carburator of ontsteking?

RE: carburator of ontsteking?

Hallo,

ik ben bezig met mijn mini af te stellen maar bots op het volgende probleem:
Mijn mini wil niet echt goed optrekken, wanneer ik vertrek doet hij dat wel heel goed en ik vervolgens naar 2de ga doet hij dat ook nog redelijk, maar ga ik daarna naar 3de moet hij eerst eens slikken voor hij terug vlug op toeren wil.
Blijf ik nu in 3de versnelling hoor je aan de motor dat hij niet op z'n volle toeren wil. Dit doet hij ook in 4de versnelling.
Ook hoor je na hem in 3de en 4de versnelling te stekenje na het gaspedaal in te drukken, eerst een ferme klap in de carburator en dan pas begint hij terug op te trekken.
Als ik hem rijker zet, hoor je die klap minder maar dan zijn mijn bougies pek zwart en komen er roet deeltjes uit de uitlaat.
Verarm ik hem dan komt die ferme klap veel meer voor en vertrekt hij nog minder vlug.
Het ene kan als het ware niet zonder het andere.
Ligt het nu aan de slechte afstelling van mijn carburator of aan een slechte afstelling van mijn ontstekking. De voor ontsteking staat nu ongeveer op 10°voor BDP. Is dit te veel?
Bij stilstaande mini gaat hij nogtans mooi in toeren.

Mijn setup:
- 1275 A+ metro blok van het jaar 1991
- HIF 44 met orginele naald
- sw 5 nokkenas
- dubbele klepveren
- instelbare dubbele distributieketting
- spaggetie uitlaat met DTM pot


(ps: sorry voor de moeilijke uitleg)

RE: carburator of ontsteking?

Misschien dat 10 gr v BDP iets teveel van het goede is. Blijft een feit dat teveel vervroeging de motor nukkig reageren doet.
Maar: kijk ook eens of er nog genoeg oie bovenin de dashpot van de carburateur zit. Zou kuynnen zijn dat de zuiger iets te snel omhoog gaat bij overschakelen (na gas los dus) en daardoor te arm mengsel geeft, want de motor heeft dan behoefte aan een acceleratie verrijking.

have fun!

RE: carburator of ontsteking?

Dus zou ik beter mijn onsteking iets later zetten ( mijn verdeler dus in tegen wijzerzin verdraaien)?
Heb ik gisteren even geprobeert maar dan krijg ik nog meer die klappen in mijn carburator.
Zou het kunnen zijn dat ik nu minder brandstof moet geven?

Of ligt het gehele verhaal aan mijn naald van mijn carburator?

RE: carburator of ontsteking?

Ik zal zeker een ander naald monteren.

Ik neem aan dat je er een stage one kit op hebt zitten, dus ook andere inlaat en een sportluchtfilter? Zo niet doe dat dan alsnog.

Kies dan voor een naald die standaard bij zo'n stage one kit wordt geleverd, dan heb je een goede uitgangspositie.

Voor het mooie hoop ik ook dat de SW5 er getimed in is gezet, en niet stipje op stipje is gemonteerd. ( ik zie dat je een verstelbare distributie hebt, dus dat is mooi)

RE: carburator of ontsteking?

Trekt hij in de laagste versnellingen wel goed in toeren, ook vanaf stationair gelijk goed en mooi oppakken?
Merk je dat hij wel goed doortrekt als je iets choke geeft?

RE: carburator of ontsteking?

Naald checken en evt vervangen en daarna de ontsteking ff laten stellen met Strobo.

RE: carburator of ontsteking?

A.J schreef:
Voor het mooie hoop ik ook dat de SW5 er getimed in is gezet, en niet stipje op stipje is gemonteerd. ( ik zie dat je een verstelbare distributie hebt, dus dat is mooi)



Natuurlijk is de nokkenas mooi getimed met gradenschijf en de rest.

A.J":199ik6dq]Ik zal zeker een ander naald monteren.

Ik neem aan dat je er een stage one kit op hebt zitten, dus ook andere inlaat en een sportluchtfilter? Zo niet doe dat dan alsnog.[/quote:199ik6dq]

ja stage 1 zit er op, behalve zit er nog een standaard naald in de HIF 44.

Brutus":199ik6dq]Trekt hij in de laagste versnellingen wel goed in toeren, ook vanaf stationair gelijk goed en mooi oppakken?
Merk je dat hij wel goed doortrekt als je iets choke geeft?[/quote:199ik6dq]

in laagste versnelling gaat hij inderdaad goed in toeren ook vanaf stationair.
Het doortrekken met choke heb ik nog niet geprobeert maar met choke is toch rijker stellen terwijl ik al zwarte bougies heb. (rijk dus ?)

RE: carburator of ontsteking?

Mausje75 schreef:
Naald checken en evt vervangen en daarna de ontsteking ff laten stellen met Strobo.




Wat bedoel je juist met naald checken, carburator is gereinigd voor hij gemonteerd werd.

Op hoeveel graden zou ik mijn ontsteking moeten zetten met stroboscoop?

RE: carburator of ontsteking?

Check of de naald nog goed is (lees recht) Dashpot gevuld met niet al te dikke olie (imho)

Het aantal graden voor de ontsteking weet ik niet uit m`n hoofd.

Misschien heb je hier iets aan:
link

RE: carburator of ontsteking?

Maar aan wat kunnen die klappen in mijn carburator liggen ?

