bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Hallo,

Een week geleden ging mijn mini een beetje raar doen. In de hoge toerentallen begon die te stotteren. Dat werd vrij snel erger.
Ik heb een 1300 blok van een metro erin liggen met een hs 6 carberateur, K&N luchtfilter, andere naald(weet niet precies welke), snel in- en uitlaat spruitstuk en 1 demper achteraan. Dit blok heb ik er een maand geleden in gehangen. Hij heeft een maand met een iets te rijk mengsel rond gereden. Ik heb er bij het inbouwen de contact puntjes ontsteking van mijn oude 1000 blok ingezet. Afgelopen week heb ik die vervangen door de elektronische die er orgineel op zat. Ik heb er ook een nieuwe bobine opgezet. Nadat ik dit gedaan had was die nog steeds aan het stotteren. Toen heb ik mijn kop eraf gehaald. Koppakking bleek lek tussen cilinder 2 en 3. Kop laten vlakken en de kleppen laten testen (met vacuum). Kop er weer op met nieuwe pakkingen, kleppen gesteld en carberateur schoongemaakt en er weer op. Nou zit alles in elkaar en heb ik de ontsteking op 12 graden staan en loopt die nog steeds niet lekker. Hij hokt nog steeds in de hoge toeren (niet echt hokken maar het lijkt of die af en toe niet ontsteekt). Na een kwartier gereden te hebben vandaag, met nieuwe bougies, zijn bougie 1 en 2 grijs (bijna schoon), en bougie 3 en 4 zijn zwart. Alsof het mengsel veel te rijk is. Wat kan dit zijn??
Misschien weet iemand van jullie wat hier aan de hand is.

Groeten Ernst

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Ernst schreef:

Ik heb een 1300 blok van een metro erin liggen met een hs 6 carberateur, K&N luchtfilter, andere naald(weet niet precies welke), snel in- en uitlaat spruitstuk en 1 demper achteraan.



hs 6 :?

Heb je je ontsteking al eens gesteld?

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Ik heb de onsteking afgesteld door een stroboscoop lamp aan bougie 1 te hangen. En daarna de inkeping op het vliegwiel(eerst wit gemaakt met tip ex) op 12 graden gezet. Bij 1500 toeren zonder vacuumslangetje aan de ontsteking. Lijkt me de goede manier.

Groeten

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

De carberateur zat ook op de metro waar het blok uit komt. Zal dus wel een HIF 6 zijn.

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Het ligt volgens mij niet aan de bougie kabels of aan de bougies. Verdelerkap is ook niet het probleem. Wat kan het zijn? Help alsjeblieft..

Groeten Ernst

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

In principe duidt dit volgens mij op een probleem met de brandstof. Het lijkt of cilinders 3 en 4 te rijk lopen en 1 en 2 te arm. Wel vreemd bij een enkele carburateur natuurlijk. Misschien dat er iets mis is met de inlaat?

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Hallo, Eelke,

Is inderdaad wel raar met een enkele carberateur. Heb de carberateur helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt. Zag er allemaal prima uit. Denk dus niet dat het daar aan kan liggen. Zou mijn rotor 180 graden verkeerd kunnen staan? Of loopt die dan helemaal niet?

Groeten

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

.. mogelijk een luchtlek(je) bij de aansluiting van de vacuumslang van de (al of niet aanwezige) rembekrachtiger .. maar het hangt van het spruitstuk af of / en waar zo'n aansluiting zit. Bij mijn Metro (niet-origineel inlaatspruitstuk), zit die aansluiting in 1 inlaattraject.

(blijft een beetje een long shot)
heb je de compressie gemeten ?
bij het vervangen van de koppakking, heb je toen ook in de cilinders gekeken of die beschadigd waren ? (ofwel: waar is het stukje kapotte pakking gebleven?)
misschien een kapotte zuigerveer?
misschien heb je een verkeerde naald (voor het hoge toerental)

YMMV,
Theo van den Bogaard

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

als cilinder 1 en 2 slecht mengsel aanzuigt en 3 en 4 goed, kan het zijn dat 3 en 4 te rijk staat en 1 en 2 goed :?

oftewel ik zou eens gaan kijken of de motor in goede conditie is.

sluit het inlaatspruitstuk goed aan op het blok???

