Maar ja deze opmerking is al overbodig dus waarom ik dit post is eigenlijk ook voor mij een vraag. Oh jawel... als je die pen er weer in wil zetten is deze methode ook makkelijk.

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Schamp schreef:
Maar ja deze opmerking is al overbodig dus waarom ik dit post is eigenlijk ook voor mij een vraag. Oh jawel... als je die pen er weer in wil zetten is deze methode ook makkelijk.



Ga er op een forum altijd vanuit dat niet alleen de TS (topic starter) dit probleem heeft, maar iemand in de toekomst misschien ook wel eens. Die dan via de zoekfunctie dit topic weer kan vinden. En dan is het wel zo mooi als de informatie zo volledig mogelijk is. Dus het kan nooit kwaad om informatie toe te voegen.

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Oh gelukkig, maar dan voeg ik nog iets toe:

Paspennen mag je eigenlijk nooit ergens uitslaan, maar vooral niet het gat inslaan. Door te slaan kan deze pen tijdens het slaan maar zeker daarna zich gaan koudlassen. Gevolg is dat het later eruit halen van deze pen echt problemen kan geven. Dergelijk paspennen altijd ergens in drukken/persen. Er zijn zelfs hele studies aan gewijdt met welke snelheid en smeermiddel dit het beste kan gebeuren. Vuistregel hierbij is een 5mm/s. Maar ja het gaat hier natuurlijk maar over een verbinding van een schakelarm van een mini, geen cilinderbus van een F1 (hoewel de duurzaamheid van beide in de buurt komen). Met een lijmtang, poelietrekker enz. kan dit persen heel makkelijk en kun je de pen daarna weer gewoon gebruiken.

RE: borgpen van schakelstang zit vast

ik open dit onderwerp weer even opnieuw, ik heb vandaag namelijk de olie ververst en wilde meteen even de olie kering vervangen daar waar de schakelstang het blok in gaat. Alleen, de borpennetjes krijg ik er niet uit, want als ik ze er half uit heb komen ze tegen het motorblok aan (daar waar die vork op vast zit) Ik heb alle versnellingen geprobeerd maar heb gewoon niet genoeg plaats om ze eruit te halen, van bovenaf slaan gaat moeilijk namelijk.
Ik hoop dat iemand me kan helpen
greetz
Jos

default

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Om de schakelpen eruit te halen moet je de versnelling tocht echt in de vierde of achteruit zetten.
Je kan dan vanaf onderen met een passende drevel de pen eruit slaan.

Succes.

grtzz Martin

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Als je de versnelling in achteruit zet, dan kun je de spanbus er zijdelings uit slaan.

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Bedankt voor de tips, ik heb het geprobeerd, maar als ik hem in de 4e of in de achteruit zet, en ik sla de pin van onderaf eruit, dan komt hij halverwege tegen het blok of de carroserie aan, of moet ik gewoon nog harder slaan, zodat de schakelstang zich vanzelf een nog een beetje verder draait zodat hij eruit vliegt. Standaard draait de stang in ieder geval niet ver genoeg om de pinnetjes er uit te slaan zonder dat ze iets anders raken.
Alvast bedankt
greetz
Jos :?

default

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Misschien even met iemand erbij die terwijl jij er onder kijkt even met de pook rommelt. Zo kan jij zien wanneer de pen er langs gaat.

grtzz Martin

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Oké, bedankt voor de tips, ik ben bang dat het nog steeds niet gaat lukken, maar ik zal het komende zaterdag eens proberen, ow nee, dan is het carnaval, dan wordt het een weekje later.

En dan misschien nog wat, ik heb nu dus mijn motor weer met Olie gevuld. Als ik de kering eruit haal, komt de olie dan ook met bakken tegelijk uit mijn blok lopen??

greetz
Jos

RE: borgpen van schakelstang zit vast

[size=85:3nnhhpts][topics samengevoegd - Crispy][/size:3nnhhpts]
Hallo,

Weten jullie hoe we de pin uit de schakelstang kunnen verwijderen. Eruit tikken met een doorslag werkt niet, met een tang eruit pakken ook niet.

Is het een optie om hem uit te boren en erna met een splitpen terug te monteren ?

Gr,
Levi

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Eruit tikken met een doorslag



... is toch de manier :)" title="Evil" /> grotere hamer ?!

(doorslag van 5 mm en eventueel een blok aan de achterkant)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Volgens mij is er al voldoende over geschreven, dus probeer ook eens de zoekfunctie.
Eruit slaan met een doorslag moet lukken, alleen onder de auto valt dat niet mee. Eruit boren kun je vergeten, dat gaat je minimaal een paar boren kosten. Zelf heb ik een aangepaste waterpomptang die zet ik er overheen en dan duw ik de pen er draaiend uit. Ik heb een soort verlengde moer(minstens 1cm draad)tegen de bek van de tang gelast en een passende harde bout met veel schroefdraad. Zet de tang om de bus en draai de passende bout tegen de borgpen terwijl je de tang goed klem houd. Een op eenzelfde manier aangepaste lijmklem of griptang werkt ook.
En nee, ik heb er geen foto van. 8)

RE: borgpen van schakelstang zit vast

De bijnaam van dat onderdeeltje: [i:2e1vp4uj]Bitchpin[/i:2e1vp4uj]

Ik heb er zelf ook moeite mee gehad om die er uit te krijgen. Vereiste is sowieso om harde klappen te geven. De achterkant van een boortje, een inbussleutel en een slagpen heb ik allemaal geprobeerd. Welke uiteindelijk de doorslag gaf weet ik niet meer. Zodra de eerste millimeter verschoven is kan het pennetje wat je tegen de bitchpin aan plaatst ook niet meer wegschieten en dan is ie er zo uit.

RE: borgpen van schakelstang zit vast

er is een speciale tool voor te koop via minispares, maar doorslag 5 werkt ook...

meteen het pinneke wegflikkeren en vervangen door een boutje m5 met een borgmoer, dan ben je er voor altijd klaar mee...

RE: borgpen van schakelstang zit vast

Harder slaan is de truuk, ik mep altijd de pin 't dichts bij de bak er uit, die wiebelt minder mee en die moet er toch af wil je de seal kunnen plaatsen.

RE: borgpen van schakelstang zit vast

vergeet hem ook niet in de 2e of 4e versnelling te zetten ;) ,
dan kun je de pin ook doorslaan