bovenste draagarm

RE: bovenste draagarm

Hoi Allemaal,

Ik wil binnenkort weer wat aan mijn mini gaan doen.

Ik heb nog steeds de voorste wielophanging uit elkaar liggen, en ik wil het binnenkort weer in elkaar zetten.

De knuckle-joints heb ik vervangen, maar nu moeten de boveste draagarmen weer op hun plek, ik verhoog de ophanging met wat ringen tussen de trompet en knuckle-joint (omdat ik geen geld heb voor een hi-lowset, en ik heb hem toch alleen dat die aan de voorkant wat laag ligt).

Maar hoe kan ik de de bovenste draagarmen en veerbollen, trompetten op de juiste plek krijgen zonder een veerbolcompressor te gebruiken, ik heb van iemand gehoord, dat dat mogelijk is zonder veerbolcompressor, maar hoe

Off-topic: heeft iemand misschien nog een set (alleen voor is voldoende) hilowset (want ik heb gehoord dat het eigenlijk niet zo veilig is met die ringetjes

RE: bovenste draagarm

mogelijk dat het kan maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen.pas op met allerhande probeersels met bandelichters en koevoeten .als de zaak uit elkaar springt komen er behoorlijke krachten vrij.een veertrekker is zelf gemakkelijk te maken .neem een stukje(ijzeren) gaspijp onder las je een plaatje ijzer van een halve centimeter dik wat groot genoeg is om ruim over het gat van de torenbout te gaan.boven las je een plaatje van dezelfde dikte .in het midden van de plaatjes een gat van 15 mm een draadeinde van 14 mm en een moer en 2 ringen onder de moeren je hebt een trekker voor de veerbollen vielig in te trekken .kopen kan ook zo duur zijn ze niet nou ja ongeveer 30 euro.wat de ringetjes betreft is het zeker vielig als je maar ringen pak die goed passen .rover deed het zelf ook in het begin toen ze overgingen van 10 naar 12 inc wielen

RE: bovenste draagarm

Hieruit begrijp ik dat je Mini voordat je de knuklejoint's vervangen hebt erg laag stond...grote kans dat hij nu wel op een normale hoogte staat door het vervangen ervan...
Ik zou dus voor alle zekerheid ff wachten met een ringetje ertussen te doen.
En zeker NIET meerdere ringen ertussen plaatsen, de verhouding is dacht dat als je er 1 ringetje tussen plaats van 1 mm, je Mini met ca 2,5 of 3 cm omhoog gaat...

Als je zorgt dat de veerbol goed op zn plek zit en dan de trompet er goed indrukt heb je net genoeg ruimte om de draagarm-as erin te plaatsen(been there enz..)

RE: bovenste draagarm

snarfvz schreef:
... ik verhoog de ophanging met wat ringen tussen de trompet en knuckle-joint (omdat ik geen geld heb voor een hi-lowset, en ik heb hem toch alleen dat die aan de voorkant wat laag ligt)...



Eeehhh, verhogen??

Why the hell you wanna do that boy?

RE: bovenste draagarm

Paul schreef:


Eeehhh, verhogen??

Why the hell you wanna do that boy?



als ik nu door een bocht ga dan hoor ik de band tegen de spatboard randen aan komen.

Ik kan misschien net plan mijn hand op de band leggen en dan zit die ook al tegen het spatboard aan.

Of misschien is het nu ook wel opgelost met de nieuwe knuckle-joints

RE: bovenste draagarm

Dan moet de auto toch wat stugger worden? Dan zou het geen probleem moeten zijn.

RE: bovenste draagarm

Dat aanlopen komt door ingezakte veerbollen, heb ik ook. Ik heb hem dus ook verhoogd met hi lo trompetten.
Nadeel is wel dat hoe hoger je hem draait hoe schever de voorbanden er onder komen te staan. (camber, niet het goeie soort :+) )
Misschien is het dus een beter idee om een paar (2e) hands veerbollen op de kop te tikken. Die draagarm demonteren is meer werk dan een compressor maken. Die te lassen plaatjes waar ze het over hebben heb ik er gewoon los opgelegd, en met het aandraaien van de compressor komt de boel toch wel goed vastklem te zitten. (beetje oppassen wel)
Er staat wel een foto van zo'n ding op het forum, met een moeilijk verhaal erbij maar het is gewoon een stuk draad eind met 3 bijpassende moeren, 2 dikke plaatjes ijzer en een dik stuk buis.

