carburateur hoe werkt ie?

RE: carburateur hoe werkt ie?

ff vraagje..waar zit een carburateur precies...? mvg olivier

RE: carburateur hoe werkt ie?

Hoe die precies werkt verschilt per type, alle carburateurs hebben weer hun eigen manier om een centraal probleem op te lossen: hoe krijg ik lucht en benzine in de juiste verhouding, en met de benzine fijn verdeelt over de lucht, en in de juiste hoeveelheid in de verbrandingskamer?

De carburateur vind je, voor de auto gestaan met de motorkap open, achterop de motor (tenzij je een Mini van na 1991 hebt, dan zal je tevergeefs naar een carb zoeken omdat je dan een injectiesysteem hebt). Heb je nog de standaard setup, dan piept de vuldop van een SU carburateur (het type dat op alle Mini's standaard is gemonteerd), door een gat in een zwarte plastic koektrommel waar het luchtfilter in zit. De lucht wordt eerst door het filter en daarna door de carb getrokken, waar er benzine aan de lucht wordt toegevoegd.

Wil je begrijpen hoe het principe van specifiek de SU carburateur werkt, dan is de Haynes manual over SU carbs wel nuttig, hier staat het vrij duidelijk in uitgelegd. Naast SU zijn er ook nog fabrikanten als Weber, Delorto, Fish en Solex. Sommigen gebruiken dezelfde principes, maar er zijn een handvol verschillende principes, waar het SU-principe er 1 van is.

RE: carburateur hoe werkt ie?

De carburateur vind je, voor de auto gestaan met de motorkap open, achterop de motor (tenzij je een Mini van na 1991 hebt, dan zal je tevergeefs naar een carb zoeken omdat je dan een injectiesysteem hebt)



Even nuanceren. Na 1991 is de injectie geintroduceerd. Alleen waren niet in alle landen de emissie eisen zo hoog. In Engeland en Frankrijk zijn bijv. nog tot 1994 carburateur-mini's geleverd.

Voorin de de laatste haynes staat een mooi plaatje van onder de motorkap van zowel carb-modellen als injectie-modellen.

Wouter

RE: carburateur hoe werkt ie?

ff een vraagje dan nog..mijn mini die schokt als ik um afzet een beetje na,als ik de caburateur toch ontkool dan moet het minder zijn?

mvg olivier

RE: carburateur hoe werkt ie?

ik wil nie te dom overkomen..heb ik er nog niet echt verstand van..maar hij zit dus als ik de motorkap opendoe, recht voor me? dus waar ik olie bij doe om mijn oliepijl goed te houden, dat ding moet ik er dus dan afhalen om hem te zien? of zie ik dat verkeerd..sorry als ik zo dom overkom..

mvg olivier O:)

RE: carburateur hoe werkt ie?

Jouw naschokken heet na-dieselen en ontkolen van de carburateur helpt daar niet voor. Als je kool in je carburateur hebt, dan heb je hele andere problemen (waarschijnlijk is je auto dan afgebrand ;)). Waarschijnlijk verwar je e.e.a. met ontkolen van de verbrandingskamer. Maar andere mensen kunnen je veel beter vertellen wat je aan na-dieselen kan doen (wat ze ook gedaan hebben in een zeer recent onderwerp, zoek even op nadieselen).

De vuldop voor het oliepeil zit in het kleppendeksel, en daar zit de carburateur niet. De carburateur zit daarachter. We pakken er even een plaatje bij:



Dit is een foto van de motorruimte van S-Coopje, de geCooper-ficeerde Racing Green van Richard T. Het komt niet helemaal overeen met standaard, maar dat is juist wel handig omdat je de carb nu goed kan zien.

Allereerst hebben we het knalrode motorblok. Daar bovenop zit het aluminium-kleurige kleppendeksel, de "schoenendoos" die bovenop zit. Daarop zit ook de vuldop voor de motorolie. Bij Richard is het kleppendeksel van aluminium, met koelribben erop, standaard is het meestal zwart gelakt en is de olievuldop van zwart plastic.

De carburateur is het glimmende ronde potje met het zwarte dopje erop dat je achterin de motorruimte ziet, in het midden. [i:1ml91we2]Achter[/i:1ml91we2] het kleppendeksel, dus. Richard heeft een K&N cone filter erop zitten (je kijkt tegen de chroomkleurige achterplaat van de filterbehuizing aan die achter de carb zit), waardoor de carb helemaal te zien is. Standaard zit er een grote zwarte trommel voor het luchtfilter op, die er horizontaal bovenop ligt en waar net het zwarte dopje van de carb doorheen steekt.

RE: carburateur hoe werkt ie?

thanks! wel handig zo'n forum :D nu weet ik waar hij zit, en van dat nadieselen zal ik eens opzoeken, had ik wel iets over gelezen. Heel erg bedankt in iedergeval!! :P :)

mvg Olivier O:)

RE: carburateur hoe werkt ie?

Oorzaken van een motor die nadieselt of pingelt!

1 De motor wordt te heet (controleer het koelsysteem)
2 Verkeerde benzine (vervang de benzine met een hoger octaangetal)
3 Bougies worden te heet, verkeerde bougies (Juiste bougies)
4 Overmatige koolaanslag in de verbrandingsruimte (ontkool de cilinderkop


die nr 4...waar zit de cilinderkop..en hoe ontkool ik die dan...en waar zit het koelsysteem..hoe controleer ik dat?

veel vragen he? volgens mij wordt je gek van mij! :P

mvg oLivier

RE: carburateur hoe werkt ie?

En zo ziet het kleinste motorblok er uit... de standaard 850cc van mn broer :D



En voor de volledigheid ook nog een 1000cc blok :D

RE: carburateur hoe werkt ie?

