Bovenste motorsteun spi cooper

default

RE: Bovenste motorsteun spi cooper

Dit is mijn eerste topic hier, binnenkort zal ik mij nog even voorstellen
Maar ik ben sinds kort in het bezit van een classic mini 1993 spi
Dit is niet de 1e mini, met mijn zwager zijn we al 2,5 jaar bezig om zijn mini uit 1983 op te knappen

Nu is bij mijn cooper de linker bovenste motorsteun afgebroken een de kant van het schutbord
De vorige eigenaar heeft dit opgelost door rechts een nadere steun te plaatsen

Zal ik dit zo laten of de linker ook maken zodat er 2 steunen zijn?
De auto is bedoeld voor als 2e auto erbij en voor normaal straat gebruik

Al komt er wel ooit een rc-40 uitlaat onder

Alvast bedankt

Xander

RE: Bovenste motorsteun spi cooper

Heb je het idee dat je blok te vrij kan bewegen?
in principe moet 1 steun aan de bovenkant natuurlijk genoeg zijn,
maar als jij hem voelt/hoort bokken onder de motorkap dan zou ik er wel iets aan doen.

en nog iets anders:
jij zegt de linker, maar het is eigenlijk de rechter. bij auto's omschrijf je alles uit het perspectief van de bestuurder ;)

hopelijk heb je wat aan deze info. :)

RE: Bovenste motorsteun spi cooper

Het is wel heel vreemd wanneer de bovenste motorsteun afbreekt.
Dat kan alleen wanneer er een ernstige onevenwichtigheid is opgetreden.
Dus; controleer allereerst de twee onderste motorsteunen waarmee het blok in het subframe staat.
Zitten alle vier bouten er nog in en zijn de rubbers niet doorgescheurd. Zet een krik met een plankje erop onder de rechter onderrand van de versnellingsbak en draai de krik omhoog om te zien of de motorsteun aan die kant nog één geheel vormt. En dan aan de linker kant kijken.
Nu even over 'links' en 'rechts'. Wij praten altijd 'in de rijrichting'. Wanneer je de motorkap open hebt en je staat voorover gebogen in het motorcompartiment te koekeloeren, dan is 'links' de kant waar de radiator zit.
In de wandeling noemen we de bovenste motorsteun 'het hondebot' (omdat het die vorm heeft).
'Gebroken', schrijf je. Aan de uiteinden van het hondebot zitten twee ogen, is er een oog gebroken, of is het dunne stuk tussen de ogen gebroken? Of, is de lip aan de balk voor het schutbord, waar het ene oog met een bout aan vast zit afgescheurd?
Als de bovenste motorsteun is afgebroken, heeft het blok zó staan dansen, dat waarschijnlijk ook de uitlaatpijp of het uitlaatspruitstuk gescheurd is. Zit de uitlaatpijp nog met een beugeltje vast aan de staart van het differentieel?
En nu; de ernstige onevenwichtigheid. Waar komt die vandaan?
Controleer of het kabelschoentje waarmee de voedingsdraad naar de bobine aan de pluspool zit wel klemvast zit.
Het is een bekend verschijnsel, dat, wanneer dit kabelschoentje niet echt klemt -door het trillen van de motor- de stroom naar de bobine soms even onderbroken wordt en dat heeft hetzelfde gevolg als het opengaan van de contactpuntjes van de ontsteking, namelijk; er volgt een vonk. En wel bij die bougie waarvan de kabel naar de stroomverdeler het dichtst bij de punt van de rotor staat als de vonk overgaat. Als in de betreffende cilinder de inlaatklep open staat, hoor je een 'blaf' in de carburateur. Staat de uitlaatklep open, dan verneem je niks, of een knal in de uitlaat. Is de zuiger in die cilinder onderweg naar het bovenste dode punt in de compressie slag en de inlaatklep dicht, dan 'bokt' de motor heftig want de gecomprimeerde inlaatlucht met benzine ontbrandt en de zuiger is nog niet door het bdp.

default

RE: Bovenste motorsteun spi cooper

Bedankt al voor de reactie

De steun zelf (het hondebot) is nog oke, het is de originele aan de rh die los zit
De plaat waarmee hij vast is afgebroken, maar ook erg roestig kan ook daaraan gelegen hebben

De uitlaat was nog oke toen ik m kocht, blok loopt verder netjes

Van het weekend ga ik maar eens verder checken
Koppeling master loopt leeg en nog een aantal zaken moet ik toch checken om te kunnen gaan rijden

Maar als het blok verder niet bokt is het dan nodig om 2 steunen te hebben of zou 1 voldoende moeten zijn?

RE: Bovenste motorsteun spi cooper

1 is genoeg, normaal.

RE: Bovenste motorsteun spi cooper

@ Wim
Het is niet zo raar dat die beugel waaraan je het hondenbot bevestigd afbreekt hoor.
Zeker niet wanneer deze roestig is zoals Xander aangeeft..
:)

RE: Bovenste motorsteun spi cooper

1 boven zou normalerwijze voldoende moeten zijn, mits de krachtsafdracht van het blok goed geregeld zou zijn. De onderste steun doet echter niet veel voor de krachtsafdracht, waardoor alle krachten op de bovenste komen en deze hierdoor ook sneller slijt. Het is niet voor niets dat de rubbers elke paar jaar vervangen moeten worden, vooral als een mini elke dag goed gebruikt wordt.

Als een mini goed gebruikt wordt, dan is een extra steun zeker wel aan te raden.

default

RE: Bovenste motorsteun spi cooper

bedankt voor de reacties

de steun op de standaard plek gaat wel gerepareerd worden, maar doe ik van zomer is nu btje koud om te klussen zonder garage

de motorsteunen waren nog redelijk maar aangezien ik de koppeling moet vervangen pak ik deze gelijk maar mee

blokje loopt verder netjes

snel apk klaar maken en gaan rijden

default

RE: Bovenste motorsteun spi cooper

ondertussen de onderste motorsteunen en rubbers van het "extra" hondenbot vervangen
het originele hondenbot kan er ook weer bijna in, onderste plaat weer vast gelast op het schutbord, bovenste plaat moet ik nog een andere voor op de kop tikken

blok ligt weer lekker stevig, zit weinig beweging in

bedankt voor alle reacties en tips