RE: bovenste draagarm

spacecowboy schreef:
Dat aanlopen komt door ingezakte veerbollen, heb ik ook. Ik heb hem dus ook verhoogd met hi lo trompetten.
Nadeel is wel dat hoe hoger je hem draait hoe schever de voorbanden er onder komen te staan. (camber, niet het goeie soort :+) )
Misschien is het dus een beter idee om een paar (2e) hands veerbollen op de kop te tikken. Die draagarm demonteren is meer werk dan een compressor maken. Die te lassen plaatjes waar ze het over hebben heb ik er gewoon los opgelegd, en met het aandraaien van de compressor komt de boel toch wel goed vastklem te zitten. (beetje oppassen wel)
Er staat wel een foto van zo'n ding op het forum, met een moeilijk verhaal erbij maar het is gewoon een stuk draad eind met 3 bijpassende moeren, 2 dikke plaatjes ijzer en een dik stuk buis.



aha de veelbollen, maar zie zijn er nog goed hard uit, het metaal was een beetje roestig, maar niet verrot

Ze hebben niet eens droogtescheurtjes, het rubber ziet er nog egaal uit

RE: bovenste draagarm

:o Nu zie ik het ook, schrijf ik al weer een doemscenario uit. Kan idd ook alleen de cupjes zijn, maar dus ook beide :r .

RE: bovenste draagarm

hoe zien verrotte veerbollen er eigenlijk uit

RE: bovenste draagarm

Verrotten doen ze niet echt, ze raken hun veerkracht na verloop van tijd kwijt en krimpen als het ware. Als je er dan een nieuwe(re) naast houdt kan die wel een paar cm dikker zijn.

http://groups.msn.com/1975Mini1275GT/re ... PhotoID=40

RE: bovenste draagarm

mijn veerbollen zien er uit als die schone op de foto (de rechter veerbol)

En ik heb de hoogte van de veerbollen opgemeten en die zijn ongeveer 80 mm (3.24 inch)

RE: bovenste draagarm

Ik ben vanmorgen even naar Bas van der Mei (longbridge dus) geweest, en hem gevraagd over een veerbolcompressor, hij vertelde mij dat mini's na 76 of zo die veerbollen hebben hebben metrisch draad, dus ik naar de Praxis, en even een veerbol meegenomen, bij het draadeind gekeken, en M14 geprobeerd, en die draait er goed stevig in, eerst een beetje moeizaan door wat vuilligheid, ik heb hem nu er nu half (onderdruk) in het subframe hangen.

Even de reboundrubbers monteren. zal straks even foto's plaatsen

RE: bovenste draagarm

Vraagje hier in het verlengde van:

Toen ik die handel demonteerde heb ik dat in my ignorance zonder veercompressor gedaan en ze er uit gehamerd.... en dat ging zonder werkelijke strijd...

Nu is mijn vraag: als ik die dingen er bij demontage er redelijk makkelijk uit kan halen, zonder 'explosies van veerkracht', klopt dat dan wel? Vervangen dus? :?

cheers

RE: bovenste draagarm

Ik heb ook regelmatig veerbollen zonder compressor uit subframes gehaald (draagarm loshalen en dan komt het zonder veel kracht los), dus dat kan best.
Ik heb zelf nog nooit nieuwe veerbollen in een Mini gezet, vond het nogal onzinnig om daar geld aan uit te geven. Mijn advies: monteer ze gewoon weer, evt. met ringen of hi-lo's om het hoogteverlies op te vangen en kijk hoe het rijdt. Vernieuwen kan tenslotte altijd nog.

RE: bovenste draagarm

Ik heb bij mij de bovenste draagarmen eraf gehaald zonder de veerbolcompressor, dat ging prima, maar ik ben nu de hele middag bezig geweest om ze er weer onder te krijgen, maar het lukt maar niet, ik krijg maar niet de arm + trompet op de veerbol, en als die bijna zit dan ligt er een ring af van de as van de draagarm.

