Kruimelpad
Brandstofpomp Spi slaat niet aan
RE: Brandstofpomp Spi slaat niet aan
Ingediend door riconijhof op zo, 17-08-2008 18:38
Nope, maar toch bedankt.
Het probleem is opgelost! Was me er niet van bewust dat er een zekering voor de brandstofpomp was. De draadjes vanaf de inertia switch waren verkleurd waardoor ik ze niet herkende, maar nadat ik wat isolatie verschoof zag ik de originele kleur. Zekering bleek niet goed te zijn, vervangen en hoppa de auto sloeg aan!
- Login of registreer om te reageren
RE: Brandstofpomp Spi slaat niet aan
Ingediend door British Open Classic op wo, 24-09-2008 01:33
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn 1.3 sprite uit '94. De brandstofpomp is er ook mee opgehouden, ik heb hem nu aangestuurt vanaf het contact slot omdat ik niks heb kunnen vinden maar zou jij mij kunnen zeggen waar jij die zekering precies hebt zitten en of je mssn nog iets anders weet waar het aan kan liggen...?
Alvast bedankt
Daniel
- Login of registreer om te reageren
de zekering zit achter het luchtfilter tegen het schutbord aan.
Hij zit in een van die witte plastic buisjes.
Was bij mij ook al een keertje een bron van ergernis (een van de vele... )
- Login of registreer om te reageren
je hebt gelijk peter, lijkt echt op een zekering probleem..
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
RE: Brandstofpomp Spi slaat niet aan
Ingediend door British Open Classic op wo, 24-09-2008 09:56
Als eerste bedankt voor de snelle reacties, helaas zijn de zekeringen in orde en ben ik bang dat het aan de relais module ligt...
nu heb ik alleen probleem 2, na het nakijken van de zekering ben ik naar huis gereden thuis de auto uitgezet (nja uitgevallen eingelijk ivm probleem met de koelvloeistoftemp. meter...:S) en wou ik net weer starten maar nu doet hij het niet meer. de start motor draait wel gewoon maar hij pakt niet aan, de lampje op het dashbord van de olie en accu branden ook niet meer als hij op contact staat...
mochten jullie iets weten ik hoor het graag, ondertussen zoek ik nog wel even verder. alvast bedankt
daniel
- Login of registreer om te reageren
de relaismodule kan het inderdaad ook zijn. Is het bij mij óók al eens geweest
gewoon even kijken of je de module voorzichtig opengewrikt kunt krijgen.
Bij mij was toen het probleem snel gevonden (gaten in de print gebrandt )
Overigens, dit zijn redelijk dure modules, ik meen uit mijn hoorfd te herrinneren dat ik er 75 euro voor heb betaald, voor een 2e handse... (nieuw 150 euro)
- Login of registreer om te reageren
RE: Brandstofpomp Spi slaat niet aan
Ingediend door British Open Classic op wo, 24-09-2008 12:23
Ten eerste hij loopt weer... heb de veiligheidschakelaar een x in gedrukt en hij werk weer ( snap het niet helemaal omdat ik de brandstofpomp direct vanaf het contactslot aangestuurt heb... maakt ook niet uit...)
Dat is idd nog wel prijzig voor die module maar ik weet bijna zeker dat het daaraan ligt aangezien die al eerder is opengehaald en het relais provisorisch is omgeleid... dus een nieuwe heeft ie nu wel verdient dacht ik...
iig bedankt
Daniel
- Login of registreer om te reageren
RE: Brandstofpomp Spi slaat niet aan
Ingediend door British Open Classic op vr, 26-09-2008 12:02
helaas, nieuwe relais moule erin nog niks...:S
ik begin nu een beetje bang te worden dan het een kabelbreuk is maar zou het ook de veiligheids schakelaar nog kunnen zijn...? nja temp meter is vervangen en hij loopt weer netjes dus ik kan voorlopig weer even vooruit...
Daniel
- Login of registreer om te reageren
RE: Brandstofpomp Spi slaat niet aan
Ingediend door rode op wo, 26-11-2008 21:40
[size=85:3005nwew][topics samengevoegd - Crispy][/size:3005nwew]
Hallo ,
heb sinds pas een mini cooper uit '93.
Nou is er een probleempje met mijn brandstof pomp.
Kan iemand mij misschien vertellen waar de relais van de brandstof pomp zich bevind.
