Ik zou toch zoiezo gordel monteren... Grensgevalletje of je gordels moet monteren, zoek ff op wetten.nl
Ik zou gaan voor kuipstoeltjes met 3 of 4 punts gordels... :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
Ik zou toch zoiezo gordel monteren... Grensgevalletje of je gordels moet monteren, zoek ff op wetten.nl
Ik zou gaan voor kuipstoeltjes met 3 of 4 punts gordels... :)" title="Evil" />
De aanwezigheid van autogordels voorin personenauto’s is reeds verplicht sinds 1971. De draagplicht van de gordels volgde in 1975.
Zelf heb ik ook geen gordels in de cabrio en is van 77, op het kenteken staat vermeld: Bevestigingspunten autogordels ex art. 66 sub r onder II WVR niet verplicht. carroserie wijziging in cabriolet.
ik heb zelf ook een cabrio.
en daar staat in het kentekenbewijs vermeld dat ik vrijstelling heb voor de draagplicht van de gordel.
heb toen wel (is toch voor je eigen veiligheid!!) 4 puntgordels gemonteerd.als je goede (race) gordels aanschaft dan zit bij die gordels ook een gebruiksaanwijzing.bij mijn gordels stond vermeld dat ik ze in een hoek van 45 graden moest monteren.wat er dus op neer komt dat je de gordelpunten die je normaal voor je gordels op de achterbank gebruikt nu nodig hebt voor je 4 punts gordels.
conclusie: er kan dus niemand meer achterin de cabrio zitten.is voor mij een reden geweest om weer normale gordels te monteren(heupgordels in mijn geval wegens het ontbreken van een gordelpunt bij de deurstijl.
groeten,
arvid
En het stomme is dat bedrijfswagens pas heel laat verplicht zijn om gordels te hebben...
Ingediend door dieseltje op wo, 17-03-2004 19:28
en je kunt nog steeds vrijstelling krijgen van gordelplicht ivm bepaalde beroepen en dan nog is het gevaarlijk ik vind het dom dat ze vrijstellingen geven maar ja das mijn mening
Volgens mij zijn gordels niet in allen gevallen veilig. Ik word denk ik liever uit een cabrio geslingerd dan dat ik nog in de auto zit als die op zijn (mijn) kop licht.
Idd Patrick,
Volgens mij is het ook zo dat het daarom is dat je geen gordels hoeft te dragen in een full-cabriolet. Je kunt beter uit de auto geslingerd worden dan dat je over de kop slaat en de auto op je nek krijgt.
Echter is volgens mij wel weer zo dat op het moment dat je een rollbar hebt gemonteert, je wel weer gordels moet hebben.
Btw al ged8 aan rollbars (een achter elke stoel) in AudiTT-style? ziet er volgens moi erg tof uit. Echter is het lage uiterlijk wel een beetje weg.
als je vrijsteling hebt voor de gordels mag je volgens mij ook geen gordels om. Ik en mijn broer hebben een burton gebouwt daar kregen we ook na he bouwen bij de rdw vrijsteling van gordels de uitleg van de keurmeester was dat het beter was dat je uit de auto zou vliegen bij een ongeluk dan dat je er in bleef. Dus het is niet slim om er toch gordels in te gaan maken als je vrijstelling hebt.
het lijkt de omgekeerde wereld dan, maar inderdaad heb je dan je voertuig aangepast met iets wat niet mag volgens je typegoedkeuring
ik bgrijp dus dat je automatisch van de rdw een vrijstelling krijgt voor de gordel, tegelijk met de keuring van de conversie...
mooi, weer een probleem voorkomen
Nee hoor dat is geen omgekeerde wereld. Op een motorfiets (behoudens de moderne BMW C5 met een dakkie) heb je toch ook geen gordel. De truuk van autogordels is dat ze je binnenhouden in een moderne kreukelauto. Binnen is de absorbtie van energie in de kreukels beter te ondergaan dan buiten. Tegen een vast object direct tot stilstand komen is erg vervelend. Snel optrekken met een Mini merk je misschien de G krachten. Met een zeer snel rijdende Mini tegen een vast voorwerp stoppen geeft mega G krachten. Natuurlijk blijven gordels vervelend als je de plomp in rijdt. Aanrijdingen van de zijkant waren ook altijd goede dooddoeners om geen gordel te dragen. Raam- en deurklapzakken maken dat nu prettiger te ondergaan. Geen voordeel zonder nadeel.
Op de motor en in de Mini cabrio.... heb je met een aanrijding meer problemen. Kijk goed uit dus!
Erwin
red flame schreef:
.........
ik bgrijp dus dat je automatisch van de rdw een vrijstelling krijgt voor de gordel, tegelijk met de keuring van de conversie...
mooi, weer een probleem voorkomen
Dat er automatisch vrijstelling verleend wordt geloof ik haast niet.
Wat gaat er bij de RDW nou automatisch
In mijn MGB moet ik ook gewoon gordels dragen die zitten er dan ook in en worden elke APK bekeken.
RE: cabrio i.c.m. gordels
Ingediend door Red Flame op wo, 17-03-2004 17:16
zoals te lezen in dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6127
ga ik binnenkort beginnen met de bouw van een leuk strijkijzertje
maar vooraf heb ik nog een vraagje:
Hoe zit het met de gordels in een mini cabrio, zijn ze wel/niet verplicht en wie weet hoe ik ze zou moeten bevestigen (als het al moet)
buiten dat is het zo dat het een cabrio wordt met een kenteken uit 1973, was het toen al verplicht om gordels te hebben???