Kruimelpad
bout op krukas / pre verto koppeling
RE: bout op krukas / pre verto koppeling
Ingediend door prosper op wo, 29-07-2009 10:54
Red Flame schreef:
normale bout...
zit wel errug vast
tell me about it ...
ik kreeg gisteren al schrik ... met zijn 2en en en kilohamer om het ding lost te krijgen
- Login of registreer om te reageren
wacht maar tot je het vliegwiel eraf probeer te halen, dan kan je helemaal je lol op :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
ik heb een vliegwiel trekker maar die bout in het midden die speelt me parten
en en dat allemaal om die keerring te vervangen ...
knars knars
- Login of registreer om te reageren
RE: bout op krukas / pre verto koppeling
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 29-07-2009 16:40
lange pijp op een passende dop doet wonderen ..
(om de keerring er in te kloppen heb ik een special tool gemaakt van een stuk regenpijp van plm ~20 cm, diameter 70 mm - wel de spiebanen afgeplakt)
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
nen dop van 1"1/2 en en grote draai stang en hij liet los...
dan met de vliegwiel trekker ... CLANG en een hoop gevloek omdat mijn zoon met zijn vinger tussen het subframe en de sleutel kwam te zitten toen alles losliet...
Theo van den Bogaard schreef:
(om de keerring er in te kloppen heb ik een special tool gemaakt van een stuk regenpijp van plm ~20 cm, diameter 70 mm - wel de spiebanen afgeplakt)
Theo van den Bogaard
ik begrijp een stuk plastic regen plijn van diam 70mm 20 cm lang
maar wat wil je zeggen met spiebanen afplakken
- Login of registreer om te reageren
wie kan op deze foto's kijken en mij vertellen wat de staat van mijn koppeling is
vervangen opnieuw monteren?
hoe dik moet de middenste koppelingsplaat zijn?
foto's
- Login of registreer om te reageren
RE: bout op krukas / pre verto koppeling
Ingediend door Belske op za, 01-08-2009 22:05
Zo op het oog ziet de koppelingsplaat er nog goed uit en is nog goe dvoor een hoop kilometers.
Wat ik echter wel zie op de foto's zijn links en rechts net onder het midden een blauwe plek in het voeringmateriaal.
Komt dit van de flits van de camera of zitten deze plekken in het voeringmateriaal?
Als dit in de voering zit dan lijkt de voering op die plekken verbrand en is dan niet meer te gebruiken en zul je de plaat moeten vernieuwen.
Het vliegwiel en de drukring zien er niet onaardig uit en hebben zo te zien geen diepe groeven.
Kijk wel even of er geen brandplekken (blauwe plekken) in het vliegwiel en de drukring zitten want dit kan stoterig aangrijpen van de koppeling veroorzaken bij het wegrijden.
De beschadiging op de drukring (close up foto) is geen probleem als geen scherpe randjes of punten zitten.
Je zou de raakvlakken van het vliegwiel en de drukring eventueel iets af kunnen laten draaien zodat je weer een egaal en glad vlak hebt op het vliegwiel en drukring.
Succes.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb zelf zo'n motto van, als je het toch los hebt, vervang het dan gelijk, zeker als je er zo slecht bij kan als een koppeling...
Of je moet om werk verlegen zitten
- Login of registreer om te reageren
volgens mij zijn de blauwe plekken weerkaatsingen bij het nemen van de foto
ik had niet de indruk dat er ergens blauwachtige plekken op het materiaal zaten
binnen 2 jaar gaat deze mini volledig op de schop : dwz strippen en restoreren
ik heb nog nooit een koppelingsplaat "bloot" gezien dus ik heb geen gedacht van hoe nieuw of versleten eruit zien laat staan dat ik weet hoe het er zou moeten uitzien
maar als ik belske goed begrijp kan deze plaat nog voor de komende 2 jaar mee, kijk als het nog 2 jaar of 10 a 15000 km mee kan is het voor mij goed dan ga ik er niets aan doen - als het kapot is of onbetrouwbaar dan wordt het snel vervangen
de keerringen worden nu vervange omdat de motor er onderuit is
en alles wat niet in orde of doorgeroest is zijn we onverbiddelijk over maar dat wil niet zeggen dat als er wat oppervlakkige roest zit dat we naar de winkel lopen voor een nieuw stuk!