Hoop dat iemand mij dit kan vertellen.
groet Ro
- Login of registreer om te reageren
Verplaatst uit "NM: Vragen & Oplossingen". Let bij het plaatsen van een topic a.u.b. op de omschrijving die bij de rubriek staat, bij NM: V&O staat: "Al je vragen, oplossingen en tips over Mini's vanaf bouwjaar 2001."
- Login of registreer om te reageren
Plus: toegevoegd aan een bestaand topic over problemen met de brandstofpomp op een spi, lees het eens door.
- Login of registreer om te reageren
de zekering zit achter het luchtfilter tegen het schutbord aan.
Hij zit in een van die witte plastic buisjes.
Ik heb een wit/geel buisje gevonden in de buurt van het luchtfilter met daarop een zwart rubberen dopje. Als ik dat dopje eraf haal ziet dat er zo uit:
Het buisje is praktisch leeg. Wel zie ik 3 metalen pinnetjes binnenin. Wat stelt dat voor? Is dit de zekering van de benzinepomp?? Wie het weet mag het zeggen.
- Login of registreer om te reageren
Dat is de 1/2 van je zweefzekering. Maar als die afgedopt was lijkt me het sterk dat dat het probleem is. Tenzij het al speelt sinds je 'm hebt gekocht.
- Login of registreer om te reageren
Dat is niets meer of minder dan de diagnose-aansluiting waarlangs de ECU kan worden uitgelezen..
Als je voor de auto staat en je kijkt achter het luchtfilterhuis, net onder het plaatwerkdeel waar je ruitenwissersarmen op bevestigd zitten, zul je zien wat daar enkele witte kunststof zekeringhouders hangen, tenzij ze in het verleden ooit eens zijn vervangen door andere.
Een van die zekeringhouders bevat de zekering van de brandstofpomp.
Ik denk dat er in andere topics over de brandstofpomp ook wel het nodige te vinden moet zijn, eventueel ook inclusief foto's.
- Login of registreer om te reageren
Aha, ik ga dus even verder op zoek naar de zekering van de brandstofpomp. Bedankt voor de tip.
Ik zou de (zwevende) zekering van de benzinepomp (onder het paravant, achter het luchtfilterhuis), en het benzinepomprelais (in de MFU) maar eens controleren, en dan met name de stekker-aansluitingen hiervan.
Bartje, je hebt het hier (in een ander topic) over de MFU.....wat is dat???
- Login of registreer om te reageren
MFU = Multi function unit, oftewel het vierkante kastje wat vovenop de rembekrachtiger zit. Hierin zitten 4 relais waaronder het brandstofpomprelais.
Vaak wordt die MFU als schuldige aangewezen, terwijl het zelden voorkomt dat deze kapot gaat.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb gezocht naar de zekering van de benzinepomp maar heb hem nog niet gevonden.
Achter het filterhuis en onder het paravant gezocht, maar daar zitten allen maar slangetjes voor de ruitensproeier en een metalen leiding die langs het schutbord loopt.
Zijn er nog andere plaatsen waar deze zekering kan zitten bij een spi?
- Login of registreer om te reageren
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... m=17&pos=8
iets meer naar links van de omcirkelde inertia switch, maar aan de rechterkant (als je zelf voor de mini staat) zie je achter het luchtfilter wat wittige dingen, dat zijn een aantal zwevende zekeringen (ze kunnen wat verder achter het filter en/of plaatwerk zitten, maar dat is de standaardplek bij een Spi )
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Rubbereendje schreef:
Zijn er nog andere plaatsen waar deze zekering kan zitten bij een spi?
Zoals Theo aangeeft, zou een van die zwevende zekeringen van de pomp moeten zijn.
ECHTER.. Ik ben ook weleens bezig geweest met een SPi die een 12 (!?) zekeringkast tegen het schutbord had zitten, origineel af-fabriek.
Op de afbeelding die Theo je aangaf en die overeen zou moeten stemmen met het beeld wat jij zou moeten zien, zou er links van het luchtfilter tegen het schutbord een klein zwart zekeringkastje moeten zitten, met 4 zekeringen daarin.
Mocht het zo zijn dat jij daar een grotere kast hebt zitten met meer dan 4 (steek-)zekeringen, bestaat de kans dat jij ook zo'n zeldzame SPi hebt
In dat geval rest er weinig anders dan meten, want bij mijn weten bestaan er geen schema's van een SPi met een grotere zekeringkast.
Maar, mocht je er niet uitkomen, PB mij dan even, ik kan binnenkort wel even richting H.I.Ambacht rijden hoor..