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Blok lijkt me in goede staat. Cilinders zagen er netjes uit. Geen beschadigingen. Koppakking was nog wel intakt. Er was dus niet een stuk uit, alleen was de pakking tussen cilinder 2 en 3 erg zwart. Mijn kop zal dus wel een heel klein beetje krom zijn geweest. Ga zometeen de compressie meten. Heb een rembekrachtiger. Zit nu te bedenken dat dat het inderdaad kan zijn. Vacuum slang van mijn rembekrachtiger zit op het spruitstuk op het deel waar cilinder 1 en 2 hun mengsel uitzuigen. Als er dan valse lucht vanuit mijn rembekrachtiger wordt gezogen heeft die een te arm mengel. Vandaar dat de bougie 1 en 2 wit-grijs zijn. Mijn rempdaal trilde de laatste tijd ook een beetje als ik aan het stuur draaide de laatste drie weken. Als ik de rem ingedrukt had als ik voor het stoplicht stond. Wat kan er lek zijn in de rembekrachtiger?

Hoop dat dit het is!

Groeten Ernst

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Helaas dat was het probleem niet. Heb mijn rembekrachtiger eraf gehaald en een andere bout in mijn inlaatspruitstuk gedraaid. Daarna geen verandering van het probleem. Nogal kl*te dit. Wie weet nog wat? Compressie klopt.

Groeten Ernst

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

hb je gecontroleerd of je spruitstuk goed bevestigd is??? met een degelijke pakking?

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Zou mijn rotor 180 graden verkeerd kunnen staan? Of loopt die dan helemaal niet?



Hij werkt helemaal niet, hooguit een paar harde knallen uit je luchtfilter :)

Ik vermoed ook een vals-lucht probleem. Het kan zijn dat je spruitstukpakking neit helemaal afsluit. Een compressiemeting zal dat niet aantonen.

cheers,
Wouter

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Spruitstuk zit goed vast. Pakking is een goede nieuwe. Snap er niks meer van.

Groeten

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

vast een domme reaktie, maar:

is er bij de elktronische ontsteking ook een nok-as onder de rotor.

bij contactpuntjes zorgt die nok ervoor dat de puntjes open en dicht gaan.

als de nokjes scheef afgesleten zijn kan het zijn dat de onsteking maar voor 2 cilinders goed staat en dus fout bij de andere 2.

nogmaals ik weet niet of dit ook geldt voor elektronische ontstekingen...

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

heb je al compressie gemeten want als die lekt tussen cilinder 1 en 2 dan loopt die daar ook nie meer lekker en zuigt die dus minder aan waaruit resulteerd dat cilinders 3 en 4 te veel benzine krijgen suc6 er mee

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

is er bij de elktronische ontsteking ook een nok-as onder de rotor.

bij contactpuntjes zorgt die nok ervoor dat de puntjes open en dicht gaan.



De nok zorgt niet alleen maar dat de contactpunten openen en sluiten, maar ook dat de spanning op de juiste bougie wordt gezet dmv de rotor.

Wouter

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Ik heb een dergelijk probleem gehad:
ontkoppeld (stilstaand) kun je goed toeren maken, maar rijdend pruttelt hij bij hogere toeren.
Dit pruttelen begint na verloop van tijd bij steeds lagere toeren.

Bij mij was het probleem een gecorrodeerd aansluitklemmetje aan de bobine (aan de buitenkant niet te zien, wel in het klemmetje).
Loop dus even alle draden en klemmetjes aan boboine en verdeler na: Kijk of ze schoon zijn, goed contact maken, en ook of de draad wel goed in het klemmetje vastzit.

Hopelijk is het probleem bij jou net zo simpel als bij mij!

