Hmmm denk dat koper zal zijn omdat dat nog enigzins iets zacht blijft en dus de beweging van de carrosserie kan opvangen...
- Login of registreer om te reageren
Hmmm denk dat koper zal zijn omdat dat nog enigzins iets zacht blijft en dus de beweging van de carrosserie kan opvangen...
Ingediend door Mini Martin op za, 08-05-2004 21:35
Hee Rene, ook een goeie morgen.
Waarschijnlijk heb ik mijn vraag niet goed geformuleerd.
Ik bedoelde eigenlijk het soort pasta
grtzz Martin
Zeg dat dan...
Denk dat je dan aan iets sterks moet denken als carrosseriekit ofzoiets....
Tis bij mij al avond hoor
Ingediend door Mini Martin op za, 08-05-2004 22:14
Nope, dat is niet wat ik bedoel.
Om te solderen heb je een pasta nodig dat er voor zorgt dat het tin hecht aan het staal/ijzer.
De pasta wordt ook wel vloeimiddel genoemd.
Vroeger had je bij het solderen van leidingen bv S-39.
Dit goedje gebruik ik niet want het is op zoutzuurbasis.
Nu schijnt er een pasta te zijn die je op het staal aanbrengt en vervolgens kan verwarmen tot de ideale smelttemperatuur van het soldeertin.
grtzz Martin
TLR Mini zegt: Ja wat jij wil is een héél kunstje, maar als ’t goed gedaan is, is het beter dan polyester plamuur want het houdt roest tegen. Tegenwoordig gebruiken we “S39” om tin te laten vloeien en vroeger paraffinevet meen ik. Maar voor jou kunstje moet tin kennelijk helemaal niet vloeien volgens mijn uit het boek vernomen wetenschap. Je moet de ruw geschuurde carrosserie verhitten en het tin er op zetten en met een houten spatel dik uitsmeren en nabewerken. Ik heb het ook eens geprobeerd, lang geleden. Helaas had ik een brander die veel te heet werd en het koste een kapitaal aan tin, dus ik ben er toen maar mee gestopt.
Ik raad je aan eens met een echte restaurateur te gaan praten, die kennen dit kunstje en kunnen je de juiste tips geven. Bovendien is er ook literatuur beschikbaar, tenminste bij ons in de bieb.
Ik hoop dat je succes hebt met tin plamuren. Laat ons eens weten, bij voorkeur ook met foto’s, hoe het gaat of ging. Ik ben er erg benieuwd naar want in de toekomst wil ik het weer proberen.
Greetz, rather dead without my Mini, The Little Red Mini.
Ingediend door Mini Martin op za, 08-05-2004 22:36
Ik zal je raad opvolgen, maar moet dan wel eerst een restaurateur in de buurt zien te vinden.
Weet niet of ze bij ons in de biep een soortgelijk boek hebben, maar ik zal aankomende week eens gaan informeren.
Natuurlijk houden we jullie op de hoogte en komt er een hele reportage op een site te staan.
Voorlopig probeer ik eerst zoveel mogelijk info links en rechts te verkrijgen.
grtzz Martin
in a car is reborn wordt het kunstje vertoont met lood, lead loading genaamt (volgens mij) het is een zeeeeeeeer moeilijk ambacht naar wat ik begreep.
het is een geweldig alternatief dan de plamuur. let wel op dat je met een vloeimiddel de kans hebt dat je problemen krijg met je laksysteem. oftewel let op dat je lak goed hecht op de tin en vooral vloeimiddel...
volgens mij gebruikten ze bij het lood GEEN vloeimiddel. het werd eerst in klonten opgebracht en daarna met de houten spatel verdeeld, platgedrukt.
ook ik ben erg benieuwd naar je bevindingen
Het Lead-Loading zoals jullie het noemen is een oude ambacht. Bij het serie over de restauratie van de Jaguar E-Type in "A Car is Reborne" wordt het op de voorzijde toegepast en in beeld gebracht. Spelen met lood is echter zeer gevaarlijk. Loodvergiftiging is dodelijk op langere duur. Het heeft de nare gewoonte zich na opname in je lichaam op te slaan en je hersens af te breken.
Met tin-soldeer zal het een aardige klus gaan worden. Je moet het oppervlak gladstrijken door te verhitten, daarna ruw (af)raspen en verder schuren. Tin soldeer is harder dan lood en het zal een aarige klus worden. Dus dikke adem- huid- en oogbescherming als je met lood aan de slag gaat. Het is wel het 'echte' werk dat ben ik met je eens maar plamuur is toch geen schande.
Erwin
waarom wordt er toch altijd zo minderwaardig gedaan over plamuur, er is geen schadebedrijf wat zonder kan hoor. Als het gebruikt wordt zoals het bedoelt is, is er niets mis mee, Alleen heeft plamuur een 'imagoprobleem', omdat het door mensen gebruikt wordt om hele kuilen mee vol te storten om schades te verhullen, het is echter bedoelt om iets mee strak te zetten en niet om mee te stucadoren.
Die mening heb ik ook. Het is echter wel te begrijpen voor oudere liefhebbers. De plamuur kwam in de jaren '70 op onder de naam "Bondo" en werd overal op gebruikt. Nu nog en het is in die jaren alleen maar beter geworden. Vroegâh werd er bij oude Engelse (Mini) auto's anders over gedacht. Voor puristen moet het de retro reparatie allertijden zijn. Zodra je met oude dingen omgaat wordt je ermee besmet. Straks maakt iedereen z'n eigen plaatwerk op maat met een "Engels wiel" en kopen we geen kant en klaar panelen meer. Ik kan de overweging wel herkennen.