- Login of registreer om te reageren
bij mij was het 1 van die zekeringen, echter was de zekering niet stuk, maar corrosie op 1 van de aansluitingen. Ik zou dus daar sowieso alles even nalopen en goed schoonmaken ...
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Aha, dan heb ik dus zo'n zeldzame SPi met een grote zekeringkast. Ik heb ze niet geteld maar weet bijna zeker dat er in mijn 'zwarte doos' ongeveer 16 zekeringen zitten. Deze heb ik wel allemaal gecontroleerd, maar niet schoongemaakt en op corrosie gelet.
Hoe kan ik deze zekeringen het beste schoonmaken? Inspuiten met contactspray misschien?
En wie weet welke zekering van de brandstofpomp kan zijn? Er zitten verschillende zekeringen in: 10, 15 en 20 Amp.
Bartje, bedankt voor het aanbod. Ik ga eerst nog even alle zekeringen checken (want ik vind het het leukste als ik dit probleem zelf op kan lossen). Maar als ik er niet uit kom, wil ik graag gebruik maken van je aanbod.
Groeten,
judith
- Login of registreer om te reageren
Ik heb tot op heden nog maar 1 Mini gezien met zo'n zekeringkast, en die was zonder deksel
Normaliter staat er op de binnenkant van het zekeringkastdeksel welke zekeringen waarvan zijn. Je kunt ze er ook 1 voor 1 uithalen en kijken of het draadbruggetje wat erin zit, nog intact is.
Of met een proeflampje/multimeter checken of ze allemaal nog heel zijn.
- Login of registreer om te reageren
De zekeringkast van mijn Mini is weliswaar met deksel, maar daarop staat helaas niet welke zekering waarvan is. Dus ik heb alle 21 zekeringen stuk voor stuk gechecked en met een schuurpapiertje geschuurd....maar dit blijkt ook niet de oplossing te zijn.
Bartje, ik wil toch graag gebruik maken van jouw aanbod om m'n Mini door te meten. Hopelijk is de storing dan sneller opgespoord.
Ik zal je even PM-en.
- Login of registreer om te reageren
Ter info voor de geinteresseerden:
Resultaat van uitlezen:
3 foutcodes: Circuit Koelwatertemp.sensor, Circuit Luchttemp.sensor en Circuit Gaskleppotentiometer.
Geen foutcodes gerelateerd aan de brandstofpomp.
Aansturen van het brandstofpomprelais vanuit de ECU blijkt niet te werken, geen reactie van het brandstofpomprelais.
Schema erbij: zwart-paarse draad aan de MFU zou aan massa gelegd moeten worden door de ECU, maar dit gebeurt niet.
Zwart-paarse draad gemeten rechtstreeks op de ECU: geen massa.
Even een alternatieve massadraad verbonden met de zwart-paarse draad op de MFU, en Jawel!! De lichtzoemer begint te zoemen en de verlichting gaat aan! (Dat krijg je met een by-pass vanaf de achterlichten.. zie eerdere posts )
Voor de zekerheid even een andere ECU aangesloten, en die werkt wel zoals het zou moeten.
Enig vraagteken blijven de terugkerende 3 foutcodes, maar ook daar is een vermoedelijke verklaring voor;
De ECU heeft een eigen massa-aansluiting, waarschijnlijk wel meer dan 1 (zou in het schema moeten kijken hoeveel).
Zodra het contact wordt ingeschakeld activeert de ECU het main-relay in de MFU, die op zijn beurt weer de spanningsverdeling naar de overige relais voor z'n rekening neemt.
De ECU stuurt vervolgens voor +/- 1 seconde de brandstofpomp aan, om druk in het systeem op te bouwen, en schakelt deze vervolgens weer uit.
Tijdens het starten (= aanwezigheid van een krukas toerentalsignaal) schakelt de ECU de pomp vervolgens weer in.
Deze schakeling werkt met een massa-signaal vanuit de ECU. De ECU verbindt dus intern de massa-draad van het brandstofpomprelais in de MFU ,met zijn eigen interne massa, met als resultaat een gesloten circuit, een bekrachtigd brandstofpomprelais en dus een draaiende brandstofpomp.
Vermoedelijk is de interne massaschakeling in de ECU defect, wat tevens de aanwezigheid van de 3 foutcodes kan verklaren. Deze 3 circuits worden eveneens door de ECU intern verbonden met de massa. Als die schakeling intern in de ECU defect is (wat -helaas voor Judith- het geval is met haar ECU), geven deze 3 circuits dus eveneens een foutmelding.
