Carburateur loopt niet (mini 1000, jaar 1990)

RE: Carburateur loopt niet (mini 1000, jaar 1990)

Mijn Mini 1000 met carburateur wil niet meer. Acht maanden geleden gekocht, maar nu wil die niet meer blijven lopen.

De startmotor draait prima rond.
Starten met choke lukt wel, maar dan valt de motor onmiddelijk weer uit (hoewel ik de choke niet aanraak). (Starten zonder choke slaat de auto uiteraard niet eens aan).

Als ik start en gas flink bijgeef tot 2000 rpm , blijft de auto wel lopen, maar de respons op meer/minder gasgeven is ook afwezig. Bij gas los valt de motor weer uit. Meer gas geven leidt niet tot hoger toerental dan zo'n 2500 rpm, zelfs vol gas niks.

Koelvloeistof, motorolie, benzinepeil en accuspanning zijn allemaal meer dan prima. De mini is uit januari 1990 en heeft een 998 cc blok.

Mijn vraag is, is dit een probleem met benzine toevoer, iets met slechte brandstofpomp bijvoorbeeld, of is het de afstelling van de motor?
Ik ben zo niet in staat om met deze auto naar een dealer te rijden. Als het een afstellingsprobleem is van de mtoor (rijk/arm lopen) , kan iemand mij de richting wijzen waar deze instellingen beschreven staan. Het moet vast op dit forum staan, maar ik kan het niet vinden.

Groet van Marcel

Marcel,
heb je in die 8 maanden uberhaupt met de auto kunnen rijden of heeft de auto al die tijd stil gestaan? Carburateurafstelling verloopt niet zo maar, wellicht is de benzine te oud als hij 8 maanden heeft stil gestaan.

hallo, dank voor je reactie. Ik heb minstens 1500 kilometer gereden in deze periode. De auto heeft het altijd uitstekend gedaan en heeft overigens altijd in 1 X gestart

Ha Marcel. Niet zo betrouwbaar als de R52 S :x

De carburateur verloopt idd niet zomaar,
en je geeft zelf al aan dat het de benzinetoevoer kan zijn.

Het zal idd. je brandstofpomp (of een slangetje) zijn.

Heb je het peil in de dashpot al nagekeken ?
Ik kan je er wel mee helpen.

hoi Jos, dank. Ik zal morgen als het licht is de slangen onder de kap nog eens nalopen. Met de dashpot bedoel je in de carburateur, nietwaar? Het is lastig dat de auto niet rijdt, ben immobiel zo.

Uit je verhaal komt bij mij de gedachte op dat mogelijk het membraan van de benzinepomp een scheurtje heeft opgelopen. Het is een dun rubberen vlies wat bij gebruik steeds maar in het midden op en neer bewogen wordt terwijl de buitenrand vast zit tussen het lichaam en de deksel van de benzinepomp. Je kunt het gemakkelijk controleren door het benzine slangetje los te trekken van de carburateur en de startmotor te laten lopen. Er moet dan steeds een scheutje benzine uit de slang komen. Wanneer je zachtjes een vingertop op het uiteinde van de slang legt, moet de benzine er met een zekere druk onderuit willen komen.
Is dat niet zo, probeer dan maar een andere (nieuwe) pomp.
Het kan ook zijn dat het spiraalveertje in de pomp 'lam' geworden is of gebroken.
Een derde mogelijkheid is dat het inlaatklepje ban de pomp niet goed meer sluit (er zit een vuiligheidje tussen) waardoor de pomp een deel van de vulling van de pompkamer terugstuurt naar de tank in plaats van naar de carburateur.
Komt er wel benzine met enige kracht uit de slang, dan heb je een verstopping in de carburateur.
Aan de voet van de vlotterkamer zit een plastic slangetje dat naar de voet van de sproeier loopt. Het gebeurt nog wel eens dat het rubberen afdichtingsringetje waarmee het slangetje vloeistofdicht in de vlotterkamer steekt er vanaf het begin niet goed in de zitting zit. Daardoor kan het ringetje dan van zijn plek komen en de ingang van het slangetje zo afdichten, dat er te weinig benzine in de sproeier omhoog komt om de motor aan het draaien te houden.
Draai de koperen wartel waarmee het slangetje in de voet van de vlotterkamer vastgeklemd zit los en trek het slangetje uit het gat. Nu moet je het rubberringetje eruit peuteren. Dat gaat lastig. Dus wees niet verbaasd wanneer je ermee eindigt dat de carburateur uit de auto geschroefd is en voor je op tafel ligt om bij het ellendige ding te kunnen. Wanneer je het deksel van de vlotterkamer er afhaalt, moet je het rubber ringtje onderin de kamer ook kunnen zien zitten wanneer het niet goed om het slangetje en op de zitting heeft gezeten. Met een saté stokje kan je het van binnen uit de kamer wellicht ook weer naar buiten werken.
Begin aan deze operatie niet, voordat je een nieuw ringetje voor deze afdichting hebt weten te bemachtigen. Het is van speciaal benzine bestendig rubber. Dus, 'zomaar' een rubberringetje deugt niet voor deze toepassing.
Meld ons het resultaat van je onderzoek en eventuele ingreep, zodat we het weten ls je succes hebt en bij uitblijven van succes kunnen proberen je verder te helpen.

Dank voor de uitgebreide reacties (ook een per PB). Ik heb gisteren geen tijd gehad om te sleutelen , maar hoop dit vanmiddag/vanavond eens te bekijken. Ik kan best een beetje sleutelen , maar dingen als ontsteking en carburateur zijn toch moeilijk voor mij. Maar we zien het wel.

Het lastigste is dat ik niet even naar een forumlid kan rijden om het samen te doen. In het ergste geval kan ik altijd nog de wegenwacht laten komen om me te fixen zodat ik de auto bij een classic mini garage kan krijgen. Dat gaat wel wat duurder worden.

Marcel

De dashpot heeft inmiddels voldoende olie (heeeeeel klein beetje bijgevuld) maar de auto wil nog steeds niet. Met al dat gedoe is mijn starthulp accu ook weer even leeg, dus die hangt eerst maar weer aan de oplader.
De oplossing die Wim beschrijft gaat mijn technische kennis te boven. Omdat ik ook nog andere perikelen heb spelen die mijn tijd vragen, ga ik de handdoek in de ring gooien en morgen eerst de Wegenwacht maar laten komen. Maar eens kijken wat die zegt.

toch nog een late reactie om te melden dat het allemaal opgelost was.

Ik had zelf al van alles losgehad, en zelf schoongemaakt, maar geen soelaas. Toen de Wegenwacht meneer met z'n luchtpistool op een aantal componenten gemikt had (voornamelijk benzinefilter en gasklep) was het probleem ineens als sneeuw voor de zon verdwenen.

Dus ik moet ook maar een luchtcompressor hebben, of een spuitbus met lucht (zoals ze op kantoor voor de computer gebruiken). Die koopt men bij Conrad.NL , onder andere.

Dank aan allen voor de technische steun. Ik leer elke dag.

Mooi dat het opgelost is Marcel. Lekker karren weer. :D
Ik vermoed dat er een vuiltje in de benzinetoevoer heeft gezeten (brandstofpomp)
De kans op herhaling is dus aanwezig, want het vuil is alleen teruggeblazen. :x
Hopen dat het wegblijft.

Ha Marcel, zet even een filtertje tussen je benzinepomp slang en de carb en vervang die over paar maanden, daarmee moet het wel opgelost zijn :)

Ga ik doen! Bedankt!