Hoe kan ik weer die armen eronder krijgen

RE: bovenste draagarm

Op het subframe zit een plaatje met een kunstof blokje erop.. als je die misschien weg haalt kan je net genoeg ruimte hebben om ze te monteren...
Zo niet dan zal je toch met de veerbolcompressor verder moeten gaan om ruimte te creeeren voor de draagarm te monteren...

RE: bovenste draagarm

dat reboundrubber heb ik er al af, misschien moet in toch proberen de veerbol nog verder in te draaien

Het probleem is ook dat ik de draag arm er niet lekker inkrijg. moet die as er later ingezet worden via de motorkant (omdat daar een groter gat zit)

En wat is daar na de volgorde: als de veerbol erin hangt en de draagarm zit erop, is het dan nog mogelijk de trompet er op te zetten (op de knuckle-joint en veerbol)

RE: bovenste draagarm

als de veerrubber is ingetrokken plaats je de trompet en de arm op zijn plaats .via de voorzijde wordt de as er in geschoven( let er op dat de ringen en de afdichtrubbers op zijn plaats zitten)en vast gezet met het plaatje en de asmoeren.veer ontspannen en alles zit weer op zijn plaats.

RE: bovenste draagarm

knutsel schreef:
als de veerrubber is ingetrokken plaats je de trompet en de arm op zijn plaats .via de voorzijde wordt de as er in geschoven( let er op dat de ringen en de afdichtrubbers op zijn plaats zitten)en vast gezet met het plaatje en de asmoeren.veer ontspannen en alles zit weer op zijn plaats.



Dus eerst moeten die ringen en die afdichtrubbers op de plek zitten en dan er pas tussen zetten

RE: bovenste draagarm

De eerste draagarm zit op zijn plek, met mijn zelf gemaakte veerbolcompressor:

Ik heb het voordeel dat de motor en subframe uit de auto zijn, dus hoeft mijn draad eind niet zo lang te zijn:

Ik heb een draadeind M14 van een lengte van ± 25 cm, daar heb ik 2 dikke ringen onder gedaan, daar bovenop 2 moeren M14 strak op elkaar gedraait (in de bankschroef en sleutel 22)

Ik had er eerst een buis tussen naar dat ging niet lekker.

en was even uitproberen maar ik heb het voor elkaar gekregen, en de kosten van een zelf gemaakte veerbolcompressor:

± 25 cm draadeind M14 € 3,20
2 dikke ringen M14 € 0,20
2 moeren M14 € 0,40
======
Totaal € 3,80

Als je het in de auto doet, moet je denk ik een iets langere draadeind hebben

RE: bovenste draagarm

hoi;
ook ik heb enige tijd geleden mijn veerbollen vervangen, maar ik vind het er vreemd uitzien.
ik krijg dus geen speld meer tussen mijn bovenarm en mijn subframe(waar normaal een rebound bumper hoort te zitten);
ik heb eventjes een fototje geleend bij mini7 :)" title="Evil" /> en een cirkeltje getrokken

ik heb dus een nieuwe veerbol gecombineerd met een hi-lo setje

is dit normaal of heb je verschillende types veerbollen :?
mijn hi-lo's staan ook op de laagste stand
ik weet het niet meer |:(

RE: bovenste draagarm

Ook niet wanneer de auto gewoon op zijn wielen staat?

Dennis

RE: bovenste draagarm

Tja is moeilijk te zeggen, mijn subframe is vanonder mijn mini gehaald O:) .
Zou het zo'n verschil maken dan.
Kan me moeilijk voorstellen dat mijn veerbollen zoveel zullen "krimpen" door gewoon op zijn wielen te zetten.
Lijkt misschien een domme vraag maar het is mijn eerste restauratie.

Greetz

RE: bovenste draagarm

Wacht maar tot ie weer onder de auto zit dan :) komt er naar schatting zo'n 250 kg gewicht op en zul je zien wat het effect is ;)

Toevallig ook een voorste subframe opgebouwd op de werkbank liggen met hetzelfde euvel, maar dit is niet mijn eerste :P

Gaat allemaal goed komen, je hoeft je nergens zorgen om te maken.