Morgen nog even een meting -voor de zekerheid- doen op de 3 circuits, en dan maar even een by-pass maken die ervoor zorgt dat alsnog de brandstofpomp wordt ingeschakeld via het eigen relais.
Daarmee werkt ook de inertia-switch weer, en krijgt de pomp zijn spanning weer via het eigen brandstofpomprelais.
Iemand nog een SPI ECU met 1 connector en code AJ (MNE101150) beschikbaar ?
- Login of registreer om te reageren
Gisteren een by-pass gemaakt zodat de brandstofpomp nu niet meer door de ECU wordt in- en uitgeschakeld, maar door het hoofdrelais in de MFU.
Enig nadeel daarvan is dat de pomp altijd draait zolang het contact aanstaat, maar voordeel is dat de pomp weer gewoon via het contactslot werkt, en zoals gezegd via het originele relais, de originele zekering en de inertia switch.
Vanwege de regen ben ik niet meer toegekomen aan het verder onderzoeken van de terugkerende foutcodes, dat krijgt nog een vervolg.
- Login of registreer om te reageren
ik kwam in 1 van mijn Haynes' boeken het volgende nog tegen:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/test/24f-1.jpg
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/test/24f-2.jpg
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Yep, die hadden wij ook al gevonden Theo, thanks. Nadeel is alleen dat het bijbehorende schema niet echt te vinden is. In grote lijnen kloppen de schema's in de Haynes wel, en ook die op de Rover Workshop Manual CD staan, maar in geen van deze schema's is de 21-zekeringen zekeringkast te vinden.
Weliswaar lijkt het sterk op die van de MPi, maar die is toch een beetje anders. Waarschijnlijk is 1995 een overgangsjaar geweest qua bedrading van de 4-zekeringkast met zwevende zekeringen naar de zekeringkast van de MPi.
- Login of registreer om te reageren
Even een oud topic tot leven wekken.
Mijn SPI start ook niet meer en als ik het contact aanzet hoor ik de brandstof pomp ook niet aanslaan. Ik heb er even een multimeter aan gehangen, maar als ik dan het contact aanzet komt er wel gewoon 12volt op de pomp te staan (wel maar voor 1/2 seconden). Is dit sowieso pomp defect of kan het ook nog een zekering zijn?
- Login of registreer om te reageren
tot leven wekken.
... Ook even de moeite nemen het goed door te lezen dan :)" title="Evil" />
Succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Theo van den Bogaard schreef:
... Ook even de moeite nemen het goed door te lezen dan :)" title="Evil" />
Succes,
Theo van den Bogaard
Haha, dat had ik uiteraard wel gedaan maar nog niet het antwoord gevonden wat ik zocht.
Ik ben gisteren op zoek gegaan naar het probleem en heb mijn Mini weer aan de praat!
- heb eerst rechtstreeks 12v op de benzinepomp gezet welke vervolgens normaal ging draaien. Pomp dus niet stuk
- Vervolgens de zekering opgezocht en doorgemeten, maar ook hier geen problemen kunnen constateren
- Hierna was de inertia switch aan de beurt. Ik heb hem er tussenuit gehaald en de kabels doorvebonden waarna hij weer als een zonnetje aansloeg.
De inertie schakelaar was dus niet helemaal lekker meer, heb hem eruit geschroefd en even goed gereinigd en hij werkt nu weer prima. Scheelt me weer een dure benzinepomp of duur relais
- Login of registreer om te reageren
RE: Brandstofpomp Spi slaat niet aan
Ingediend door riconijhof op zo, 17-08-2008 16:47
Hallo allen,
Gisteren wou ik weggaan met mijn Mini Spi, maar onderaan de oprit sloeg hij ineens af! En sindsdien wil hij niet meer starten. Nu blijkt dat er geen brandstof ingespoten wordt. Ik hoor ook de brandstofpomp niet aanslaan als ik probeer te starten of contact zet.
Ik heb in bestaande topics gelezen over de inertia switch, die heb ik ingedrukt, maar geen veranderingen. Nu verdenk ik de relais in de relay unit die aan de passagierskant bij het schutbord zit. Maar voordat ik deze klakkeloos ga vervangen wil ik weten of mijn brandstofpomp zelf het wel doet.
Nu heb ik er naar gekeken, maar ik kan nergens vinden hoe ik deze rechtstreeks aansluit op de accu. Kan ook nergens foto's vinden van waar de pluspool van de brandstofpomp zit. Zou iemand mij dit uit kunnen leggen? Verder vraag ik me af hoe vindbaar/prijzig die relay units zijn.
Bij voorbaat dank,
Rico