- Login of registreer om te reageren
RE: bout op krukas / pre verto koppeling
Ingediend door Belske op zo, 02-08-2009 09:37
Dat kilometer aantal mag met deze koppeling geen probleem zijn.
Ik zou de raakvlakken van het vliegwiel en de drukring even licht opschuren met een niet te grof schuurpapiertje zodat eventuele kleine oneffenheden weg zijn en dan de zaak weer monteren.
Succes.
- Login of registreer om te reageren
RE: bout op krukas / pre verto koppeling
Ingediend door Theo van den Bogaard op zo, 02-08-2009 10:39
Ik zie toch stukken die aardig verglaasd zijn, zoals Rene ook zegt, nu je het open hebt: vervangen (en zet er dan ook een nieuw druklager in).
Als je hem over 2 jaar weer openmaakt zie je het verschil dan wel weer ...
wat wil je zeggen met spiebanen afplakken
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... pprigr.gif
de spiebanen van je primaire tandwiel (nr 2 op het plaatje hierboven) , waar de keerring overheen moet, die kunnen scherp zijn en een klein sneetje in de keerring maakt hem lek
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/flyhon.gif
normaliter wordt de behuizing met keerring gemonteerd en zoals hier wordt dan ook een huls gebruikt ..
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
de keerring zit erin
nu kan de boel weer dicht en gemonteerd worden...
- Login of registreer om te reageren
RE: bout op krukas / pre verto koppeling
Ingediend door de feyter op do, 24-09-2009 10:57
[size=85:13r6reqd][topics samengevoegd - Crispy][/size:13r6reqd]
hey iedereen
ik heb een probleem, krijg de verdomde moer niet los aan vliegwiel krukas.
dit omdat het vliegwiel meedraait dus kan ik geen kracht op moer zetten.
ook de moer zit potvast...
wie kan me helpen
thx
- Login of registreer om te reageren
Hoi, het gaat om een bout neem ik aan, geen moer, dus misschien dat je daarom geen topic kon vinden?
Ik heb m aan een bestaand topic gehangen, lees het eens door. Normaal gesproken haal je de startmotor eraf en blokkeer je daar het vliegwiel op de starterkrans. Daar is volgens mij een speciaal tooltje voor wat je op de gaten van de startmotor schroeft maar ik doe het altijd met een grote oude schroevendraaier en dat gaat ook prima. Met een pneumatische slagmoersleutel gaat het vaak ook zonder blokkeren.
Let er alleen wel op dat je vliegwiel in een bepaalde stand moet staan (uitsparingen van het borgplaatje horizontaal tegenover elkaar) anders kan het c-vormige plaatje erachter wegvallen als het vliegwiel loskomt. Ook is het wel handig om eerst die lipjes van het borgplaatje terug te slaan.
- Login of registreer om te reageren
RE: bout op krukas / pre verto koppeling
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 24-09-2009 11:52
ik gebruik een steek-ringsleuteltje zoals op de foto helemaal onderaan:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/cluttran/1.htm
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
RE: bout op krukas / pre verto koppeling
Ingediend door de feyter op do, 24-09-2009 12:11
bedankt voor jullie info, als er wat is hoor je me wel
groetjes vanuit antwerpen
- Login of registreer om te reageren
RE: bout op krukas / pre verto koppeling
Ingediend door prosper op di, 28-07-2009 21:31
de bout op de krukas in een pre-verto koppeling
is dat een normaal draaiende of een links draaiende bout?
Wie kan mij dit mysterie oplossen
bedankt