Groet,

Job

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

hoi
Zorg eerst dat je carb. goed is afgesteld (en de olie in je dashpot) en dat je de vacuum los hebt van de carb., ook voor wat betreft je mengselverschil, controleer eens of bij je bovenste dode punt je rotor wel op rechtsboven staat(onsteking voor je 1e cilinder)staat hij op cil.no4 dan kan het de verkleuring verklaren(en het onregelmatig lopen)

Als ik jou was zou ik eerst mijn onstekings tijdstip weer controleren, en eventueel terug zetten naar 4 graden op de krukaspoelie(daar stel ik hem meestal op af). Weer proberen en kijken wat hij doet.
Ik heb al eens een motor op gehoor afgesteld omdat ik hem op de graden instelling niet goed kreeg door het hele toerengebied. d.w.z. motor stationair laten lopen en de onstekingsbehuizing kleine beetjes draaien en luisteren, regel hem af tot dat je hem lekker rustig hebt lopen,kijk dan hoeveel graden je hebt.
Ga dan naar 2500/3000 toeren en luister dan opnieuw, evt. opnieuw afregelen, heb je verschil tussen beide graden instellingen, ga er tussen in zitten, het liefst dicht bij je hoge toeren instelling.
veel succes

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Je schreef dat het misschien lag aan het feit dat ie valse lucht aanzuigt. Om dat te testen heb je de rembekrachtiger afgekoppeld... Das een beetje dubieuze manier. Er zijn nog een aantal andere plekken waar ie kan lekken.

HET symptoom dat ie valse lucht aanzuigt is dat de motor niet constant stationair 1 toerental loopt. Het stationair toerental golft dat duidelijk. Ergens tussen 500 (bijna afslaan), en 1500 (duidelijk te snel)...

Je schijft een nieuwe bobine gebruikt te hebben. Wel specifiek voor electronische ontsteking bedoeld?? Dit zijn anders dan de carb's namelijk.

Als je zeker weet dat de ontsteking goed is, valt het bijna alleen te zoeken in de afstelling van de carb. En aangezien deze niet meer standaard is, is dit een hels karwei. Je zit dan met de zaken: veer, demperoliedikte, en naald. Die bepalen alle drie het mengsel, en zijn ook nog eens alledrie van elkaar afhankelijk....

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Dank voor alle tips! Mini heeft tijdje in de garage gestaan omdat ik het een tijdje te druk had. Ben er vandaag weer aan begonnen. Nieuwe bougiekabels, nieuwe verdelerkap, nieuwe bougies. Daarna de compressie gemeten, alle vier de cilinders zitten op 13. Lijkt me vrij netjes. Ontsteking weer eens afgesteld, op 12 graden. Hij startte niet heel lekker. Startte voordat dit probleem er was zonder choke altijd meteen. Na een stuk gereden te hebben naar de kleur van de bougies gekeken. Die waren allemaal ongeveer hetzelfde. Donker grijs/zwart. Een te rijk mengsel dus. Maar na wat gedraai aan mijn mengsel schroef was het probleem nog steeds niet verholpen. Voor de duidelijkheid nog eens het probleem: volgens mij mist die wat vermogen in de lage toeren en boven de vier duizend toeren trekt die niet meer door maar houd die in en gaat een beetje stotteren. Lijkt een beetje op een niet helemaal lekker functionerende toeren begrenzer. Het kan in mijn ogen nog maar een ding zijn en dat is de carberateur. (orginele metro gt carb. HIF 6 toch?)
Heeft een van jullie nog enig idee?

Groeten Ernst

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Het valt me op dat er niet begonnen is over een vacuum vervroeger van je ontsteking.

dat is een pijpje tussen je carb en je ontsteking...

met de kanttekening of een hs6 dat behoort te hebben...

lijkt me van wel. het ding zorgt ervoor dat de ontsteking vervroegd wordt bij hogere toeren. dat verklaard waarom ie op hogere toerentallen niet goed verbrand omdat het vonkje te laat komt.

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Slangetje zit er tussen de onsteking en carb. Werkt volgens mij ook naar behoren. Bij gas geven veranderd het tijdstip, te zien aan het puntje op mijn vliegwiel als ik met de stroboscoop lamp kijk. Dat is het dus ook niet. Jammer genoeg.

