Er zit boven de benzine aansluiting op je carb een pijpje waar de carter ontluchting op hoort te zitten...
- Login of registreer om te reageren
Er zit boven de benzine aansluiting op je carb een pijpje waar de carter ontluchting op hoort te zitten...
bedoel je dat slangetje dat van de carb naar het "ufootje" gaat bij de ontsteking?
en kan daar dan de carterontluchting ertusssen.
Ehh nee, die diameter is te klein. Volg dit slangetje naar het spruitstuk.. Kijk dan links daarvan en aan de zijkant van de carb. Daar moet een pijpje (schuin omhoog) steken.. Deze is voor de carterontluchting..
Na een (korte) zoektocht nog niet het antwoord kunnen vinden op mijn vraag.
Probleemstelling: Ik heb nu een Kleppendeksel met Carterontluchting erop.
In mijn zoektocht/wens om het onder de motorkap zo clean mogelijk te maken wil ik af van zoveel mogelijk overbodige slangen.
Situatieschets:
Er komt nu een slang van de ontluchting van rechtsachteronder naar boven, deze wordt middels een T-stuk gekoppeld aan de ontluchting van te kleppendeksel wat wordt doorgevoerd met een lange slang die verder niet aangesloten is en links langs het blok naar beneden gaat.
Mijn vraag
In hoeverre heeft de c=ontluchting op het kleppendeksel meerwaarde? (technisch gezien)?
Zou ik mijn kleppendeksel kunnen vervangen door een 'standaard'?
Kan ik voor de ontluchting volstaan met het aanbrengen van een los filtertje zoals deze? FOTO
Bij een teveel aan carterdruk zullen diverse pakkingen en keerringen het zwaar krijgen dus in zoverre is het wel belangrijk de carterdruk af te voeren of via een slang naar de carburateur wat milieu technisch beter is of via zo'n filter... echter als deze vol komt te zitten met oliedampen zal ook de carterdruk wel weer stijgen. ...
De carterventilatie hoort aangesloten te zitten op de carb. Dan worden namelijk de olie die er op die wijze uit het blok komt verbrand.
De kleppendeksel die er nu bij jou op zit komt van de eerste mini's. De ontluchting die daar op zit is niet perse nodig.
Een 1275 heeft 2 carterventilatiepunten:
1) op het koppelingshuis.
2) op de deksel van de distributie.
Een 1000 heeft 1 ventilatiepunt:
De deksel aan de achterzijde van het blok
Laat ik je nog maar eens vertellen waar de carterontluchting goed voor is:
Bij de werkslag in elke cilinder is er even een geweldige druk die de zuiger met een vaartje naar beneden drukt. De zuiger wrijft daarbij langs de cilinderwand. Voor de benodigde afdichting zitten er dus zuigerveren in de zuigerwand. De cilinderwand, daar kleeft een oliefilmpje aan. Toch is het zo -zeker bij een wat oudere motor-, dat een deel van de verbrandingsgassen er tussendoor glipt (blow by). In dat verbrandingsgas zit nogal wat waterdamp. Kijk maar naar de (witte) 'rook' die uit je uitlaat komt wanneer j op een koude ochtend de motor start. De waterdamp condenseert zodra die uit de pijp komt. Ook 's zomers zit er zoveel waterdamp in het uitlaatgas.
In je carter verzamelt zich dus uitlaatgas, wat snel afgevoerd moet worden, anders vermengd de waterdamp zich met de olie en krijg je de zwarte of grijze smurrie onder het kleppendeksel. Ook moet het gas afgevoerd worden omdat je anders steeds meer druk in het carter zou krijgen. Een beetje onderdruk in het carter levert ook het voordeel op dat er minder olie naar buiten komt bij de olie keer ringen op de krukas uiteinden en bij de keer ringen in het differentieel huis. Zo blijft je motorblok ook aanzienlijk schoner, doordat er minder oliespetters rondvliegen in de motorruimte. Soms zie je bij Mini's dat er uit het gat waar de peilstok uit steekt ook olie fluim rondgeblazen wordt. Nou, dan weet je zeker dat de carterventilatie verstopt zit.
Aan de voet van de carburateur -waar die tegen het spruitstuk aangeschroefd zit- zit een koperen pijpje waarop de carterventilatieslang aangesloten hoort te zitten.
Dus, als jij graag wilt dat het er onder jou motorkap 'knap' en opgeruimd uitziet, sluit dan behoorlijk je carterventilatie aan.
Het is met dat doel daarvoor gemaakt en nu je weet en begrijpt hoe het werkt zal het je ook niet meer storen 'dat er zoveel onbegrijpelijke slangentroep onder de motorkap zit.
Graag gedaan.
wim fournier schreef:
Dus, als jij graag wilt dat het er onder jou motorkap 'knap' en opgeruimd uitziet, sluit dan behoorlijk je carterventilatie aan.
Het is met dat doel daarvoor gemaakt en nu je weet en begrijpt hoe het werkt zal het je ook niet meer storen 'dat er zoveel onbegrijpelijke slangentroep onder de motorkap zit.
Graag gedaan.
Bedankt!
Ik ga zeker de carterventilatie goed aansluiten, helemaal na dit verhaal
Of ik dat ga doen middels de aftakking van het kleppendeksel is nog te bezien.
Qua slangentroep heb ik overigens nog wat meer dan 'normaal', maar dat komt door de LPG installatie die erin zit, met allerhande aftakkingen om de verdamper te verwarmen en dergelijke
Als er al zoveel extra slangen in de motor ruimte liggen zou ik mij om de ene extra slang ook niet meer druk maken. .. dan is het clean effect zoiezo al verdwenen
Rene schreef:
Als er al zoveel extra slangen in de motor ruimte liggen zou ik mij om de ene extra slang ook niet meer druk maken. .. dan is het clean effect zoiezo al verdwenen
Klopt, maar ik wil het clean effect wel zo dicht mogelijk benaderen. De extra slangen tbv de LPG installatie ga ik ook anders indelen / inkorten / fatsoenlijke aansluitingen maken en 'netter' wegleggen.
Alles wat ik eruit kan halen helpt dan (en ook de toegankelijkheid )
RE: Carter ontluchting
Ingediend door redhot op za, 11-09-2004 11:16
Weet iemand hoe een carter ontluchting moet worden aangesloten.
Mij hebben ze verteld dat ik dan in het spruitstuk moet boren hier komt dan het slangetje op.
Kan dit niet op een andere manier.