Borrelende koelvloeistof...

RE: Borrelende koelvloeistof...

Als mijn mini (MPi) een flink eind heeft gereden, en dus de koelvloeistof warm is, kan je in het overloopvaatje zien dat de vloeistof borrelt. Net of er iets in de koelvloeistof wordt geblazen.

Heeft iemand enig idee of dit normaal is of waardoor dit zou kunnen komen?

Groetjes,
Demelza.

RE: Borrelende koelvloeistof...

Je zou denken een lekke koppakking, maar aangezien een Mpi een echt expansietankje heeft, kan het ook normaal zijn. Let er even op of het wordt teruggezogen als de motor afkoelt (niveau in het tankje daalt dan).

RE: Borrelende koelvloeistof...

CMC schreef:
maar aangezien een Mpi een echt expansietankje heeft, kan het ook normaal zijn.


Kun je dit wat verder uitleggen? Je bedoelt in de zin van dat als de druk (te) hoog wordt in het systeem de koelvloeistof er dan "met geweld" uit wordt gespoten in het expansievaatje waardoor het kan gaan bruizen?

RE: Borrelende koelvloeistof...

Als het harder gaat borrelen als je gas geeft, heb je waarschijnlijk een lekke koppakking.

RE: Borrelende koelvloeistof...

Het gaat niet harder borrelen als ik gas geef.

Als hij afgekoelt is, is het niveau in het tankje gedaalt.

RE: Borrelende koelvloeistof...

Heeft een MPI niet gewoon een gesloten koelsysteem, waarin de koelvloeistof wordt rondgepompt? Dus inclusief het overloopvat?

Ik heb dat namelijk ook zo zitten in mijn Midas en de GT, hierbij vul je je koelvloeistof dus aan in het tankje en heeft dat tankje een uitgang en een retour.

Dennis

RE: Borrelende koelvloeistof...

Je vult inderdaad bij in het overlooptankje.

RE: Borrelende koelvloeistof...

Dat bedoelde ik met een 'echt expansietankje', zoals normale auto's ook hebben. Het niveau daarin is niet constant, daarom is het tankje er ook. Als de temperatuur wat hoger wordt dan normaal, laat de radiateurdop de vloeistof ontsnappen in het expansietankje. Dat wordt dan teruggezogen bij afkoeling (onderdruk in het systeem). M.a.w. een zelfregelend systeem. Dat het borrelt lijkt mij vrij normaal. Op de Stelvio hadden we dat met een van de Mini's, waarin het overloopslangetje tijdelijk in het (geleegde) ruitensproeierreservoir was geleid om de koelvloeistof weer terug te kunnen gieten in de radiateur. Dat stond behoorlijk te borrelen, er is nog een filmpje van gemaakt :)

RE: Borrelende koelvloeistof...

Bij moderne auto's maakt het tankje een integraal deel uit van het koelsysteem. Het tankje vangt alleen het uitzetten van de vloeistof op. De dop die op zo'n tankje zit is eigenlijk de radiatordop en blaast af wanneer er te veel druk in het systeem komt.

Dennis

RE: Borrelende koelvloeistof...

Als het niveau in het vat te laag is kan ik me goed voorstellen dat het gaat borrelen. Je krijgt dan lucht in je systeem wat er uit wil bij warm worden. Op het vaatje staat ongetwijfeld een min en max of evt hot en cold, misschien moet je daar eens naar kijken.

Bij mijn civic in nieuw zeeland klonk het alsof iemand stond te pi**en omdat het slangetje op een gegeven moment niet meer in de vloeistof hing maar erboven, even bijgevuld en geen rare blikken meer na het parkeren.

RE: Borrelende koelvloeistof...

De koelvloeistof is na het rijden vreselijk heet, zeg maar "tegen de kook aan" en gaat dan gewoon borrelen. :)

RE: Borrelende koelvloeistof...

Ok, super bedankt allemaal. Niets waar ik me dus zorgen over hoef te maken. Scheelt weer, want met al die lange ritten die ik tegenwoordig maak is het toch wel handig om er zeker van te zijn dat de kans klein is dat je stil komt te staan...

Groetjes!