RE: carburator of ontsteking?

brechtje41 schreef:


ja stage 1 zit er op, behalve zit er nog een standaard naald in de HIF 44.





begin eens met de JUISTE naald, ff susearch gebruiken en je hele setup invoeren, dan weet je welke naald je nodig hebt.

open of dicht luchtfilter betekend ook een bijpassende naald zoeken...

ploffen door de inlaat is ontsteking te vroeg.

afstellen doe je niet met een strobolamp, maar op een rollerbank of op de openbare weg, rijden, blazen, afstellen, rijden, verschillende tijdstippen proberen, beetje rijker, beetje armer, maar kan alleen met de juiste naald.

leg mij eens uit hoe je uit een boekje kan bepalen wat je ontstekingstijdstip moet zijn. het blokje slijt, ontstekingsdelen ook, dus kan het tijdstip van ontsteken nooit bij iedere mini hetzelfde zijn...

RE: carburator of ontsteking?

onsteking verlaten is complete verdeler in tegenwijzerzin draaien !?

RE: carburator of ontsteking?

jha inderdaad, tegen de klok in is later.

RE: carburator of ontsteking?

Maar hoe armer ik mijn carburator zet hoe meer hij gaat klappen in mijn carburator is dat weer een bevestiging van een te vroege ontsteking ?

RE: carburator of ontsteking?

brechtje41 schreef:
Maar hoe armer ik mijn carburator zet hoe meer hij gaat klappen in mijn carburator is dat weer een bevestiging van een te vroege ontsteking ?



Jaa... maar niet alleen daardoor.

Als in het algemeen het mengsel te arm staat is het moeilijk te ontbranden en dan gaat dat mis, of blaft ie bij de volgende slag. Zeker als daarbi de ontsteking te vroeg staat.
Maar: ik zie in al jouw antwoorden nog steeds niets gerept over de dashpot. Zit daar nou wel of niet voldoende olie in? Voor normaal toeren kan misschien op een gegeven moment je afstelling wel goed zijn, voor acceleratie heb je nog steeds een rijker mengsel nodig. Dat komt alleen voor elkaar als de dashpot zn werk mag doen. Kortom: als de olie in de dashpot zit, zal de naald niet zo snel stijgen. Zou je denken: hee dan zit een dikker deel van de naal d het gaatje af te dichten, dus armer.. maar nee: er wordt dan juist harder aan gelurkt door de sterkere venturie werking vanwege de kleinere doorlaat.

Kijk dat even na dus. Kost je hooguit 1 minuut en een drup olie

default

RE: carburator of ontsteking?

brechtje41
Je schrijft een hiff 44 met standaard naald )

een hiff 44 heeft geen standaard naald, is maar net van welk blok hij vanaf komt
en daar zit dan een naald in voor dat blok
kijk ook ff naar wat voor een naald erin zit

RE: carburator of ontsteking?

@ Streetcreamer:

ja er zit nogtans genoeg olie in de dashpot.

morgen of overmorgen zal ik eens kijken wat voor naald er juist inzit.

Met WINSU kwam ik uit dat er een B?D naald in moest.

Misschien een goed uitgangs punt om te proberen wat ik heb geen zit om voor ieder naald die ik wil proberen ongeveer €15 te betalen.

RE: carburator of ontsteking?

Ik rij zelf met ruim 20 graden voor ontsteking en heb geen last van ploffen in mn inlaat...
Denk dat je ontsteking nog verder dat die 20 graden voor BDP staat... VEEL te vroeg dus.

Hoe heb je hem afgesteld? Wel met 1500 toeren en afgestopte vacuumslang?
Das wel belangrijk nl...


Voor jouw set-up kan je met een BDK of een iets mildere naald BDL goed rijden.

Ik heb zelf een MG metro nokkenas en rij met een BDK...

RE: carburator of ontsteking?

Rene schreef:
Ik rij zelf met ruim 20 graden voor ontsteking en heb geen last van ploffen in mn uitlaat...



Het zijn geen klappen in de uitlaat maar wel in de inlaat.

20 graden voorontsteking is toch wel veel of niet?
Is er dan geen groot gevaar voor detonatie?

Ik was inderdaad van plan om eens een BD? naald te proberen.

Die laatste letter voor naalden is dat hoe hoger in het alfabet hoe milder ?

RE: carburator of ontsteking?

BDP naald is super d:)b

RE: carburator of ontsteking?

Guido V schreef:
BDP naald is super d:)b



Dit heb ik inderdaad al gehoord, dat BDP naalden goede zijn voor mijn soort setup.

RE: carburator of ontsteking?

brechtje41 schreef:
Rene":f6b2ksza]Ik rij zelf met ruim 20 graden voor ontsteking en heb geen last van ploffen in mn inlaat...



Het zijn geen klappen in de uitlaat maar wel in de inlaat.

20 graden voorontsteking is toch wel veel of niet?
Is er dan geen groot gevaar voor detonatie?[/quote:f6b2ksza]

Hij doet het er goed op (is wel op de testbank gebeurd hoor, dus in combi met uitlaat gassen).
Jaap is toen iets te ver gegaan waardoor hij ging pingelen, testrun afgebroken en terug gezet naar voorgaande teststand.

RE: carburator of ontsteking?

Dit weekend een BDL naald gestoken, de plaatselijke miniboer had geen BDP naald liggen.

Alle problemen zijn nu opgelost en mijn mini blijft nu gewoon doorgaan.

( er zat een BEJ naald in )

Bedankt aan allen voor de hulp.

default

RE: carburator of ontsteking?

Een BEJ naald is een stopnaald
en met jou setup een verstopping
Als je motor nu goed loop met de BDL dan zou ik het zo laten
ging ik niet verder voor een BDP naald