Groeten

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Heb je ook gekeken of het vervroegingsmechanisme ook inderdaad werkt. Het kan namelijk zijn dat je misschien een ander schroefje hebt gebruikt voor het vast zetten van het kontakt punt, dat iets langer is waardoor het vervroegingsmechanisme niet optimaal werkt, dit schroefje van de grondplaat kan het vervroegingsmechanisme raken waardoor deze zich vastzet.

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Heb vandaag lekker een dagje geklust. Heb een andere bobine, en ontsteking erop gezet. Bougies helemaal schoon gemaakt en daarna een stuk gereden. Probleem is nog niet verholpen. Maar ben er wel achter dat bougie 3 en 4 helemaal zwart zijn en 1 en 2 geen aanslag hebben. Dat duid dus op een veel te rijk mengsel bij 3 en 4 en een te arm mengsel bij 1 en 2. Dan lijkt het mij het meest logisch dat die valse lucht aanzuigt bij 1 en 2. Dat komt volgens mij door de slang van mijn rembekrachtiger. Komt dit vaker voor? Slang zat niet heel erg vast in het rubber ringetje waarmee die in de bekrachtiger vast zit. Daar zuigt die volgens mij valse lucht aan. Midden in de slang naar mijn spruitstuk zit een apparaatje waar wel lucht doorheen kan naar het spruitstuk maar niet andersom, hoort dat zo? En als dat rubber ringetje niet het geval was kan het dan ook de bekrachtiger zelf zijn die op een of andere maniet lucht door laat?

Groeten Ernst

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Ernst schreef:
Dan lijkt het mij het meest logisch dat die valse lucht aanzuigt bij 1 en 2. Dat komt volgens mij door de slang van mijn rembekrachtiger. Komt dit vaker voor?



Eej Ernst.. Het is vrij sterk dat alleen cil. 1, en 2 valse lucht aanzuigen. En het is compleet onmogelijk dat dit door de slang van de rembekrachtiger zou komen, want dan zouden alle cil er last van hebben. De enige reden dat 1, en 2 er alleen last van zouden hebben is als ze op de spruitstukpakking lekken.

Maar ik schreef hierboven al wat de symptomen zijn van valse lucht aanzuigen, en dat dat dus erg makkelijk te merken is. Heeft ie deze symptomen niet dan heb je ook geen last van valse lucht.

Wat Red-flame schreef is misschien wel nog een poging waard. Doch hij schreef dat dit kwam door de vaccuum vervroeging. Dit moet echter de centrifugaal vervroeging zijn. Zie:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 1&start=15
Het op 1 na laatste bericht.

Maar ik vermoedt zoals ik toch ook al eerder zei, en je ook zelf al concludeerde, dat het een carb afstellings geval is.. En dat blijft een heel lastig verhaal.

default

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

maar das dan in princiepe ook een vaag verhaal met een enkele carb dat het een carbprobleem heeft of je inlaatspruitstuk moet aan 1 kant dicht zitten
en als je helemaal geen aanslag hebt op je bougie 1 en 2 dan ontsteek die daar helemaal niks want zelfs als ddie een klein beetje ontsteekt dan krijgen ze al een kleurtje

RE: bougie 1 en 2 grijs, 3 en 4 zwart

Tering dieseltje.. Kun je please wat leestekens gaan gebruiken?? Je tekst is echt onleesbaar zo.

Wat ik er denk uit op te maken is dat je steld dat omdat het een enkele carb is het mengsel bij alle cilinders hetzelfde zou moeten zijn. En dat het dus ook vreemd is dat cil 1, en 2 anders reageren dan 3, en 4.... ???

Daar heb je gelijk in. Maar ik stel ook nergens dat 1, en 2 wel goed zijn, of die 2 juist niet.. Aan de kleur heb je veel te weinig infomtie. Het verhaal dat je aan de kleur van de bougies kunt zien hoe je mengsel staat is slechts een indicatie. Ik zou er dus al helemaal niet per cilinderd willen gaan kijken naar kleuren.. Daar is het veelste globaal voor. Ik zeg dat je je (of men:) ) helemaal niet moet laten misleiden door deze verschillende kleuren. Dus ik gooi die informatie gewoon linea recta in de afvalbak, en probeer suggesties te doen om vanaf de basis de boel goed te krijgen...