RE: Carburateur raadsel: Welke hoort er op mijn Mini?
Ingediend door (b)engeltje op za, 07-04-2018 18:20
Nummer 1 is een injector. Die hoort op een Spi-mini, waarschijnlijk op jouw projectmini.
Nummer 2 en 3 horen bij elkaar. Dat is een set dubbele HS2. Die past ook op een mini, met het goede spruitstuk.
- Login of registreer om te reageren
RE: Carburateur raadsel: Welke hoort er op mijn Mini?
Ingediend door Mini-ili op za, 07-04-2018 17:21
Hallo mini-eigenaren en/of liefhebbers!
Sinds begin dit jaar ben ik de trotse eigenaar geworden van mijn eerste projectauto . Het betreft een Rover Mini British Open in de originele kleur groen uit 1992 met het webasto zomerdak en met het rode 1275cc motorblokje. De mini is van onderen wat rot (zoals elke mini in zijn leven waarschijnlijk is geweest) en heeft dus nieuwe dorpels nodig en kent zo zijn verdere gaten in de bodem. Dit is voor ons echter niet zo een probleem, want mijn vader is namelijk lasser geweest en heeft meerdere oldtimers onder handen genomen, dus dit kunnen we wel met wat vers metaal netjes in orde maken. Optisch verkeerd hij in goede staat, want de vorige eigenaar heeft de auto namelijk 4 jaar geleden overgespoten. Geen last van roest rond de koplampen, dakgoot, paravaan of andere bekende plekken dus. Helaas komt het onderin de deuren wel weer terug . Daarbij heeft de vorige eigenaar de carburateur een tijdje terug van het blok laten halen om ‘ultrasoon’ te reinigen. Nadat hij door zijn monteur erop gewezen werd dat het laswerk redelijk veel was, zag hij van de auto af. Doordat de auto dus zo in deze toestand niet loopt en redelijk wat laswerk nodig heeft kon ik dit projectje voor een prikkie overnemen.
ik ben van plan hem in de zomervakantie samen met mijn vader onder handen te nemen. Het wordt dus een echt vader en zoon project. Wel zitten we met een "carburateur raadsel". Heb de mini namelijk gekocht met een hoop onderdelen erbij die de vorige eigenaar destijds heeft opgekocht. Hij vertelde ons dat de betreffende carburateur en alle andere missende onderdelen (grill wat eraf ligt, deurklinken, deurpanelen, emblemen, enz.) bij de partij onderdelen zaten, wat voor zover ik kan zien wel klopt. Echter, vonden we niet 1, maar 3 carburateurs tussen al het spul. Twee SU-carburateurs en een voor mij onbekende carburateur met een aantal stekkeraansluitingen van het merk Bosch. Mijn vader stelt dat de Bosch-carburateur op deze mini lijkt te horen, aangezien deze als enige van de drie er gereinigd uitziet. Ook trof hij leidingen in de motorruimte aan van het koelwater die volgens hem aangesloten horen op deze Bosch-carburateur voor de automatische choke die zou werken op basis van de temperatuur van het koelwater. Zelf betwijfel ik of deze Bosch-carburateur überhaupt voor een mini is en erop past. Ik heb namelijk vernomen dat mini’s van voor het SPI-tijdperk allemaal met SU-carburateurs werden geleverd, ook nog in 1991/1992 door Rover destijds. Zelf heb ik wat foto’s gemaakt van de 3 carburateurs en ze nummers gegeven. Je kunt ze op link bekijken. Hopelijk kunnen jullie ons wat meer vertellen erover. Is het mogelijk om die mini inderdaad op de Bosch-carburateur (foto 1) te laten lopen? (of is het daarvoor handiger dat ik even nog een foto maak van het motorblok zoals het er nu bijstaat, weet namelijk niet of deze daar gemodificeerd voor is) Welke carburateur hoort er eigenlijk origineel op mijn mini te zitten?