Erwin
Ingediend door Thomas op zo, 09-05-2004 22:59
Hey Martin,
je hebt ook soldeerpasta "Tin-it". Het is een soort alles in een pasta, wat je dus moet smelten en met een spatel uit moet smeren. (Volgens mij hetzelfde als de tin-soldeer waar Blue al naar refereerde)
Je kunt het in een kleine flacon krijgen voor 6 euro en een pot van een kg voor 42,50 bij rustbuster.
Maar ook dit is niet echt gemakkelijk, tenminste ik heb het zelf nu een keer geprobeerd, maar toen lukte het niet echt, maar ik had dan ook zeer waarschijnlijk niet de juiste brander, maar eentje die te heet werd.
Gr, Thomas
Ingediend door Mini Martin op ma, 10-05-2004 13:36
Je moet inderdaad oppassen dat de brander niet te heet is want in plaats van vloeien gaat het dan verbranden.
Mijn wijlen schoonvader heeft mij een vorig jaar een grote hoveelheid ambachtelijk gereedschap nagelaten om dit te kunnen doen.
Zo ook een aantal verschillende gereedschappen en branders die er voor bedoeld zijn.
Maar zoals ik eerder al schreef, zal ik eerst mij goed laten informeren. Eventueel een paar vrije weekenden opofferen om het te kunnen leren bij een ouwe baas hier op het eiland.
grtzz Martin
Martin,
Er zullen er nog maar weining zijn die deze ambacht nog in de vingers hebben en toepassen. Als je het onder de knie krijgt is het natuurlijk wel een unicum. Succes ermee!
Erwin
Mini Martin schreef:
Je moet inderdaad oppassen dat de brander niet te heet is want in plaats van vloeien gaat het dan verbranden.
Even op dit oud topic inpikken. Ik wil ook tin-it gebruiken. Kan dit met een verfbrander? Of moet dit met een gasbrander?
technolit heeft er een speciale tinpasta voor .dit is een soort vloeipasta met tin er in. als deze is aangebracht met een hobby brandertje wordt het afgewerkt met gewone tin. je kan de tin ook aanbrengen met een GROTE soldeerbout waar de loodgieters de goten mee in elkaar solderen .dit gaat rustiger dan met een brander en je kan er meer plaatselijker mee verhitten dan met een brander
met een gewone soldeerbout zal het dus niet gaan waarschijnlijk
Ik heb het met een verfbrander geprobeerd dit weekend, maar dit geeft geen goed resultaat
Ik heb vorige week een basissetje gekocht bij Blankers.(link)
Ik gebruik een gasbrander die een vrij hoge temperatuur kan halen (meen iets van 700 Graden)
Gewoon gekocht bij de Praxis.
Toch zou ik nog wel eens zo`n combiset willen kopen van acythyleen/zuurstof; is alleen zo link lijkt me...
Je moet er wel voor zorgen dat je las ongeloofelijk goed schoon is (zelfs geen vette vingers erop!) en dat je voorbehandeling goed is.
Tot zover heb ik nog geen problemen ondervonden.
ik heb het dan ook niet over een gewone soldeerbout. eenloodgieters soldeerbout is een blok koper!!! die wordt verwarmd door een gasbrander!!!!!daardoor verwarm je dus plaatselijk en heb je minderkans dat al je tin wegloopt tijdens het verwarmen.aciteleen brander is veel te warm .let op bij het verwarmen dat je geen golfplaat over hou.
knutsel schreef:
ik heb het dan ook niet over een gewone soldeerbout. eenloodgieters soldeerbout is een blok koper!!! die wordt verwarmd door een gasbrander!!!!!daardoor verwarm je dus plaatselijk en heb je minderkans dat al je tin wegloopt tijdens het verwarmen.aciteleen brander is veel te warm .let op bij het verwarmen dat je geen golfplaat over hou.
Ik weet niet hoor, maar een acythyleen/zuurstof brander kun je afstellen;als je de zuurstoffles dicht draait, heb je een flam die net zo sterk is als een aanstekervlam.
Restaurateurs gebruiken altijd zo`n set, omdat ze zeer direkt kunnnen solderen.
Mark Evens gaat een dezer dagen aan de gang met vertinnen van de naden van de Jaguar E type.dit op discuverie om 19.30 uur
Ik snap het probleem niet zo eigenlijk, ook een hobbiebrander hoor je te kunnen regelen. daar zit als het goed is een draaiknop op waarmee je de vlam blauw of geel kan maken. 450 graden zou al meer als zat moeten zijn. Vegende bewegingen maken en het zou gewoon moeten gaan Ik ga na het lassen van het dak ook een put in het dak opvullen, en als ik nog meer plekjes vind dan neem ik die ook mee. Echt moeilijk is het niet. Tijdrovend wel. Schoonmaken is het belangrijkste, en voral met zo mijn mogelijk beginnen. telkens een beetje meer erbij. Dan gaat het ook niet teveel lopen. Verder kan je een plantenspuit gebruiken als je het snel wilt doen. je moet het lood of tin na een paar vegen even af laten koelen, want anders wordt het te warm en gaat het lopen....
RE: carrosserie en solderen
Ingediend door Mini Martin op za, 08-05-2004 18:57
Aangezien ik zo weinig mogelijk plamuur op mijn Mini wil hebben, ben ik van plan om de naadjes en oneffenheden dicht te solderen.
Nu wil ik weten wat of welk vloeimiddel je het beste kan gebruiken.
grtzz Martin