De cilinderkop zit onder het kleppendeksel en bovenop het motorblok. Op de foto hierboven is het waar de vier bougiekabels op aangesloten zitten (die zitten op de bougies die weer in de kop zijn geschroefd).

Dat punt 4 zou ik me even niks van aantrekken. Het is niet iets voor de beginnende monteur om een cilinderkop van de auto te halen (vooral terugzetten is niet even een kwestie van op z'n janboerenfluitjes er weer terug opschroeven) en bovendien wordt een beetje oude motor er niet beter van als je hem ontkoold; meer olieverbruik en minder compressie. Eerst je heil zoeken in de andere mogelijkheden. En een klein beetje nadieselen is niet erg. Helemaal als het maar zo nu en dan is.

RE: carburateur hoe werkt ie?

thanks..ik zal als beginnende monteur dat dan maar niet ophalen..ik denk ook dat ik het dan niet meer terug krijg..maar bij de caburateur dat kun je denk wel zo openhalen he? kan geen kwaad toch? nog 1 vraagje! bij die mini met 1000cc zit linksboven in de hoek ook een apparaatje wat is dat voor iets? ik zat te kijken in me motorkap maar wist echt niet wat het is! bedankt dat je alle vragen beantwoord..!!!!!!!

mvg olivier O:)

RE: carburateur hoe werkt ie?

is er niet ergens een snelcursus mini monteur ofzo :P

RE: carburateur hoe werkt ie?

Snelcursus niet. Gewoon voorzichtig beginnen met het e.e.a. en advies vragen op het forum of in persoon. Beste stap die je kunt zetten in dit verband is een goed werkplaatshandboek aanschaffen, zoals de Haynes manual. Zie HGMBT voor meer info.

Ook met een carburateur uit elkaar halen zou ik oppassen; ga met beleid te werk, het is een fijnmechanisch instrument. Pas erg goed op hoe alles in elkaar zit. Ik denk zowiezo niet dat het veel zin heeft om je carb uit elkaar te halen als je last hebt van nadieselen. Eerste halte is de onsteking controleren en met name op tijd zetten (m.i. de belangrijkte oorzaak van nadieselen, die mist uit het lijstje).

Overigens kun je op de foto van de Mini 1000 (die ik nog niet had gezien) goed de koektrommel zien die ik bedoel. Het luchtfilterhuis van de 850 is weer anders en laat de carb weer meer vrij zoals de K&N cone van Richard.

Ik denk dat jij met het apparaat linksboven de ruitenwissermotor bedoelt. Bij de 850 zit die er ook in, maar dan rechts. Bij S-Coopje zou hij er ook moeten zitten (rechts), maar ik vermoed dat hij weggestopt is achter het isolatiemateriaal dat je ziet. Ik meen dat de kant waar hij zit afhankelijk is van of de auto links of rechts gestuurd is (want daarvan is ook afhankelijk hoe de ruitenwissers erop liggen).

default

RE: carburateur hoe werkt ie?

Naast het controleren van je ontsteking kan het ook zijn dat je carb niet goed staat afgesteld. Je mengsel kan te rijk of juist te arm staan, mijn ervaring met nadieselen is dat het bij allebei kan gebeuren. Je kan zien of je mengsel te rijk of te arm staat door na een flinke rit als de mini goed warm is geworden je bougies eruit te draaien en te kijken naar de kleur ervan, ze moeten lichtbruin zijn (koffie met melk-kleur). Als hij donkerder is (donkerbruin tot zwart) staat hij te rijk en als hij lichter is (heel licht bruin tot wit) staat hij te arm.

Voordat je aan je carb begint te schroeven, bij een te rijk mengsel kan ook je luchtfilter aan vervanging toe zijn, het laat dan minder makkelijk lucht door waardoor je mengsel rijker wordt. Je luchtfilter zit in de bovengenoemde 'koektrommel' en is, als hij nieuw is, licht-geel van kleur. Normaal gesproken wordt hij door gebruik iets donkerder, maar wanneer hij echt heel donker is moet je hem vervangen.

Heb je al lang last van nadieselen of is het in de loop van de tijd steeds erger geworden? In het laatste geval zou ik je mini gewoon ff een beurtje geven, zeker als dat alweer een tijd niet gebeurd is. Vervang bij je onsteking je contactpunten, condensator, kap en rotor en neem nieuwe bougies en evt nieuwe bougiekabels. Neem een nieuw luchtfilter en stel je kleppen. Het kost ff wat maar je mini is je er dankbaar voor, waarschijnlijk is hiermee je probleem wel verholpen. Indien dit niet het geval is moet je pas gaan rommelen met je ontsteking en je carb. Als je motor verder standaard en goed is (geen rare dingen als gescheurde kleppen e.d.) dan is het vervangen van normale onderhouds-delen meestal al genoeg om je motor te laten lopen zoals hij hoort.

Succes,
ERik

RE: carburateur hoe werkt ie?

OLI4: Bovenstaande bijdrage van Erik is denk ik de meest nuttige tot nu toe, voor wat betreft het oplossen van je probleem.

RE: carburateur hoe werkt ie?

is er niet ergens een snelcursus mini monteur ofzo



Dat staat op stapel, even geduld nog! :)

Wouter

RE: carburateur hoe werkt ie?

Bedant erik, eelke,wouter en jeroen voor de bijdragen, ik heb mijn luchtfilter vervangen..die was ook erg zwart, en de bougies vervangen, en voila hij doet het niet meer :D

mijn dank!

Mvg Olivier O:)

RE: carburateur hoe werkt ie?

De meeste mensen mailen het forum juist als hij het niet meer doet... (Geintje)