Dennis

RE: bovenste draagarm

uitgelubberde veerbollen?

RE: bovenste draagarm

ah ok;
ik ben dus een beetje te voorbarig geweest :P
zal dan maar wachten tot ie weer onder de mini hangt

bedankt voor de geruststelling Dennis ;)

@snarfvz wat bedoel je met uitgelubberde veerbollen?

greetz

RE: bovenste draagarm

dat de oude veerbollen versleten waren, en dat de nieuwe veel stugger en dus hoger zijn

RE: bovenste draagarm

[size=75:3j121tzp][topics samengevoegd - Crispy][/size:3j121tzp]
Hallo,

Ik ben vanaf aankomend weekend opnieuw trots eigenaar van een Mini!

In het verleden heb ik al verschillende mini's gereden,en het bleef toch altijd wel kriebelen als je ze voorbij zag komen. er staat er nog steeds 1 stof te happen, en dat projectje hoop ik dit jaar ook weer op te pakken omdat ik nu meer ruimte heb.

maar wat ik nu eigenlijk wil vragen, is of iemand mij een uitleg kan geven hoe ik het beste rechtsvoor de bovenste draagarm vervang. is het veel werk, en heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig, of niet?
en kan iemand hier een gemiddelde tijdsduur voor de vervanging inschatten :D ?(het is een coopertje uit '91, maar dat maakt niet uit verwacht ik)

de draagarm is gebroken, en ik haal hem dus met een aanhanger op. hier wordt hij met een heftruck opgezet, dus ik had eigenlijk de hoop dat ik de draagarm eenmaal thuisgekomen, redelijk makkelijk vanaf de aanhanger kan vervangen, zodat ik hem er daarna gewoon af kan rijden :P

alvast bedankt!

Gr, Peter.

RE: bovenste draagarm

RE: bovenste draagarm

Let op met het eropzetten! Een Mini Bodem kan niet veel hebben.

RE: bovenste draagarm

Hallo Peter,

Zoals je ziet heb ik je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Over veel onderwerpen bestaan al topics, welke je kan vinden mbv de zoekfunctie. Verdere, aanvullende vragen kun je het best stellen in een bestaand topic.

Verder hebbben we nog de zgn FAQ's, waar links staan naar topics over problemen die vaak langskomen.
Zie bijvoorbeeld hier voor die van Standaard Techniek: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 598#105598

Jaapio, bedankt voor de link!

RE: bovenste draagarm

Voor uit te bouwen kan het in princiepe zonder speciaal gereedschap, maar voor het terug inelkaar zetten heb je iets nodig om de rubber veerbol te kunnen samenpersen (even aannemende dat deze nog niet totaal versleten is). Mocht je het subframe niet willen uitbouwen, dan moet je daarnaast ook nog een beetje geluk hebben dat je de as van de draagarm er makkelijk uit kunt schuiven langs de remleiding en koppelingsdeksel in de motorruimte.

Dit zijn de twee zaken die de tijdsduur van de klus bepalen, naast natuurlijk het loskrijgen van de bovenste fusee kogel (daar heb je ook speciaal gereedschap voor).

RE: bovenste draagarm

Crispy schreef:
Hallo Peter,

Zoals je ziet .............



Bedankt! ;) ik heb gisteren de zoekfunctie ook geprobeerd, maar dan heb ik toch niet genoeg mijn best gedaan. zo te zien waren het exact de woorden die ik ook gebruikt heb in mijn verhaaltje :o :o

ik zie het nog niet helemaal voor me, maar zal dit topic bij de hand houden en kijken of ik de haynes boeken nog ergens kan vinden. (ben ze ergens kwijtgeraakt vrees ik). ik ga het wel zien van 't weekend, ben benieuwd of het gaat tegenvallen 8)

Gr. Peter

RE: bovenste draagarm



zit ook deel van de onderste draagarm bij, maar misschie n heb je er nog iets aan..

hier nog 1 van de bovenste

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fronsusp/6.htm

Jaapio

RE: bovenste draagarm

hmmm ik dacht dat ik je gisteren al bedankt had voor de voorbeelden, maar zie mijn reactie niet staan.

iig: Bedankt!! ;-)